Tvrtka ELDA vodeći je svjetski proizvođač e-tekućina za punjenje elektronskih cigareta, no s poslovanjem je počela puno prije pojave ovih uređaja – prošle je godine obilježen veliki jubilej – 40 godina od njezina osnutka. Kako je mala obiteljska tvrtka prerasla u ozbiljnoga globalnog igrača te kako, prepoznavajući trendove i želje potrošača, uspješno posluje čak četiri desetljeća, otkriva suosnivač i suvlasnik tvrtke ELDA Dario Marenić.
Razgovarala: Marija Sedlar
Foto: Saša Uranjek
Opišite našim čitateljima ukratko put i razvoj ove obiteljske tvrtke od 1981. naovamo?
Elda je obiteljska tvrtka koja uspješno posluje nešto više od 40 godina. Svoje poslovanje započeli smo 1981. godine kad je osnovan obrt pod nazivom Elda elektronika. Tada je to bio prvi obrt na prostorima bivše države koji se bavio proizvodnjom elektroničkih sklopova. Nakon Domovinskog rata ušli smo u segment televizijske prodaje. Prije 14 godina, kao prvi u Europi, pokrenuli smo proizvodnju tekućina za elektronske cigarete. Iako se trenutno nalazimo u vrlo izazovnom vremenu po pitanju poslovanja unutar svih sektora gospodarstva, Elda se uspješno prilagodila globalnoj Covid-19 krizi. Dio proizvodnje smo preusmjerili na antiseptike, a polovicom prošle godine predstavili smo prvu e-cigaretu najnovije generacije za globalno tržište – IZY VAPE.
Godine 2008. otvorili ste novo poglavlje kada započinjete proizvodnju e-tekućina za elektronske cigarete. Otkud ideja i što ste prvo imali u ponudi? Kako se širio asortiman proizvoda?
Ideja za pokretanje posla s elektronskim cigaretama i za proizvodnju e-tekućina došla je s moje strane nakon sajma u Las Vegasu i susreta s izumiteljem e-cigarete. U početku smo se bavili prodajom e-cigareta i pribora te zatim krenuli u razvoj vlastite tehnologije i receptura za e-tekućine. U ponudi trenutno postoji preko 500 različitih aroma, a najpopularniji brendovi e-tekućina su Izy Vape, Glam Vape, Premium Line, 4U, Totally Green. Uz standardne e-tekućine, ponuda je obogaćena CBD e-tekućinama i uljima te različitim modelima e-cigareta. Proizvodi se izvoze u više od 80 zemalja diljem svijeta.
Koji su najnoviji proizvodi koje ste lansirali? Kako u Eldi teče proces osmišljavanja novih proizvoda – koliko ljudi u njemu sudjeluje i koliko je zahtjevan?
Polovicom prošle godine lansirali smo proizvode iz linije Izy Vape. Radi se o e-cigareti i punjenjima dostupnim u različitim okusima i jačinama nikotina, izuzetno jednostavnim i sigurnim za korištenje. Proces od ideje do realizacije traje duži vremenski period – minimalno šest mjeseci – u kojem sudjeluje naš vrhunski tim ljudi (dizajneri, inženjeri kemije i elektrotehnike), kao podrška u provođenju perspektivnih ideja u djelo. Od velike pomoći su i naši kupci koji dobivaju na testiranje naše nove proizvode i aktivno sudjeluju u finalnoj verziji koja prije puštanja na tržište mora biti dovedena do savršenstva. Recept za uspjeh su upornost, znanje i suočavanje s izazovima. Kako sam više puta istaknuo, ključ uspješnosti našeg poslovanja leži u konstantnom generiranju svjetskih trendova u proizvodnji i potrebama potrošača, pri čemu je sustav kontrole kvalitete jedna od najbitnijih točaka uspjeha.
Kako biste opisali trendove kod potrošača kada su u pitanju e-tekućine? Po čemu se one razlikuju, kako ih potrošači biraju, koje su najtraženije?
