Pan-pek, jedna od najvećih pekarskih industrija u Hrvatskoj, svojim je zaposlenicima zajamčila i omogućila bolje radne uvjete i različite pogodnosti koje nadilaze one zakonom propisane, a predsjednica Uprave Sandra Vojković ističe kako je ovo prvi korak s najbitnijim promjenama koje su dobra podloga za sve iduće dogovore kroz koje će se graditi socijalni dijalog i nadograđivati sva druga prava zaposlenika: „Ljudi su uistinu ono što gradi i vodi kompaniju, a njihov je utjecaj i doprinos svakodnevnom poslu velik i važan.“

Razgovarala: Marija Sedlar

Pan-pek je kolektivnim ugovorom povećao prava i pogodnosti svojih zaposlenika – i tako postao predvodnik u pekarskoj industriji. Zašto ste se na to odlučili?

Početkom prošle godine u ciljeve smo si postavili misao vodilju: ‘učiniti zaposlenike ponosnima jer rade u Pan-peku’. Ljudi su uistinu ono što gradi i vodi kompaniju, a njihov je utjecaj i doprinos svakodnevnom poslu velik i važan. I zato želimo izgraditi način razmišljanja i rada koji će ostvarivati kompetencije zaposlenika, a time ujedno unaprijediti kompaniju. U tom se procesu iskristalizirala i potreba ne samo definiranja dodatnih prava zaposlenika, nego i garantiranja istih, pa su naše želje i namjere išle u istom smjeru kao i Sindikata zaposlenih u poljoprivredi, prehrambenoj i duhanskoj industriji i vodoprivredi Hrvatske (PPDIV).

Tako je potpisivanje kolektivnog ugovora prvenstveno odraz našeg poštovanja prema zaposlenicima, a istovremeno smo im dali svojevrsnu sigurnost s ciljem građenja Pan-peka kao kompanije za budućnost. Tako smo, na primjer, definirali dodatne dane godišnjeg odmora, povećali limit troškova prijevoza i prehrane, definirali jubilarne nagrade, otpremnine za odlaske u mirovinu, dar za dijete, dodatak za rođenje djeteta te ostale uobičajene naknade koje smo imali i ranije, ali ih sada kolektivnim ugovorom garantiramo. Drago mi je da smo kolektivnim ugovorom pokazali naše liderstvo u industriji, ali me još više veseli da je on samo dio naših inicijativa koje razvijamo kada je riječ o kolegama, zaposlenicima Pan-peka.

Predstavite nam ukratko Pan-pek.

Pan-pek je danas jedan od lidera u domaćoj pekarskoj industriji zahvaljujući stalnim ulaganjima u ljude, proizvodnju i prodajnu mrežu. Tako smo i 2023. bili izrazito usmjereni na ulaganja i to se vidi u našim poslovnim rezultatima s kojima smo iznimno zadovoljni. Ove godine planiramo još intenzivnije investicije u kapacitete proizvodnje jer vjerujemo u našu kvalitetu i potencijal tržišta. Naime, Pan-pek je u ovih više od 30 godina stalno rastao zahvaljujući profesionalnom timu i stalnim inovacijama. Sada nas je točno 829 zaposlenih i svakodnevno kupcima omogućavamo visokokvalitetne pekarske i slastičarske proizvode.

Imamo tvornice u Zagrebu i Đakovu te 67 vlastitih maloprodajnih prodavaonica u većim gradovima diljem Hrvatske. Uz to, naše proizvode možete pronaći i u više od dvije stotine prodavaonica hrane te svim većim trgovačkim centrima. Proizvode plasiramo i kroz mrežu trgovačkih lanaca te u škole, bolnice, dječje vrtiće, domove umirovljenika i druge ustanove. Iznimno je važno istaknuti da kvalitetu naših proizvoda potvrđuju certifikati IFS, HACCP HALAL i Bio/Eko te nagrade na sajmovima prehrambene industrije.

Pronalazak radne snage sve je veći problem u svim sektorima – kakva je situacija u Pan-peku?

U mnogim zemljama, uključujući Hrvatsku, kompanije se suočavaju s izazovima u pronalaženju dovoljno kvalificirane radne snage. Potražnja za radnom snagom obično varira tijekom godine, a ljetni mjeseci u Hrvatskoj često predstavljaju dodatne izazove. Naime, visoka sezonalnost utječe na povećanu potrebu za radnom snagom, a tome prisnažuje i činjenica da većina naših djelatnika odlazi na godišnje odmore tijekom ljetnih mjeseci. Mi kao kompanija im želimo maksimalno izići u susret.

