„Kako bismo ostvarili cilj, ključan je kontinuirani razvoj različitih bezdimnih proizvoda koji će biti znanstveno utemeljeni te prihvatljivi punoljetnim potrošačima. Naime, ne postoji jedan proizvod koji će zadovoljiti različite potrebe pušača, već je potreban portfelj proizvoda kako bismo što većem broju punoljetnih pušača omogućili bolji izbor, i mi to činimo“, ističe Maja Ljubičić, Head of Commercial Operations Croatia, Philip Morris Zagreb.
Razgovarala: Marija Sedlar
Philip Morris nastavlja svoju misiju stvaranja svijeta bez dima – u kojoj je fazi transformacija kompanije prema zadanom cilju?
Kada smo prije sedam godina najavili svoju ambiciju da ćemo jednog dana prestati proizvoditi cigarete i svoju budućnost graditi na znanstveno utemeljenim manje štetnim alternativama cigaretama, mnogi su sumnjali u ozbiljnost naših nastojanja i mogućnost da tu odvažnu viziju zaista i ostvarimo. Međutim, dokazali smo odlučnost i predanost svome cilju, a tome u prilog govori i više od 18,5 milijuna punoljetnih potrošača u svijetu koji su do danas prestali pušiti cigarete i izabrali IQOS, proizvod kojim smo započeli stvaranje budućnosti bez dima cigareta, ali i činjenica da, prema podacima iz prvog kvartala ove godine, 35% naših prihoda dolazi od bezdimnih proizvoda.
Naravno, tako velika transformacija kompanije, ali i cijele industrije, iznimno je dugotrajan i zahtjevan proces koji je puno širi od promjene samog proizvoda. Ona podrazumijeva, prije svega, transformaciju organizacije kao nositelja tako velike promjene, drugačije, nove načine rada i razmišljanja te usvajanje vještina i znanja koja do tada nismo trebali.
Vrlo uspješno prolazimo kroz taj proces, svoj način poslovanja prilagođavamo iz dana u dan osluškujući potrebe punoljetnih potrošača i iznimno smo ponosni na dosadašnje uspjehe, ali i svjesni koliko je još posla ispred nas na putu do ostvarenja naše vizije. Ostvarenje punog potencijala bezdimnih proizvoda uvelike ovisi i o mogućnosti da punoljetni potrošači budu informirani o postojanju inovacija koje mu donose korist pa je stoga i uloga regulatora izuzetno važna.
Što je trenutno u fokusu kompanije – novi proizvodi i lansiranja koja vas vode prema cilju?
Danas u našem portfelju imamo niz bezdimnih proizvoda – uređaje koji griju, a ne izgaraju duhan, e-cigarete i nikotinske vrećice za oralnu upotrebu. Svim tim proizvodima zajedničko je da nema izgaranja pa stvaraju značajno manje razine štetnih sastojaka u usporedbi s cigaretama i time, iako nisu bez rizika, predstavljaju bolju alternativu onima koji bi inače nastavili pušiti.
U Hrvatskoj su za sada dostupni uređaj za grijanje duhana IQOS i lil te elektronička cigareta VEEV, a nedavno smo lansirali i IQOS ILUMA. Radi se o najnovijoj, najnaprednijoj i revolucionarnoj generaciji uređaja koja dolazi u tri varijante – IQOS ILUMA PRIME, IQOS ILUMA i IQOS ILUMA ONE. Karakterizira ju indukcijsko grijanje duhana, odnosno kombinira inovativnu tehnologiju koja radi na temelju SMARTCORE INDUCTION SYSTEM™.
Inovativan metalni grijaći element, presvučen nehrđajućim čelikom, nalazi se u središtu novih duhanskih umetaka TEREA koji su posebno dizajnirani za IQOS ILUMA uređaje, a metalni grijaći element pomoću indukcije grije duhan iz same unutrašnjosti duhanskih umetaka. Dakle, duhan se grije, umjesto da izgara. IQOS ILUMA pruža okus pravog duhana, ali bez dima i pepela, s manje neugodnih mirisa u odnosu na cigarete. Jedinstven dizajn IQOS ILUMA uređaja bez oštrice znači da nema više lomljenja oštrice i nema potrebe za čišćenjem uređaja nakon korištenja.
Da biste doprli do korisnika s pravom porukom, najprije ste trebali transformirati svoje zaposlenike. Na čemu se temeljila i koliko je bila zahtjevna edukacija prodajnog tima?
Od samog početka transformacije iznimnu smo važnost posvetili upravo organizaciji i naši su zaposlenici uvijek u centru našeg poslovanja. Ni jedna promjena nije laka, stoga je bilo izuzetno važno transparentno o njoj komunicirati, kao i o svemu onom što je s njom dolazilo – usvajanje novih načina rada, spremnost na nepredvidljivost i neizvjesnost, kao i brojne prilagodbe organizacijske strukture u cilju što boljeg i bržeg odgovora na potrebe tržišta.
