Bomboni su tzv. impulsna kategorija te je važna prisutnost na velikom broju prodajnih mjesta, pa se tako 46% vrijednosne prodaje kategorije ostvarilo kroz moderne formate, hipermarkete i supermarkete, a nešto više od 47% prodaje ostvarilo se kroz tradicionalnu trgovinu s uključenim drogerijama
Analizira: Ankica Badurina, Retail Vertical Client Manager, NielsenIQ
Kategorija bombona uključuje tvrde i mekane bombone, karamele, bombone za osvježavanje daha i pastile za grlo. Kategorija mekanih bombona uključuje sve vrste gumenih i žele bombona. U kategoriju tvrdih bombona spadaju svi tvrdi ‘lomljivi’ bomboni, najčešće napravljeni od šećera i vode s dodacima boja i/ili raznih okusa bez obzira na veličinu, okus, oblik i vrstu pakiranja.
Kategorija uključuje i tzv ‘komprimate’ (bomboni koji se tope i mrve u ustima). Karamele su slastice od kuhanog putra i šećera. Također uključuje i karamele s lješnjacima ili dodatnom sredinom, npr. lješnjaka. Bomboni za osvježavanje daha su isključivo bomboni na kojima je naznačena njihova namjena.
Najčešće se nalaze u malim, takozvanim džepnim pakiranjima. U pastile za grlo spadaju pastile u obliku bombona koje pomažu kod prehlade, grlobolje. U kategoriju spadaju isključivo proizvodi koji se ne izdaju na liječnički recept.
U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2022. godine, kategorija bombona ostvarila je rast vrijednosne i rast količinske prodaje u odnosu na 2021. godinu uz značajniji rast vrijednosne prodaje (4 puta veći).
Bomboni su tzv. impulsna kategorija te je važna prisutnost na velikom broju prodajnih mjesta, pa se tako 46% vrijednosne prodaje kategorije bombona ostvarilo kroz moderne formate, hipermarkete i supermarkete, nešto više od 47% prodaje ostvarilo se kroz tradicionalnu trgovinu s uključenim drogerijama dok je ostatak prodaje, 7%, zabilježen u convenience formatima.
Vrijednosno najzastupljeniji su mekani bomboni s 42% vrijednosnog udjela, slijede tvrdi bomboni s 36%, karamele s 18% te pastile za grlo gotovo 5% udjela (osvježivači daha imaju manje od 1% vrijednosnog udjela u kategoriji bombona). Upravo ta potkategorija – osvježivači daha i mekani bomboni – ostvaruje najveći rast vrijednosne prodaje u odnosu na prošlu godinu.
Vodeća tri proizvođača zajedno ostvaruju 41,1% vrijednosne prodaje ukupne kategorije, a abecednim redom oni su: Haribo, Kraš i Wrigley.
Rastuća potražnja za inovativnim i funkcionalnim slasticama
Europa je istaknuta regija na tržištu konditorskih proizvoda. Došlo je do pomaka u potražnji potrošača prema zdravoj hrani koja uključuje hranu s dodanom vrijednošću bogatu hranjivim tvarima, što također uključuje konditorske proizvode.
Konditorski proizvodi su prehrambeni proizvodi u sastavu kojih prevladavaju ugljikohidratne sirovine i različiti dodaci. Dobivaju se od triju osnovnih sirovina: šećera i šećernih sirupa, od kakaovca i od brašna. Konditorski proizvodi obuhvaćaju kakaove i čokoladne proizvode (uključujući proizvode slične čokoladi i krem-proizvode) te bombonske proizvode. Keksi i keksima srodni proizvodi svrstavaju se u brašneno-konditorske proizvode.
Slatkiši kakve danas poznajemo postoje od 19. stoljeća. Proizvodnja slatkiša naglo se razvila u posljednjih sto godina. Danas ljudi troše više od 7 milijardi dolara godišnje na čokoladu. Noć vještica je praznik s najvećom prodajom slatkiša, oko 2 milijarde dolara potroši se na bombone i čokolade tijekom ovog praznika.
BROJNE VRSTE BOMBONA
Bombonski i srodni proizvodi dobiveni su odgovarajućim tehnološkim postupcima iz šećera, drugih sirovina, aditiva i tvari koje se dodaju radi povećanja biološke vrijednosti proizvoda. Oni se mogu puniti, prelijevati, dražirati, komprimirati, kandirati, ukrašavati, posipavati i drugo.
Bombonski i srodni proizvodi stavljaju se na tržište pod nazivom: tvrdi bombon, tvrdi svileni bombon, karamela, draže-proizvod, fondan-proizvod, žele-proizvod, gumeni bombon, pjenasti proizvod, lakric-proizvod, likerni bombon, komprimirani bombon (komprimat), marcipan-proizvod, persipan- proizvod, nugat-proizvod, bijeli nugat- proizvod, grilaž (krokant)-proizvod, halva; rahatlokum, guma za žvakanje, preljev za slastice.