U kakvoj je poziciji pekarska industrija pri stalnom rastu cijena i poskupljenja energenata? Jeste li morali optimizirati poslovanje?

Optimizacija poslovanja je nešto što svaka odgovorna kompanija provodi stalno jer ne postoji trenutak kada možemo reći – ‘sad smo gotovi’. Kroz taj proces jednostavno prolazite svaki mjesec i kvartal jer on zahtijeva stalnu budnost svih nas u organizaciji. Utjecaji koje spominjete kulminirali su 2022. i 2023. godine i mi u Pan-peku smo prošli kroz zahtjevnu prilagodbu u proizvodnji i distribuciji kako bismo stavili što manji teret na krajnju cijenu i kupca. Gledajući unatrag, zajednički nazivnik tog procesa je fokus na izvorno pekarstvo jer smo se usmjerili na one proizvode s kojima se možemo posvetiti kvaliteti i garantirati količinu u isporuci. Izazovi na tržištu su uvijek veliki, no takav je i naš svakodnevni trud. Poslovni rezultati za prošlu godinu te zadovoljstvo kupaca i zaposlenika potvrđuju da Pan-pek ide u pravom smjeru.

Kako biste opisali hrvatsko pekarsko tržište – s kojim izazovima se susreće ova industrija?

Osim već spomenutog izazova s nedostatkom radne snage, maloprodaja u pekarstvu se mora nositi i s novom regulacijom za rad nedjeljom, odnosno sa samo 16 radnih nedjelja tijekom godine. Tu se ponovno vraćamo na temu optimizacije poslovanja pri čemu mi kao poslodavac u takvim tržišnim uvjetima i dalje moramo osigurati stabilnost radnih mjesta, smanjivati utjecaj na cijene i kupce te održivost poslovanja. Naša praksa u proteklih 32 godine potvrđuje da uvijek iznova uspijevamo, bez obzira o kojim se makro i mikro ekonomskim utjecajima radi, ali izazovi su uistinu veliki i nimalo nije jednostavno. Osim naših lokalnih specifičnosti, za pekarsku industriju su važna i globalna kretanja, naročito kada je riječ o distribuciji na globalnoj razini. Mi ovisimo o urodu pšenice, njezinom sastavu, snazi glutena i slično jer sve to utječe na naše proces proizvodnje.

Kakav je današnji potrošač – traži li više nego prije vrijednost za novac i nudite li im vi to kroz proizvode? Što vidite kao svoju najveću prednost?

Današnjeg potrošača karakterizira visoka razina informiranosti, svjesnost o cijeni i traženje visoke vrijednosti za uloženi novac. U skladu s takvim okruženjem, u Pan-peku nas vodi ideja ponude svježeg proizvoda pečenog upravo u tom trenutku. Tome smo posvetili puno priprema, napravili veliku reorganizaciju u procesima i posebno nam je bio važan angažman naših zaposlenica u prodavaonicama. A upravo su one i najzaslužnije što je taj koncept tako uspješno zaživio. One svaki dan za kupce slažu naše iznimno ukusne sendviče i peku proizvode u prodavaonicama, da ih uvijek dočekaju svježi ili kako to kolokvijalno kažemo ‘just in time’.

Najveća prednost za naše kupce je upravo ta posvećenost ka svježe pečenim i pripremljenim proizvodima u prodavaonicama te njihovoj kvaliteti. Stalno radimo na održavanju visokih standarda proizvodnje i kontrole kvalitete kako bismo osigurali da naši proizvodi ispunjavaju ili čak nadmašuju očekivanja potrošača. Smatramo da ta predanost kvaliteti pridonosi stvaranju dugoročnih odnosa s potrošačima te nam pomaže zadržati konkurentske prednosti na tržištu.

Koje biste top proizvode izdvojili iz bogatog asortimana Pan-peka?