Proces je zaista kompleksan i svi smo zajedno putem učili i prilagođavali se. Cijelo vrijeme smo, naravno, intenzivno radili na edukaciji svih naših zaposlenika i trgovačkih partnera, a povratne informacije s terena smo koristili kao prilike za kontinuirano unapređenje svega što radimo. To je jedno intenzivno iskustvo koje donosi brojne prilike za osobni i profesionalni razvoj, ali i svakodnevno testira naše mogućnosti. Uvjerena sam da su vjera u viziju budućnosti bez dima i ogromna želja zaposlenika da budu dijelom tako velike promjene bile i ostale naša najveća snaga.
Poslovni model PMZ-a utemeljen je na odgovornoj prodaji – što ona podrazumijeva? Kako i kome prenosite svoje poruke?
Na koje načine educirate korisnike? Da, u ostvarenju naše vizije budućnosti bez dima obraćamo se samo i isključivo punoljetnim pušačima koji bi inače nastavili pušiti. Podržavamo zakone koji zabranjuju prodaju duhanskih i nikotinskih proizvoda maloljetnicima te također podržavamo strogu primjenu tih zakona.
Brojne su aktivnosti koje provodimo kako bismo osigurali da svi naši zaposlenici, ali i partneri i trgovci rade u skladu s našim standardima. Provodimo kontinuirane i vrlo opsežne edukacije, postavili smo stroge zahtjeve za naše trgovačke partnere u smislu komunikacije s punoljetnim pušačima, izlaganja proizvoda i slično, kao i vrlo rigorozne provjere provođenja tih standarda na prodajnim mjestima u vidu mystery shoppera.
Kako se industrija mijenja, naša je odgovornost da budemo nepokolebljivi u svojoj predanosti da zaštitimo maloljetnike, ali i nepušače od proizvoda koji sadrže duhan i nikotin.
Kakve su reakcije korisnika na nove proizvode?
Prije svega moram istaknuti kako cijela naša transformacija, pa tako i kontinuirani razvoj naših proizvoda, počiva upravo na osluškivanju potreba potrošača. Naši su proizvodi rezultat dvadesetogodišnjeg istraživanja i razvoja kojima je cilj bio razviti proizvod zasnovan na znanosti, a koji će istovremeno biti prihvatljiv punoljetnim pušačima kako bi oni bili spremni cigarete zamijeniti manje štetnim proizvodima.
Danas su naši bezdimni proizvodi dostupni na 78 svjetskih tržišta, a prema našim procjenama iz ožujka ove godine, otprilike 18,5 milijuna punoljetnih pušača prestalo je pušiti i prešlo na IQOS, uređaj za grijanje duhana. U Hrvatskoj smo ove godine obilježili pet godina od lansiranja IQOS-a.
Dosadašnji rezultati pokazuju da su i domaći punoljetni pušači prepoznali potencijal manje štetnosti koji taj proizvod ima u odnosu na nastavak pušenja cigareta i IQOS je danas vodeći u kategoriji bezdimnih proizvoda na našem tržištu. Iznimno smo ponosni na sve što smo ostvarili do sada i to nam daje i dodatnu odgovornost prema zajednici da ustrajemo u našoj ambiciji i da svakom punoljetnom pušaču omogućimo bolji izbor.
Jedna ste od rijetkih kompanija koja na upravljačkim pozicijama ima 50 posto žena. Što PMZ poduzima za razvoj uključivog poslovanja i ravnopravnosti spolova?
Mi u Philip Morrisu, kako globalno, tako i u Hrvatskoj, različitost vidimo kao našu najveću snagu i predani smo izgradnji uključive i raznolike kulture. Naš je fokus stvaranje okruženja u kojem se svi zaposlenici osjećaju slobodni biti ono što jesu i spremni su podržavati jedni druge. To je okruženje u kojem postoji razumijevanje za osobne situacije, u kojem se različitosti cijene i u kojem se prema svima postupa jednako i s poštovanjem. To je, naravno, daleko šire od raznolikosti i jednakosti temeljem spola.
Želimo da zaposlenici osjećaju da mogu ostvariti svoj puni potencijal bez obzira na spol, dob, rasu, nacionalnost, rodni identitet, etničku pripadnost, seksualnu orijentaciju, vjeru, fizičke predispozicije ili bilo koje druge karakteristike. Da, u Hrvatskoj imamo 50% žena na svim razinama organizacije, a i jedina smo kompanija dobitnik Certifikata jednakosti plaća, koji potvrđuje da su kod nas muškarci i žene za iste poslove plaćeni jednako.
Iskreno, veselim se da će doći vrijeme kada će ovo biti uobičajena praksa i kada jednakost muškaraca i žena više ni u jednom aspektu neće biti tema. Svima koji započinju karijeru, bez obzira radi li se o ženama ili muškarcima, poručila bih da neprestano ulažu u svoj osobni razvoj, da budu odvažni u postavljanju i ostvarivanju svojih ciljeva i da manje brinu o očekivanjima i mišljenju drugih. Biti sam sebi mjerilo razvoja i preuzimati odgovornost za svoje životne i poslovne rezultate najvrjedniji je alat koji si čovjek može dati.