‘Naša vina, maslinova ulja i sirevi ne nude samo vrhunsku kvalitetu, već i pričaju priču o mjestu s kojeg dolaze’
Nakon pauze uzrokovane pandemijom, zaživjela su u punom sjaju i vinska natjecanja u Hrvatskoj i diljem svijeta. Na nedavno održanoj Vinistri, a potom na London Wine Competition najviša su priznanja dobila Agrolagunina vina brenda Festigia. O nagradama, brendovima, proizvodnji i planovima razgovaramo s predsjednicom Uprave Agrolagune Nerinom Zec
Razgovarala: Marija Sedlar
Brojne su nagrade kojima se mogu pohvaliti brendovi vina Agrolagune. Što ih izdvaja od domaće i strane konkurencije?
Iznimno smo ponosni na nagrade i priznanja naših vina dobivene na natjecanjima diljem svijeta. Ta postignuća rezultat su naše predanosti proizvodnji vina vrhunske kvalitete. Posebno smo zadovoljni uspjehom svježe vrhunske Malvazije Istarske Festigia koja je do sada osvojila pet medalja, uključujući tri zlatne medalje na natjecanjima poput London Wine Competition, Svijeta malvazija na Vinistri, kao i na talijanskom natjecanju Citta del Vino te dvije srebrne medalje. Također, želimo istaknuti osvojeno zlato za Castello Festigia 2020 na natjecanju Concours Mondial de Bruxelles.
Osim izvrsnih rezultata vrhunskih vina Festigia, posebno izdvajamo iznimne uspjehe brenda Vina Laguna. Vina Laguna Malvazija Istarska 2022. osvojila je zlatnu medalju na uglednom natjecanju Citta del Vino u Italiji, srebrnu medalju na Decanteru te također srebrnu medalju na International Wine Challenge (IWC) s visokim 91 bodom.
Želim istaknuti da su vina pod brendom Vina Laguna na tržištu dostupna po prihvatljivoj cijeni. Trudimo se pružiti izvrsna vina koja su dostupna svima i koja će zadovoljiti i najzahtjevnije ljubitelje vina. Ova priznanja su rezultat napornog rada, truda i angažmana našeg tima koji svakodnevno pokazuje stručnost i predanost u svim fazama proizvodnje i plasmana naših vina. Priznanja koja smo dobili na međunarodnim natjecanjima svjedoče o našoj neumornoj potrazi za izvrsnošću i zadovoljstvu koje pružamo našim kupcima.
Kako biste opisali vinsku scenu u Hrvatskoj i izazove s kojima se susreću vinari?
Aktualna vinska scena u Hrvatskoj je vrlo dinamična i obećavajuća. Hrvatska ima bogatu tradiciju vinogradarstva i proizvodnje vina, a posljednjih godina bilježi značajan napredak u smislu kvalitete vina što potvrđuju brojna međunarodna priznanja za vina iz svih dijelova Hrvatske. Jedan od najvećih izazova s kojima se domaći vinari susreću je konkurencija na tržištu, posebice u maloprodaji gdje se uvozna vina mogu pronaći po vrlo niskim cijenama.
Mi volimo istaknuti da su, prije svega, kvaliteta, autentičnost i inovativnost naši glavni aduti kako bismo privukli pažnju kupaca i osigurali svoje mjesto na domaćem i međunarodnom tržištu. Još jedan izazov s kojim se vinari suočavaju je borba s klimatskim promjenama.
Hrvatska, kao i mnoge druge vinogradarske regije diljem svijeta, suočava se s ekstremnim vremenskim uvjetima koji utječu na kvalitetu i prinos grožđa. Vinari moraju biti prilagodljivi i inovativni u upravljanju vinogradima kako bi se nosili s promjenjivim uvjetima i osigurali stabilnu proizvodnju visokokvalitetnih vina.
Kako su pandemijske godine utjecale na proizvodnju i prodaju vina?