Nudimo jednostavne i kompleksne e-tekućine koje se razlikuju po udjelu pojedinih sastojaka e-tekućine, baza (VG, PG) i postotku arome. U pravilu su najtraženije jednostavne e-tekućine s manjim udjelom arome jer potrošačima više odgovaraju pri svakodnevnoj upotrebi. Dakako, kupci vole eksperimentirati i s e-tekućinama visokog udjela arome kojima su, primjerice, punjeni Izy Vape spremnici koji se koriste s našim Izy Vape uređajem. Danas također bilježimo veliki rast popularnosti u korištenju nikotinskih soli u odnosu na običnu nikotinsku bazu zbog intenzivnijeg iskustva parenja.
Nakon 14 godina poslovanja u ovom segmentu, imate li saznanja tko su najčešći korisnici elektronskih cigareta? Kome su one namijenjene te jesu li i zašto bolji izbor za odrasle pušače od ostalih duhanskih proizvoda?
Najčešći korisnici e-cigareta su mladi između 18 i 24 godina. Bilježimo veliki broj tzv. dual korisnika, koji povremeno koriste tradicionalne cigarete. Takvi korisnici teže prelasku s tradicionalnih na e-cigarete. E-cigarete su namijenjene svima koji su navršili 18 godina, a njihova je glavna prednost što ne sadrže katran niti ostale štetne tvari koje se nalaze u tradicionalnim cigaretama. Također, kod e-cigareta nema pasivnog pušenja što znači da korisnik e-cigarete svoju okolinu ne izlaže štetnim utjecajima kao što je slučaj kod tradicionalnih cigareta. E-cigarete su zapravo korak ka potpunom odvikavanju od štetne navike korištenja duhanskih i srodnih duhanskih proizvoda.
Proteklih je godina tvrtka ELDA dobila brojne nagrade za svoje proizvode – posljednje ste proglašeni najboljim proizvođačem e-tekućina u 2021. Koje biste nagrade izdvojili i zašto su one važne?
Sve nagrade su nam vrlo važne – one su pokazatelj i priznanje našem predanom radu i održavanju kvalitete proizvoda. Teško je izdvojiti bilo koju nagradu, a neke od njih su: Nagrada za najbolji vapor proizvod (Vaporfair Frankfurt, 2016.), Nagrada za inovativnost (Madrid, 2016.), Nagrada za najboljeg proizvođača e-tekućina (Worldwide Business Review, 2018.), Nagrada za najbolju e-tekućinu u EU (Moskva 2016.).
Možda bih izdvojio nagradu osvojenu na sajmu u Shenzhenu – Kina 2018. za najbolju e-tekućinu te najinovativniji uređaj za parenje. Nakon dvogodišnjeg neodržavanja svjetskih sajmova zbog globalne pandemije koronavirusa, na prestižnom prvom sajmu u Ujedinjenim Arapskim Emiratima WORLD VAPE SHOW DUBAI, koji je održan u rujnu prošle godine, ELDA je predstavila svoje nove proizvode: liniju e-tekućina Elda Premium Summer Up i e-cigarete IzyVape, te u konkurenciji proizvođača iz cijelog svijeta osvojila prestižnu nagradu kao najbolji proizvođač na svijetu. Zasigurno, to nam je najveći uspjeh koji nam je otvorio nove perspektive na svjetskoj razini.
Kako je trenutno regulirano tržište e-tekućina u Hrvatskoj u usporedbi s Europom i ostalim tržištima diljem svijeta na koja izvozite – jeste li zadovoljni ili smatrate da bi se trebali napraviti neki pomaci?
Tržište e-tekućina regulirano je Zakonom o ograničavanju upotrebe duhanskih i srodnih proizvoda sukladno direktivi Europske Unije – TPD (Tobacco Products Directive) te možemo reći da je u svim bitnim sastavnicama jednako regulirano u usporedbi s ostalim zemljama EU.
