Radenska ove godine obilježava veliku obljetnicu – već je 150 godina dio proslava, neizostavni dio rituala poput kavice s prijateljima, velikih obiteljskih piknika, putovanja ili sportskih aktivnosti. „Vjerujemo da iza svih dobrih stvari uvijek stoji naše srce i s ponosom možemo reći da Radenska povezuje srca već od 1869. godine“, istaknuo je Marian Šefčovič, generalni direktor Radenske i regionalni menadžer za Adria regiju unutar Kofole ČeškoSlovensko, s kojim smo razgovarali o prvih 150 godina brenda, novostima u poslovanju te budućim poslovnim planovima
Razgovarala: Marija Sedlar
Radenska ove godine obilježava 150 godina postojanja. Kako je razvoj brenda tekao od njegovih početaka davne 1869. godine? Kako se mijenjao i nadopunjavao asortiman, ambalaža, poruke potrošačima..?
Radenska je tijekom desetljeća razvijala i nudila potrošačima proizvode koji su nametali tržišne trendove, bila je i vodeća marka na domaćem tržištu te važan igrač na inozemnim tržištima. Radenska je jedinstven proizvod, kraljica među prirodnim mineralnim vodama koju bez lažne skromnosti možemo staviti uz bok bilo kojoj drugoj mineralnoj vodi i koja je zbog toga jednako prepoznatljiva kod kuće i u inozemstvu. Tu se bez sumnje radi o spletu okolnosti koji uključuju kvalitetu proizvoda, planski rad, marketinška ulaganja, lokalno znanje, ali i značajna ulaganja u inovacije – sve je to Radensku pretvorilo u nešto mnogo više od izvrsne mineralne vode – ona je postala generički pojam, sinonim za mineralnu vodu.
Od 1869. godine, kada smo počeli s punjenjem u glinene boce, nastavili smo sa staklom, zatim s PET ambalažom, a ove godine smo i u najbrže rastućem formatu – u limenci. Usmjereni smo u inovacije; svake godine sudjelujemo u stvaranju trendova i lansiramo nove proizvode, prateći na taj način nove potrebe potrošača koji ovise o njihovom načinu života. Radenska nije samo prirodna mineralna voda, već je i ‘stvar srca’ te se uz pomoću tog slogana želimo povezati s potrošačima i na emotivnoj razini.
STUDENAC IMA TOP BRENDOVE U SVOJIM KATEGORIJAMA, A RADIMO I S TRADICIONALNIM LOKALNIM BRENDOVIMA KOJE SMO OTKUPILI OD BADELA: VOĆKOM, INKOM I NAROM TE POLAKO POČINJEMO DOBIVATI POZITIVNE REZULTATE NAŠEG RADA NA HRVATSKIM TRŽIŠTU. TAKO SMO OD SIJEČNJA DO DANAS U USPOREDBI S ISTIM RAZDOBLJEM 2018. GODINE NARASLI ZA CCA 26%.
Radenska je uvijek negdje uz vas, prisutna kada se stvaraju uspomene, kao dio životnih trenutaka koji zauvijek ostaju u sjećanju. Dio je proslava, neizostavni je dio rituala poput kavice s prijateljima, velikih obiteljskih piknika, putovanja ili sportskih aktivnosti. Vjerujemo da iza svih dobrih stvari uvijek stoji naše srce, a kako ove godine slavimo već 150. obljetnicu, s ponosom možemo reći da Radenska povezuje srca već od 1869. godine.
Kakva je danas njezina pozicija na tržištu Hrvatske i regije?
Kada se Radenska pridružila Kofola obitelji, bili smo upoznati s njezinom bogatom povijesti i svime što tako snažan brend pruža. U tri smo godine uspjeli postići puno stvari kojima se ponosimo i sve smo snage usmjerili ka svijetloj budućnosti koju nam pruža Adriatic regija. Oduševljeni smo odazivom potrošača koji nam time pokazuju da se sjećaju Radenske i da su im naša tri srca prirasla srcu. Dugoročna nam je vizija vratiti Radensku na poziciju na kojoj je bila u svojim najuspješnijim godinama, a rezultati diljem regije nam potvrđuju da smo na dobrom putu.
Prema Vašem mišljenju, u čemu je tajna dugovječnosti jednog brenda? Kako zadržavate lojalnost potrošača i dolazite do novih?
