SPECIJAL ‘PROLJETNO ČIŠĆENJE’: Pranje i njega u kućanstvu

Potrošači traže brza, kvalitetna i učinkovita rješenja za čisti dom

Zbog nedostatka vremena, potrošači će i dalje pribjegavati bržim i učinkovitijim rješenjima koja će uključivati korištenje samo jednog proizvoda za čišćenje kućanstva umjesto većeg broja proizvoda namijenjenih specifičnim zadacima.

Činilo se logičnim očekivati da će se volumen prodaje proizvoda za ‘home care’ (proizvodi za pranje i njegu u kućanstvu) povratiti u 2015. godini nakon šest godina gospodarskog usporavanja. Nakon što su prihodi kućanstava ponovno počeli rasti, od potrošača se očekivalo da se vrate svojim prethodnim navikama održavanja kućanstava. Međutim, to se nije dogodilo. Nakon prvobitnog povećanja u 2015. godini, obujam prodaje nastavio je padati tijekom 2016.- 2018.

To se može objasniti navikama modernih potrošača kojima nedostaje vremena koje bi posvetili kućanskim poslovima, što dovodi do manjeg broja kupljenih proizvoda, ili pojavom sve većeg broja višenamjenskih proizvoda koji zamjenjuju proizvode za pranje i čišćenje specifičnih područja u kućanstvu. Jedan od faktora koji je ‘spasio’ prodaju bio je porast jedinične cijene, uglavnom kao rezultat lansiranja proizvoda s dodanom vrijednošću.

Iako se očekuje da će razdoblje predviđanja od narednih pet godina donijeti određeno poboljšanje u pogledu obujma prodaje, trenutni će se trendovi vjerojatno i dalje nastaviti. Zbog nedostatka vremena, potrošači će i dalje pribjegavati bržim i učinkovitijim rješenjima koja će uključivati korištenje samo jednog proizvoda za čišćenje kućanstva umjesto većeg broja proizvoda namijenjenih specifičnim zadacima. To će također povećati interes za raznim maramicama za brisanje kućanstva.

TABLETE VS PRAŠAK

Dvije, po veličini vodeće cjeline u kategoriji ‘home care’, prema agenciji Euromonitor International, su proizvodi za pranje rublja i posuđa zabilježile su snažan pritisak proizvođača da promijene primarni format proizvoda. Radi se i deterdžentima za automatskom pranje rublja i deterdžentima za automatsko pranje posuđa. Proizvođači žele zamijeniti prašak ili tekuće formate s tabletama. Automatski deterdženti za pranje rublja svjedočili su dramatičnom pomaku u načinu na koji su ti proizvodi prikazani na policama u maloprodaju tijekom proteklih pet godina. Tablete sada zauzimaju gornji i srednji dio prodajnih polica dok su tekući i praškasti deterdženti smješteni na nižim policama.

Međutim, proizvođači su se uvjerili kako su Hrvati ‘tvrd orah’ jer se mnogi i dalje drže tradicionalnih formata. U isto vrijeme, prelazak na tablete bio je uspješniji u automatskom pranju posuđa. Kako je automatsko pranje posuđa mnogo mlađa kategorija od automatskog pranja rublja, to je vjerojatno razlog zašto su potrošači otvoreniji za isprobavanje novih formata. S vremenom, proizvođači će iskoristiti prednosti svoje dugoročne upornosti u lansiranju tableta za pranje rublja, što će rezultirati time da to postane primarni format.

VJERNOST DOMAĆIM PROIZVODIMA

Unatoč očiglednoj snazi multinacionalnih kompanija kada je riječ o proračunu za marketing i istraživanje i razvoj, lokalne tvrtke uvijek mogu računati na lojalnost potrošača. U slučajevima kada dvije tvrtke nude sličan odnos cijene i kvalitete, hrvatski potrošači uvijek će se odlučiti za domaći proizvod. Budući da su u mogućnosti bolje identificirati potrebe lokalnih potrošača, domaće tvrtke često nude atraktivnija rješenja od multinacionalnih, koje obično prihvaćaju opći pristup za cijelu regiju ili čak kontinent.