Gledajući iskustva iz drugih zemalja, smatram da bi nadležne institucije u Hrvatskoj trebale poraditi na kvalitetnijoj provedbi spomenutog zakona, odnosno direktive u praksi. To se ponajviše odnosi na kontrolu kvalitete proizvoda na hrvatskom tržištu koja bi morala biti na znatno višoj razini od postojeće iz razloga što je, nakon gotovo pet godina od implementacije spomenute direktive u zakonodavni okvir, na tržištu još uvijek veliki broj nesukladnih proizvoda i poslovnih subjekata koji se ne pridržavaju osnovnih odredbi.
Koliki su proizvodni kapaciteti vaših pogona i jeste li morali prilagođavati poslovanje tijekom pandemije? Je li vam bilo otežano poslovati na inozemnim tržištima?
Naša potpuno automatizirana proizvodnja doseže proizvodne kapacitete više od 500.000 bočica na tjednoj bazi. Tijekom pandemije smo prilagodili naše poslovanje tako što smo dio proizvodnog pogona prenamijenili na proizvodnju dezinfekcijskih sredstava za ruke i površine što nam je donijelo stabilnost i pokrilo tadašnji pad u proizvodnji e-tekućina. Poslovanje na inozemnim tržištima bilo je otežano samo u smislu da su brojne zemlje iskusile opći lockdown koji je rezultirao smanjenom prodajom e-tekućina na prodajnim mjestima. No od druge polovine prošle godine sva tržišta na kojima smo prisutni bilježe povratak na predpandemijske količine.
Koliko dezinficijensa danas proizvodite, na koja tržišta izvozite, jeste li zapošljavali nove radnike…? Planirate li inovacije u ovom dijelu poslovanja?
Kako sam i spomenuo, reagirali smo na vrijeme i uspjeli prenamijeniti dio proizvodnog pogona na proizvodnju dezinfekcijskih sredstava za ruke i površine. Na taj način tvrtka je u doba krize zadržala poslovanje u punom kapacitetu te smo se našli u situaciji da smo zapošljavali novu radnu snagu. Kao inovacije, predstavili smo Go.C osobni dozator antiseptika koji omogućuje dezinfekciju ruku u svakom trenutku i 5 u 1 stalak koji sadrži: termo kameru za brzo i precizno mjerenje temperature, prepoznavanje i evidenciju, stalak za jednokratne zaštitne maske i rukavice, dispenzer za beskontaktnu dezinfekciju ruku kao i sigurnosni koš za odlaganje iskorištene zaštitne opreme. Naše dezinficijense izvozimo u zemlje EU, a Go.C i na prekomorska tržišta.
Što smatrate da je bilo presudno da ELDA iz obiteljske tvrtke preraste u prepoznatog igrača na globalnoj sceni i opstane na tržištu dugih 40 godina? Kakvi su Vam planovi za širenje poslovanja u nadolazećim godinama?
Razmišljanje o proizvodima globalnog karaktera upravo je ključ opstanka na globalnoj sceni. Poduzetnici uvijek trebaju budno pratiti tržište, biti kreativni, razmišljati o novim proizvodima te biti prisutni na specijaliziranim svjetskim sajmovima gdje se razmjenjuju iskustva i ideje i dolazi do vrlo važnih kontakata koji poslovanje tvrtke konstantno usmjeravaju prema naprijed.
Planiramo ulaganja u nove tehnologije, robotizaciju skladišta i proizvodnu opremu kako bismo svojim poslovnim partnerima, kao i krajnjim kupcima, uvijek mogli ponuditi nove inovativne proizvode vrhunske kvalitete. Također, ogroman značaj pridajemo razvoju našeg kontrolno-razvojnog laboratorija, akreditiranog po ISO17025 standardu, kako bismo našim kupcima zajamčili najvišu kvalitetu svih naših postojećih i novih proizvoda.