Euromonitor Interntional očekuje da će konditorski proizvodi zabilježiti blagi pad količinske prodaje u Hrvatskoj u 2022. Potrošači sve više izbjegavaju konditorske proizvode s visokim udjelom šećera i ograničenih svojstava dodane vrijednosti. Slično ostalim konditorskim proizvodima, očekuje se da će i šećerni konditorski proizvodi biti pogođeni inflacijom, zbog rasta cijena energenata kao posljedice rata u Ukrajini i stalnih globalnih nedostataka u opskrbi.
NIŽI UDIO ŠEĆERA
Europa je istaknuta regija na tržištu konditorskih proizvoda. Došlo je do pomaka u potražnji potrošača prema zdravoj hrani koja uključuje hranu s dodanom vrijednošću bogatu hranjivim tvarima, što također uključuje konditorske proizvode. Tržišni igrači također iskorištavaju sve veću potražnju za veganskim proizvodima i prilagođavaju proizvode u skladu s tim. Okusi potrošača i njihova sklonost prema čokoladama i raznim slatkišima bili su razlogom rasta tržišta konditorskih proizvoda diljem regije.
Tržište je svjedočilo značajnim ulaganjima ključnih igrača koji su se usredotočili na proširenje svojih proizvodnih mogućnosti i prisutnosti u raznim zemljama te na poticanje tržišta konditorskih proizvoda širom regije. Štoviše, tvrtke strateški ulažu u razvoj inovativnih proizvoda s poboljšanim prednostima, zahvaljujući promjenjivim preferencijama potrošača, kako bi postigle konkurentsku prednost na tržištu.
Stoga ulaganja i razne strategije koje poduzimaju igrači također povećavaju rast tržišta. Povećana žudnja potrošača za čokoladama i bombonima dovela je do rasta prodaje niskokaloričnih i konditorskih proizvoda s niskim udjelom šećera u Europi. Osim toga, inovacije i lansiranje tematskih slastica tijekom blagdanskih sezona pokreću tržište. Većina proizvođača uoči blagdana lansira božićni asortiman pun svečanih slastica novih proizvoda svojih renomiranih robnih marki.
SEGMENTACIJA EUROPSKE KONDITORSKE INDUSTRIJE
Europsko tržište konditorskih proizvoda segmentirano je prema vrsti, distribucijskom kanalu i zemljopisnom području. Prema vrsti proizvoda, segmentacija tržišta uključuje čokoladu, bombone, snack barove i žvakaće gume. Tržište je također segmentirano na temelju distribucijskih kanala uključujući supermarkete / hipermarkete, trgovine mješovitom robom, specijalizirane trgovine, online maloprodaju i druge.
Studija uključuje analizu zemalja kao što su Njemačka, Ujedinjeno Kraljevstvo, Francuska, Italija, Španjolska i ostatak Europe. Potrošački trend za grickalicama koje su bolje-za-vas daje priliku bombonima, žvakaćim gumama, čokoladama i grickalicama koje su napravljene od funkcionalnih sastojaka da zauzmu svoje udjele u kategorijama proizvoda za zdravlje i dobrobit.
Funkcionalni konditorski proizvodi nastavljaju privlačiti interes i tvrtki i potrošača koji se vesele novijim proizvodima s dodanom vrijednošću. Stoga tvrtke koje posluju na tržištu svojim brendovima dodaju zdrave sastojke kako bi se razlikovale od ostalih. Konditorske tvrtke tako lansiraju proizvode s chia sjemenkama, narom ili morskom soli.
ZDRAVSTVENE DOBROBITI
Morska sol i supervoće pokazali su kontinuirani rast u kategoriji funkcionalnih konditorskih proizvoda, s obzirom na to da proizvođači slatkiša koriste sastojke koji su u trendu, poput nara, brusnice i acaia, na inovativne načine. Međutim, na uvoz i prodaju ovih proizvoda utjecao je tekući rat između Rusije i Ukrajine koji će vjerojatno utjecati na rast tržišta, zbog čega je uvoz funkcionalnih grickalica smanjen u 2021. u usporedbi s 2020.
Jedan od najpopularnijih nositelja funkcionalnih sastojaka su bomboni i žvakaće gume, koje se koriste zbog svoje privlačnosti i jedinstvene isporuke do potrošača. Primjerice, okus mente dobar je za usnu šupljinu pa tako određeni proizvodi postaju popularni izvori za pružanje energetskih zdravstvenih dobrobiti. Funkcionalni proizvodi od mente usredotočeni su na dobrobiti, poput prevencije karijesa, čišćenja usta i izbjeljivanja zubi. Sve veće inovacije u sektoru funkcionalnih slastica dovode do rasta na tržištu.