Domaći igrači dominirali su prodajom još u vrijeme kada nije bilo gotovo nikakvih međunarodnih konkurenata, što je dovelo do jake svijesti i prepoznavanja lokalnih brendova. Nakon što su multinacionalne tvrtke tijekom 1990-ih preplavile tržište, lokalni su igrači izgubili značajan udio u prodaji, ali su još uvijek jaki i sada se bore i postaju ozbiljna prijetnja multinacionalkama. Multinacionalne kompanije neće moći izgurati domaće marke s tržišta s obzirom na snažnu lojalnost potrošača prema njima. One mogu ostvariti prednost jedino spajanjem i preuzimanjem lokalnih tvrtki. Tijekom predviđenog razdoblja, Euromonitor očekuje da će domaća poduzeća dobiti udjele na račun međunarodnih proizvođača. Jedini element koji igra protiv njih je da djeluju u nižim cjenovnim segmentima, što rezultira nižom prodajnom vrijednosti.

VELIKI FORMATI I DROGERIJE

Raspodjela prodaje po prodajnim kanalima u proizvodima za pranje i njegu u kućanstvu slična je kao i u drugim kategorijama FMCG tržišta – većinu prodaje drže moderni trgovački formati. Jedina iznimka su drogerije koje su mnogo snažnije u ovim kategorijama nego u ostalim kategorijama robe široke potrošnje. Ti trgovci, izbjegavajući većinu prehrambenih namirnica, mogu koncentrirati svoje napore na samo nekoliko područja proizvoda, od kojih je jedna ‘home care’ kategorija. Time mogu značajno proširiti svoj robni portfelj i dobiti povoljnije cijene od dobavljača. Na taj način mogu ponuditi niske maloprodajne cijene bez da žrtvuju kvalitetu svojih proizvoda. Budući da drogerije trenutno prolaze kroz razdoblje ekspanzije, ovaj će kanal vjerojatno dodatno povećati svoj udio u prodaji proizvoda za pranje i njegu u kućanstvu tijekom razdoblja predviđanja.

SPOR, ALI STABILAN RAST

Prodaja ‘home care’ proizvoda dosegla je vrhunac u 2008. godini, kao što je bio slučaj s većinom FMCG kategorija, od kada je tržište ostalo na silaznoj putanji. Dok su se druge kategorije počele oporavljati u 2015. godini, opseg prodaje proizvoda za pranje u njegu u kućanstvu nastavio je padati. Samo zahvaljujući povećanju jediničnih cijena ovi su proizvodi uspjeli ostvariti pozitivan rast u vrijednosti. Cijene su porasle jer su nova lansiranja donijela dodatnu vrijednost i inovacije. Još jedan značajan element povećanja cijena bio je gore spomenuti prelazak na tablete u dvije glavne kategorije ‘home care’ proizvoda, uz naglasak da su tablete imale veću jediničnu cijenu od prašaka. Tijekom predviđenog razdoblja (2019. – 2023.) očekuje se da će proizvodi za pranje i njegu u kućanstvu doživjeti daljnju premijumizaciju, koja će biti popraćena sličnim povećanjem obujma prodaje kao rezultat povećanja raspoloživih prihoda. Unatoč tome, i rast obujma prodaje i cijena bit će tako skromni da će rast vrijednosne prodaje biti spor.

SREDSTVA ZA ČIŠĆENJE KUPAONICE: Vodeća trojka drži 51% količinske prodaje kategorije

Kategorija Sredstava za čišćenje kupaonice, prema klasifikaciji agencije Nielsen, obuhvaća: univerzalna sredstva za čišćenje, abrazivna sredstva za čišćenje te sredstva za uklanjanje kamenca.

