OVO JE NAŠ DOM. ČUVAJMO GA. naziv je inicijative kojom se tvrtka Procter&Gamble zalaže za zaštitu okoliša u Hrvatskoj. Održivost više nije samo ‘nice to have’, već ‘must have’, i kao takva je utkana u sve elemente poslovanja P&G-ja, s jasnim i sveobuhvatnim ciljevima, o kojima, između ostalog, razgovaramo s Nikolinom Silov Konjevoda, direktoricom P&G-ja za Hrvatsku i Sloveniju.

Razgovarala: Marija Sedlar

Što vas je u P&G-ju motiviralo na pokretanje ove inicijative i s kojim je ciljem provodite?

Procter&Gamble posluje u više od 70 zemalja s prisutnošću u 180-ak zemalja, a naši proizvodi su dostupni pet milijardi ljudi diljem svijeta. Uistinu vjerujemo kako je naša odgovornost biti snaga koja potiče rast i dobro. U tim nastojanjima smo si zadali ciljeve, ‘Ambiciju 2030’ da do kraja desetljeća budemo ugljično neutralni, a nastavno i ‘Ambiciju 2040’ da do te godine postignemo neto nultu stopu emisija stakleničkih plinova u svojem lancu opskrbe i procesima, od sirovine do trgovca na malo (do polica).

Kako bismo postigli ugljičnu neutralnost, cilj nam je smanjiti emisiju CO2 za 50% kroz poboljšanu energetsku učinkovitost i pojačane napore za korištenje 100% obnovljive energije. Preostalih 50% nadoknadit ćemo prirodnim klimatskim rješenjima – globalno u partnerstvu s organizacijama poput WWF-a podržavat ćemo projekte namijenjene zaštiti, poboljšanju i obnovi krucijalnih ekosustava poput šuma, močvara, travnjaka.

Upravo na tom tragu nastojimo djelovati i lokalno. Velika nam je čast živjeti i raditi u Hrvatskoj te želimo kao tvrtka i njezine robne marke biti ‘snaga dobra’, čineći svaki dan barem malo boljim, pomažući očuvanje okoliša u Hrvatskoj. Posebno je zadovoljstvo kad kroz zajednice u kojima živimo i djelujemo možemo pomoći očuvanju okoliša, staništa i vrsta, a upravo to je cilj inicijative OVO JE NAŠ DOM. ČUVAJMO GA.

Tko su heroji borbe za zaštitu okoliša kojima će u sklopu inicijative biti uručeno 300.000 kuna?

Ove godine podržavamo rad triju različitih udruga i svaka od njih daje nemjerljiv i dugoročan doprinos okolišu. S Institutom Plavi svijet s Malog Lošinja suradnju smo započeli još prošle godine i podržavali smo spašavanje morskih kornjača koje često stradavaju u sudaru s plovilima, ribarskim mrežama, ali i zbog gutanja plastike ili druge vrste otpada. Ove godine podržavamo zaštitu možda i najsimpatičnijih sisavaca koji nastanjuju Jadran, a to su dupini.

Udruga Lijepa naša poznata je po projektima i programima obrazovanja za odgoj i okoliš koji se provode u školama i vrtićima diljem Hrvatske. Našu će donaciju zapravo preusmjeriti školama koje će se istaknuti svojim ekološkim projektima. Djeca su naša budućnost i želimo od rane dobi poticati razvoj svijesti i odgovornosti za očuvanjem okoliša. Zadnja u nizu, ali ne i po važnosti, je udruga Biom.

Kao što znamo, Hrvatska je stanište brojnih vrsta koje se smatraju ugroženima i za čiji opstanak je važna baš svaka jedinka. Jedna od tih vrsta je naš bjeloglavi sup, velika i dobroćudna ptica koja u Hrvatskoj obitava samo na području Kvarnera, a zaštićeno stanište je na otoku Cresu. Udruga Biom brigom o zaštiti bjeloglavih supova daje značajan doprinos očuvanju ekosustava tog dijela Hrvatske.

Prošle ste godine predstavili svjetsku inovaciju – aluminijske boce za višekratnu upotrebu i refil pakiranja. Zašto je ona važna za okoliš?

P&G kroz robne marke, opskrbni lanac, zajednice i zaposlenike djeluje kako bi pridonio rješavanju izazova kao što su: borba protiv klimatskih promjena i smanjenje emisije CO2, rješavanje pitanja gospodarenja otpadom, očuvanje voda te korištenje prirodnih sastojaka iz održivih izvora.

Aluminijske boce i refili u kategoriji njege kose jedan su od primjera rješenja koja smo ponudili potrošačima kako bismo potaknuli odgovorno gospodarenje otpadom. Aluminijske boce su ponovno punjive, a refil pakiranja imaju 75% manje plastike od redovnih pakiranja.

Vjerujemo da naši svakodnevni izbori i postupci kod kuće, premda izgledaju sitno, mogu napraviti puno za planet. Radimo na tome da identificiramo i lansiramo proizvode osmišljene za poticanje odgovorne potrošnje i koji nam pomažu da usvojimo održivije ponašanje u vlastitom domu.

