Hrvatska tvrtka Ribola u 30 godina poslovanja uspjela je održati kontinuirani rast u svim segmentima poslovanja u iznimno kompetitivnom okruženju maloprodaje te je istovremeno ostala vjerna svom jednostavnom, ali uspješnom poslovnom načelu ‘najboljega susjeda’. O počecima poslovanja, rastu i razvoju te poslovnoj filozofiji Ribole razgovaramo s članicom Uprave Marijom Kapural.

Razgovarala: Marija Sedlar

Podsjetite nas na početke poslovanja, kako su oni izgledali 1992. godine te kako se Ribola razvijala kroz godine, koji su najvažniji naglasci?

Počeli smo 1992. s prvom trgovinom u obiteljskoj kući u Kaštelima i do 2005., kada je tvrtku kupio Nird d.o.o., imali smo 12 prodajnih mjesta. Kada je Ribolu preuzeo Nird ušli smo u prvi veliki investicijski ciklus uz značajan porast tržišnog udjela te nastavak orijentacije na trgovine tzv. kvartovskog formata, ponajprije u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Godine 2008. postali smo članica Ultra Gros grupacije, što nam je, kao i svim drugim članovima, donijelo puno kvalitetniji nastup na tržištu. Danas smo jedna od najvećih članica grupacije Ultra Gros.

Ključna godina za današnje poslovanje svakako je i 2013., kad smo preuzeli 13 trgovina Dione i izgradili veliki logistički i distributivni centar s otkupnom stanicom. Nakon toga, Ribola nastavlja rasti s poslovnom politikom koja se fokusira na veći broj trgovina tzv. kvartovskog formata, postajući s vremenom jedan od ključnih ‘igrača’ u tom segmentu maloprodaje.

Moramo reći da je posljednjih godina naš tempo rasta bio donekle uvjetovan i globalnim gospodarskim kretanjima, ali nije ga zaustavio – othrvali smo se uspješno i tom izazovu jer smo svojom strukturom agilno i lako prilagodljivo poduzeće koje zbog visokog udjela domaćeg proizvoda ne ovisi toliko o nekim globalnim tokovima. Veliku 30. obljetnicu tvrtka obilježava s četiri nove poslovnice u 2022. godini te najavom za nove velike investicijske projekte u 2023.

S kakvim poslovnim rezultatima je Ribola dočekala veliku obljetnicu? S koliko prodajnih mjesta, zaposlenika..?

Proteklu je godinu Ribola zaključila s 527 milijuna kuna prihoda, što je porast od 17 milijuna kuna u odnosu na 2019., ‘predkorona’ godinu, na što smo posebno ponosni. Također, ove smo godine otvorili četiri nove poslovnice (od čega dva hipermarketa, jedan u Orebiću, a drugi u Splitu), dosta smo uložili u kvalitetan i moderan redizajn postojećih prodajnih mjesta, a planiramo i nekoliko velikih investicija u idućoj godini. Sada smo na više od 80 prodajnih mjesta i gotovo 700 zaposlenih.

Što smatrate ključnim za opstanak na tržištu tako dugi niz godina – koji se sve segmenti poslovanja trebaju ‘poklopiti’ i kako to uspijeva Riboli?

Vjerujemo da razlozi leže u osnovnoj postavci poslovanja – održivosti. Kao tvrtka nismo željeli brzo rasti po svaku cijenu nego smo, u izrazito kompetitivnom okruženju, pronašli nišu koja je naša komparativna prednost. Prepoznali smo je u formatu kvartovske trgovine, u vrijeme kad su mnogi veći igrači na tržištu krenuli razvijati velika prodajna mjesta, jer smo smatrali da je navika kvartovske ‘male’ svakodnevne kupnje kod nas dovoljno jaka i da će se održati unatoč ponudi hipermarketa.

Razvoj smo temeljili na tri osnovne postavke – vjernosti domaćem kupcu, domaćem proizvodu i održivom tempu razvoja koji tvrtka može podnijeti. Velik je iskorak u poslovanju donijelo pristupanje Ultra Gros grupaciji zahvaljujući kojem su nam se uvjeti nastupa na tržištu prema dobavljačima puno poboljšali, a time je i profitabilnost narasla. Paralelno smo razvijali naše vlastite poslovne kapacitete, unaprjeđivali tvrtku i u smislu kvalitetnih djelatnika i menadžmenta, s sve je to pridonijelo ovome gdje smo danas.

Vaš je moto poslovanja da ste ‘najbolji susjed’ svojim kupcima – prepoznaju li oni Ribolu kao takvu i po čemu?

Nastojimo donijeti kvalitetu svugdje gdje smo prisutni: donosimo je kvalitetnim domaćim proizvodom, posebno u segmentu voća i povrća, dobrom suradnjom sa širokom mrežom malih domaćih proizvođača i OPG-ova koje smatramo svojim partnerima. Domaći pristup naših djelatnika svakoj kvartovskoj trgovini daje ‘dušu’ zbog koje se ljudi vraćaju, lokalnoj zajednici odužujemo se kroz sponzorstva sportskih klubova, humanitarne akcije… Nastojimo doista potvrđivati naš moto u svim segmentima poslovanja.