Možemo vam reći koja je naša ‘tajna’. Imamo tu sreću da radimo s izvorom vode za kojeg su već naši prethodnici znali da je dragocjen. Iza nas je prvih 150 godina, a već od 1936. godine krasimo se pravim remek- djelom Milka Bambića – logotipom s tri srca. Vizualno je stvarno privlačan, sadrži snažan emotivni naboj i brzo ga ‘primiš k srcu’. Baš tako su ga primili i naši zaposlenici, najveći ambasadori brenda, i potrošači s kojima stvaramo pozitivne trenutke u svakodnevnom životu. Formula bi stoga bila logo kao duša, voda kao tijelo, a inovacije kao mozak našeg brenda. Nudimo svakome ponešto, pa imamo širok spektar potrošača – najmlađima približavamo Radensku u limenci, a oni malo stariji će se u vrućim danima počastiti pokojim gemištom s Radenskom. Kada imaš kvalitetan proizvod, s njim možeš puno napraviti, a da bi ostao kvalitetan glavni prioritet treba biti briga i zaštita izvora kojem toliko dugujemo.
Kako ćete obilježiti 150. godišnjicu Radenske – marketinške aktivnosti, novosti u ponudi, iznenađenja za potrošače…?
Okrugli rođendan našeg najvećeg brenda obilježit ćemo i u Hrvatskoj gdje je Radenska odavna poznata i očigledno pri srcu starijim generacijama, a što je još važnije, izvrsno prihvaćena od mlađih generacija odkad smo se ‘vratili’ na ovo važno tržište. Dokaz tome je podatak da je Radenska, prema istraživanju AC Nilesena, u posljednjih godinu dana najbrže rastuća gazirana mineralna voda u Hrvatskoj na što smo izuzetno ponosni, kao i izvrsnim rezultatima koje postižemo komunikacijom na Facebooku i Instagramu. U tijeku je Indoor kampanja, a pripremamo i slavljenički TV spot te prigodnu komunikaciju na spomenutim društvenim mrežama na kojima smo kontinuirano aktivni unazad dvije godine. Ugodna iznenađenja za potrošače pokušavamo pripremati kroz cijelu godinu, a ne samo za rođendan, te ćete tako u trgovinama često naići na naša prigodna pakiranja, poklone uz kupnju ili jednostavno povoljniju cijenu ove izuzetno kvalitetne mineralne vode s tradicijom dugom već 150 godina.
Krajem 2016. Radenska je kupila Studenac – što su bili Vaši prvi koraci? Koliko ste uložili u brend i kakva je danas njegova pozicija na tržištu?
Mi volimo lokalne brendove pa smo se tako zaljubili i u Studenac. U proizvode, u bogatu povijest tvornice, a i činjenica da je u okolici brojna češka zajednica nam je bila dodatni znak. Brendove Studenca smo vidjeli kao, što naša voditeljica marketinga voli reći, Trnoružicu koju trebamo probuditi. Kao što ste mogli vidjeti, u ove dvije godine smo sve brendove redizajnirali, a ove godine značajna ulažemo sredstva u postrojenje kako bismo osigurali visoku kvalitetu proizvoda te proširili portfelj punjenja. Prvu godinu smo upoznavali brendove – ulagali smo u redizajn i marketing, upoznavali se sa sustavom poslovanja u državi, a sada ulažemo u tehnologije za poboljšanje kvalitete. Studenac ima top brendove u svojim kategorijama, a radimo i s tradicionalnim lokalnim brendovima koje smo otkupili od Badela: Voćkom, Inkom i Narom te polako počinjemo dobivati pozitivne rezultate našeg rada na hrvatskim tržištu. Tako smo od siječnja do danas u usporedbi s istim razdobljem 2018. godine narasli za cca 26%.
Jeste li mijenjali marketinšku strategiju i čime ste se vodili pri njezinom osmišljavanju?
Sretni smo što nam vlasnici Kofola grupe daju slobodu da radimo ono što smatramo ispravnim na pojedinom tržištu. Standardi Kofole u marketingu su vrlo visoki, bez obzira o kojoj se zemlji radi, stoga smo komplicirani i tvrdoglavi klijenti za mnoge kreativne agencije. Zahvalni smo svim našim kreativnim partnerima koji poštuju i podržavaju našu ambiciju da budemo ”najbolji u klasi”. Borimo se za autentične i smislene koncepte.
IMAMO SREĆU DA RADIMO S IZVOROM VODE ZA KOJEG SU VEĆ NAŠI PRETHODNICI ZNALI DA JE DRAGOCJEN. IZA NAS JE PRVIH 150 GODINA, A VEĆ OD 1936. GODINE KRASIMO SE PRAVIM REMEK-DJELOM MILKA BAMBIĆA – LOGOTIPOM S TRI SRCA. VIZUALNO JE STVARNO PRIVLAČAN, SADRŽI SNAŽAN EMOTIVNI NABOJ I BRZO GA ‘PRIMIŠ K SRCU’. BAŠ TAKO SU GA PRIMILI I NAŠI ZAPOSLENICI, NAJVEĆI AMBASADORI BRENDA, I POTROŠAČI S KOJIMA STVARAMO POZITIVNE TRENUTKE U SVAKODNEVNOM ŽIVOTU.
