Slane grickalice: Neizostavne na zabavama i putovanjima

Za 24% korisnika kategorije slanih grickalica jako je bitna marka brenda koji konzumira. Ostalim korisnicima kategorije marka nije jako bitna što nam govori da je lojalnost u ovoj kategoriji niža i ima još prostora za rast.

Piše: Jelena Jakšić Matovina, Product Manager, Ipsos

U populaciji stanovnika Hrvatske od 15 do 64 godine 72% potrošača konzumira slane grickalice, pokazali su podaci istraživanja BRANDpuls, Ipsosovog alata za brend i marketing menadžment prikupljeni u drugoj polovici 2018. godine na području Hrvatske. Učestali „heavy“ korisnici kategorije slane grickalice (koja prema Ipsosovoj kategorizaciji obuhvaća štapiće, perece, krekere…) iste konzumiraju jednom tjedno i češće i njih je 23%. Medium korisnici konzumiraju slane grickalice dva – tri puta mjesečno do jednom mjesečno te ih je 27%. Light korisnici, kojih je 22%, konzumiraju slane grickalice jednom mjesečno i rjeđe dok ih 28% populacije nikad ne konzumira. Za 24% korisnika kategorije slanih grickalica jako je bitna marka brenda koji konzumira. Ostalim korisnicima kategorije marka nije jako bitna što nam govori da je lojalnost u ovoj kategoriji niža i ima još prostora za rast. Samo 12% korisnika kategorije lojalno je nekom brendu u kategoriji.

HEAVY KORISNICI KATEGORIJE

Korisnici slanih grickalica podjednako su muškarci i žene, najviše ih je od 15 do 49 godina, a njihov udio u skupini 50 do 64 godine značajno opada. Srednje su obrazovani, zaposleni i imaju prosječna do viša primanja. Više od pola (58%) korisnika slanih grickalica su roditelji. Slatkiše i grickalice najčešće kupuju u Lidlu i Kauflandu. Po svom životnom stilu najčešće su statusni potrošači. Osobe iz ovog segmenta sklone su kupovati proizvode kako bi njima izrazile svoju osobnost i pokazale drugima da su u trendu. Statusno kupovanje čini sastavni dio njihova života. Važan im je ugled u društvu, osobni izgled i mjesta gdje im se pridaje mnogo pažnje poput svijeta estrade. Izgled doma također je način kako žele predstaviti svoj status i osobnost. Manje su skloni provoditi vrijeme obavljajući kućanske poslove, kuhati obroke i obavljati slične obiteljske dužnosti. Politika ih ne zanima.

STAVOVI O KATEGORIJI

Učestali korisnici slanih grickalica smatraju da su one neizostavne na putovanjima i ne mogu ih prestati jesti kada počnu. Zabave bez grickalica nisu im prave zabave. Većina ipak ne bira grickalice ispred čipsa i flipsa, ne misle da su izvrstan međuobrok i da imaju manje kalorija od ostalih grickalica.

BRANDusage Osim općenitog praćenja kategorije slanih grickalica, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi. Najvažniji indikator koji pratimo svakako je razina korištenja („usage“), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati. Korisnik brenda konzumirao je isti u posljednjih mjesec dana. Promatrano na učestalim korisnicima kategorije, najviše ih je konzumiralo Bobi, Tuc i Kviki slane grickalice.

Analizira: Ankica Badurina, Nielsen

Slane grickalice obuhvaćaju kategorije čipsa i tortilja, kukuruznog snack flipsa, krekera, kikirikija i ostalih orašastih plodova, grickalica i pereca i kokica. Čipsevi su proizvodi napravljeni od sirovog ili dehidriranog krumpira, brašna i drugih sastojaka. Najčešće su rezani na tanke ploške no možemo ih naći i u obliku štapića i drugih oblika. Mogu biti različitih okusa, pakirani u vrećice, kutije ili limenke. Tortilje su proizvodi napravljeni od kukuruza. Mogu biti trokutasti, četvrtasti ili okrugli. Mogu biti različitih okusa odnosno s različitim dodacima.

U kategoriju kukuruzni snack flips spadaju proizvodi od mješavine kukuruza, pšenice, krumpirova brašna i ostalih sastojaka. Mogu biti različitih okusa i oblika. Uz krekere sa i bez dodanih okusa, kategorija krekera uključuje i mikseve (npr. miksevi krekera i keksa ili krekera i pereca), isto tako i suhe, tostirane, pržene krušne proizvode koji mogu biti slani ili slatki. Kategorija kikirikija, luksuznih koštunica i sjemenki uključuje jestive koštunice koje se konzumiraju kao ukusan zalogaj ili se koriste za kuhanje. Mogu biti zasoljene ili nezasoljene.

Postoji mnogo varijanti koštunica te kategorija uključuje: pržene i nepržene koštunice, koštunice koje su u ljusci i one koje su s nečim omotane (što daje dodatan okus). Također uključuje prepakirane koštunice miješane sa suhim voćem i/ili drugim malim grickalicama. Prepakirane koštunice miješane s kokicama također spadaju u ovu kategoriju. Kategorija kokica uključuje, uz obične kokice ili s dodanim okusom, i kukuruz za kokice. Kategorija grickalica (štapići, pereci…) uključuje hrskave grickalice na bazi tijesta koje mogu biti slane, s različitim dodacima/ okusima (sezam, sir, pizza, paprika, luk, začinsko bilje… ) ili obični.

Na godišnjoj razini, zaključno s prosincem 2018. godine, slane grickalice na ukupnom tržištu Hrvatske s uključenim benzinskim postajama (bez diskontera) ostvaruju rast vrijednosne i količinske prodaje u odnosu na godinu prije. Moderni formati su ti kroz koje se odvija 57% vrijednosne prodaje slanih grickalica, slijede ih trgovine mješovitom robom s udjelom od 37% u vrijednosnoj prodaji i na kraju convenience kanal kroz koji se prodaje 6% vrijednosne prodaje slanih grickalica.

Vrijednosno najznačajnija kategorija, s udjelom od 33%, je kategorija čipsa i tortilja, slijedi kukuruzni snack flips s 19% vrijednosnog udjela, krekeri s 18% udjela i kikiriki i ostali orašasti plodovi s 17% vrijednosnog udjela u slanim grickalicama. Štapići i pereci imaju 9% vrijednosnog udjela i na kraju su kokice koje imaju 3% vrijednosnog udjela u ukupnoj grupi slanih grickalica. Količinski udjeli su sljedeći: čips i tortilje 29% udjela, krekeri 21% udjela, kukuruzni flips 17% udjela, kikiriki i ostali orašasti plodovi 14%, grickalice (štapići) i pereci 13% i na kraju kategorija kokica s 6% udjela u ukupnoj količinskoj prodaji. Vodeća tri proizvođača po količinskoj prodaju su abecednim redom Adria Snack Company, Stark i trgovačke robne marke, te oni čine 54% ukupne količinske prodaje slanih grickalica.