Prema prodajnim podacima, nama je samo 2020., u kojoj su se stvorile zalihe, bila ‘pandemijska’. Već s otvaranjem tržišta započelo je smanjivanje zaliha iz 2020., a u protekle dvije godine smo promišljenom prodajnom strategijom, ciljanim prodajnim aktivnostima i intenzivnim radom na terenu, uspjeli ostvariti sve što smo zacrtali. Pandemija je definitivno utjecala na način na koji poslujemo, ali je također potaknula naše inovacije i diverzifikaciju.
Što se tiče proizvodnje vina, nastojali smo održati kontinuitet i kvalitetu, bez obzira na pandemijske izazove. Imali smo sreće što se veći dio našeg poslovanja odvija na otvorenom, što nam je omogućilo da nastavimo s radom uz pridržavanje mjera sigurnosti. Na kraju, željela bih istaknuti da, iako je pandemija donijela neočekivane izazove, naša predanost u svakodnevnom radu kao i snaga našeg tima, omogućili su nam da prođemo kroz ovo razdoblje te postanemo još jača i otpornija tvrtka.
U svijetu je prepoznat i nagrađivan Agrolagunin sir Špin – koje sireve proizvodite, koji su kapaciteti, koji su najviše prepoznati i zbog čega?
Možemo se pohvaliti da je naš Istarski sir Špin nagrađen kao najbolji sir na svijetu u kategoriji tvrdih ovčjih sireva na prestižnom natjecanju International cheese & dairy awards u Velikoj Britaniji, a osim ovčjeg sira, u svojim su kategorijama briljirali i Istarski miješani sir Špin u orahovom lišću i Istarski kravlji sir Špin s tartufima s osvojenom srebrnom i brončanom medaljom. Na poznatom natjecanju World cheese awards u Walesu zlatnim odličjem ovjenčani su Istarski miješani sir Špin i Istarski ovčji sir Špin.
Ove nagrade su nam tim draže jer je riječ o našim najprodavanijim sirevima, dostupnima u maloprodajama diljem Hrvatske i to su naši potrošači prepoznali. Brojna priznanja koja kontinuirano dobivaju naši sirevi nagrada su ali i motivacija za izniman trud i rad našeg tima Sirane Špin. Sireve Špin proizvodimo isključivo od domaćeg, svježeg mlijeka čiju kvalitetu sustavno nadzire tim naših stručnjaka.
U fokusu je tradicionalni način proizvodnje što znači da mlijeku ne oduzimamo masnoću i ne radimo korekcije aditivima te su naši sirevi uvijek jedinstvenog okusa. Glavno pravilo u proizvodnji je uvažavanje izvornosti, a tehnologija i moderna znanja samo nam olakšavaju proces proizvodnje.
Koliki su kapaciteti proizvodnje maslinovog ulja?
Agrolaguna godišnje proizvodi u prosjeku oko 180 tona ekstra djevičanskog maslinovog ulja, i to iznimne kvalitete što potvrđuju brojne nagrade. Kvalitetu istarskih maslinovih ulja prepoznala je i talijanska ‘biblija’ ekstra djevičanskih maslinovih ulja Flos Olei koja je sedam puta zaredom proglasila Istru najboljom maslinarskom regijom na svijetu.
Brend Ol Istria nosi certifikat kontrolirane oznake izvornosti za ekstra djevičansko maslinovo ulje, ZOI Istra, što podrazumijeva strogu kontrolu isključivo istarskog podrijetla ploda maslina, samo odabranih sorti, prerađeno u kratkom roku na maksimalnoj temperaturi od 27°C te čuvano u kontroliranim uvjetima temperature i interne atmosfere.
Započetim projektom navodnjavanja maslinika osigurat ćemo još bolju kvalitetu i veće prinose. Na površini od 230 hektara koje se nalaze uz more imamo 68.000 stabala maslina. Agrolaguna ima i vlastitu uljaru za preradu maslina te nadziremo cijeli proces proizvodnje ulja.
Kakav je današnji potrošač i što mu Agrolaguna nudi kroz svoje proizvode?