Pred Hrvatskom je razdoblje uvođenja eura. Kako teku pripreme u Riboli, koliki je izazov dvojnog iskazivanja cijena i kako potrošači reagiraju na ‘nove’ cijene?

Sa svojom IT podrškom vršimo prilagodbu programa, posebno u dijelu dvojnog iskazivanja cijena, platnih listića i drugo; pripremamo aktivnosti vezano za tzv. posrednu predopskrbu kao i edukaciju poslovođa i blagajnika koji će prvih 14 dana od uvođenja eura igrati iznimno važnu ulogu za vrijeme dvojnog optjecaja kuna i eura. Pristupili smo Etičkom kodeksu za transparentno uvođenje eura kako bismo i na taj način dali potvrdu našim kupcima da će naše cijene prilikom preračunavanja iz kuna u eure biti fer preračunate te se ni u kojem slučaju neće zaokruživati na više na štetu kupaca. Izuzetno je bitno očuvati povjerenje naših djelatnika i kupaca.

Svjedočimo i velikom rastu cijena energenata, a samim time i rastu cijena prehrambenih i neprehrambenih proizvoda te općenito troškova života. Kako se Ribola nosi s aktualnim izazovima? Na koje načine olakšavate kupovinu svojim kupcima u sve težoj financijskoj situaciji?

Ulazne cijene proizvoda su enormno porasle jer su troškovi proizvodnje po svim elementima, od energenata do ambalaže, porasli. Kao i svi drugi maloprodajni lanci, nastojimo amortizirati taj porast smanjujući marže, ali to je moguće samo do određene mjere jer su i troškovi našega poslovanja također značajno viši. Pritom strani veliki lanci sebi mogu dopustiti, zahvaljujući tržišnom udjelu i veličini, dulje razdoblje povećanih troškova poslovanja i smanjenih profita stavljajući domaću konkurenciju u nezavidan položaj. Posebne ponude i ciljane tjedne akcije na visokoobrtajnim proizvodima potrošačke košarice usmjerene su upravo našim kupcima, da kupovina u našim poslovnicama u ovim izazovnim vremenima ostane ugodna.

U kojoj mjeri surađujete s lokalnim proizvođačima i koliko su zastupljeni na policama Ribole? Koliko ulažete u takve poslovne suradnje i zašto su one bitne?

Vrlo bitan dio naše ponude čine proizvodi domaćih, lokalnih proizvođača. Naša otkupna stanica u okviru Ribolinog distributivnog centra ključni je element u dobrom vođenju tog segmenta, a sve to čini razliku u odnosu na konkurenciju na našim policama jer imamo visokokvalitetno i svježe domaće voće i povrće svakodnevno dostupno u našim trgovinama.

Također, u ponudi imamo i niz domaćih pekarskih proizvoda koji su bitni kao faktor za zadržavanje navike i vjernosti naših kupaca, a na našim policama zastupljeni su i mali proizvođači mliječnih proizvoda, jaja… Smatramo da je podržavanje domaće proizvodnje, pogotovo lokalnih, manjih proizvođača, bitno ne samo zbog širine ili identiteta ponude našeg maloprodajnog lanca, nego i da se na taj način jača domaće gospodarstvo, što bi svakom hrvatskom poduzeću trebalo biti u interesu.

Iza nas je turistička sezona – jeste li njome zadovoljni, koliko ona utječe na poslovne rezultate, očekujete li da će se oni vratiti na razdoblje prije korone?

Već u 2021., koja je turistički bila dosta slabija u odnosu na tekuću godinu, naši su prihodi porasli u odnosu na 2019. pa imamo razloga vjerovati da će se značajan porast dogoditi i ove godine.

Foto: Nikola Vilic / CROPIX

Kao lanac koji u najvećoj mjeri posluje na dalmatinskoj obali i otocima, svaka promjena u turizmu, pogotovo onako radikalna kakva je bila 2020., itekako utječe na naše razultate, no u našem poslovanju prije svega radimo na kontinuiranoj vjernosti naših stalnih kupaca, ljudi koji tu žive. Turizam je volatilna djelatnost i ne bi bilo dobro graditi svoj dugoročni uspjeh isključivo na turističkoj potrošnji.

Održivo poslovanje raste na listi prioriteta po kojoj potrošači biraju brendove, tvrtke, trgovačke lance – koliko i kako Ribola ulaže u projekte društveno odgovornog poslovanja?

Rekla bih da smo u tome bili među predvodnicima na ovome tržištu. Prije svega, nastojimo biti odgovorni prema kupcima plasiranjem kvalitetnih proizvoda po prihvatljivim cijenama, ali i prema radnicima: plaća za radnike u trgovinama Ribole kreće se između minimalne 5.500 kuna i 6.500 kuna, a fer odnos njegujemo i u poštivanju radnih uvjeta. Poznato je da u lokalnoj zajednici iz koje smo potekli sponzoriramo niz sportskih klubova od kojih neki imaju sjajne rezultate – muški i ženski odbojkaški klub Ribola Kaštela, zatim košarkaški klub Kaštela, rukometni klub Kaštela te nogometni klub Gošk, a tu su i redovite donacije KBC-u Split, Crvenom križu, brojnim lokalnim udrugama…