Prateći trendove, PIK Vrbovec razvio je u suradnji sa Zvijezdom Planet of plants liniju – prvu hrvatsku plant-based liniju proizvoda koja ima izuzetno pozitivne reakcije potrošača, kao i najnovija Slow cooked selection linija za sve koji žele jesti ukusno jelo, ali nemaju vremena za dugotrajno kuhanje
Razgovarala: Marija Sedlar
Poslovni put Ante Perkušića, direktora nabave PIK Vrbovca u Fortenova grupi traje 24 godine. Perkušić, doktor veterinarske medicine, pet je godina bio direktor svinjogojske farme u Rovišću, a potom pet godina voditelj nabave mesa u Konzumu. Nakon Konzuma, uslijedio je novi izazov, angažman u PIK Vrbovcu u kojem je posljednjih 19 godina direktor nabave stoke i mesa.
Što biste naveli kao trenutno najveće trendove i izazove u području nabave i kako se njima prilagođavate?
U posljednje tri godine cijeli svijet se prvo suočio s pandemijom koronavirusa koja je u potpunosti promijenila način poslovanja i suočila nas s mnogim izazovima koje smo, uz veliki angažman svih zaposlenika, uspješno prevladali. Ali, baš kada smo pomislili da je najizazovnije razdoblje iza nas, dogodio se rat u Ukrajini koji je iz temelja ponovno poremetio sve, pa tako i sustav nabave.
Rast inflacije i poskupljenje energenata dodatno su ostavili snažne posljedice na mesnu industriju, proces nabave i ,u konačnici, cijenu. Samo za ilustraciju, trenutno svjedočimo najvišim cijenama svinjskog i junećeg mesa u povijesti. U isto vrijeme, događa se osjetno smanjenje stoke u Europi, konkretno u Njemačkoj se događa pad od čak 30%, a u Španjolskoj on iznosi 15% posto.
Podsjećam, radi se o dvije zemlje koje su najveći proizvođači mesa u Europi i to ostavlja duboke posljedice na sve nas. Što u konačnici utječe i na primarnu obradu, pa tako i u tom dijelu imamo pad od 12% u najvećim zemljama proizvođačima. Sve to rezultiralo je i zatvaranjem, odnosno smanjivanjem kapaciteta primarne obrade, čak i kod najvećih proizvođača u Danskoj i Njemačkoj. Samo ovi podaci govore o ozbiljnosti situacije u kojoj se nalazimo i izazovima s kojima se svakodnevno suočavamo.
Kako su se aktualni događaji, poput rata u Ukrajini i rasta inflacije, odrazili na vaše svakodnevno poslovanje?
Rast inflacije i rast cijena energenata, koje su najvećim dijelom posljedica rata u Ukrajini, nažalost, nisu zaobišli ni Hrvatsku, pa tako ni mesnu industriju koja je vrlo kompleksna i ovisi o brojnim vanjskim čimbenicima. Naime, svi ti događaji imali su i imaju utjecaj na cijenu sirovine, a time i na prihode i krajnji financijski rezultat kompanije.
Sve to odrazilo se i na naše svakodnevno poslovanje, ali do sada smo uspješno odgovorili na sve izazove i uvjeren sam da će tako biti i u budućnosti. S obzirom na sve okolnosti, zadovoljni smo poslovnim rezultatima u prošloj godini, a posebno je uspješna bila turistička sezona koja je u prodajnim rezultatima za PIK Vrbovec bila bolja i od rekordne 2019.
S obzirom na spomenute događaje, u kojoj mjeri se kao velika prednost PIK Vrbovca pokazala dugogodišnja suradnja i podrška domaćim dobavljačima?
PIK Vrbovec oduvijek ima snažne odnose s operativnim kompanijama Fortenova grupe, konkretno Beljem, te s ostalim hrvatskim farmerima. Uostalom, to su ključne odrednice naše poslovne strategije pa smo i najveći otkupljivač crvenog mesa na domaćem tržištu. Udio domaće sirovine u proizvodnji PIK svježeg mesa veći je od 75 posto. Posebno smo zadovoljni izuzetnom suradnjom s udrugom proizvođača hrvatske tovne junadi – Baby beef.
Danas PIK Vrbovec surađuje s više od 100 farmi koje se nalaze po cijeloj Hrvatskoj, a iz hrvatskog uzgoja u PIK godišnje dolazi 350.000 svinja i 30.000 goveda. Od ukupne količine domaće stoke, PIK otkupi više od 50 posto svinja i 40 posto goveda koje plasiramo na domaće i na izvozna tržišta.