Današnji potrošači postaju sve informiraniji i svjesniji o tome što kupuju i konzumiraju. U svijetu preplavljenom opcijama – izvornost, kvaliteta i vrijednost za novac su ključni elementi koje traže. Potrošači danas više nego ikad traže vrijednost za novac, ali vrijednost koja obuhvaća i kvalitetu, uslugu, autentičnost i održivost. U Agrolaguni smo uvijek usredotočeni na stvaranje iznimne vrijednosti za naše potrošače.
Naši proizvodi su odraz naše posvećenosti kvaliteti, očuvanju tradicije, i našeg poštovanja prema zemlji i njezinim prirodnim resursima. Naša vina, maslinova ulja i sirevi ne samo da nude vrhunsku kvalitetu, već pričaju priču o mjestu s kojeg dolaze. Smatram da je naša najveća prednost njegovanje tradicijskog načina proizvodnje uz posvećenost održivoj proizvodnji – raspolažemo s vlastitim vinogradima, maslinicima i farmom ovaca, što nam omogućuje nadzor ukupnog procesa proizvodnje, od polja do konačnog proizvoda.
Uz to, naša godišnja proizvodnja nije mala i možemo odgovoriti na bilo koji zahtjev ne dovodeći pritom u pitanje kvalitetu proizvoda koje nudimo. Sve ove komponente čine Agrolagunu jedinstvenim igračem na tržištu, a prepoznavanje naših proizvoda od strane potrošača potvrđuje da su prioriteti za koje smo se odlučili u potpunosti pogođeni. Naravno da ćemo i nadalje osluškivati bilo potrošača i truditi se biti još bolji. U tome leži misija i ljepota proizvodnje i svih naših aktivnosti.
Gledajući kroz 60 godina poslovanja – koje biste godine izdvojili kao prekretnice u poslovanju tvrtke?
Početak 60-ih godina prošlog stoljeća bio je značajan jer su se tada posadili prvi maslinici i postavili temelje sadašnje pozicije na tržištu maslinovih ulja. Posvećenost kvaliteti i inovacijama u maslinarstvu rezultirala je stvaranjem svjetski poznatog branda Ol Istria, koji danas uživa veliku lojalnost potrošača. Druga značajna faza razvoja bilo je razdoblje od 2006. do 2014. kada je proveden najveći ciklus investicija, koji je obuhvatio intenzivnu sadnju 500 hektara vinograda. Zahvaljujući ovim naporima, danas smo ponosni vlasnici dva poznata brenda vina – Vina Laguna i Festigia.
Sljedeća godina koju bih istaknula je 2013. kada smo pokrenuli novu siranu Špin. Ovaj pomak nam je omogućio da postanemo vodeći proizvođač autohtonih sireva u Istri, čime smo dodatno proširili našu ponudu visokokvalitetnih proizvoda. Bez sumnje, 2022. također zauzima posebno mjesto u našoj povijesti, s obzirom na to da smo ostvarili rekordnu prodaju, posebno vina. Uz rekordnu prodaju postignut je značajan pomak u strukturi prodaje prema premium proizvodima te je time postavljen temelj za naš budući put prema premium pozicioniranju cijelog asortimana.
I na kraju, kako ne spomenuti ovu godinu, u kojoj s ponosom i zadovoljstvom slavimo 60 godina postojanja Agrolagune. Naša je misija ostala nepromijenjena od samog početka: stvarati proizvode najviše kvalitete, poštivati zemlju koju obrađujemo te neprestano uvoditi inovacije u proizvodnju koje će olakšati rad. Vjerujem da će nas ovi principi nastaviti voditi prema uspjehu i u nadolazećim desetljećima.
Planovi Agrolagune za nadolazeće razdoblje?
