U skladu s politikom društveno odgovornog poslovanja i zaštite okoliša, tvrtka Mars predstavila je klimatsku akciju za postizanje nulte neto stope emisija duž cijelog lanca vrijednosti te rezultate istraživanja o rodnoj ravnopravnosti – tim smo povodom razgovarali s Predragom Milinčićem, regionalnim direktorom za Mars Balkan

Razgovarala: Marija Sedlar

Zašto se i kako Mars uključio u borbu s klimatskim promjena?

Svjedoci smo kako klimatske promjene već utječu na naš planet i živote ljudi. Tema je ovo od velikog značaja. U listopadu smo objavili kako Mars namjerava ostvariti nultu neto stopu emisija stakleničkih plinova (GHG) duž cijelog lanca vrijednosti do 2050., na taj način se usklađujući s najambicioznijim ciljem Pariškog sporazuma da se globalni porast temperature ograniči na 1,5 °C.

Ovo je zapravo nastavak naših nastojanja na ovom području s obzirom na to da se tvrtka još 2009. obvezala da će do 2040. postići nultu neto stopu u izravnom poslovanju. Inicijativu smo sada proširili na cijeli lanac vrijednosti koji podrazumijeva lanac opskrbe, poljoprivrednike i dobavljače s kojima surađujemo i nadovezuje na naš postojeći ‘Plan održivosti kroz generacije’ te potvrđuje ambiciozan kratkoročni cilj smanjenja stakleničkih plinova u cijelom lancu vrijednosti za 27% do 2025.

Zašto je održivost važna?

Održivost je jedno od najvažnijih područja kada je u pitanju društveno odgovorno poslovanje tvrtke Mars. Već spomenuti Plan održivosti kroz generacije pokrenut je 2017. te se bavi ključnim područjima definiranima u ciljevima Ujedinjenih naroda o održivom razvoju. Usredotočuje se na tri međusobno povezana područja koja smatramo bitnim pokretačima održivog razvoja i gdje Mars može najviše doprinijeti njihovom rješavanju: zdrav planet, prosperitet ljudi i briga o dobrobiti.

Inače, svako od ovih područja ima zacrtane ciljeve. Unatoč izazovima koje je pred sve nas stavio Covid-19, nastavili smo raditi na ostvarivanju tih ciljeva. Tako smo u 2020. ostvarili zamjetne rezultate na različitim područjima: 54 posto ukupne energije koju koristimo u uredima i postrojenjima dobivamo iz obnovljivih izvora, a u čak 11 zemalja koje su ujedno i neka od naših najvećih tržišta, koristimo isključivo energiju iz obnovljivih izvora.

Eliminirali smo otpad koji iz naših postrojenja šaljemo na deponije, smanjujemo potrošnju sirove plastike za 25%, a do 2025. namjeravamo postići da se 100% plastične ambalaže ponovno koristi, reciklira ili kompostira. Već sada 90% ukupne ambalaže tvrtke Mars moguće je reciklirati.

Što su otkrili rezultati istraživanja o rodnoj ravnopravnosti tvrtke Mars i Sveučilišta u Oxfordu?

Razgovor o ravnopravnosti, koji u javnosti postaje sve glasniji, ukazuje nam da je ovo tema koja je važna za sve, jer kada svi imaju jednake mogućnosti – čitavo društvo ima veću priliku za prosperitet i napredak. Vjerujući upravo u važnost ravnopravnog položaja žena, tvrtka Mars je u ožujku ove godine predstavila novu globalnu kampanju #HereToBeHeard, kako bi zajedno sa ženama diljem svijeta doprinijela stvaranju pravednog poslovnog okruženja u kojem će sve žene imati jednake šanse za uspjeh i razvoj.

U samo tri mjeseca, više od 10 tisuća žena iz 88 zemalja sudjelovalo je u inicijativi i dalo odgovor na pitanje ‘Što se treba promijeniti kako bi više žena moglo ostvariti svoj puni potencijal?’. Od kratkih odgovora do vrlo osobnih ispovijesti, žene su pozvale na sustavne promjene koje žele vidjeti kod svojih poslodavaca, institucija, muškaraca i čitavog društva, kako bi srušile prepreke s kojima se susreću.

Tvrtka Mars surađivala je s timom znanstvenika koji je identificirao 28 tema koje su kvalitativno grupirane u osam ključnih tema koje su žene najčešće spominjale. Interesantno je da je čak 71% žena naglasilo da muškarci igraju ključnu ulogu – bilo kao saveznici u rješenjima ili kao prepreke napretku.