Kada su u pitanju linije proizvoda i kampanje, što je trenutno u fokusu kompanije?

Inovacije su oduvijek bile jedan od temelja rasta i razvoja P&G-ja kao tvrtke. U vrijeme pandemije, koja je ostavila ogroman utjecaj na cijeli svijet, u vrijeme neviđenih poremećaja opskrbnih lanaca sa značajnim utjecajem na dostupnost i cijene, P&G i dalje ulaže u inovacije kako bi ojačao jednadžbu vrijednosti naših brendova i dodatno potaknuo rast kategorija u kojima poslujemo.

Držimo da je vrhunska inovacija u kombinaciji s najboljom vrijednosti najbolji odgovor na trendove i potrebe potrošača koji se stalno razvijaju. Primjerice, jedan od trendova koje smo zamijetili u vrijeme pandemije je da potrošači provode puno više vremena u vlastitom domu i da upravo tamo imamo neke nove poslove koje treba obaviti. Kako smo više doma, stvaramo, a i primjećujemo više nečistoće u domu te trebamo brza, jednostavna i učinkovita rješenja za čišćenje.

Swiffer je upravo to – brzo i jednostavno rješenje za uklanjanje prašine s polica i nečistoća s podova. Nadalje, primjećujemo nastavak trenda veće sklonost inovativnim, kvalitetnijim, premium proizvodima koji nude nova iskustva, bolja od onih današnjih. Sjajan primjer vrhunske inovacije koja pridonosi razvoju kategorije je revolucionarna električna zubna četkica Oral B iO, dizajnirana da pruži neusporedivo iskustvo četkanja, kombinirajući najbolje kliničke performanse sa sofisticiranošću umjetne inteligencije.

Prilagođavate li i koliko asortiman proizvoda lokalnim tržištima?

Kao globalna kompanija tu smo da služimo potrebama lokalnog potrošača te svaki dan radimo na tome kako bismo zajedno s partnerima donijeli svjetske inovacije hrvatskom potrošaču. U suradnji s maloprodajnim partnerima omogućavamo kupcima da pronađu najbolje proizvode za svoje potrebe i otkriju inovacije, a oni u trgovinama odabirom proizvoda daju svoj glas. Naravno, bilo koja inovacija mora rezonirati s potrebama i željama lokalnog potrošača da bi se održala na tržištu.

Što je trenutno u fokusu potrošača pri izboru proizvoda i prate li hrvatski potrošači svjetske trendove?

Svijet se uvelike promijenio u svega nekoliko godina, a nastavno na te promjene vidimo kako se potrošački trendovi mijenjaju i kako hrvatski potrošači idu ukorak s njima. U počecima pandemije zabilježili smo povećanu potražnju za Hygiene+ te smo primijetili kako potrošači uz zaštitu traže i dobrobit, svjesniji su vanjskih čimbenika koji utječu na njihovo zdravlje kao i utjecaja koje dobre higijenske navike imaju na zdravlje.

Naša istraživanja su pokazala da potrošači, osim o vlastitoj higijeni i zdravlju, više brinu i o utjecaju na okoliš te o održivom razvoju, pa mijenjaju svoje navike vezane za održivi razvoj kao rezultat pandemije.

Interes za premium proizvodima, bez obzira na okolnosti, i dalje je prisutan među potrošačima, možda čak i više uslijed toga što su im određena premium iskustva ograničena, pa u vlastitom domu žele iskusiti neke pogodnosti. Premium proizvodi danas, uz kvalitetu, moraju imati i višu svrhu poput prirodnih sastojaka, viših higijenskih standarda ili, pak, trebaju pružati bolje iskustvo korištenja.

Procter & Gamble je unazad nekoliko godina dobitnik Certifikata Poslodavac Partner – koliko ulažete u svoje zaposlenike, njihovu edukaciju, mogućnost napredovanja..?

Već više od šest godina nositelji smo certifikata Poslodavac Partner jer želimo osigurati najviši standard kvalitete za svoje zaposlenike. Kao međunarodna tvrtka, imamo pristup najboljim svjetskim praksama i nastojimo približiti globalno radno iskustvo svim našim zaposlenicima.

Ponosni smo što postižemo izvrsnost u svim područjima: od zapošljavanja, postavljanja ciljeva i upravljanja učinkom, preko nagrađivanja i međunarodnih prilika za razvoj karijere, do redovitog osluškivanja pulsa organizacije kako bismo postigli autentičnu organizacijsku kulturu u kojoj se svi osjećaju prepoznati i cijenjeni. P&G je prilično jedinstvena tvrtka po pitanju razvoja i napredovanja zaposlenika jer gajimo kulturu razvoja iznutra. To znači da razvijamo svoje lidere, dajući im odgovarajuću razinu odgovornosti u svakoj fazi njihove karijere, osiguravajući im pristup odgovarajućoj obuci, kako kroz treninge, tako i svaki dan na poslu.

