Insekticidi i repelenti: Pandemija nije utjecala na prodaju proizvoda iz kategorije

Kućni insekticidi uglavnom nisu bili pod utjecajem pandemije Covid-19, s obzirom na to da je riječ o uglavnom sezonskom, funkcionalnom proizvodu i nije izravno povezan s higijenskim brigama koje su potrošači imali u 2020.

Prema Euromonitor Internationalu, kućni insekticidi zabilježili su veći rast trenutne vrijednosti nego 2020. Kućni insekticidi uglavnom nisu bili pod utjecajem pandemije Covid-19, s obzirom na to da je riječ o uglavnom sezonskom, funkcionalnom proizvodu i nije izravno povezan s higijenskim brigama koje su potrošači imali u 2020. godini.

Glavni pokretač količinske prodaje svake godine je veličina populacije insekata. Multinacionalna kompanije SC Johnson & Son i u 2021. godini nastavlja dominirati kategorijom insekticida, zahvaljujući širokom portfelju proizvoda koji uključuje njegove glavne robne marke Raid, Baygon i Autan. Ove robne marke snažno su podržane ulaganjem u oglašavanje, što im omogućuje da steknu veću prepoznatljivost među potrošačima i drže ih na prvom mjestu kada dođu do kupnje kućnih insekticida.

Njegov najbliži konkurent, Guaber, koji nudi marku Vape, stekao je granični udio u vrijednosti 2021., ali razmak između vodećih proizvođača i dalje je značajan. Ovakva će se situacija, prema prognozama Euromonitor Internationala, vjerojatno nastaviti i u sljedećih pet godina.

Potražnjom i dalje dominiraju insekticidi u spreju/aerosolu, zbog pristupačnije cijene. Međutim, manji i skuplji električni insekticidi nastavili su polako stjecati naklonost Hrvata te su bili najjači u 2021. Njihova rastuća popularnost uglavnom je povezana s mlađim generacijama koje smatraju da je ovaj format prikladniji za rješavanje problema insekata i štetnika u njihovim domovima.

VRSTE INSEKTICIDA

Kućni insekticidi
Kućni insekticidi prema definiciji agencije Euromonitor International podrazumijeva agregaciju insekticida u spreju/aerosolu, električnih insekticida, zavojnica, mamaca i drugih insekticida.

Električni insekticidi
Uključuje proizvode sa sporim oslobađanjem, u električnom formatu. Ne uključuje proizvode za upotrebu protiv štetočina kao što su glodavci. Ovi proizvodi obično se sastoje od električnog difuzora iz kojeg se raspršuju tablete ili tekućina – u pakiranje trebaju biti uključeni i električni uređaj i tablete ili tekućina koji se stavljaju u uređaj. Ovi su proizvodi dizajnirani za korištenje u kući i nisu prikladni za korištenje u poljoprivredi ili vrtu.

Mamci za insekticide
Uključuje sve proizvode za sporo otpuštanje na bazi kemikalija dizajnirane za kukce koji puze. Ovi proizvodi su dizajnirani za korištenje u kući i nisu prikladni za poljoprivrednu ili vrtnu upotrebu.

Insekticidni koluti
Uključuje sve proizvode sa sporim oslobađanjem na bazi kemikalija dizajnirane za leteće insekte, obično komarce. Proizvodi su namijenjeni za korištenje u kući i nisu prikladni za poljoprivrednu ili upotrebu u vrtu.

Sprej/aerosol insekticidi
Uključuje proizvode za trenutno oslobađanje u obliku spreja/aerosola dizajnirane za puzajuće (npr. žohare, mrave, itd.) ili leteće (npr. muhe, moljce, itd.) insekte koji se mogu naći u domu. Nisu obuhvaćeni proizvodi koji se koriste protiv štetočina kao što su glodavci, kao ni poljoprivredni i vrtni insekticidi. Osobni repelenti su također isključeni.