Izvještaj je predstavljen u vrijeme kada je težak i nesrazmjeran utjecaj bolesti Covid-19 na žene unazadio put za ravnopravnost za 136 godina te ima za cilj potaknuti djelovanje na području rodne ravnopravnosti. U Marsu su već poduzete mjere koje će otvoriti mogućnosti za žene na svim radnim mjestima, na tržištu i u svim zajednicama u kojima tvrtka posluje. Rezultati analize su već poslužili kao smjernice, a tvrtka poziva i sve druge da iskoriste ove podatke za realizaciju aktivnosti usmjerenih ka osnaživanju žena i poboljšanju njihovog položaja.

S ciljem da djeca, i odrasli, jedu zdravije snackove i grickalice, proizvođači smanjuju šećer i sol u svojim proizvodima – što poduzima Mars?

Mars u ponudi ima cijeli niz proizvoda u segmentu hrane, slatkiša i žvakaćih guma i hrane za kućne ljubimce. Iznad svega vjerujemo u pružanje transparentnih informacija u cijelom našem portfelju kako bismo potrošačima omogućili informirani izbor za sebe i svoju obitelj. To znači pružanje jasnih informacija o sastojcima naših proizvoda i nutritivnoj vrijednosti koju oni pružaju.

U segmentu hrane, Mars smanjuje ili u potpunosti izbacuje dodani šećer u gotovim obrocima i umacima kako bi portfolio uskladio s preporukama Svjetske zdravstvene organizacije. Od 2016. smanjili smo natrij za 22% u odnosu na globalni prosjek. Kada su u pitanju naši konditorski proizvodi, šećer je sastavni dio čokoladnih i konditorskih recepata.

Ovim poslasticama daje slatki okus, a utječe i na funkcionalnije aspekte, kao što su tekstura proizvoda, okus i rok trajanja. Smanjenje šećera u našim čokoladama i konditorskim proizvodima zapravo bi predstavljalo smanjenje okusa i dopadljivosti. Umjesto da mijenjamo samu prirodu konditorskih poslastica, potičemo ljude da konzumiraju naše proizvode kao povremene poslastice i informiramo ih o preporučenom dnevnom unosu. Primjerice, naši konditorski proizvodi imaju ispod 250 kcal po porciji. Naravno, kontinuirano istražujemo načine za poboljšanje nutritivnog sadržaja naših proizvoda.

Iz portfelja Marsa, koji su proizvodi najprodavaniji u Hrvatskoj? Što je trenutno u fokusu poslovanja?

Na hrvatskom tržištu nudimo proizvode iz različitih segmenata. U segmentu žvakaćih guma s robnim markama Orbit i Airwaves vodeći smo na tržištu. Trenutni fokus u ovom portfelju su inovacije u formatima i pakiranjima. Najnoviji proizvod je Orbit refresher, novi tip i pakiranje guma za žvakanje s kojim ostvarujemo odlične rezultate.

Inače, u kategoriji je zabilježen trend povećanja prometa kod žvakaćih guma u bočicama, a najprodavaniji proizvod je Orbit spearmint. U segmentu hrane za kućne ljubimce fokus potrošača je na jednokratnim Whiskas i Pedigree obrocima u vrećicama što znatno olakšava brigu oko hranjenja ljubimaca. Porast prodaje vidljiv je i u kategoriji poslastica koje se koriste kao nagrada između obroka i proizvoda namijenjenih za dentalnu njegu ljubimaca, kao što je Pedigree Dentastix.

Koji su trenutni potrošački trendovi, kakav je utjecaj pandemije?

Pandemija je definitivno utjecala na ponašanje potrošača i njihove navike. Ono što smo primijetili tijekom prvog vala pandemije je da su osnovne potrebe postale najvažnije. Ljudi su u svojim smočnicama i frižiderima stvarali zalihe hrane poput tjestenine, brašna, kvasca i riže, kao i hrane za kućne ljubimce.

Možemo reći kako su se potrošači sada odmaknuli od tog početnog gomilanja. Ujedno su postali puno svjesniji što kupuju – kupuju kvalitetnije, brinu o zdravlju i higijeni i više se okreću proizvodima kompanija koje posluju odgovorno. Također, zanimljivo je primijetiti kako se zadržala navika s početka pandemije da se kupuje rjeđe, ali više u jednom odlasku.

Ljudi više obraćaju pozornost na odabir proizvoda, odnos uloženog / dobivenog i možemo reći kako si ugađaju. Očekivano, porasla je upotreba tehnologije, online kupovina kao i beskontaktno plaćanje.

Planirate li novosti u kategorijama, nova lansiranja?

Ovdje bih možda istaknuo segment čokolada u kojem je bitno uvijek nuditi nešto novo – varijantu okusa, način pakiranja, format… U fokusu nam je M&M’s, Twix i Snickers portfelj u kojem imamo novitet Snickers super +1, čiji su trenutni rezultati iznad očekivanja. Snickers crisp zadnja je inovacija u ovoj grupi proizvoda, a očekuju nas i dodatne inovacije u prvoj polovini 2022.