To također znači da od prvog dana u tvrtki svaki zaposlenik kreće s pravim poslovnim projektima i stvarnim odgovornostima, učenjem kroz rad, uz podršku svog menadžera. U nekim slučajevima to znači stjecanje iskustva na međunarodnim tržištima, ali individualni karijerni putovi osmišljeni su na način koji omogućuje balansiranje privatnih i poslovnih obaveza.

Koliko je pandemija utjecala na poslovanje P&G-ja? Koji su proizvodi najprodavaniji?

U vremenu pandemije zdravlje i sigurnost naših zaposlenika bili su nam na prvome mjestu, stoga smo promijenili način rada, premjestivši velik dio naše dnevne rutine na posao od kuće. Pandemija nas je naučila biti fleksibilnijima tako da i u novom normalnom kombiniramo rad iz ureda s radom od doma. Nadalje, u želji da osiguramo da naši potrošači imaju pristup proizvodima u koje vjeruju, koji im mogu pomoći da svoje domove održe čistim i svakodnevni život malo jednostavnijim, u nekim trenucima morali smo prilagoditi naše opskrbne lance.

Nikolina Silov Konjevoda, Henrieta Belegisanin, Dubravko Dender, Anita Šetić i Roberta Čirjak

U neizvjesnim vremenima uvijek nastojimo pomagati najugroženije članove zajednice, obitelji u potrebi, djecu, a ovog puta i oboljele od Covida te medicinsko osoblje koje je iznijelo teret pandemije, osiguravajući proizvode i surađujući s Hrvatskim Crvenim križem. Ono što se nije promijenilo je predanost inovacijama i upravo na krilima inovacije bilježimo snažne rezultate prodaje. Kapsule Ariel, tablete Jar za strojno pranje posuđa, Swiffer, Pampers, Oral-B samo su neki od proizvoda koje bismo izdvojili.

Kakvi su planovi za nadolazeće razdoblje: pripremate li novosti u asortimanu, nove kampanje za zaštitu okoliša, širenje poslovanja…?

Kao kompanija želimo biti snaga u smislu rasta naših brendova i razvoja kategorija u kojima smo prisutni na tržištu te tako stvarati vrijednost i dobrobit za poslovne partnere, potrošače i sebe, za gospodarstvo općenito. Fokusirani smo na aktivaciju modela superiornosti na svim razinama: prednosti i vrijednosti proizvoda, pakiranja, komunikacije i izvedbe u maloprodaji, kako bismo kupcima pomogli pronaći najbolji proizvod za svoje potrebe i otkriti naše inovacije.

Održivost više nije samo ‘nice to have’ već ‘must have’ i kao takva je utkana u sve elemente poslovanja P&G-ja, s jasnim i sveobuhvatnim ciljevima. Nastavit ćemo raditi na smanjenju svog utjecaja na prirodu i pomagati potrošačima da donesu odgovorne odluke i ostvare održivost u vlastitom domu. Evo nekoliko primjera: radimo na korištenju do 100% reciklirane plastike, a do 2030. sva ambalaža naših proizvoda moći će se reciklirati ili ponovno upotrijebiti, smanjit ćemo količinu nove plastike (tzv. virgin plastic) korištenjem sirovina dobivenih recikliranjem, a sva energija koju koriste naša postrojenja dolazit će iz obnovljivih izvora. Kao dio tih nastojanja, već danas sve naše tvornice u Europi imaju status Zero Waste to Landfill, što znači da se proizvodni otpad ne šalje na odlagališta i već sada koriste 100% obnovljive izvore energije.

Ne radimo samo na proizvodima s naglaskom na održivost, već se brinemo i da životni ciklus proizvoda ostavi najmanji mogući trag u okolišu. Primjerice, pranje odjeće može biti prilika za održivije odluke. U svom životnom ciklusu deterdženti imaju najveći otisak prilikom korištenja i jednostavna promjena temperature pranja i okretanje na 30°C može značajno smanjiti emisiju CO2. P&G je intenzivno radio na razvijanju formule kapsula Ariel All in 1 Pods koje imaju visoku učinkovitost pranja na niskim temperaturama.

U svojim kampanjama potičemo potrošače da pri pranju rublja ‘okrenu na 30’, a globalni nam je cilj da se pri 70% pranja rublja koriste programi koji koriste manje energije. P&G procjenjuje da su od 2015., zahvaljujući potrošačima koji biraju programe pranja koji štede energiju, izbjegnute emisije ugljika u vrijednosti oko 15 milijuna tona CO2, što je ekvivalentno uklanjanju 3 milijuna automobila s ceste. Samo zamislite Hrvatsku bez automobila! U P&G-ju inovacija i održivost idu ruku pod ruku i sastavni su dio našeg modela superiornosti. Nastavit ćemo biti usredotočeni na održiv i dosljedan razvoj svojih robnih marki i kategorija kroz vrhunske, smislene potrošačke inovacije.