Ostali kućni insekticidi
Uključuje sve druge insekticide za kućnu upotrebu, u različitim formatima, uključujući prah. Nisu, pak, obuhvaćeni, insekticidni proizvodi za upotrebu na štetočinama i poljoprivredi i vrtu.

Repelenti čine 67% vrijednosne prodaje kategorije

Vodeća tri proizvođača na tržištu obuhvaćaju 81% vrijednosne prodaje kategorije, a oni su abecednim redom: Ilirija, Neva i SC Johnson

Analizira: Mirna Pajtak, NielsenIQ

Kategorija insekticida i repelenata prema klasifikaciji istraživačke agencije NielsenIQ obuhvaća proizvode čija je namjena odbijanje ili uništavanje insekata (insekticidi) te proizvode koji se nanose na kožu s namjerom odbijanja insekta (repelenti) ili sa specifičnom namjenom ublažavanja simptoma nakon ugriza insekta (tekućina, sprej, maramice, losioni ili kreme).

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2021. godine, kategorija insekticida i repelenata bilježi pad vrijednosne prodaje. Repelenti predstavljaju 67% vrijednosne prodaje kategorije, insekticidi 32% dok tretmani poslije ugriza čine 1% ukupne vrijednosne prodaje.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 51% vrijednosne kategorije insekticida i repelenata odvija u tradicionalnim formatima – trgovinama mješovitom robom (<300 m2) i drogerijama dok se preostalih 49% vrijednosne prodaje kategorije odvija u modernim formatima (hipermarketima i supermarketima).

Vodeća tri proizvođača na tržištu obuhvaćaju 81% vrijednosne prodaje kategorije, a oni su abecednim redom: Ilirija, Neva i SC Johnson.

Život ‘na otvorenom’ donosi i povećanu potražnju za repelentima i zaštitom od insekata

Analizirani podaci pokazuju kako iz godine u godinu potražnja za spomenutim proizvodima počinje rasti u travnju i raste do godišnjeg vrhunca u lipnju te ostaje prilično visokom sve do kraja ljetne sezone, odnosno rujna

Početak proljetne sezone označava i početak života ‘na otvorenom’ – vrijeme posvećujemo svojim vrtovima, uređenju okućnica, a druženja selimo na balkone, u vrtove i terase. Buđenje prirode podrazumijeva i buđenje ne pretjerano ugodnih insekata koji u jednakoj mjeri mogu pokvariti druženje s prijateljima kao i zamišljeno uređenje vrta i okućnice.

Zaštita protiv uboda komarca važna je zbog sprječavanja reakcije na koži, ali još više zbog mogućeg prijenosa zaraznih bolesti. Protiv nekih zaraznih bolesti koje prenose komarci postoje cjepiva (žuta groznica, japanski encefalitis) ili zaštita lijekovima (malarija).

Primarna prevencija bolesti koje prenose komarci bazira se na sprječavanju uboda komarca. Ako putujete u krajeve u kojima se učestalije javljaju bolesti poput malarije, denge, groznice Zapadnog Nila, Zike, japanskog encefalitisa i sl. posavjetujte se s nadležnim epidemiologom vezano uz najbolju zaštitu.

Na portalu za usporedbu proizvoda i ponuda jeftinije.hr analizirali su kretanje online potražnje u kategoriji Repelenti i zaštita od insekata i primijetili velike sličnosti s prijašnjim godinama dok je ove godine, u usporedbi s 2020., online potražnja za proizvodima iz kategorije Repelenti i zaštita od insekata porasla za 19,3%.

Analizirani podaci pokazuju kako iz godine u godinu potražnja za spomenutim proizvodima počinje rasti u travnju i raste do godišnjeg vrhunca u lipnju te ostaje prilično visokom sve do kraja ljetne sezone, odnosno rujna. Trend je ponavljajući i slično ponašanje potrošača očekujemo i ove godine.