Uz već spomenute svježe pripremljene sendviče koji postaju jedan od najomiljenijih proizvoda među kupcima, u Pan-peku smo iznimno ponosni na naše krafne i kajzerice. Za krafnu s ponosom ističemo ‘Samo je jedna prava’, a 10 milijuna prodanih krafni godišnje to i potvrđuju. Ručno ih pečemo svaki dan, više puta dnevno, kako bi bile uvijek svježe, sočne i tople. Punjene su poznatim, finim Podravka džemom od marelice i lagano posute šećerom u prahu, za završni, neodoljivi dojam. Jedna za uživanje usput dok žurimo po gradu ili cijeli paket za kolege na poslu, znam da naše krafne jednostavno nestaju s naših polica! I to ne samo sada u veljači kada je njihovo tradicionalno razdoblje, već tijekom cijele godine.

Pecivo ‘kajzerica’ je naš jedinstveni proizvod, odnosno mi smo najveći proizvođač tog peciva u Hrvatskoj. Proizvodimo kajzericu u polu-pečenoj varijanti u čak 50 milijuna komada godišnje! I iznimno nam je drago da su s nama kolege koji su bili na uvođenju tog proizvoda u naš asortiman prije više od 30 godina. Mislim da ćemo se svi složiti ako kažem da je nezamislivo u danu preskočiti uživanje u svježem kruhu ili pecivu! To uživanje je dio i našeg proizvodnog procesa: pripremi tijesta, spajanju okusa, sastojaka i začina, osmišljavanju novih delicija, pečenju proizvoda do savršenstva te dijeljenju krajnjeg proizvoda s našim kupcima.

Pekarstvo je jako zanimljiva i dinamična struka, a to može potvrditi svaki zaljubljenik u kvasac i tijesto. I mi, bez obzira na to što smo iznimno veliki proizvođač, svakodnevno moramo ulagati puno ljubavi i znanja u naša tijesta i cjelokupan proces proizvodnje kako bi kupci uvijek dobili izvrstan proizvod.

Održivo poslovanje visoko je na listi prioriteta kompanija. Što Pan-pek poduzima po tom pitanju i zašto je važno poslovati održivo?

Održivo poslovanje je iznimno važno u današnjim društvenim okolnostima, bez obzira radi li se o zaposlenicima, kupcima, investitorima i drugim važnim dionicima. U Pan-peku shvaćamo važnost odgovornog upravljanja kao i potrebu za pozitivnim doprinosom zajednici u kojoj djelujemo. Stoga i ciljamo da nam ESG smjernice budu dio korporativnog upravljanja i kulture. Kroz niz inicijativa i praksi aktivno radimo na ostvarivanju održivosti u svim segmentima našeg poslovanja, a potpisivanje kolektivnog ugovora također smatramo kao ispunjavanje ESG smjernica. One se ne mogu shvaćati samo kao kompetitivna prednost već moraju biti integrirane u organizaciju, a ulaganje u zaposlenike je jedan od takvih primjera.

Poštivanjem prava i investicijama u njihova znanja i kompetencije omogućavamo im karijerni napredak, a ujedno i kompanija raste iznutra. Primjerice, pri kraju smo s izradom plana karijernog razvoja zaposlenika kako bi smo dobili jasan pregled svojih mogućnosti i opcije za daljnji napredak. Takvim inicijativama osnažujemo timove i omogućavamo zaposlenicima slobodno okruženje za razvoj kreativnosti i transparentne komunikacije za rješavanje svih izazova s kojima se susreću. Osim toga, iznimno nam je bitno da naši suradnici i dobavljači dijele iste vrijednosti po pitanju očuvanja okoliša. To znači da se velika važnost pridaje nabavci sirovina i repromaterijala od dobavljača koji zadovoljavaju visoke standarde vezane za zaštitu okoliša i održivi razvoj.

Uvođenje i održavanje održivih praksi poslovanja unutar cjelokupnog poslovanja zahtijeva kontinuirano praćenje zakonske regulative, zahtjeve kupaca, trendova i edukacije odgovornih osoba čemu smo aktivno posvećeni. Svaka naša inicijativa daje nam motivaciju za još jači angažman jer smisao održivog poslovanja proizlazi iz dugoročne perspektive. Shvaćamo da očuvanje okoliša i doprinos društvenoj zajednici ne samo da odražava našu odgovornost prema sadašnjim generacijama, već i prema budućim naraštajima. Mi djelujemo sada, ali svi naši napori stvaraju temelje za izgradnju kompanije za budućnost.