Bezglutenski proizvodi – trend ili jedina opcija?

Neki od glavnih razloga ‘pomodnosti’ bezglutenskih proizvoda i njihova sve veća zastupljenost na policama trgovina su alergije, odnosno intolerancija na gluten te, u konačnici, autoimuna bolest celijakija koja je sve više dijagnosticirana, a koja se ne može liječiti nikako drugačije nego staviti ‘pod kontrolu’ pravilnom prehranom i izbjegavanjem proizvoda s glutenom

Pišu: Laura Horvatuš i Elma Garibović, Junior istraživači, Valicon

Da bismo otkrili pravu zadaću bezglutenskih proizvoda, najprije moramo odgovoriti na pitanje što je to gluten, gdje se sve nalazi i zašto bi netko želio ili trebao izbjegavati gluten i glutenske proizvode? Dakle gluten, lat. ljepilo, poznat kao pšenični gluten, je ljepljiva i elastična tvar građena od biljnih bjelančevina i nalazimo je u pojedinim vrstama žitarica kao što su pšenica, raž i ječam te zob koji se često uzgaja uz pšenicu. Gluten je prisutan svuda oko nas i jedan je od sastojaka mnogih namirnica i jela koja su uobičajena i koja često konzumiramo.

To su primjerice pizza, tjestenine, kruh, kolači, proizvodi koji sadrže žitarice, industrijska hrana, pa čak i kozmetika poput ruževa za usne. Postoje i žitarice koje ne sadrže gluten, a to su: kukuruz, heljda, proso, smeđa riža i dr. Gluten nije esencijalan za naš organizam da bismo ga morali unositi prehranom, aminokiseline bismo mogli zamijeniti drugim izvorima, no ono što svakako ne bismo trebali jest u potpunosti izbaciti neke od namirnica iz prehrane, a da im ne nađemo adekvatnu zamjenu s bezglutenskim namirnicama.

Neki od glavnih razloga ‘pomodnosti’ bezglutenskih proizvoda i sve veća zastupljenost istih na policama trgovina su alergije, odnosno intolerancija na gluten te, u konačnici, autoimuna bolest celijakija koja je sve više dijagnosticirana, a koja se ne može liječiti nikako drugačije nego staviti ‘pod kontrolu’ pravilnom prehranom i izbjegavanjem glutenskih proizvoda.

NAČINI PREHRANE

Da bismo pobliže vidjeli postoje li neki posebni / prilagođeni načini prehrane kojih se ljudi pridržavaju, kupuju li građani bezglutenske proizvode, koliko često i koji su to proizvodi, gdje ih kupuju i, u konačnici, zbog čega ih konzumiraju, upitali smo članove našeg web panela JaZnam.hr te dobili odgovore na spomenuta pitanja.

Na pitanje ‘Pridržavate li se nekog od navedenih načina prehrane?’ uočavamo da je najveći broj ispitanika odgovorio da se ne pridržava nijednog režima ili načina prehrane, njih čak 62%.

Najzastupljeniji način prehrane je prehrana bez rafiniranog šećera koje se pridržava 13% ispitanika, zatim slijedi visoko proteinska prehrana s 10% koja je, mogli bismo reći, trenutno u svom zamahu. Potom vidimo da su se prehrana bez laktoze (9%) te bezglutenska prehrana (7%) istaknule među ostalima načinima prehrane, iz čega možemo naslutiti da kod ljudi sve više postoji intolerancija na neke namirnice ili sastojke, u ovom slučaju su to laktoza i gluten.

ZNAK PREKRIŽENOG KLASJA

Iako je 7% onih koji se pridržavaju bezglutenske prehrane, čak je među ispitanicima 64% onih koji su nekad kupili bezglutenski proizvod. Među onima koji su kupili ili kupuju bezglutenske proizvode značajno je više žena u odnosu na muškarce, te onih u dobi od 16-44 godina u odnosu na starije dobne skupine.

S obzirom da nam možda cijela ta priča oko glutena i bezglutenskih proizvoda može biti pomalo apstraktna ako nismo samostalno istraživali o istoj, mogli bismo pretpostaviti da smo možda svi mi nekad kupili bezglutenski proizvod, a da toga nismo bili svjesni ili nismo imali namjeru.

Proizvodi koji ne sadrže gluten ili ga sadrže unutar dopuštenih udjela trebali bi nositi oznaku prekriženog klasa. Pri idućoj kupnji vjerujem da ćemo svi uočiti taj znak koji nekad prije vjerojatno nismo primijetili.

UČESTALOST KUPOVINE

Zanimljivo, među trećinom ispitanika koja se pridržava režima bezglutenske prehrane ili je nekad kupila ili kupuje bezglutenske proizvode, najviše je onih koji ih kupuju rijetko, odnosno kada ih sam proizvod privuče.