Iako trenutna geopolitička situacija nesumnjivo predstavlja izazov za sva poduzeća, pa tako i za nas, moramo gledati naprijed s optimizmom. Visoka sezonalnost poslovanja koja je posljedica uske povezanosti s turizmom faktor je o kojem stalno moramo voditi računa i tome se prilagođavati. Pozicija naše mikrolokacije i jednostavnost pristupa s motornim vozilima pokazala se kao velika prednost, čak i tijekom pandemije, što nam je do sada omogućilo održavanje stabilnosti unatoč eksternim utjecajima.
Potrošači cijene proaktivnost, otvoreni su za nova iskustva i nove proizvode. S time na umu, naš pogled uvijek je usmjeren ka naprijed. Kontinuirano analiziramo rizike, ali isto tako neprestano težimo unapređenju i inovacijama u našim proizvodima i uslugama. Do 2028. planiramo dodatni investicijski ciklus, fokusirajući se prvenstveno na unapređenje proizvodnje i razvoj turističkog potencijala, uključujući korporativni turizam putem prezentacija i predstavljanja proizvodnih procesa posjetiteljima uz aktivno sudjelovanje i ciljane degustacije.
U vinariji smo započeli ciklus ulaganja u modernizaciju tehnologije u primarnoj preradi grožđa, s naglaskom na automatizaciju, poboljšanje kvalitete i brzinu procesa prijema grožđa. Dio ovih ulaganja realizirat će se već ove godine, a nastavit ćemo s njima i u nadolazećem razdoblju. Uz to, nastavljamo ulagati u poboljšanje iskustva naših potrošača. Primjer toga je novi koncept prezentacije i prodaje naših proizvoda taste&shop Festigia, otvoren krajem ožujka u Poreču.
Ova kombinirana kušaonica i trgovina nudi potrošačima priliku da dožive naša vina, maslinova ulja i sireve na jedinstven i interaktivan način. Ukratko, unatoč izazovima s kojima se suočavamo, vjerujem da je ključ uspjeha u nastavku ulaganja, inovacijama i pružanju kvalitetnih proizvoda i usluga našim potrošačima. Naše dugoročne planove i strategiju nastavljamo prema ovim načelima.
Imate li problema s pronalaskom radne snage?
U Agrolaguni smo svjesni izazova s kojima se suočava tržište rada u Hrvatskoj, a posebno u našem sektoru. Kao djelatnost u primarnoj proizvodnji, bili smo među prvima koji su osjetili nedostatak radne snage. U posljednje četiri godine poduzeli smo korake kako bismo pronašli rješenja za ovaj problem. Naravno, prilagodba na ovaj izazov nije samo stvar pronalaska novih izvora radne snage.
Uvođenjem automatizacije i modernizacije procesa te implementacijom novih tehnologija uspjeli smo smanjiti ovisnost o velikom broju radnika. Te inovacije omogućile su nam ne samo da prevladamo izazove na tržištu rada, nego i da unaprijedimo kvalitetu. Što se tiče našeg tima, Agrolaguna trenutno zapošljava između 240 i 245 ljudi.
Veliki naglasak stavljamo na ulaganje u naše zaposlenike jer vjerujemo da su naš najvažniji resurs. Pružamo prilike za edukaciju, vršimo individualno praćenje mladih talenata te provodimo specijalne razvojne programe. Naše je načelo prepoznati i nagraditi trud i rad svakog zaposlenika jer znamo da je njihov doprinos ključan za naš uspjeh.
Kako teku pripreme za sezonu, što očekujete od nje?
Predsezonsko razdoblje smo kvalitetno iskoristili i odradili sve potrebne pripreme kako bismo ostvarili maksimum tijekom sezone. U sva tri proizvodna segmenta pripremili smo dovoljnu količinu proizvoda. Predviđamo iznimno uspješnu sezonu – naši timovi su spremni na sve izazove i orijentirani na uočavanje novih prilika koje svaka sezona donosi. Kako bismo ostvarili zadane ciljeve iznimno je važna vidljivost i dostupnost proizvoda. Prodajni tim tijekom sezone ulaže dodatne napore kako bi naše proizvode doveo do potrošača te koristi svaku priliku za promociju.