Hrvatski uredski namještaj među najboljima u Europi

Dva iznimna dizajna odlikovana su u četvrtom izdanju nagrada DesignEuropa na manifestaciji održanoj u Kongresnom centru Axica u Berlinu. RemigoOne, električni izvanbrodski elektromotor, koji je osmislila slovenska dizajnerica Ajda Bertok u skladu s načelima pomorskih inovacija i održivosti, osvojio je nagradu za mala i nova poduzeća.

Nagrada za industriju dodijeljena je za aparat za kavu Full Automatic Espresso Coffee Machine, koji su dizajnirali Vittorio Bertazzoni, Matteo Bazzicalupo i Raffaella Mangiarotti za Smeg. Ovaj kompaktni aparat omogućava profesionalnu pripremu kave na jednostavan i intuitivan način.

Finalist u toj kategoriji bio je hrvatski studio za dizajn Sobočan. To je prvi puta da je hrvatska tvrtka dospjela u finale ove prestižne nagrade. Natjecali su se s proizvodom The Performer MOVO, stolom koji je dizajnirao Jakov Fatović. Ovaj proizvod podsjeća na koncept „švicarskog noža”, pri čemu svaka početna površina ima određenu funkciju, npr. radnu ploču, ladicu, ormarić za spise, kutiju za olovke i stanicu za punjenje. Radni stol ima radne ploče s obje strane tako da ga dvije osobe mogu upotrebljavati u isto vrijeme. Model predstavlja moderan i nenametljiv dizajn s detaljima prirodnog drva na unutarnjim površinama koji stvaraju topao i ugodan učinak pri otvaranju ladice ili odjeljka.

Tijekom svečanosti nagrada za životno djelo uručena je švedskoj dizajnerici Mariji Benktzon. Predvodnica u području uključivog i ergonomskog dizajna i prva žena koja je primila ovu nagradu, Benktzon je svoju karijeru posvetila pomaganju drugima kroz dizajn, u suradnji sa Svenom Ericom Juhlinom. Mnogi će je se najbolje sjećati po vrču za kavu koji ne kaplje, koji je dizajnirala za aviokompaniju SAS. Nagradama DesignEuropa, koje organizira Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO), odaje se priznanje za istaknute dizajne zaštićene kao registrirane dizajne Zajednice (RCD), kao i utjecajnim dizajnerima u tom području. Postoje tri kategorije nagrada: za mala i nova poduzeća, industriju i životno djelo. Kategorija nagrada za životno djelo dodjeljuje se dizajnerima sa značajnim opusom proizvoda koje su razvili tijekom svoje karijere i koji su utjecali na područje dizajna.

Predsjednica žirija, francuska dizajnerica Isabelle Vérilhac, bivša predsjednica Udruženja europskih udruga za dizajn (BEDA), izjavila je: “Primili smo gotovo 700 izvrsnih nominacija iz raznih industrija diljem EU-a. Stoga je odabir pobjednika bio vrlo zahtjevan zadatak. Ovogodišnji pobjednici primjer su izuzetnog promišljanja o dizajnu, održivosti i odgovornosti za okoliš europskog dizajna. Pobjednički projekti savršeni su primjeri estetike, emocije, funkcionalnosti, kružnosti i uključivosti dizajna. Također pokazuju kako je dizajn ključan poslovni resurs za inovativna poduzeća, kako velika, tako i mala, diljem Europe”.

Christian Archambeau, izvršni direktor EUIPO-a, izjavio je sljedeće: “Nagrade DesignEuropa predstavljaju kreativnost, inovaciju i domišljatost u Europi u svojem najboljem izdanju. Dizajn je u središtu Europe i imamo dva izvrsna pobjednika koji pokazuju moć dizajna. Europski dizajneri i dizajnerska industrija, uključujući mala i srednja poduzeća, doprinose gospodarskom, društvenom, kulturnom i ekološkom razvoju. Naša dobitnica Nagrade za životno djelo, Maria Benktzon, prvakinja je u inovativnom i uključivom dizajnu za svakodnevne predmete, a njezina nadahnjujuća ostvarenja predstavljena su u nekim od najvećih svjetskih muzeja”.

Europska industrija dizajna

Tijekom posljednja dva desetljeća zaštita dizajna predstavljala je prekretnicu za poduzeća. Industrije koje u pravilu registriraju dizajne stvaraju 26,8 milijuna izravnih radnih mjesta u EU-u i doprinose ukupnom BDP-u EU-a s 15,5 %.

EUIPO trenutačno registrira više od 100 000 dizajna godišnje, a od travnja 2003., kada je počeo upravljati tim pravom intelektualnog vlasništva, zaprimio je prijave za više od 1,6 milijuna registriranih dizajna Zajednice. Njemačka je vodeća zemlja koja je štiti dizajne na razini EU-a, s ukupno više od 347 000 dizajna, a slijedi je Italija s 202 000 dizajna. Od 2003. Hrvatska je EUIPO-u prijavila 865 dizajna.

U pogledu rodne zastupljenosti, u nedavnom izvješću EUIPO-a utvrđeno je da je samo 26% dizajna koje su 2021. registrirali nositelji sa sjedištem u EU-u uključivalo dizajnerice, što je ispod razine Južne Koreje, Kine i SAD-a.

Žiri za nagrade DesignEuropa, koji se sastoji od uglednih stručnjaka iz područja dizajna, akademske zajednice, industrije i intelektualnog vlasništva, odabrao je dva pobjednička dizajna s popisa od 8 finalista objavljenog u lipnju.