Taj podatak bismo mogli pripisati činjenici da je tržište disperzirano, šaroliko, posebnih linija proizvoda je mnogo, a kupci koji nemaju ozbiljan zdravstveni razlog za pridržavanje nekog striktnog režima prehrane ni ne uočavaju sam proizvod i ne znaju za njegove direktne benefite za njihovo zdravlje.

Podatak o 5% onih koji bezglutenske proizvode kupuju za svakodnevnu konzumaciju, u uobičajenoj posjeti trgovini, je u skladu s gornjim podatkom koji govori o broju ljudi koji se pridržavaju bezglutenske prehrane. Osim toga, trećina ispitanika kombinira bezglutenske proizvode s onim glutenskim. Kategorije bezglutenskih proizvoda koje se najčešće kupuju su tjestenine – njih kupuje preko polovice konzumenata bezglutenskih proizvoda, zatim kruh (46%) te slijede žitarice, brašna i čokoladice s oko 30%.

NAJVIŠE SE KUPUJU U dm-u

Bezglutenski proizvodi su dostupni u velikom broju prodavaonica, kako mještovitom robom tako i u specijaliziranim trgovinama zdrave hrane, pa i drogerijama. dm-drogerie markt je najpopularnija trgovina za kupnju bezglutenskih proizvoda koju izabire gotovo polovica ispitanika te je za njih 18% ujedno i mjesto najčešće kupovine tih proizvoda.

Zanimljivo, trgovina na drugom mjestu je Lidl, u kojem čak 40% ispitanika kupuje bezglutenske proizvode te je za njih 13% prvi izbor.

Slijede Konzum i Kaufland, u kojima kupuje nešto više od trećine konzumenata bezglutenskih proizvoda te također njih 13%, odnosno 14% koji ih odabiru kao trgovine u kojima najčešće obavljaju kupnju takvog tipa namirnica. U specijaliziranim trgovinama zdrave hrane poput Bio&bio trgovine ili Tvornice zdrave hrane kupuje otprilike četvrtina ispitanika među kojima više prevladavaju žene u odnosu na muškarce.

ZNATIŽELJA VODI DO BEZGLUTENSKIH PROIZVODA

Kada je riječ o kupovini specijalnih proizvoda, odnosno onih bez glutena, bez aditiva, umjetnih aroma te što ‘izvornijeg’ oblika namirnice, više od polovine naših ispitanika je spremno izdvojiti više novca za takav proizvod. U konačnici, dolazimo do našeg posljednjeg pitanja ovog kratkog istraživanja gdje saznajemo koji su to razlozi zbog kojih građani imaju potrebu za konzumacijom bezglutenskih proizvoda.

Čak je 44% onih koji bezglutenske proizvode konzumiraju iz, mogli bismo reći, znatiželje, odnosno želje za samo isprobavanje novih proizvoda. Ovaj podatak je u skladu s ranije navedenim nalazom gdje je polovica ispitanika navela da kupuju bezglutenske proizvode samo kada ih privuku.

Više od trećine ispitanika bezglutenske proizvode konzumira zbog bolje probave, njih 29% zbog dugoročnih zdravstvenih benefita, općenito odluke za prijelaz na zdraviju prehranu (26%) gdje takva odluku najviše provodi dobna skupina od 45-59 godina.

Sedam posto navodi da je celijakija (i osjetljivost na gluten), odnosno kronična, sustavna autoimuna bolest netolerancije na gluten koja se javlja kod genetski predisponiranih osoba, razlog konzumacije bezglutenskih proizvoda. Nažalost, neki podaci pokazuju da pojava celijakije kod ljudi posljednjih godina dodatno raste.

ZAKLJUČAK

Iako je razloga za izbjegavanje glutena kod ispitanika nekoliko, kod svih bi se izbjegavanje istog trebalo manifestirati u obliku povećanja energije, dobrobiti koju dobivamo indirektnim smanjenjem unosa procesuiranih proizvoda, povećanje unosa svježih proizvoda, odnosno voća i povrća te samostalna priprema svježih jela.

Dodatno si možemo pomoći ako pažljivo čitamo deklaracije i obratimo pažnju na nutritivni sastav namirnica – jer ponekad ne znači da je nešto zdravije za nas samo ako je ‘bezglutenski’. Budimo sigurni u to što kupujemo te, ako nam je od ključnog interesa za naše zdravlje, konzultirajmo se sa stručnom osobom i zatražimo njezino mišljenje. Pravilna prehrana je ključ za naše fizičko i mentalno zdravlje.

Izvor: VALICON, online anketa na nacionalno reprezentativnom uzorku n=425, 18-75, u razdoblju od 29. listopada – 06. studenog 2022., stat. pogreška uzorka: +/- 4,70%. Istraživanje je provedenu u okviru Valicon online panela jaZnam.hr.