Nova regulativa: Novosti u marketingu, cijenama, popustima i reklamacijama

Kako praksa pokazuje da većina trgovaca prilikom oglašavanja proizvoda posluje na način koji se može opisati kao nepoštena poslovna praksa, novosti zakonske regulative se uglavnom odnose na područje marketinga, prikazivanja cijena, provođenja popusta te reklamacijski postupak

Piše: Dijana Kladar, Chief Executive Officer, Vision Compliance

Godina 2022. donijela je mnogo novosti za poduzetnike. Kako praksa pokazuje da većina trgovaca prilikom oglašavanja proizvoda posluje na način koji se može opisati kao nepoštena poslovna praksa, novosti se uglavnom odnose na područje marketinga, prikazivanja cijena, provođenja popusta te reklamacijski postupak.

Pojedine izmjene idu i u korist poduzetnika i omogućavaju im bolji položaj u reklamacijskom postupku. Nova zakonska pravila o akcijama odražavaju se na prikazivanje cijena i provođenje popusta, područje u kojem su poduzetnici ionako na tankom ledu.

Od 1. siječnja 2023. godine euro postaje službena valuta u RH. Međutim, proces prilagodbe započeo je mnogo ranije. Trgovci trebaju pripremiti etikete, cjenike, blagajne, a paralelno voditi računa o formiranju cijena, pogotovo s obzirom na aktualna poskupljenja. Od 5. rujna 2022. trgovci moraju uz sve iskazane cijene u kunama iskazati i cijenu u eurima, preračunatu prema fiksnom tečaju.

Pored svega navedenog, u najavi su i izmjene Zakona o radu, najvažnijeg propisa kojim se u RH reguliraju radni odnosi. Izvanredne okolnosti s kojima smo se susreli u protekle dvije godine dovele su do potrebe izmjene postojećeg zakona. Novi tekst zakona uključivao bi i reguliranje rada od kuće te niže plaće u izvanrednim okolnostima kao i rad putem digitalnih platformi.

NOVA PRAVILA ZA POPUSTE

Od 28. svibnja trgovci tijekom tzv. posebnih oblika prodaje (prodaja proizvoda po cijeni nižoj od redovne, koja vrijedi u odnosu na sve potrošače i načine plaćanja) moraju istaknuti aktualnu (sniženu) cijenu i najnižu cijenu koju je trgovac primjenjivao za isti proizvod tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja tog posebnog oblika prodaje. Pritom se kao najniža cijena uzima ona koja je doista bila najniža, bilo redovna ili neka prethodno snižena.

Redovna cijena može se prikazati jedino ako je ujedno i najniža cijena u prethodnih 30 dana. Situacije kada je aktualna snižena cijena jednaka najnižoj cijeni u prethodnih 30 dana ne predstavlja poseban oblik prodaje, što znači da se prikazuje jedino ta aktualna cijena bez oglašavanja popusta.

Naime, postotak popusta se smije iskazati jedino u odnosu na najnižu cijenu u prethodnih 30 dana, pa ukoliko je iznos isti, nema popusta. Utoliko, predstavljanje cijene čiji je iznos jednak najnižoj cijeni unutar 30 dana kao cijene tijekom posebnog oblika prodaje, predstavlja zavaravajuću nepoštenu poslovnu praksu koja je zabranjena i za koju je propisana i odgovarajuća prekršajna sankcija.

IZMJENE U REKLAMACIJSKOM POSTUPKU

Od 28. svibnja moguće je podnijeti prigovor i putem drugih sredstava mrežne komunikacije koja omogućuje pohranu vremena i sadržaja komunikacije na trajnom mediju (pr. chatbot). Trgovac je dužan reagirati na prigovor potrošača u roku od 15 dana, ali pritom nije dovoljno da trgovac potvrdi da je primio na znanje prigovor, već se propisuje i forma odgovora na prigovor potrošača.

Kako bi se očitovali o prigovoru, ključno je znati kada i kako odgovarate za neispravnost svog proizvoda ili usluge, a kada možete izbjeći odgovornost. Potrošač se mora obratiti trgovcu u maksimalnom roku od dvije godine od kupnje proizvoda, a nakon tog roka trgovac samo iznimno odgovara za nedostatak proizvoda ili usluge.

Bitna je izmjena da se odgovornost trgovca presumira u odnosu na nedostatke koji se pojave unutar godine dana od kupnje proizvoda, što je upola duže nego do sada. Praktično, to znači da kad Vam se potrošač javi s prigovorom unutar godine dana od kupnje, možete se osloboditi odgovornosti jedino ako dokažete da kvar, odnosno nedostatak kod proizvoda, nije postojao u trenutku isporuke.