Analizira: Ivana Talić, Nielsen

Kategorija Sredstava za čišćenje kupaonice, prema klasifikaciji agencije Nielsen, obuhvaća: univerzalna sredstva za čišćenje, abrazivna sredstva za čišćenje te sredstva za uklanjanje kamenca.

Kategorija ne uključuje: sredstva za čišćenje WC-školjki, sredstva za održavanje i osvježavanje WC-školjki, sredstva za čišćenje podova, sredstva za čišćenje prozora i stakla, sredstva za odštopavanje odvoda te proizvode za prevenciju plijesni (uključujući i višenamjenska sredstva za čišćenje s dodanim svojstvom za uklanjanje plijesni).

Nielsenovim panelom maloprodaje obuhvaćeno je tržište Hrvatske koje uključuje hipermarkete (iznad 2.500 m2), supermarkete (301 – 2.500 m2), trgovine mješovitom robom (ispod 300 m2) i drogerije. Panel maloprodaje ne uključuje veleprodaju, Cash&Carry, specijalizirane trgovine, online prodaju, diskontere i tržnice.

SAVJETI ZA DUBINSKO ČIŠĆENJE KUPAONICE

Svi znamo važnost održavanja kupaonice čistom. Ipak, mnogi od nas odgađaju posao čišćenja do posljednjeg trenutka jer to može biti neugodan zadatak – mirisi, plijesan, površine koje je teško savršeno očistiti…

U većini prostorija ključ za temeljito, ali učinkovito čišćenje leži u čišćenju odozgo prema dolje ili s lijeva na desno, tako da nikada dvaput ne prelazite istu površinu. S kupaonicama je, ipak, malo drugačija situacija: najprije treba započeti s prskanjem WC školjke i tuša s proizvodima za čišćenje, a zatim početi čistiti ostatak prostorije dok sredstva za čišćenje ‘rade svoj posao’.

  1. Prljavi ispušni ventilatori ne uklanjaju vlažnost učinkovito i dok rade posvuda šire prašinu. Odzračite ventilatore s komprimiranim zrakom kako biste uklonili prljavštinu ili upotrijebite vakuumski pribor za prašinu.
  2. Stropovi i zidovi prikupljaju izuzetno veliku količinu prašine, čak i u kupaonici. Dobro ih očistite usisavačem pomoću dodatka za prašinu. Ne zaboravite očistiti svjetiljke.

3. Zrcala najprije obrišite od prašine. Visoka zrcala poprskajte odozgo prema dolje s vašim omiljenim sredstvom za čišćenje stakla te ispolirajte pomoću krpe od mikrovlakana zataknute na čistač za pod. Kraća zrcala lako se čiste ručno krpom od mikrovlakana.

4. Očistite zamagljena zrcala s pjenom za brijanje (ne gelom!): lagano na njih poprskajte pjenu, zatim polirajte krpom koja ne ostavlja dlačice dok pjena ne nestane, i rezultat je staklo bez tragova.

5. Pomoću posebno dizajniranog sredstva za čišćenje WC školjke očistite teško dostupna područja na rubu školjke.

6. Za što učinkovitije održavanje ovog dijela kupaonice čistim, a koje se zbog česte upotrebe najprije zaprlja, dobro je imati poklopac koji se skida. Na taj ga je način lakše oprati u tušu ili kadi, a i bolje se opere školjka kada se ukloni poklopac.

7. Obavezno koristite mirise za školjke, koji će svakim puštanjem vode zamirisati prostoriju.

8. Očistite glavu tuša s odgovarajućim sredstvom protiv kamenca, a najbolje da ostavite da djeluje nekoliko sati – ako je potrebno može i tijekom noći.

9. Očistite sapun sa zidova tuša i staklenih vrata vlažnom krpom. Za tvrdokornije mrlje, posebno u rubovima, kombinirajte ocat i odgovarajuću tekućinu za čišćenje pločica i stakla. Poprskajte zidove tuša naizmjence sredstvom i octom i ostavite nekoliko sati, a zatim ih operite toplom vodom.

