Osvježivači za WC školjke: Najveći segment kategorije čine košarice s krutim punjenjem

Vodeća tri proizvođača nose visokih 77% ukupne prodaje kategorije, a vodeći proizvođači na tržistu, poredani abecednim redom, jesu Henkel, SC Johnson i Unilever, a slijede Bolton i Meteor grupa – Labud

Analizirala: Majda Babić, NielsenIQ

Proizvodi kategorije osvježivača za WC školjke uobičajeno dolaze u bloku i koriste se u WC školjkama ili vodokotlićima. Imaju namjenu čišćenja, dezinfekcije i osvježavanja WC školjke. Kategorija toaletnih blokova, prema klasifikaciji agencije Nielsen, uključuje pojedinačne ili refil proizvode koji dolaze u tekućem i čvrstom obliku te se mogu objesiti na rub WC školjke ili staviti unutar vodokotlića.

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2021. godine, kategorija osvježivača za WC školjke zabilježila je pad vrijednosne i komadne prodaje u svim kanalima prodaje. Čak 61% ukupne prodaje ove kategorije se ostvari u modernim formatima – hipermarketima (>2.500 m2) i supermarketima (301-2.500 m2), dok se kroz drogerije i trgovine mješovitom robom (<300 m2) ostvari 39% vrijednosne prodaje.

Najveći segment kategorije osvježivača čine košarice s krutim punjenjem i one drže više od 80% vrijednosnog i količinskog udjela. Slijede košarice s tekućim punjenjem, a najmanji udio imaju gel košarice. Gel košarice imaju nešto veći vrijednosni udio od komadnog udjela dok je obrnuta situacija s košaricama s tekućim punjenjem.

U 2021. godini, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača nose visokih 77% ukupne prodaje kategorije. Vodeći proizvođači na tržistu, poredani abecednim redom, jesu Henkel, SC Johnson i Unilever, a slijede Bolton i Meteor grupa – Labud.

Proizvođači nude inovativne proizvode i nove mirisne kombinacije

Multinacionalne kompanije nastavile su dominirati ovom kategorijom u Hrvatskoj i u 2021., predvođene Henkelom i snažnim prepoznavanjem njegove robne marke Bref od strane potrošača

Prema podacima agencije Euromonitor International, trenutni rast vrijednosti sredstava za održavanje WC školjki čistima bio je manji u 2021. nego u 2020., s obzirom na to da se društvo postupno otvaralo nakon karantena, ljudi su provodili manje vremena kod kuće, a samim time i rjeđe čistili zahode.

Međutim, povratak turista 2021. pomogao je održavanju vrijednosti prodaje jer je sve objekte za iznajmljivanje trebalo često čistiti. Osvježivači za WC školjke s tvrdim punjenjem i dalje zauzimaju najveći proizvodni prostor u smislu prodajne vrijednosti, a zabilježili su i najveći trenutni rast vrijednosti.

RAZVOJ NOVIH PROIZVODA

Multinacionalne tvrtke i dalje imaju koristi od snažnog pozicioniranja svojih robnih marki na policama i većih proračuna za oglašavanje, smatraju analitičari Euromonitor Internationala. Multinacionalne kompanije nastavile su dominirati ovom kategorijom u Hrvatskoj i u 2021., predvođene Henkelom i snažnim prepoznavanjem njegove robne marke Bref od strane potrošača.

Bref ima značajnu potporu oglašavanju i razvoj novih proizvoda u usporedbi s drugim markama proizvoda za toaletnu njegu, iako je većina toga usmjerena na uvođenje novih mirisa u proizvode veće vrijednosti od mirisnih blokova za WC školjke. Poput Brefa, i druge multinacionalne tvrtke poput SC Johnson (Duck, Mr Muscle), Unilever (Domestos) i Reckitt Benckiser (Harpic), uglavnom se natječu kroz podizanje profila putem oglašavanja jer imaju puno veći budžet u odnosu na domaće brendove.

Poželjno pozicioniranje polica također je korisno jer dovodi do veće vidljivosti, a time i do jačanja svijesti potrošača, jer ih je mnogim Hrvatima teško razlikovati u pogledu karakteristika proizvoda.

POVEĆANJE OSJETLJIVOSTI NA CIJENE

Također, 2021. godine lansiran je WC osvježivač Domestos Power 5, s porukom proizvođača da ga treba zamijeniti tek nakon 300 ispiranja WC školjke. Uvođenje je bilo savršeno tempirano, s obzirom da su potrošači sve osjetljiviji na cijene, a Domestos Power 5 nudi dobru vrijednost za novac, kada se uzme u obzir broj ispiranja potrebnih prije nego što se treba zamijeniti.

U 2021. inflacija je dovela do povećanja cijena, ali su vodeći igrači na tržištu odgovorili na ovu situaciju ponudivši popuste i akcijska pakiranja. Osim toga, s obzirom na to da su potrošači sve osjetljiviji na cijene zbog dugotrajnih financijskih posljedica pandemije, privatne robne marke također su dobile na vrijednosti, čiji je rast zabilježen diljem Hrvatske.