Luka Vrga: Pomladiti brend i privući kupce – najveći izazovi poslovanja

„U poslovanju s vinima, s obzirom na mnogobrojnu konkurenciju, morate biti posebni i drugačiji, a osobno smatram da je direktan kontakt s kupcem i potrošačem najbolji način da ga se emotivno veže uz proizvod. Vrlo je važno i pomladiti brend, što mi u Feravinu i činimo“, ističe Luka Vrga, član Uprave Osilovca, tvrtke u čijem je sastavu Feravino.

Razgovarala: Marija Sedlar

Po završetku Ekonomskog fakulteta u Zagrebu Luka Vrga zaposlio se 2004. godine u udruženju trgovaca CBA International, prethodniku današnjeg Narodnog trgovačkog lanca. Karijeru je nastavio na poziciji izvršnog direktora Prehrana trgovine d.d. 2008.“ Iz maloprodaje sam prešao u poljoprivredno-prehrambenu industriju te poslovni put od 2009. nastavio kao zamjenik izvršnog direktora u Granoliju, a početkom 2014. došao sam u vinariju Feravino koja posluje u sklopu tvrtke Osilovac, i to na poziciju direktora prodaje i marketinga. Početkom godine imenovan sam za člana Uprave tvrtke Osilovac i dalje sam zadužen za poslovanje vinarije Feravino koja iz godine u godinu bilježi sve bolje rezultate.

Kako je u poslu kojim se bavim vrlo važna sustavna i kontinuirana edukacija, uz iskustvo koje sam stjecao u spomenutim sektorima završio sam i poslijediplomski studij MBA na IEDC – poslovnoj školi Bled“, otkriva za početak Luka Vrga. Za razliku od slavonskih vinarija koje su poznate po bijelim sortama, Luka otkriva kako vinarija Feravino u jednakom omjeru proizvodi bijela i crna vina. Posebnu pažnju posvećuju kraljici vinograda i podruma – frankovki, sorti grožđa koja je u Feravinu pronašla svoj novi dom i daje izvrsne rezultate. Naravno, tu je i graševina kao dominantna sorta Slavonije.

„Da imamo kontrolirani proces proizvodnje potvrđuje i to što ne otkupljujemo grožđe, osim u manjoj mjeri frankovku od lokalnih vinogradara, dok je implementirani IFS standard dokaz kvalitete i sigurnosti našeg proizvoda. Filozofija Feravina sadržana je u zajedništvu koje se čuva kroz stoljeća. Radeći na zajedničkom cilju s puno truda, ozbiljnosti i ljubavi te u nastojanju da si pomičemo granice i osvajamo nove horizonte u vinskom svijetu, na prvo mjesto stavljamo kvalitetu za koju jamčimo svojim imenom. Želimo biti moderna vinarija s modernim vinima koja prati globalne trendove. Jedan od dokaza tome su i pjenušci Grasecco i Francesca koje smo ove godine predstavili tržištu. Nove pjenušce prvi puta u našem podrumu proizvodimo charmat metodom kakvom se, primjerice, proizvodi prosecco i iznimno smo zadovoljni reakcijom tržišta.

Naime, od proljeća Feravino ima nove punionice za punjenje mirnih i pjenušavih vina. To je moderno postrojenje s tri autoklava za proizvodnju pjenušca prema charmat ili tankovskoj metodi. Novi pjenušci – Grasecco brut i ekstra brut od 100 posto graševine i Francesca od 100 posto frankovke, od proljeća, otkad su se pojavili na tržištu, postali su jedan od naših najtraženijih proizvoda. Vrlo moderna etiketa autor Mirana Tomičića inspirirana je našim potrošačima. Ideja je bila kreirati suvremen, razigran, mladenački brend u kojem se odražava tradicija kvalitete Feravina. Potrošači danas ne žele samo proizvod, traže nešto više – traže priču. Oni brend ne samo da koriste, oni ga slijede, slušaju i razgovaraju s njim. Stalo im je do utemeljenosti brenda i do njegovog vizualnog identiteta.“

DIREKTNA KOMUNIKACIJA S KUPCEM

Vrga napominje kako niti jedna branša nema toliko proizvođača kao vinska industrija i prema tome je vino izrazito konkurentan proizvod. No posao se u industriji vina ne radi brzo – u ovom biznisu jednostavno treba vremena za velike stvari, a svaki se dan sastoji od puno malih koraka. „Pritom morate biti posebni i drugačiji, a osobno smatram da je direktan kontakt s kupcem i potrošačem najbolji način da ga se emotivno veže uz proizvod. Vrlo je važno i pomladiti brend. To smo učinili s novim etiketama za naše linije Dika i Miraz prošle godine, a ove smo godine, kako sam već kazao, na tržište plasirali nove pjenušce Grasecco i Franceska na koje smo posebno ponosni. Iduće godine planiramo s lansiranjem još dva nova brenda, ali o tome ćemo više u 2019. Također, kontinuirano ulažemo u razvoj i konkurentnost proizvoda, a odnedavno imamo potpuno novu primarnu preradu koja predstavlja najmoderniju tehnologiju na svjetskoj razini i vrlo je važan preduvjet za proizvodnju vrhunskih bijelih vina.

