WEB 3: Novo lice trgovine

Web 3.0 je nova faza u razvoju interneta koja upravo nastupa, a čije su osnovne karakteristike decentralizacija funkcija i podataka, anonimnost i digitalno označavanje

Piše: Darko Pavić / Twitter: @pavicdarko

Netko naziva evoluciju interneta Web 3.0, a netko je zove čak i ‘revolucijom’. Pojam revolucije se čini i nešto prikladnijim jer su promjene ogromne te revolucionarno velike. Pri tome, one nisu samo tehničke i konceptualne prirode, već su društvene pa čak i filozofske jer zadiru u sve pore našeg života i sigurno će obilježiti ovu, kao i nadolazeće godine. Iz tih revolucionarnih kretanja, naravno, nije izuzeta ni trgovina – štoviše, ona je jedna od industrijskih grana koja je najviše pogođena.

WEB 1.0

Da bismo pojasnili promjene koje se upravo događaju, moramo krenuti od vremena prije interneta. Informacija je tada bila centralizirana i mogli smo je konzumirati samo na određenim mjestima i na određeni način. U tom periodu informacije su bile dostupne od strane medijskih kompanija, odnosno, izdavačkih kuća koje su izdavale novine i/ili kreirale i emitirale razne informativne priloge.

Tiskani mediji, televizija i radio bili su tada osnovni mediji koji su se koristili. Međutim, kada se pojavio internet u svojoj prvoj verziji, web 1.0, tada se mjesto proizvodnje i konzumiranja informacija decentralizirao. Informacije su odjednom postale prisutne i pristupačne na više mjesta, a ne samo u okviru medijskih kompanija.

Pojavile su se nove kompanije, ustanove i udruženja koja su putem interneta svima omogućili pristup informacijama. Ovo razdoblje traje od 1991. pa sve do 2005. godine. Tehnički gledano, u ovom periodu su informacije bile statične, tj. ‘read only’, a baze podataka se nisu koristile dok je konzument informacije bio ciljani kupac.

DRUGA FAZA – WEB 2

Druga faza interneta nastala je 2005. i traje sve do danas. Ovu fazu raju dinamički sadržaji i centralizirani podaci. Centralizacija podataka je u rukama kompanija koje kreiraju aplikacije za proizvodnju dinamičkih sadržaja, odnosno, za interakciju s korisnicima.

Vrijeme u kojem danas živimo je vrijeme društvenih mreža i sve se nalazi u rukama gigantskih kompanija koje imaju milijarde korisnika. Proizvod u ovoj fazi je sam korisnik, a njegova najveća vrijednost je njegova pažnja i podaci koji se prikupljaju kroz njegovu interakciju sa sadržajima.

Sam korisnik ne posjeduje te podatke koje je sam generirao, već korporacija koja korisnicima stavlja na raspolaganje određenu aplikaciju. Što se s našim podacima stvarno događa, ne znamo, čak ne znamo ni koje sve podatke o nama netko posjeduje.

WEB 3.0

Web 3.0 je nova faza koja upravo nastupa, a čije su osnovne karakteristike decentralizacija funkcija i podataka, anonimnost i digitalno označavanje (tokenizacija). U ovom kontekstu, svatko postaje vlasnik svojih podataka i to čak toliko da ih može monetizirati po želji.

Digitalno označavanje i korištena tehnologija omogućuju upotrebu ‘pametnih ugovora’ koji osiguravaju sasvim novi način interakcije između jedinki, jednoznačno dokazivanje vlasništva i trgovinu s označenim sredstvima, bilo da su digitalno-virtualna ili realna.

Tehnologija koja ovo omogućuje je blockchain, a moderni nazivi kao što su kriptovaluta i NFT su samo neke od primjena koje, između ostalog, mijenjaju lice svijeta kakav smo poznavali do sada. Još interesantniji pojam koji se uspostavlja nakon ovih, prethodno navedenih, je ‘metaverse’.

