“Zdrava prehrana je ona prehrana koja je umjerena – i životinjskog, i biljnog porijekla, a mi smo tu da potrošačima damo priliku da probaju nešto novo. Pri tome stojimo iza kvalitete naših proizvoda koji su načinjeni od sirovina vrhunskog porijekla, a popis sastojaka je jasan i transparentan“, ističe Martina Gogić, rukovoditeljica istraživanja i razvoja u tvrtki Zvijezda.
Iako bi, s obzirom na to da je završila Prehrambeno biotehnološki fakultet, smjer biokemija i mikrobiologija, bilo prikladnije da radi u farmaceutskoj industriji, Martinu Gogić vlastite su preferencije odvele u prehrambenu industriju, a sve ono što nije znala i s čim se nije imala prilike susresti naučila je na svom radnom mjestu. Karijeru u Zvijezdi započela je 2011. kao pripravnica. Radila je potom kao tehnologinja u proizvodnji te asistentica predsjednika Uprave, a prije šest godina došla je u Odjel razvoja gdje je trenutno na rukovodećoj poziciji.
Za početak nam opišite – kako izgleda Vaš prosječan radni dan?
Ovo je jako interesantno pitanje na koje uvijek sa zadovoljstvom odgovaram! Kod nas ne postoji opis prosječnog dana jer je u razvoju svaki dan drugačiji i izazovan na svoj način. Postoje i aktivnosti koje su svaki dan iste i one se većinom događaju ujutro. Za početak, dnevno imamo barem dva do tri organoleptička testiranja. Svakoga dana kušamo otprilike 20 do 30 uzoraka – što iz proizvodnje, što iz našeg pilot centra. Kada se sve zbroji, godišnje otprilike na žličicu kušamo i do 3.000 uzoraka majoneza, namaza i drugih naših proizvoda. Na taj način pratimo rok trajnosti proizvoda. Sve kolegice i kolege certificirani su senzoričari od strane PBF-a, a kušanjem (uz kontrolu fizikalno-kemijskih parametara i mikrobiologiju) validiramo kvalitetu proizvoda.
Dakle, senzorika nam je svakodnevni dio posla, i to minimalno dva puta dnevno. Zna biti izazovno, ali na to smo već navikli. Nakon toga slijedi dogovor oko toga što će se naredni dan u pilot centru raditi, koje proizvode ćemo testirati, proizvoditi, izrađivati – što nam je najhitnije i najbitnije. Na temelju dogovora tehnolozi zatim počinju razradu receptura, a tehničari na strojevima izrađuju te proizvode.
Potom dolaze različite aktivnosti: osim istraživanja tržišta, izrade dokumentacije, sastanaka i rješavanja postojeće problematike, uključeni smo i u ostale procese velikog broja odjela u Zvijezdi. Često volimo reći da je Odjel razvoja „Katica za sve“ jer smo tu kada dođe do bilo kakve izazovne situacije. Dani su različiti, dinamični i brzo prolaze – upravo zbog toga ih volimo.
Koliko djelatnika radi u Vašem odjelu te kako je organiziran rad? Koji je stručni profil Vaših kolega?
Nije nužno da osoba bude prehrambeni tehnolog kako bi radio u razvoju. U timu imamo i prehrambene tehnologe, i kemijske inženjere, i biotehnologe. Kod zapošljavanja novih ljudi važnija nam je osobnost i želja za učenjem, sve ostalo se može naučiti u hodu. Izrazito sam sretna jer su kolegice i kolege s kojima radim stručni ljudi s crtama ličnosti koje su bitne za uspješnu karijeru u ovom sektoru. Radoznali su, kreativni, gaje veliku želju za pronalaženjem novih proizvoda, kao i za optimiziranjem postojećih, spremni su predložiti i isprobati nešto sasvim novo i to rade bez straha od pogreške, što je jako bitno za naš posao.
