Slane grickalice: Porast vrijednosne i količinske prodaje

Najveći segmenti u slanim grickalicama su pečeni snack i ekstrudirane grickalice koji čine nešto manje od dvije trećine kategorije, slijede ih ekstrudirane grickalice i sjemenke / orašasti plodovi dok su kokice najmanji segment u kategoriji

Analizirao: Kristian Anić-Kaliger, Client Business Partner, NielsenIQ

Kategorija slanih grickalica prema Nielsenovoj klasifikaciji obuhvaća čips od krumpira (uključujući i onaj u obliku štapića), ekstrudirane grickalice (flips), čips od kukuruza (uključujući tortilje), krekere, kokice, štapiće, perece, krušne štapiće, bruschette, orašaste plodove te sjemenke i kokice.

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2022. godine, ukupno kategorija slanih grickalica bilježi porast vrijednosne i količinske prodaje. Ako gledamo pojedinačno segmente, najveći rast bilježi pečeni snack dok segment kokica bilježi pad.

Najveći segmenti u slanim grickalicama su pečeni snack i ekstrudirane grickalice koji čine nešto manje od dvije trećine kategorije, slijede ih ekstrudirane grickalice i sjemenke / orašasti plodovi dok su kokice najmanji segment u kategoriji.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 63% ukupne količinske prodaje slanih grickalica ostvaruje se kroz moderne formate (hipermarketi i supermarketi), 34% ostvaruje se kroz tradicionalne formate velikih, srednjih i malih trgovina mješovitom robom, a kroz ‘convenience’ kanal (kiosci i benzinske postaje) se proda 3% ukupne vrijednosne prodaje

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2022., promatrajući količinski, vodeća tri proizvođača zastupala su 23,7% količinske prodaje u cjelokupnoj kategoriji slanih grickalica. Abecednim redoslijedom oni su Intersnack, Pepsico i Podravka.

U procjeni populacije brojimo čak 2.354.527 konzumenata čipsa u dobi od 16 do 64 godine, a o popularnosti kategorije najviše govori činjenica da je u proteklih 10 godina broj konzumenata čipsa porastao za 13%

Analizirala: Jelena Jakšić Matovina, Research Manager, Ipsos

Od slanih grickalica, čips je popularna kategorija koju konzumira veliki broj građana Hrvatske, preciznije njih 82%. O njenoj popularnosti najviše govori činjenica da je u proteklih 10 godina broj konzumenata čips porastao za 13%.

U procjeni populacije brojimo čak 2.354.527 konzumenata u dobi od 16 do 64 godine. Ove potrošače prema frekvenciji korištenja možemo dodatno segmentirati na heavy, medium i light korisnike.

Imamo 33% heavy korisnika koji konzumiraju čips barem jednom tjedno, 33% medium korisnika koji konzumiraju čips jednom do tri puta mjesečno te 16% light korisnika koji konzumiraju čips rjeđe od jednom mjesečno. Samo trećina potrošača čipsa tvrdi da im je jako bitan brend čipsa koji kupuju, a 20% je lojalno nekom brendu u kategoriji.

HEAVY KORISNICI KATEGORIJE

Pogledamo li demografska obilježja, heavy korisnici čipsa su nešto češće muškarci, nego žene. Kategorija čipsa je popularnija među onima u dobi od 16 do 49 godina te onima s djecom u kućanstvu. Pogledamo li životni stil, češće od prosjeka populacije ih nalazimo u segmentu Statusnih potrošača. Ovaj segment nam govori da njegovi pripadnici zapravo pokazuju sklonost kupovati proizvode kako bi njima izrazile svoju osobnost i pokazale drugima da su u trendu.

Naglašena je i statusna kupovina. Važan je ugled, ali i osobni izgled. Slatkiše i grickalice najčešće kupuju u Lidlu, Konzumu i Kauflandu. Skloniji su od prosjeka populacije odlaziti u fast food restorane, čak 43% ih jednom mjesečno i češće jede u takvim restoranima. Čak 75% heavy korisnika čipsa pristupa društvenim mrežama svakodnevno. Facebook koristi 77% heavy korisnika, Instagram 49%, a Tik Tok 20%.

STAVOVI O KATEGORIJI

Većina heavy korisnika slaže se s time da ne mogu prestati jeti čips jednom kada počnu. Dvije trećine smatra da zabava bez čipsa nije prava zabava. Samo trećina se slaže da je čips najbolji međuobrok.

BRANDUSAGE

Osim općenitog praćenja kategorije čipsa, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi. Najvažniji indikator koji pratimo svakako je razina korištenja (usage), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati. Korisnik brenda koristio je isti u posljednjih mjesec dana.

Promatrano na heavy korisnicima čipsa, najveći broj korisnika u posljednjih mjesec dana ima brend Čipi Čips, na drugom mjestu je Pringles, a na trećem Lay’s.