BLOCKCHAIN, KRIPTOVALUTE I NFT

Nakon uvoda o evoluciji interneta, naše istraživanje aktualnih promjena u trgovini dovodi nas do definiranja tehnologije blockchaina i nekih od aspekata njezine primjene. Sažeto u jednu rečenicu, blockchain je decentralizirana baza podataka u koju se podaci upisuju na kodiran i nepromjenjiv način. Podaci koji su pohranjeni u blockchainu nalaze se istovremeno i na svim računalima koji su sudionici, odnosno, korisnici ove tehnologije.

Gotovo ih je nemoguće manipulirati jer je jako teško manipulirati istovremeno jako puno računala u ovoj mreži. Kriptovaluta je prihvaćeni sistem vrijednosti digitalnih transakcija koje su pohranjene u blockchainu. Iako je najpoznatiji zastupnik Bitcoin, u ovom trenutku postoji više od 4.000 različitih kriptovaluta. Dakle, Bitcoin i ostale kriptovalute su decentralizirane valute, odnosno sredstva plaćanja implementirana na blockchain tehnologiji.

ŠTO JE NFT?

NFT (non fungible token) je nepromjenjivi digitalni certifikat (token) vlasništva. Uglavnom se većinom radi o vlasništvu nad digitalnim sredstvima, ali primjena nikako nije ograničena samo na digitalni svijet. NFT-ovi se mogu prodavati, odnosno prenositi iz ruke u ruku i mogu biti vezani za tzv. pametne ugovore koji na neki način uvjetuju i definiraju detalje razmjene vrijednosti, tj. vlasništva.

Zvuči komplicirano, ali u principu nije. Na internetu postoji niz izvora putem kojih se može besplatno detaljnije educirati o ovoj temi. Jedan od izvora idealan za početnike i one bez tehničke osnove je i naše besplatno školovanje o kojem više informacija možete pronaći na: www.crypto-fans.online.

BLOCKCHAIN U TRGOVINI

Ova tehnologija već neko vrijeme nalazi svoju primjenu u trgovini. Jedan od uobičajenih područja je lanac opskrbe (supply chain) u kojem se pomoću ove tehnologije lako može pratiti podrijetlo robe, lanac vlasništva i mnogi drugi detalji proizvoda. Na primjer, jedan od najvećih svjetskih trgovaca, francuski Carrefour, uspješno koristi ovu tehnologiju za informiranje kupaca o detaljima podrijetla proizvoda.

S obzirom na nepromjenjivost ovih podataka, povjerenje kupca je daleko veće u odnosu na druge tehnologije. Ova tehnologija je u području lanca opskrbe već odavno u upotrebi i kod Walmarta, Home Depota i mnogih drugih. Neki drugi trgovci, kao naprimjer LVMH Grupa (njihovi poznati brendovi su Louis Vuitton i Christian Dior) koriste blockchain i za jedinstvenu identifikaciju proizvoda.

Osim navedenih primjera, blockchain tehnologija se koristi i u nabavnom procesu, analizi podataka kupaca i mnogim drugim sferama poslovanja. U posljednjih nekoliko mjeseci ova se tehnologija počela koristiti čak i u platežnom procesu. Sve veći broj modernih POS aplikacija podržava plaćanje kriptovalutom.

Ova činjenica predstavlja već neku vrstu revolucije s obzirom na to da je tema plaćanja centralizirano kontrolirana od strane centralnih banaka i država, a kriptovalute se kompletno temelje na decentraliziranom sistemu.

PRIMJENA NFT-A U TRGOVINI

NFT-ovi otvaraju dodatne, neopisivo velike mogućnosti za trgovce. Trenutno vlada prava ‘pomama’ za NFT-ovima u kontekstu digitalnih umjetničkih djela. Nerijetko se događa da cijene određenih digitalnih umjetničkih djela dostignu milijunske iznose. Osim toga, ova tehnologija omogućava i trgovinu tim digitalno-virtualnim objektima.

