Kako ćemo kupovati u budućnosti?

Euromonitor International procjenjuje da će 2025. godine 76% ukupne robe biti kupljeno u fizičkim trgovinama

Pandemija koronavirusa promijenila je gotovo sve aspekte naših života, pa tako i način na koji kupujemo, navodeći trgovce da preispitaju važnost fizičkih trgovina i adekvatnost njihovih postojećih formata i prodajnih koncepata. Iako je prošla godina protekla u znaku online kupovine te su trgovci mahom prebacivali fokus na uspostavu i optimizaciju web shopova, fizičke trgovine su i dalje jedna od najsnažnijih dodirnih točaka koje brandovi imaju u komunikaciji sa svojim klijentima.

To potvrđuje i procjena Euromonitor Internationala, prema kojoj će 2025. godine 76 % ukupne robe biti kupljeno upravo u fizičkim trgovinama. Za očekivati je da mnoge od njih neće izgledati poput onih prije korone, a u nastavku su neki od glavnih trendova koje već sada opažamo u dizajnu trgovina koje prati i u svojim konceptima dizajna trgovina uspješno primjenjuje Brigada, kreativna agencija specijalizirana za stvaranje jedinstvenog prostornog osjećaja i integraciju brandinga s prostorom, arhitekturom i produkt dizajnom.

Mali kvartovski formati

Kako je korona ograničila naše kretanje i fokusirala nas na kvartove u kojima živimo, tako su veliki destinacijski dućani počeli bilježiti pad prometa. Brandovi se sada fokusiraju na dućane malih formata čija je ponuda prilagođena kvartovskoj zajednici. Jedan od predvodnika trenda je Ikea, poznata upravo po golemim hangarima van grada, koja je najavila otvaranje 50 manjih kvartovskih dućana. Umjesto dosadašnjih poludnevnih izleta koje je zahtijevao svaki posjet Ikei, s mini-dućanima se švedskih brand približava svojim kupcima, mjestima gdje se oni svakodnevno kreću, žive i rade. Ponuda svakog lokalnog dućana prilagođena je potrebama zajednice, pa tako Ikea u Queensu, otvorena u siječnju 2021. godine, nudi pametna rješenja za male stanove – tipične za New York.

Automatizacija kupovine

Trend automatizacije vezan je uz razvoj tehnologije i užurbani životni stil u kojem svakodnevne, rutinske zadatke želimo obaviti u što manje vremena, pa je zato i najprisutniji u supermarketima. Na razvoj automatizirane, beskontaktne kupovine utjecala je i pandemija jer se kupci više ne žele zadržavati u dućanima duže nego što je potrebno. Amazon Go Grocery nudi automatizirano iskustvo u punom smislu te riječi – kupac uđe u trgovinu, uzme proizvode s polica i – izađe. Ovaj koncept u potpunosti ukida čekanje na blagajni, pa i onoj samoposlužnoj – kupci na ulasku u trgovinu skeniraju QR kod na svojoj aplikaciji Amazon Go, prilikom kupovine stavljaju proizvode u vrećice koje se nalaze uz svaku policu s proizvodima, a na izlasku iz trgovine automatski se tereti njihova kartica povezana s aplikacijom.

Brisanje granica između ugostiteljstva i trgovine

Kako bi se prilagodili učestalim zatvaranjima i mjerama socijalnog distanciranja, brojni su ugostitelji osim dostave uveli i prodaju svojih proizvoda. Primjer uspješne transformacije restorana u hibridni model zalogajnice i delikatesnog dućana je Rougemarin Doma u centru Zagreba. Uz minimalni zahvat i redizajn, popularan restoran pretvoren je u trgovinu koja prodaje svježe namirnice i polugotova jela spremna za brzo dovršavanje kod kuće. U vrijeme kada sve više ljudi radi, pa stoga i kuha kod kuće, ovaj se koncept pokazao pravim odgovorom na tržišne potrebe.

Trgovina poput doma

U želji da kupcima pruže ugodno okruženje, brandovi u dizajnu trgovina koriste elemente tipične za uređenje doma, poput parketa, tepiha i udobnih naslonjača. Ovaj trend se prvo javio u dizajnu kafića i hotela, a sada i trgovci uviđaju prednosti kreiranja ugodne atmosfere u svojim dućanima – ako se kupci dobro osjećaju, provest će više vremena u dućanu i iznova se vraćati. Ovaj pristup koristi i nizozemski proizvođač odijela po mjeri Suitsupply čiji se dućani ne nalaze na najfrekventnijim ulicama u gradu, već u blizini, kako bi se klijentima osigurala veća doza privatnosti i mira te udaljilo brand od percepcije brze mode. Slično je i u interijeru – parketi, tepisi, fotelje, dekorativne lampe i biljke stvaraju ugodno okruženje u kojemu će kupci rado izdvojiti više vremena dok traže savršeno odijelo ili čekaju da se ono doradi po njihovoj mjeri na licu mjesta.

Kupovanje uz prethodnu narudžbu

Trgovci su na potrebu za distancom i većom razinom sigurnosti svojih kupaca odgovorili uvođenjem kupovine uz prethodnu narudžbu. Ovime jamče klijentima da će moći ući u trgovinu bez prethodnog čekanja u redu i razgledati ponudu bez gužve. Apple Store je uslugu nazvao „Kupuj sa stručnjakom“, jer uz termin i opušteno razgledavanje ponude, klijenti dobivaju i uslugu stručnog savjetovanja s prodajnim osobljem koje im je na punom raspolaganju prilikom bukiranog posjeta trgovini.