10. Plastičnu zavjesu za tuš operite u perilici rublja, najbolje s nekoliko ručnika koji će ju ‘izribati’. Operite na toplom programu s deterdžentom i jednom šalicom bijelog octa.

11. Uklonite mineralne nakupine kako je opisano u točki 8 ili zalijepite odrezani limun na slavinu preko noći – uklonite ga sljedećeg jutra i obrišite.

12. Spriječite vodene mrlje na kromiranim slavinama i drugim površinama tako da ih polirate vlažnom maramicom. Površinski aktivne tvari u maramici odbijaju vodu tako da vaša kupaonica duže ostaje čista.

13. Sve odvode držite ispravno očišćenim i prohodnim tako što ćete ispirati sapunsku pjenu i druge vrste nakupina. Jednom mjesečno uspite u njih sredstvo za čišćenje odvoda, a po potrebi ih izvadite i operite vrućom vodom sa sapunicom.

14. Najprije metenjem ili usisavanjem uklonite raznu prljavštinu s poda. Ne zaboravite drvene površine jer one skupljaju puno vlakana i prašine.

15. Rukom obrišite najgore mrlje. Mopovi neće dobro očistiti područja iza WC školjke pa to učinite rukom, a ostatak operite čistačem za pod i krpom koju ste oprali u vodi s mirisnim sredstvom za pranje podova.

16. Spriječite stvaranje plijesni tako da upalite ventilator najmanje 15 minuta nakon svake kupke i tuširanja.

17. Svakodnevna zaprljanja najlakše je očistiti dezinfekcijskim maramicama koje uvijek držite na dohvat ruke, ispod umivaonika. Obavezno uvijek imajte bocu dezinfekcijskog sredstva za kupaonicu, svoje omiljeno sredstvo za čišćenje stakla i nekoliko čistih tkanina od mikrovlakana kako biste održavali čistoću kupaonice.

ANKETA: Najviše ispitanika svoj dom detaljno čisti jednom tjedno (43%)

Prostorija koja se najčešće čisti u kućanstvu je kupaona (32%). Druga po redu je kuhinja / blagovaona sa 20% te dnevni boravak (13%). Spavaću sobu najčešće čisti 3% ispitanika.

Magična krpa: Mikrovlakna u borbi protiv prljavštine

Krpe s mikrovlaknima omogućavaju uklanjanje ostatka nečistoće vodenog, masnog ili uljnog porijekla u jednom mahu i bez ostatka tragova brisanja, što ih čini apsolutno jedinstvenim po svojim performansama i daje im ogromnu prednost u odnosu na tradicionalne krpe za razne namjene.

Možemo li danas uopće zamisliti život bez višenamjenske krpe s mikrovlaknima, poznate i kao ‘magične krpe’? Već 40 godina mikrofiber high-tech inovacija uspješno dokazuje svoju višestruku namjenu. Bezbrojne mikropore svojim kapilarnim efektom mogu u sebe unijeti tekućine i do 400 postotaka vlastite težine. Ova sposobnost omogućava odlično upijanje tekućine i brisanje i najmanjih kapi zbog čega površina nakon brisanja ostaje gotovo suha. Samo mikrovlakno je i do 100 puta tanje od vlasi kose.

PRVA SINTETIČKA MIKROFIBRA

Japanci su izumili prvu sintetičku mikrofibru, a osamdesetih godina prošlog stoljeća lansirani su mekani lagani materijali pod nazivima Belleseime, Alcatara i Amaretta na bazi poliestera i polistirola. Prednosti ovih umjetnih mikrovlakana su brzo prepoznate u mnogim industrijama, pa tako i u segmentu krpa za domaćinstvo, te je mikrofiber našao odličnu primjenu u održavanju prozora, staklenog i ostalog posuđa, kuhinjskih površina, kupaona, podova, automobila i slično.

