Argeta je vodeća mesna pašteta u Europi s visokim tržišnim udjelima i liderskom pozicijom u gotovo svim zemljama regije. U Austriji drži više od 36 posto vrijednosnog tržišnog udjela, u Švicarskoj skoro 32 posto, a dvoznamenkasti rast bilježi i u Njemačkoj, Nizozemskoj i Švedskoj. O svjetski poznatom brendu, čija prodaja bilježi uspjeh i u SAD-u, razgovarali smo s Enzom Smrekarom, glavnim direktorom Strateškog poslovnog područja Delikatesni namazi Atlantic Grupe.

Razgovarala: Marija Sedlar

Atlantic Grupa u prošloj je godini ostvarila rekordne prodajne rezultate na svim glavnim tržištima – kakvi su rezultati postignuti i kako je na njih utjecalo Strateško poslovno područje Delikatesni namazi?

Prošla godina je za Atlantic Grupu bila izuzetno uspješna, s mnogim rekordima. U SPP Delikatesni namazi, gdje je najveći brend Argeta, prihodi su nam u 2018. godini rasli 12,4 posto. Argeta se danas prodaje na više od 30 tržišta po cijelom svijetu i lani smo prema Nielsen podacima postali pašteta broj 1 u Europi. I na tržištu regije Argeta raste iz godine u godinu i raduje nas da ju sve više potrošača prepoznaje kao najkvalitetniji proizvod u kategoriji pašteta. Zato ju mi i zovemo delikatesnim namazom. Naše uspjehe prate i nagrade stručne javnosti, pa je ove godine Argeta osvojila zlatni Effie u kategoriji namaza od povrća, brončani Effie za Argetu Junior, kao i titulu najefikasnijeg brenda u 2018. godini. Potrebno je mnogo rada, znanja i energije da bi se stiglo do vrha, a još više da se u tom elitnom krugu i ostane, stoga je naš tim s velikim ponosom primio ove nagrade, to više što je već godinama među finalistima.

Povijest Argete seže u 1967. godinu – kako su izgledali počeci proizvodnje, koji proizvodi su bili prvi i kako se širio portfolio?

U stvari je sve krenulo još 1957. s Argo kockom – jušnim koncentratom, kojeg su proizvodili u tvornici Argo u Izoli. Godine 1963. je od kuhanog kokošjeg mesa napravljena prva pašteta, a ona je svoje ime – Argeta – dobila 1977. Sve je počelo od kokošje i pureće paštete kojima su se kasnije pridružile jetrena i goveđa. Od 2005. se razvija i riblji segment, a s novim milenijem i cijela paleta proizvoda Argeta Junior te, po najnovijem, i Argeta povrtnih namaza. Najveći razvoj Argeta je postigla u posljednjih nekoliko godina. Od 2015. se na tržištu, odnosno na različitim tržištima jer mi naš asortiman prilagođavamo lokalnim ukusima, pojavilo 28 novih okusa paštete i 7 okusa povrtnih namaza. Neki okusi su lokalni, odnosno pojavljuju se samo na određenom tržištu i prilagođeni su senzibilitetu tamošnjih potrošača. Neki, poput Argeta tune ili kokošje paštete, trijumfiraju gdje god dođu. Prodaja Argete godišnje raste dvoznamenkasto, a svake sekunde negdje na svijetu otvore se 4 dozice Argete.

POTROŠAČ JE U SREDIŠTU NAŠEG POSLOVANJA, NEPRESTANO OSLUŠKUJEMO NJEGOVE ŽELJE I OČEKIVANJA PA U SKLADU S TIM PRILAGOĐAVAMO PONUDU NA RAZLIČITIM TRŽIŠTIMA. NO NIKAKO NE ODSTUPAMO OD OSNOVNIH POSTULATA KOJI SU U SRŽI NAŠEG BRENDA I POTROŠAČKOG ODABIRA, A TO SU: VRHUNSKA KVALITETA U CIJELOM POSTUPKU, ODLIČAN OKUS, ODRŽIVOST, I ZDRAV PROIZVOD – RECEPTURA BEZ ADITIVA.

Koji su okusi trenutno najprodavaniji? Koliko su se promijenili ukusi i zahtjevi potrošača kada su u pitanju delikatesni namazi – što im je najvažnije prilikom odabira brenda?