U budućnosti očekujemo da ćemo pronaći šire sinergije za proizvode i komunikaciju na internoj razini među članicama Kofole, no to će uglavnom biti za nove brendove i/ili druge kategorije koje nisu povezane s vodom. Za kategoriju vode, koja predstavlja naš prioritet broj jedan u Adriatic regiji, moramo ostati na lokalnoj razini. Istina je da smo u Hrvatskoj novi, da još učimo i da je tržište drugačije od slovenskog, ali s tim izazovom se trebamo boriti. Od Kofole smo sasvim neovisni jer je naš posao razumjeti tržište na kojem radimo – moramo pronaći potrošače, usmjeriti distribucijske puteve prema njima te sustavno raditi na usavršavanju marketinga i prodaje. Vjerujemo da smo domaću zadaću dobro riješili i da smo na dobrom putu da ostvarimo zadane ciljeve.
Koji su sve brendovi u asortimanu Kofola grupe? Gdje ih proizvodite? Što je trenutno u fokusu Vašeg poslovanja, pripremate li redizajn nekih brendova?
Jedina konstanta u Kofoli su promjene. Stalno redizajniramo brendove, ali radimo i na drugim poboljšanjima – recimo na kvaliteti. Smanjujemo korištenje konzervansa, a u prošloj godini našoj se obitelji pridružila kompanija Leros koja proizvodi biljne bio čajeve, tako da i sami sadimo biljke za Kofolu i ostale proizvode. Također smo jako sretni što smo u svoj portfelj uključili i slovačku mineralnu vodu Kláštorná. Naši najuspješniji brendovi su već nekoliko godina Kofola, Rajec i Jupi sirupi.
Kakvi su aktualni trendovi na tržištu vode, sokova, gaziranih pića? Što potrošači žele – mijenjaju li se trendovi na tržištu?
Mnogi potrošači danas pomno razmišljaju o tome što jedu i piju. Kvaliteta je u središtu pozornosti – potrošači žele kvalitetan proizvod koji nudi dodanu vrijednost. Mi smo sretni zbog takvih okolnosti jer zadovoljavamo oba spomenuta uvjeta. U svojem portfelju proizvoda potrošaču nudimo vrlo širok spektar proizvoda u kojem se za svakog nađe nešto. Što se aktualnih trendova tiče jako je važno lokalno porijeklo, autentičnost i ulaganje sredstava u snižavanje količine šećera i kalorijske vrijednost proizvoda. Dodatna specifičnost hrvatskog tržišta je to da prodajni rezultati jako ovise o turističkoj sezoni; to je za nas bilo nešto novo i tu imamo još puno prostora za napredak.
Kako je organizirana Kofolina distributivna mreža?
Kofolina velika prednost je domaće tržište koju čine Češka kao Kofolina rodna država i Slovačka koje čine jedno tržište – za nas veliko i puno potencijala. Ponosimo se mrežom od 350 prodajnih predstavnika i direktnom distribucijom koja nam omogućuje vodeću poziciju.
Planirate li širenje asortimana? Nova preuzimanja, nove tvornice?
Obožavamo lokalne marke i proizvode i znamo kako s njima dobro postupati. Stoga držimo oči širom otvorene za potencijalne akvizicije, ali prioritet je razvoj i napredak u već postojećim brendovima i proizvodnim kategorijama. Kao tvrtka smo izrazito okrenuti prema inovacijama i novim trendovima, i to ne samo na tržištu, nego i interno. Tako organiziramo Dane inovacija gdje od naših cijenjenih zaposlenika prikupljamo različite ideje kako bismo iskoristili baš njih kao našu veliku snagu za daljnji razvoj i jačanje pozicije na tržištu. Primjer za to je projekt Trojčeki koji smo proveli u Sloveniji i Hrvatskoj i u kojoj smo mnogim obiteljima koje su u prošloj godini dobile trojčeke malo olakšali tu divnu, ali vrlo izazovnu situaciju poklanjanjem posebnih kolica namijenjenih upravo trojčekima. To je kampanja na koju smo jako ponosni jer je u njoj jako vidljiva srdačnost 3 srca koju u sebi nosi svaki naš zaposlenik!