Proširili smo kapacitete i s pet novih vinifikatora za proizvodnju crnog i maceraciju bijelog grožđa kapaciteta sto dvadeset hektolitara te novih osamnaest inoks spremnika od po deset tisuća litara. Plan za sljedeću godinu je investicija kroz EU omotnicu u nove kapacitete inoks spremnika, drvene bačve i regalno skladište“, otkriva Vrga te dodaje kako je sve važnija poslovna orijentacija Feravina okretanje izvozu: „U ovom trenutku izvozimo u 18 zemalja svijeta: Njemačku, Austriju, Italiju, Francusku, Nizozemsku, Englesku, Irsku, Estoniju, Švicarsku, Poljsku, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju, Rumunjsku, SAD, Australija, Meksiko, Singapur i Japan. Ove godine najviše vina izvezli smo u Njemačku, Francusku, Nizozemsku, SAD i Srbiju. Iznimno mi je drago što se Frankovka Miraz i Frankovka Dika od ove jeseni pije i na dalekim Karibima, koju smo izvezli preko našeg kupca u Nizozemskoj. U prihodima, izvoz nam sudjeluje s nešto više od 20 posto, što je dobar rezultat s obzirom da nam je do prije nekoliko godina udio tog segmenta iznosio svega tri posto. Planiramo povećati udio izvoza na 40 posto ukupne prodaje.“

VINSKI TURIZAM

Vinogradi Feravina prostiru se na površini od 165 hektara, a Vrga otkriva kako je u ovom trenutku oko 40 hektara vinograda u fazi restrukturiranja i nove sadnje. Godišnja proizvodnja iznosi oko 900 tisuća litara pa se time Feravino ubraja u vinarije srednje veličine. U vinogradima su zasađene dijelom autohtone sorte grožđa koje su ovdje zatečene još od davnina – graševina, frankovka, zweigelt, kao i međunarodne sorte bijelog grožđa (pinot bijeli, chardonnay i rajnski rizling) te crne sorte – syrah, cabernet sauvignon, cabernet franc, merlot i pinot crni.

Planiraju u ponudi imati i sauvignon blanc za što su već posađeni vinogradi, čime prate trendove vinarstva u svijetu. Veći dio vinograda i atraktivnih lokaliteta smješten je na obroncima planine Krndije u selu Feričancima, a dio zanimljivih položaja nalazi se i u okolici Našica. „Konzumacija vina kao i znanje o vinima sve je važniji dio životnog stila u Hrvatskoj. Mnoge vinske regije i vinari promoviraju vino prilikom posjete gostiju vinarijama pa tako i naša vinarija u Feričancima.

Uz mogućnost degustiranja vina u Starom podrumu i vinoteci, našim gostima nudimo obilazak uz stručnu pratnju enologa, proteklih nekoliko godina nudimo berbu kao turistički program i svake godine sve je više zainteresiranih za ovaj vid turizma. Dugoročno planiramo gradnju malog hotela, restorana i popratnih sadržaja, što će biti realizirano u sljedeće dvije do tri godine. Time ćemo ojačati imidž Feravina, ali i Feričanaca kao nezaobilazne vinske destinacije“, najavljuje Vrga.

ULAGANJE U MLADE LJUDE

„Možda zvuči kao floskula, ali za uspjeh su najvažniji red, rad i disciplina, kontinuirana edukacija, osluškivanje trendova… Sve su to važni elementi uspjeha. No svega toga ne bi bilo da nemate dobar tim. Imam sreću da u Feravinu radim sa sjajnim timom.

Nedavno smo u Feričancima zaposlili troje mladih tehnologa; jednu djevojku iz okolice Feričanca i dvoje iz Zagreba, što je u ovo vrijeme rijetkost za Slavoniju, iz koje se mladi ljudi svakodnevno iseljavaju u potrazi za poslom. Vinarija Feravino u ovom trenutku zapošljava više od 50 ljudi, najviše iz Feričanaca i okolice“, ističe Vrga koji nam za kraj otkriva da vrijeme koje ne provodi na poslu, u potpunosti posvećuje obitelji: „S obzirom na menadžerski tempo života u kojem je radno vrijeme vrlo klizan pojam, putovanja su na tjednoj razini i nikad ne znate kad će završiti radni dan, svaki slobodni trenutak koristim s obitelji. Volim i sport, pokušavam se njime rekreativno baviti, a ljubitelj sam skijanja pa se radujem zimskom godišnjem odmoru!“