Dakle, radoznalost i nedostatak straha, dvije glavne sastavnice kreativnosti – na to se međusobno konstantno potičemo. Čovjek koji je radoznao stalno uči nešto novo i automatski, možda čak i nesvjesno, lakše rješava probleme i razrađuje nova rješenja. Dakle, samo neka su radoznali i neka grizu! A Zvijezdin dobitni tim u Odjelu razvoja čine: Zvonimir Ladešić, Senka Šarić i Roberta Paliska Prodan – zaduženi za razvoj proizvoda; Željka Kuštrić – zadužena za razvoj ambalaže; i naši tehničari Marija, Marica i Zoran. Njihov zadatak je upravljati strojevima te na taj način izrađivati proizvode koji dolaze na stolove svih nas. Budući da svatko od njih ima dugogodišnje iskustvo, „staro“ znanje i mudrost, kvaliteta proizvoda je i više nego garantirana.
S kojim sektorima surađujete?
Naš posao može se podijeliti na suradnju s četiri sektora – s marketingom i prodajom na razvoju novih proizvoda, te s proizvodnjom i nabavom na optimizaciji postojećih. Sve naše proizvode konstantno optimiziramo i poboljšavamo. Kako bismo to činili, redovno nadograđujemo svoje znanje kroz razne edukacije i seminare. Budući da radimo s velikim brojem sirovina te da za svoje proizvode želimo koristiti samo najkvalitetnije od njih, suradnja s nabavom također je od ključne važnosti.
Odakle stižu ideje za nove proizvode?
Inspiracija može biti bilo što. Najvažnije je osluškivati potrebe tržišta, što kroz razgovor s ljudima, što kroz ankete, odlaske na vanjska tržišta i sajmove. Zato smo svi u razvoju naučeni da su nam oči uvijek „polu-profesionalno“ otvorene, čak i kad smo doma u opuštenom izdanju, to nekako postane lifestyle. Osim toga, u dućanima imamo naviku radoznalo pitati ljude što misle o novim proizvodima kada vidimo da ih stavljaju u košaricu. Kolegica je bila u trgovini kada je kupca koji je kupio kutiju našeg umaka upitala što misli, treba li ga i ona kušati, na što je on odgovorio: „Da, da, obavezno, uzmite, odličan je umak, nestat će ga brzo.“
Osim ovakvih uobičajenih izvora inspiracije, prije pandemije smo minimalno dva do tri puta godišnje išli na sajmove te smo radili istraživanja tržišta izvan Hrvatske (senzorska testiranja konkurentskih proizvoda stranog tržišta). Osim odjela razvoja i marketinga, ideju za novi proizvod / uslugu / poboljšanje kvalitete poslovanja može dati svaki djelatnik Zvijezde kroz internu aplikaciju ‘Imam ideju’. Najbolja ideja se po isteku natječaja primijeni, a zaposlenika se nagradi. Vezano uz liniju proizvoda Planet of Plants, inspiraciju smo pronašli u američkom plant-based brendu Beyond Meat koji je prvi ušao na velika vrata te s tržišta Nizozemske koja je, otprilike istovremeno, krenula s izradom plant-based proizvoda. Diljem Europe sada gotovo u svakom kutku možete pronaći proizvode za vegeterijance, vegane i fleksiterijance. U zadnje dvije godine plant-based sektor prehrambene industrije u svijetu i Europi stvarno je procvjetao.
Kako ste se odlučili da na hrvatsko tržište lansirate liniju proizvoda na biljnoj bazi?
Na ideju smo došli dosta davno, prije četiri godine, kada smo uvidjeli da se u svijetu lagano počinju mijenjati prehrambene navike te da su ljudi više željni uključiti biljnu prehranu u svoje jelovnike. Tako smo polako počeli formirati ideju i plan za razvoj naših plant-based proizvoda, testirali smo ideje, raspravljali o najboljim rješenjima, dijelili iskustva i, konačno, proizveli svoje plant-based proizvode. Cijela priča s realizacijom Planet of Plants linije intenzivno je započela s 2018. godinom, a 2019. su već krenuli prvi uzorci.
Koji trenutak u razvoju novih proizvoda je bio najizazovniji?
Ono što je nepoznato, čovjeku je uvijek i izazovno. Mnogi odustanu od realizacije ideja kada se susretnu s takvom preprekom. Mi ne. Vjerojatno najizazovniji trenutak bio je kada smo s kolegama iz PIK Vrbovca krenuli u razvoj burgera. Tada smo se susreli s novim, nepoznatim tehnologijama. Iskreno, postojao je mali strah hoćemo li mi to moći, kako će to ispasti, ali brzo smo ga pretvorili u adrenalin i bacili se na posao.
Koji vam je najdraži proizvod iz Planet of Plants linije?