Različito je od tržišta do tržišta. Najviše se, ipak, tradicionalno prodaje kokošja Argeta, a u Europi su vrlo omiljeni i riblji okusi. Potrošač je u središtu našeg poslovanja, neprestano osluškujemo njegove želje i očekivanja pa u skladu s tim prilagođavamo ponudu na različitim tržištima. No nikako ne odstupamo od osnovnih postulata koji su u srži našeg brenda i potrošačkog odabira, a to su: vrhunska kvaliteta u cijelom postupku (od odabira sirovina, ambalaže, proizvodnje), odličan okus, održivost, i zdrav proizvod – receptura bez aditiva. Prateći trendove sve većeg fokusa na zdravu komponentu iskoračili smo i u novu kategoriju. Pod brendom Argeta napravili smo povrtne namaze na bazi slanutka koji su puni proteina potrebnih za uravnoteženu prehranu. Naši namazi sadrže samo prirodne sastojke, bez konzervansa, pojačivača okusa, glutena i umjetnih bojila.

Usporedite li potrošače u regiji i Europi, što primjećujete – imaju li više sličnosti i ili razlika kada je u pitanju izbor omiljene Argete? Kako zadržavate lojalnost potrošača?

Potrošači iz regije i naša dijaspora u svijetu su jako slični. Ali budući da smo s Argetom na mnogim vanjskim tržištima nadišli etno kanal susrećemo se s vrlo različitim potrošačima. Imamo visoko razvijen marketinški pristup i dobar uvid u tržište i potrošača pa u skladu s tim prilagođavamo asortiman, kampanje i aktivnosti na tržištu. Poštujemo svakog potrošača, o čemu svjedoči i kampanja u kojoj smo, primjerice, potrošače na svakom tržištu naše regije na društvenim mrežama pitali koji bi okus Argete voljeli i u konačnici smo razvili proizvod upravo kakav su oni odabrali. Hrvatsko je tržište odabralo Argetu Slavonsku. Lojalnost zadržavamo nesporno kvalitetnim proizvodom i svakoj sredini prilagođenom komunikacijom. Vjerujem da je u tome važna i naša želja da demokratiziramo vrhunski kulinarski užitak, a tu glavnu ulogu igra naša Argeta Exclusive. Ideja koja iza nje stoji jest da za relativno mali novac našim potrošačima ponudimo uistinu vrhunske proizvode za koje recepturu komponiraju najbolji chefovi. Zadnja u nizu je Argeta Exclusive a la Luka Košir, a predstavlja simfoniju pačje paštete, vanilije i prženih lješnjaka. Raduje nas i to da smo razvili pravu komunikaciju i s našim najmlađim potrošačima, za koje smo pripremili Argeta Junior e-knjige koje su nastale u suradnji priznatih pisaca, ilustratora i razvojnih psihologa, a rezultirale su kreativnim i poučnim pričama i zadacima za djecu.

Gdje se nalaze proizvodni pogoni Argete? Gdje nabavljate sirovinu?

Argetu proizvodimo na dvjema lokacijama: u Sloveniji u Izoli, i u BiH u Hadžićima kod Sarajeva. Riječ je o identičnim tvornicama, procesima, procedurama i protokolima. Od lani se Argeta proizvodi i uslužno, u Harrisburgu u Pennsylvaniji za američko i kanadsko tržište. Sirovinu u najvećem dijelu nabavljamo u regiji, a kad govorimo o zapadnoj Europi, primarno u Italiji.

Kako je preuzimanje Droge Kolinske od strane Atlantic Grupe utjecalo na brend Argeta? Koliko je u njega uloženo i kakva je danas njegova pozicija u regiji i Europi?

Argeta je s Atlantic Grupom dobila odgovornog i ambicioznog vlasnika, pravog strateškog partnera koji pruža stabilnost i sigurnost velike kompanije, jasna usmjerenja, podršku u razvojnim planovima te veliku distribucijsku ekspertizu i snagu. U prosjeku u robnu marku ulažemo 10 do 15 posto prihoda, ali kada je u pitanju novo tržište, nerijetko i više. Danas je Argeta vodeća mesna pašteta u Europi, naši tržišni udjeli su visoki, lideri smo u gotovo u svim zemljama regije, u Austriji imamo više od 36 posto vrijednosnog tržišnog udjela, u Švicarskoj skoro 32 posto. Dvoznamenkasti rast bilježimo u Njemačkoj, Nizozemskoj, Švedskoj, a jako smo zadovoljni s prodajom u Americi.

