Zbog bezglutenskih proizvoda i dalje možemo hedonistički uživati

Ponuda i asortiman bezglutenskih proizvoda u trgovinama raste pa ako odlučimo, iz nekog razloga, izbjegavati gluten, ne moramo se susprezati od proizvoda poput tjestenine, brašna, kruha, pa čak niti od čokoladica

Piše: Laura Horvatuš, istraživačica, Valicon

Kako su naša tema ovoga puta bezglutenski proizvodi, valjalo bi za početak ukratko objasniti pojam glutena. Sama riječ ‘bezglutenski’ nam govori da nešto ne sadrži gluten. Gluten označava skupinu proteina koje nalazimo u pšenici, ječmu, zobi i drugim namirnicama i njihovim prerađevinama.

Na gluten se kod nekih osoba javlja intolerancija u raznim oblicima, a prema nekim podacima celijakija je bolest koja pogađa oko 1% osoba na svijetu te učestalost posljednjih godina raste. Celijakija je kronična, sistemska autoimuna bolest koja se javlja u genetski predisponiranih osoba, a poznata je obiteljska sklonost bolesti koja je uzrokovana glutenom.

Osim celijakije, kod osoba se može pojaviti alergija na pšenicu i preosjetljivost na gluten. S obzirom na to da gluten nije neophodan sastojak prehrane za normalni rast, razvoj i funkcioniranje odraslog organizma, postoje alternative te se možemo truditi izbjegavati sve grupe proizvoda koje sadrže gluten, a isto tako možemo i pronaći alternative upravo u bezglutenskim proizvodima.

Valicon je proveo kratko istraživanje u periodu od 18 – 21. rujna 2023. te smo ispitali građane Hrvatske kakve navike imaju kada je riječ o kupovini specijalnih prehrambenih proizvoda, odnosno proizvoda koji imaju dodatne benefite ili svrhu uz onu svoju primarnu, koliko često kupuju te specifične proizvode te u kojim to trgovinama najčešće.

UČESTALOST KUPOVINE

Iako više od polovine ispitanika ne kupuje nijednu skupinu proizvoda s posebnom namjenom, vidimo da oko 20% građana kupuje visoko proteinske proizvode te proizvode bez rafiniranog šećera, nešto manji dio njih (14%) vegetarijanske proizvode i proizvode bez laktoze, a nešto malo više od desetine građana kupuje bezglutenske proizvode.

Kupci bezglutenske proizvode kupuju u najvećoj mjeri nekoliko puta mjesečno (41%). Zatim je nešto više od četvrtine onih koji te proizvode kupuju jednom mjesečno te nešto manje od četvrtine (22%) onih koji ih kupuju jednom mjesečno.

NAJZASTUPLJENIJE KATEGORIJE

Najzastupljenija kategorija bezglutenskih proizvoda je tjestenina koju kupuje 70% kupaca, slijede kruh i brašno bez glutena, što nam govori kako konzumenti bezglutenskih proizvoda sami peku kruh, a još su zastupljene i čokoladice i žitarice.

NAJČEŠĆE MJESTO KUPNJE

Kada govorimo o trgovinama u kojima kupci najčešće kupuju ove proizvode izdvajaju se Lidl, dm te Spar / Interspar. Iako je Lidl najčešće mjesto kupnje tih proizvoda, gotovo 50% ispitanika smatra da Spar / Interspar ima najbolju ponudu bezglutenskih proizvoda. I to dominantno. Nešto manje od petine ispitanika smatra da je Kaufland trgovina s najboljim izborom bezglutenskih proizvoda.

Lidl se nalazi na trećem mjestu čiju ponudu bezglutenskih proizvoda smatra najboljim 7% ispitanika. Što opet iznenađuje jer smo već vidjeli podatak da 20% kupaca bezglutenskih proizvoda te proizvode najčešće kupuje u Lidlu. Nešto više od ¾ ispitanika (kupaca bezglutenskih proizvoda) navodi kako je ipak spremno platiti nešto više za te proizvode od, primjerice, onih regularnih, s glutenom.

RAZLOZI KONZUMIRANJA

Naposljetku, kako bismo saznali zašto uopće ispitanici kupuju i konzumiraju bezglutenske proizvode, upitali smo ih koji su to razlozi. Tako 57% ispitanika navodi da bezglutenske proizvode konzumira zbog boljeg probavnog zdravlja, 43% njih zbog dugoročnih zdravstvenih benefita poput smanjivanja rizika bolesti srca, određenih vrsta raka i sl., trećina ispitanika navodi kako je to zbog indirektnog prijelaza na zdraviju prehranu (izbjegavanje pržene hrane, šećera, masnoća…).

Usporedimo li naše podatke s prošlom godinom, kada smo proveli slično istraživanje, vidimo da ovakav tip prehrane zbog dijagnoze celijakije (i osjetljivosti na gluten) sada konzumira 21% ispitanika, za razliku od prošle godine kada je to bio razlog za 7% ispitanika. Taj isti podatak potkrepljuje onaj iz uvodnog dijela da učestalost bolesti celijakije kod osoba raste.

BOGATI ASORTIMAN

Svakako, bezglutenska prehrana nas potiče da konzumiramo više povrća, voća i biljnih proteina te da više biramo svježe namirnice. Isto tako, ponuda i asortiman bezglutenskih proizvoda u trgovinama raste što znači da ako odlučimo, iz nekog razloga, izbjegavati gluten, ne moramo se susprezati od proizvoda poput tjestenina, brašna, kruha, pa čak niti od čokoladica i uskraćivati si hedonističku potrebu i uživanje u hrani. Kao što je to već dobro poznato, temelj većine toga, tako i prehrane, čine raznolikost i umjerenost jer tako se trudimo svome tijelu omogućiti ono esencijalno.

Izvor: Istraživanje je provedenu u okviru Valicon online panela jaZnam.hr. na nacionalno reprezentativnom uzorku n=523, internetska populacija od 18 do 75 godina, u razdoblju od 18. – 21. rujna 2023., stat. pogreška uzorka: +/- 4,23%