Tako se, na primjer, lako mogu prodati ili kupiti luk i strijela iz video igrice, šešir vlastitog junaka ili virtualna hrana potrebna junacima određene video igre. To se može čak napraviti i za vrijeme kupovine hrane u obližnjem supermarketu direktno na blagajni. Inovativni proizvođači POS softvera su već implementirali ovakve funkcije u svoje aplikacije. Jedan od posljednjih primjera je Shopify. Ovaj trend mijenja u nekim slučajevima i kompletnu strategiju trgovca.

Tako, na primjer, GameStop otvara jedan poseban informatički odjel koji implementira digitalnu prodajnu platformu (market place) za prodaju digitalnih proizvoda iz video igrice. Naravno, ovdje se radi o NFT-ovima. Ovo je odličan primjer na kojem se lako može primijetiti kakav utjecaj ovako nešto ima na lanac opskrbe, nabavu, prodaju i naplatu novih proizvoda. Time se ova fantastična priča, koja se upravo događa, ne završava.

NFT tehnologija omogućava implementaciju pametnih ugovora, a pametni ugovori otvaraju, opet, nove i neslućene mogućnosti. Jedan od primjera su koncepti za povećanje lojalnosti kupaca. Trgovci mogu izdati NFT-ove koji sa sobom nose pametni ugovor koji omogućava pristup posebnoj aplikaciji, donosi određene popuste ili sadrži neke druge benefite za vlasnika tog tokena.

Velika prednost ovakvih NFT tokena je što ih vlasnik može prodati dalje ili čak iznajmiti i osigurati dodatna primanja. Interesantan primjer je restoran Flyfish club u New Yorku. U njemu je rezervacija stola, a time i ulazak u restoran, moguć jedino ako posjedujete određeni NFT token. Isti ovaj token vlasnik može iznajmiti i nekome drugom u periodu u kojem on sam ne želi posjetiti ovaj restoran. I na kraju, ne možemo pričati o primjeni NFT-a u trgovini, a da ne spomenemo metaverse. A kad ga spomenemo, cijela ova ‘znanstvena fantastika’ dobiva na veličini.

METAVERSE I NOVO LICE TRGOVINE

Metaverse nije ništa drugo nego virtualni svijet kojem korisnik pristupa koristeći posebne uređaje pod nazivom VR ili AR naočale. Ovi digitalni i virtualni svjetovi su najpoznatiji iz svijeta video igrica tako da nije začuđujuće da su upravo ovi digitalni svjetovi u ovom trenutku najrazvijeniji i najpopularniji kao metaversi. Spomenimo samo dva metaversa koja trenutno dominiraju svijetom. To su Decentraland i Sandbox. U njima, i u mnogim drugim metaversima, korisnik može kupiti virtualnu zemlju i na njoj sagraditi što želi, ili u slučaju trgovca, otvoriti svoju virtualnu trgovinu.

Neki od vodećih svjetskih trgovaca su to već i napravili. Odličan primjer su H&M i Samsung koji su prije koji mjesec otvorili digitalna vrata svojih novih trgovina. Sve što se posjeduje u metaversu temelji se na NFT-ovima tako da vrijede sve one tehničke prednosti koje smo prehodno spomenuli. Time su moguće i kupovina i prodaja. Upravo ove efekte trgovci koriste za proširenje svog asortimana ili za kreiranje nekih sasvim novih digitalnih proizvoda.

Ne smijemo zaboraviti da se u tim digitalnim svjetovima koristi kriptovaluta kao sredstvo plaćanja. Većina njih čak ima i svoje kriptovalute koje vrijede samo u njihovim metaversima. Jedan od primjera je Decentraland s kriptovalutom Mana. Kolika je važnost ovog novog događanja pokazuje i činjenica da je gigantska kompanija Facebook promijenila svoje ime u Meta. To jasno govori koja strategija će obilježiti budućnost ove kompanije, a time i budućnost svih nas. Ta strategija je sigurno strategija blockchaina, NFT-ova i metaversa.