PRATEĆI TRENDOVE SVE VEĆEG FOKUSA NA ZDRAVU KOMPONENTU, ISKORAČILI SMO I U NOVU KATEGORIJU. POD BRENDOM ARGETA NAPRAVILI SMO POVRTNE NAMAZE NA BAZI SLANUTKA KOJI SU PUNI PROTEINA POTREBNIH ZA URAVNOTEŽENU PREHRANU. NAŠI NAMAZI SADRŽE SAMO PRIRODNE SASTOJKE, BEZ KONZERVANSA, POJAČIVAČA OKUSA, GLUTENA I UMJETNIH BOJILA.

Vaš delikatesni namaz probija se u Sjedinjenim Američkim Državama – kako ste se odlučili na taj korak, gdje se prodaje, kako ste zadovoljni rezultatima? Kako je organizirana distribucija?

Prateći tržište, primijetili smo najprije veliku potražnju iseljenika iz područja naše regije. Riblju Argetu smo im mogli ponuditi već ranije, ali s obzirom na vrlo rigorozne propise vezane za uvoz mesa i mesnih prerađevina u SAD, odlučili smo se za iskorak kroz suradnju s lokalnim poduzećem Brothers&Sister iz Harrisburga, koje u skladu s našim standardima i recepturama za nas uslužno proizvodi Argetu za područje Sjeverne Amerike. Mi im izvozimo sve što možemo (npr. ambalažu, mješavinu začina), dočim kontroliramo kvalitetu ostale lokalne sirovine, sve kako bi mogli napraviti proizvod jednak onome iz Izole. Izabrali smo također adekvatnog lokalnog distributera i brinemo za marketinške aktivnosti i vrlo smo zadovoljni rezultatima ovog pothvata. Proizvod je odličan i okusom je identičan Argeti iz Europe. Od lokalnih potrošača čujemo same pohvale.

Atlantic kontinuirano radi na razvoju distribucijskog poslovanja – nedavno ste otvorili logističko distribucijski centar pokraj Velike Gorice – od čega se centar sastoji, koliki mu je kapacitet..?

Novi logističko distribucijski centar osigurava adekvatnu logističku podršku dugoročnom razvoju distribucijskog poslovanja, kao strateški važne djelatnosti za Atlantic Grupu. Investicija u izgradnju i opremanje vrijedna je oko 20 milijuna eura, u prvoj fazi osiguran je skladišni kapacitet od 30.000 paletnih mjesta, a moderan visokoregalni objekt ima i mogućnost dodatnog modularnog širenja u skladu s poslovnim potrebama. Ovaj projekt osobito zanimljivim čine njegove ambicije u području digitalizacije skladišnog poslovanja pa je novi centar i pravi poligon za nove tehnologije koje su već ugrađene ili su u implementaciji, kao što su autonomni logistički roboti koji uskoro ulaze u objekt na probni rad.

Atlantic Grupa među 10 je najpoželjnijih poslodavaca u Hrvatskoj – koliko ulažete su svoje zaposlenike, kako ih motivirate i potičete njihov razvoj? Imate li programe za mlade?

Ne samo u Hrvatskoj – nedavno smo u Sloveniji proglašeni najpoželjnijim poslodavcem, a u Srbiji smo dobili nagradu za programe razvoja zaposlenika. Veseli nas to primarno stoga što te nagrade shvaćamo kao potvrdu da radimo dobar posao i da tako trebamo nastaviti. U kompaniji razvijamo niz programa koji su namijenjeni zaposlenicima, od nagrađivanja, edukacije, unapređenja kompetencija i napredovanja, do poticanja na zdrav i aktivan život, pomoći u teškim životnim situacijama, ili fleksibilizacije radnog vremena i mjesta rada. Mladima smo posebno posvećeni kroz suradnju s obrazovnim institucijama, programe uvođenja u posao među kojima se ističe Graduate Trainee program ili Adventure programa, koji mladim talentiranim i ambicioznim profesionalcima nudi priliku da sudjeluju u ozbiljnim projektima koji pružaju priliku za eksponencijalni rast.

Koji su daljnji strateški planovi vezani za poslovno područje Delikatesni namazi?

U 2019. godini opet ćemo zajedno s potrošačima birati nove okuse Argete koji će biti lansirani u rujnu. Argeta Junior i dalje je u fokusu, kao i Argeta humusi, koji kao nova kategorija uživaju posebnu pažnju u razvojnim i komunikacijskim aktivnostima, kako bi ih upoznali i kušali svi naši potrošači. Kako smo već broj 1 pašteta u čitavoj Europi, naša je želja da to postanemo i na svakome pojedinačnom tržištu. Razvijamo naša postojeća tržišta pristupajući svakome individualno, ali i snimamo uvijek nove prilike.