Prije 11 godina, među prvima smo s Hrvatskom poljoprivrednom agencijom potpisali Ugovor o dobrovoljnom označavanju svježeg svinjskog pakiranog mesa pa je kompanija i najveći nositelj oznake ‘Meso hrvatskih farmi’ kada je u pitanju tržište crvenog mesa.
Obilježavanje hrvatskog mesa vjerodostojnim hrvatskim oznakama od izuzetne je važnosti jer su na taj način hrvatski proizvodi potrošačima prepoznatljivi i jamac kvalitete. Krajnji rezultat kontinuirane i dugogodišnje suradnje s domaćim dobavljačima i dokaz koliko je ta suradnja važna je činjenica da, unatoč svim izazovima, posebno kada uzmemo u obzir manjak stoke u Europi, klaonica PIK Vrbovca radi punim kapacitetom.
Kolike su potrebe za mesom i mesnim proizvodima u Hrvatskoj i u kolikoj ih mjeri možemo zadovoljiti unutar naših granica?
Hrvatska vlastitom proizvodnjom zadovoljava 50% svojih potreba za svinjskim mesom te 80% potreba za junećim mesom. Što se PIK Vrbovca tiče, od ukupne proizvodnje u Hrvatskoj, naša kompanija zadovoljava 70% potreba za svinjskim mesom i 90% za junećim mesom. Naglašavam da bi taj postotak bio potencijalno i veći da su raspoložive količine sirovine u Hrvatskoj dostatne za potrebe tržišta.
Što se u zadnjih nekoliko mjeseci, odnosno godina promijenilo u odnosu na zahtjeve tržišta i razvoj tehnologije?
Gotovo pa svakodnevno svjedočimo promjenama kada su prehrambeni trendovi u pitanju, zbog čega dolazi do rušenja raznih paradigmi o konzumaciji hrane. Potrošači postaju sve osvješteniji i inzistiraju na kvaliteti i inovativnosti. I u tom dijelu dolazi do izražaja poslovna strategija PIK Vrbovca koji potrošačima nudi vjerodostojnu sljedivost od polja do stola. U isto vrijeme, primjetan je i porast potražnje pakiranog, dodatno obrađenog svježeg mesa te pakiranog prerađenog mesa – narezaka, što PIK Vrbovec, kao lider u inovacijama, uspješno prati svojom ponudom koju kontinuirano proširujemo.
Posebno bih, u kontekstu novih trendova, spomenuo Planet of plants liniju proizvoda koju je PIK Vrbovec razvio u suradnji sa Zvijezdom i uz ogromnu podršku Fortenova grupe. Radi se o prvoj hrvatskoj plant-based liniji proizvoda koju kontinuirano proširujemo s novim proizvodima i koja ima izuzetno pozitivne reakcije potrošača.
Krajem prošle godine na tržište smo plasirali i Slow cooked selection liniju proizvoda, za one koji žele jesti ukusno jelo, ali nemaju vremena za dugotrajno kuhanje. Slow cooked selection proizvodi, Pulled pork (trgana svinjetina), Spare ribs (svinjska rebarca) i Pork knuckle (buncek) u potpunosti su napravljeni od mesa s hrvatskih farmi i metodom slow cookinga termički pred-pripremljeni u PIK-u te je za gotovo i ukusno jelo potrebno jako malo vremena.
Ovim proizvodima smo još jednom dokazali kako u Hrvatskoj imamo i znanje i iskustvo kojima možemo konkurirati te razvijati proizvode koji idu ukorak sa svjetskim trendovima.
Možete li nam otkriti na kojem trenutno projektu radite i što će on ‘donijeti’ tržištu?
Ideje, inovacije, novi projekti i investicije su među najvažnijim odrednicama našeg poslovanja. Na taj način održavamo našu lidersku poziciju i spremno odgovaramo na sve potrebe tržišta. Iz tog razloga, u PIK-u je u tijeku jedna od većih investicija na razini cijele Fortenova grupe – investicija u povećanje kapaciteta primarne obrade, ukupne vrijednosti od više od 8 milijuna eura. Realizacijom tog projekta, PIK Vrbovec će povećati udio domaćeg mesa hrvatskih farmi na tržištu te na taj način dodatno potaknuti domaću proizvodnju.