KOMERCIJALNO (DODATNO) JAMSTVO

Zakonskim izmjenama uvodi se i novi pojam tzv. komercijalnog (dodatnog) jamstva. Komercijalno jamstvo je svaka obveza kojom se prodavatelj ili proizvođač obvezuje kupcu vratiti plaćenu cijenu ili zamijeniti, popraviti ili servisirati stvar ako ona ne zadovoljava specifikacije ili druge zahtjeve koji su navedeni u izjavi o jamstvu ili reklamnom materijalu.

Naime, ako su izjave u oglasnim i reklamnim materijalima povoljnije za potrošača od onih uključenih u izjavu o jamstvu, prednost bi u tom slučaju trebali imati povoljniji uvjeti. Trgovac u okviru zakonskog i (eventualnog) komercijalnog jamstva odgovara za ispravnost i funkcionalnost proizvoda i usluge, odnosno da roba isporučena potrošaču bude u skladu s kupoprodajnim ugovorom i posjeduje kvalitete i svojstva koja potrošač može opravdano očekivati.

Ako je roba neispravna, potrošači imaju na raspolaganju pravna sredstva za otklanjanje nedostataka proizvoda. Prvenstveno, potrošač može izabrati između popravka i zamjene robe, bez naknade, u razumnom roku i bez većih neugodnosti.

Novost je da trgovac može odbiti zamjenu i popravak ako bi to bilo nemoguće izvesti ili podrazumijeva nerazmjerne troškove za njega. Primjerice, moglo bi biti nerazmjerno zatražiti zamjenu robe zbog neznatne ogrebotine ako bi zbog te zamjene nastali znatni troškovi, a ogrebotinu je moguće lako ukloniti. Isto tako, ako se roba nalazi na mjestu različitom od onoga gdje je prvotno bila isporučena, troškovi poštarine i prijevoza mogli bi za prodavatelja postati nerazmjerni.

RASKID UGOVORA

Ako popravkom ili zamjenom potrošaču nije odgovarajuće otklonjena neispravnost odnosno nedostatak, potrošač bi trebao imati pravo na sniženje cijene ili raskid ugovora (povrat novca), osim ako se radi o manjoj neispravnosti robe. Bitno je istaknuti da potrošač nema odmah pravo na raskid ugovora, već to pravo ima samo ako je prethodno dao trgovcu naknadni primjereni rok za ispunjenje ugovora, a prodavatelj u tom naknadnom roku nije ispunio ugovor.

S druge strane, potrošač može raskinuti ugovor i bez ostavljanja naknadnog roka ako mu je trgovac priopćio da neće ispuniti ugovor ili ako iz okolnosti konkretnog slučaja očito proizlazi da trgovac neće moći ispuniti ugovor ni u naknadnom roku, kao i u slučaju kad potrošač zbog zakašnjenja ne može ostvariti svrhu radi koje je sklopio ugovor.

NEMA PROMO SADRŽAJA BEZ PROMO NAPOMENE!

Novim izmjenama staje se na kraj i lažnim recenzijama i preporukama, kao i skrivenoj promociji. Smatra se zavaravanjem potrošača podnošenje lažnih potrošačkih recenzija ili preporuka, ili naručivanje od druge pravne ili fizičke osobe da ih podnese, ili pogrešno predstavljanje potrošačkih recenzija ili društvenih preporuka radi promocije proizvoda.

U pogledu korištenja promocije utjecajnh osoba (influencera) također postoje pravila i odgovornost samog poduzetnike. Kazne za prekršaje utvrđene novim Zakonom o zaštiti potrošača duplo se povećavaju pa je tako sada maksimalna kazna 200.00,00 kuna.

ZAŠTITA ‘ZVIŽDAČA’

Izmjene zakonodavstva u 2022. godini usmjerene su i prema zaštiti prijavitelja nepravilnosti, odnosno ‘zviždača’. Izmjenama zakona prepoznata je važnost zaštite osoba koje prijavljivanjem povreda prava koji su štetni za javni interes postaju jedan od temelja borbe protiv korupcije te svojim djelovanjem imaju ključnu ulogu u razotkrivanju i sprječavanju povreda i zaštiti dobrobiti cijeloga društva.

Poslodavac koji zapošljava najmanje 50 radnika dužan je uspostaviti sustav unutarnjeg prijavljivanja nepravilnosti te donijeti opći akt kojim uređuje postupak unutarnjeg prijavljivanja nepravilnosti, kao i postupak imenovanja povjerljive osobe i njezina zamjenika.

Novi interni akt bilo je potrebno donijeti do 23. lipnja te ga na prikladan način učiniti dostupnim svim osobama u radnom okruženju, zajedno sa svim informacijama koje su bitne za podnošenje prijave nepravilnosti. Osim toga, od 23. srpnja trebalo je imenovati povjerljivu osobu i njezina zamjenika na prijedlog radničkog vijeća, sindikalnog povjerenika ili najmanje 20% radnika.