E-commerce kretanja: Impulzivne odluke ustupaju mjesto informiranoj i promišljenoj kupnji

Izazovi i nove prilike za web trgovce podrazumijevaju implementaciju novih, snažnih trendova poput održivosti, novih načina dostave, veće važnosti lokalnih trgovina, omnichannel prodaje te mobile i social e-commercea

Piše: Ivana Galetić, Localization Manager, Jeftinije.hr

Trend online kupnji u Hrvatskoj je u porastu, što je moguće pripisati rastu učestalosti online kupnji te sve veće ponude proizvoda. Čak 87% ispitanika redovito kupuje u web trgovinama, a najčešće naručuju odjeću, obuću i modne dodatke, pokazuju rezultati E-commerce Report 2022 istraživanja koje je provedeno u listopadu prošle godine u sklopu regionalnog natjecanja za web trgovine – Web Retailer Award.

U istraživanju, u kojem je sudjelovalo 2.019 ispitanika, promatrale su se izvršene online kupnje, a rezultati su predstavljeni na nedavno održanom webinaru Online kupci u 2022. i očekivanja od 2023. Igor Martinović iz Jeftinije.hr i Kristijan Gregorić iz agencije Valicon rasvijetlili su e-commerce trendove koji su dominirali prošlom godinom te se dotakli budućnosti, izazova i trendova koji nas očekuju u 2023.

UTJECAJ VANJSKIH FAKTORA

Različiti vanjski faktori bitno utječu na oblikovanje ponašanja online kupaca te prije svega na potražnju. Godina na izmaku bila je prepuna turbulencija koje su imale trenutni utjecaj na ponašanje online potrošača. Još od prvih mjeseci prošle godine, i početka rata u Ukrajini, u cijeloj je CEE regiji bilo primjetno povećanje potražnje za istim proizvodima (agregati, vreće za spavanje, solarni punjači).

Proljetno, drastično povećanje cijene goriva potaklo je potrošače da krenu u potragu za alternativnim prijevozom poput električnih bicikala i el. romobila dok je nestabilna situacija s energentima usmjerila ljetnu i jesensku online potražnju prema dodatnim izvorima grijanja i proizvodima poput klima uređaja i peći na kruta goriva. Čak je i analiza ovogodišnjih Black Friday kupnji ukazala na racionalizaciju potrošnje s obzirom da su neki od najtraženijih proizvoda bili proizvodi iz segmenta malih kućanskih aparata i bijele tehnike.

I u novoj se godini očekuje nastavak trenda racionalizacije. Potrošači će izbjegavati impulzivne kupnje i više vremena posvetiti informiranoj i razboritoj kupnji i istraživanjima uoči kupnje. A izazovi, ali i nove prilike za online trgovce bit će u implementaciji trendova poput održivosti, novih načina dostave, iskorištavanja prednosti lokalnih tržišta i višekanalnih pristupa prodaji.

TREND RASTA KATEGORIJE HRANE I PIĆA

Hrvati su tijekom 2022. najčešće kupovali u kategorijama odjeća i obuća, elektronika, ljepota i zdravlje te dom i vrt. Kategorija mode zauzela je prvo mjesto po broju kupnji. U vrijednosnom smislu vodeću poziciju drže kategorije dom i vrt te elektronika. Gregorić je napomenuo kako se u 2022. primijetio trend rasta u kategoriji supermarketa (hrana i piće).

Kategorija i dalje ima mali udio, ali je prošle godine ostvarila značajan rast za koji se očekuje da će dugoročno biti i još aktivniji. U 2022. je prosječan iznos online kupnje iznosio 83 € (628 kn). Istraživanje je pokazalo da je najviši iznos bio u segmentu dom i vrt, i to 155 € (1.171 kn), u segmentu elektronike 135 € (1.024 kn) dok je u segmentu mode prosječan iznos po kupnji bio 63 € (485 kn).

Najpopularniji način plaćanja je bilo kojom vrstom platnih kartica, kojima plaća 54% ispitanika dok njih 36% radije odabire plaćanje pouzećem. Mobitel je dominantan uređaj kojeg potrošači koriste za online kupnju – i to čak njih 56% dok ga visokih 71% ispitanika koristi pri informiranju uoči kupovine. Prema Gregorićevim riječima, u 2023. u e-commercu nas očekuje viša frekvencija kupnji, ali i razdoblje racionalizacije potrošnje. Kupovat ćemo jeftinije, češće na sniženjima i tražiti povoljnije ponude za planirane kupnje.

ZAHTJEVNI KORISNICI KOJI ZNAJU ŠTO ŽELE

Potrošači više neće impulzivno donositi odluke, već će se posvetiti informiranoj i promišljenoj kupnji – između ostalog, i uz pomoć platformi za usporedbu cijena u web trgovinama. Martinović je predstavio najaktivniju dobnu skupinu kada je riječ o online kupovini te napomenuo kako su na e-commerce vlak ‘uskočile’ i starije generacije naših roditelja, djedova i baka što je prije svega nekoliko godina bilo prilično nezamislivo.

Jedro e-commercea je generacija X snažne kupovne moći, dok pritisak milenijalaca i Z generacije (internet natives) raste. Opisao ih je kao iznimno zahtjevne korisnike, koji žele neometano korisničko iskustvo, kupuju putem mobitela, nelojalni su i vrlo impulzivni, ali istovremeni i sposobni za racionalno odlučivanje. Izazove i nove prilike za web trgovce Martinović vidi u implementaciji novih, snažnih trendova poput održivosti, novih načina dostave, veće važnosti lokalnih trgovina, omni-channel prodaje te mobile i social e-commercea.

Najtraženije kategorije proizvoda u 2022.

Najveće iznenađenje godine i pojedinačno najpopularnija kategorija proizvoda su električni bicikli, za kojima je potražnja porasla za 146%, u odnosu na godinu ranije.

Drugo mjesto na ljestvici najpopularnijih kategorija godine zauzele su – sjedeće garniture, s rastom potražnje od 130%.

Još jedno iznenađenje na ljestvici najpopularnijih kategorija su parfemi za kojima je potražnja porasla za gotovo 80% u odnosu na godinu ranije.

Četvrto mjesto među najpopularnijim kategorijama pripalo je jednom od najtraženijih segmenata bijele tehnike – štednjacima (+39%).

Na petom mjestu našla se kategorija blok kuhinja (+38%).

Nastavak trenda racionalizacije u 2023.

U ovoj se godini očekuje nastavak trenda racionalizacije. Potrošači će izbjegavati impulzivne kupnje i više vremena posvetiti informiranoj i razboritoj kupnji i istraživanjima uoči kupnje. A izazovi, ali i nove prilike za online trgovce, bit će u implementaciji trendova poput održivosti, novih načina dostave, iskorištavanja prednosti lokalnih tržišta i višekanalnih pristupa prodaji.