Izrazito mi je teško izdvojiti najdraži proizvod jer znam tko stoji iza njih i koliko truda je utrošeno na njihov nastanak. Svi proizvodi su mi podjednako dragi i svi su podjednako kvalitetni baš zato što su tehnolozi u njih uložili svoj trud i znanje. Kada bih morala izdvojiti za kojim proizvodom bih kao kupac prvo posegnula, to bi bili majoneza, umak i namaz, ali svi proizvodi iz linije Planet of Plants su kvalitetom na jednakom nivou.
Koji su glavni benefiti prehrane na biljnoj bazi?
Ono što je bitno naglasiti prilikom odgovaranja na postavljeno pitanje je to da nije poanta u tome da svojim proizvodima predložimo ljudima da se odmaknu od proizvoda životinjskog porijekla, već je važno da im ponudimo nešto novo. Ideja je osvijestiti potrošače da trebaju proširiti svoj krug namirnica, pogotovo biljnu bazu – žitarice, grahorice, orašaste plodove, voće i povrće. Treba raditi na izobrazbi ljudi kako bi njihova prehrana bila raznovrsna. Zdrava prehrana je ona prehrana koja je umjerena – i životinjskog, i biljnog porijekla, a mi smo tu da potrošačima damo priliku da probaju nešto novo. Pri tome stojimo iza kvalitete naših proizvoda koji su načinjeni od sirovina vrhunskog porijekla, a popis sastojaka je jasan i transparentan.
Koji je bio prvi proizvod iz linije?
Najprije smo se prihvatili onoga što nam je nepoznato – biljno meso. To je jednostavno ono što jesmo, privlači nas sve novo i inovativno, a svjesni smo i činjenice da nam je za razvoj takvih proizvoda potrebno više vremena. Zajedno s kolegama iz PIK Vrbovca smo više od godinu i pol razvijali Planet of plants burger. Paralelno smo razvijali i majonezu, umak i namaz jer su to kategorije koje su nam poznate. Prvo smo uspjeli razviti majonezu, a za vrijeme razvoja biljnog mesa razvili smo majonezu i umak.
Razvoj namaza je bio poprilično izazovan jer sadržava sirovine koje su vrlo zahtjevne što se tiče mikrobiologije, pa je to trajalo malo dulje. S kockicom i uljem nismo imali problema jer nam je to „poznati teren“. Na namazu je radio kolega Zvonimir Ladešić, na kategoriji umaka i salata radi Roberta Paliska Prodan i na kategoriji majoneza i ketchupa kolegica Senka Šarić, a svu novu ambalažu koja uđe u tvornicu pokriva kolegica Željka Kuštrić. I onda je bilo logično tko će što odraditi i tko će biti zadužen za istraživanje, razvoj, adaptaciju sastojaka i testiranje. Baš zato ne mogu reći koji mi je najdraži proizvod jer je svatko imao svoje izazove, svatko se borio sa svojim problemima i svi proizvodi su mi zato podjednako dragi.
Koje proizvode iz linije građani Hrvatske najviše kupuju?
Ljudi su, koliko čujem, spremni probati i dati priliku, a to je ono najbitnije. Naravno, nešto im se svidi, a nešto ne, to je normalno. Komentari su većinom pozitivni dok nam oni negativni, ako su smisleni, posluže za eventualnu optimizaciju proizvoda. Tako da ono što je sada na polici ne znači da će tu biti kroz godinu, dvije… Tako će biti sa svim proizvodima – ono što možemo poboljšati, uvijek ćemo to i odraditi jer mjesta za poboljšanje i napredak uvijek ima.
Je li potražnja za proizvodima iz nove linije ispunila Vaša očekivanja?
Osobno sam zadovoljna jer mi je najvažnije da glas o proizvodima dopre do ljudi i da su željni probati ono što im nudimo. Komentare čitamo s društvenih mreža, Instagrama, Facebooka, ljudi se javljaju, pišu pohvale te što i kako bi možda trebalo poboljšati, što im se sviđa, a što im se eventualno ne sviđa. Dobijemo kritike i na naš info kanal za potrošače i zaista pratimo sve poruke koje dolaze do nas.
Planirate li već nove proizvode?
Nema stajanja! Konstantno se radi i razvija – kako postojeće, tako i buduće proizvode!