PREDNOSTI U ODNOSU NA ‘OBIČNE’ KRPE

Efikasnost poliester i poliamidnih vlakana daje mogućnost da krpom s mikrovlaknima uklanjate masnoću, tragove prstiju, kamenac i tragove sapuna, bez korištenja kemijskih sredstava. Dakle, obje spomenute karakteristike omogućavaju uklanjanje ostatka nečistoće vodenog, masnog ili uljnog porijekla u jednom mahu i bez ostatka tragova brisanja, što ih čini apsolutno jedinstvenim po svojim performansama i daje ogromnu prednost u odnosu na tradicionalne krpe za razne namjene. Efikasnošću krpa s mikrovlaknima štedimo i vrijeme utrošeno na obavljanje poslova čišćenja, što se u populaciji kupaca u starosnoj dobi od 20-40 godina javlja kao poželjno kod odluke o kupovini.

NETKANE KRPE S MIKROVLAKNIMA

Istraživanja pokazuju da krajnji potrošači mikorofiber krpe najčešće koristi za pranje prozora, održavanje zrcala te čišćenje staklenih predmeta i površina. Također, pokazalo se da korisnici žele masne tragove i ostalu nečistoću mogu ukloniti i bez korištenja kemijskih sredstava i u jednom zamahu. Na osnovu toga je patentiran Evolon koncept mikrofiber tehnologije. U ovim netkanim ‘magičnim’ mikorfiber krpama milijuni mikroskopski tankih vlakana stvaraju ogromnu unutrašnju površinu i omogućavaju pranje bez korištenja kemijskih sredstava – samo blagim močenjem u vodi i dobrim cijeđenjem krpe. Posebnom tehnologijom vezivanja vlakana ne dolazi do stvaranja ‘grudica’ na površini tkanine, što joj produžava vijek trajanja i korištenja. Mikrofiber krpe se održavaju na 60° celzijusa (neke i na 90°) u perilici za pranje rublja, bez korištenja omekšivača. Dakle, netkane mikofiber krpe imaju odlične performanse.

TKANE KRPE S MIKROVLAKNIMA

Međutim, postoji percepcija da krpe za domaćinstvo trebaju biti ‘punije’, pa su na tržištu tkane mikrofiber magične krpe one koje su voluminoznije i često im korisnici daju prednost upravo zbog toga. Kod nas su se one pojavile devedesetih godina prošlog stoljeća, a kako su prve stigle iz Švedske, zvali su ih i ‘švedskim magičnim krpama’. Tkane mikrofiber krpe se u domaćinstvu mogu koristiti suhe i vlažne. Pri dodiru imaju ugodnu mekoću te odlično brišu prašinu. Imaju veliku moć upijanja tekućine, brzo uklanjaju nečistoću i masne tragove i za sobom ostavljaju blistave površine. Odlično su se pokazale u kuhinji i kupaonici, uklanjaju kamenac, čiste i ravne i neravne površine i svojom odličnom moći upijanja ostavljaju za sobom suhe površine, kako namještaja, keramičkih i mramornih pločica, tako i podova – laminata i parketa.

U STALNOM PORASTU

U trgovinama se preporučuje da se mikrofiber krpe postave na uočljivim mjestima. Prodaji odlično pomaže i skretanje pažnje na njihove prednosti, kao i njihovu primjenu, što se može postići obiljem reklamnog materijala koje proizvođači nude i, naravno, dobrim akcijama i promocijama. Proizvođači na samim pakiranjima proizvoda nastoje dati što više informacija o proizvodu, njegovim prednostima, načinu korištenja i održavanja. Prema istraživanjima, zabilježen je konstantan rast prodaje krpa od mikrovlakana, kako u Europi tako i kod nas. Ove krpe su stoga jasno definirane kao lideri u prodaji, u okviru kategorije višenamjenskih krpa.