Slane grickalice i snackovi: Porast vrijednosne i količinske prodaje

Najveći segmenti u slanim grickalicama su pečeni snack i čips i tortilja koji čine nešto manje od dvije trećine kategorije, slijede ih orašasti plodovi i ekstrudirane grickalice dok su kokice najmanji segment u kategoriji

Analizira: Filip Zobec, Customer Service Executive, NielsenIQ

Kategorija slanih grickalica prema Nielsenovoj klasifikaciji obuhvaća čips od krumpira (uključujući i onaj u obliku štapića), ekstrudirane grickalice (‘flips’), čips od kukuruza (uključujući tortilje), krekere, kokice, štapiće, perece, krušne štapiće, bruschette, orašaste plodove te sjemenke i kokice.

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2023. godine, ukupno kategorija slanih grickalica bilježi porast vrijednosne i količinske prodaje. Ako gledamo pojedinačno segmente, najveći rast bilježi tortilja dok segment kokica bilježi pad.

Najveći segmenti u slanim grickalicama su pečeni snack i čips i tortilja koji čine nešto manje od dvije trećine kategorije, slijede ih orašasti plodovi i ekstrudirane grickalice dok su kokice najmanji segment u kategoriji.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 58,7% ukupne količinske prodaje slanih grickalica ostvaruje se kroz moderne formate (hipermarketi i supermarketi), 35,7% ostvaruje se kroz tradicionalne formate velikih, srednjih i malih trgovina mješovitom robom, a kroz convenience kanal (kiosci i benzinske postaje) se proda 5,6% ukupne količinske prodaje.

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2023. godine, promatrajući količinski, vodeća tri proizvođača zastupala su 18,4% količinske prodaje u cjelokupnoj kategoriji slanih grickalica. Abecednim redoslijedom oni su Eurocompany 99, Intersnack i Pepsico.


Tržište slanih grickalica je dinamično i prilagođava se promjenjivim preferencijama potrošača

Potrošači sve više traže zdravije alternative tradicionalnim slanim grickalicama. Ovo uključuje proizvode s manje soli, niskim udjelom masnoća, bez umjetnih dodataka te opcije bogate proteinima i vlaknima. Proizvođači odgovaraju na ovu potražnju nudeći proizvode poput pečenih čipsa i štapića, grickalica na bazi leće, slanutka i kvinoje. Potrošači traže novitete i raznolikost okusa.

Inovacije u okusima i sastojcima, poput egzotičnih začina te kombinacija slatkog i slanog pomažu proizvođačima istaknuti se na konkurentnom tržištu. Ovaj trend vodi do povećane popularnosti proizvoda s okusima inspiriranim međunarodnim kuhinjama dok grickalice obogaćene vitaminima, mineralima i probioticima postaju popularne kao dio sveobuhvatnog pristupa zdravlju i dobrobiti.

Moderni potrošač cijeni i praktičnost koju pružaju manja pakiranja, tzv. on-the-go opcije i ponovno zatvorive ambalaže pogodne za zaposlene i aktivne potrošače. Potrošači su sve svjesniji ekološkog utjecaja svojih izbora, što vodi do porasta interesa za proizvodima s održivim pakiranjima i praksama. Proizvođači odgovaraju na ovaj trend korištenjem recikliranih materijala, smanjenjem plastike i transparentnijim lancima opskrbe.

Online platforme omogućuju lakši pristup raznovrsnim proizvodima i brendovima. Također, digitalne kampanje i marketing putem društvenih mreža također igraju značajnu ulogu u promoviranju novih proizvoda i brendova.


GRICKALICE – Sastavni dio svakog druženja i opuštanja

Gotovo polovina ispitanika grickalice najčešće konzumira uz gledanje televizije / surfanje internetom / čitanje te općenito opuštanje / druženje. Uskoro počinje Europsko nogometno prvenstvo te smo sigurni da će se grickati još više, a provjerili smo i tko će pozorno pratiti prvenstvo.

Analiziraju: Laura Horvatuš i Nikol Vacek, istraživačice tržišta, Valicon

Malo tko od nas ima jaki karakter kada je pred njim poslužena, primjerice, zdjela čipsa. Tko bi odolio samo sjediti i ignorirati hrskave grickalice uz koje je i svako piće finije, a druženje sve zanimljivije. Kada se prisjetimo dječjih rođendana ili odlazaka u kino, druženja kod prijatelja, gledanje utakmica, serija, filmova, u društvu ili sami, uvijek su tu grickalice.

Nepisano pravilo je u nekom neformalnom okruženju, pri druženju, ponuditi barem neku vrstu grickalica na stolu. Kroz gore spomenute situacije vidimo da grickalice idu ruku pod ruku s lijepim događajima i trenucima.

Kako se to dvoje spojilo – grickalice i bezbrižni trenuci? Vjerojatno slučajno, kao i dosta stvari na koje smo naučeni ili o kojima i ne razmišljamo previše. Početak grickalica i ujedno jedna zanimljivost je ta da su se kokice, primjerice, pojavile za vrijeme Velike depresije u SAD-u 1930-ih te su po cijeni od 5 ili 10 centi po vrećici predstavljale pristupačan luksuz za većinu Amerikanaca. Najprije su se prodavale po ulicama i sajmovima, a zatim se u kinima napravio i ventilacijski sustav kako bi se mogle peći tamo. Upravo je to ono ključno što se odmah može naslutiti – luksuz po pristupačnoj cijeni.

Danas bismo grickalice mogli nazvati luksuzom jer znamo koje namirnice djeluju blagonaklono na naš organizam, a koje treba konzumirati umjereno. Tako su grickalice tu kada si želimo malo ugoditi ili se opustiti.

ČIPS NAJTRAŽENIJI

Valicon je za Progressive proveo online istraživanje na reprezentativnom uzorku u periodu od 18.-21. travnja 2024. te smo pitali građane kupuju li slane grickalice, koliko često ih konzumiraju, koju marku najčešće kupuju, ali i kada to oni najčešće konzumiraju slane grickalice, u kojim prigodama? Čips, ljubitelji bi rekli i sinonim za slane grickalice, koji je nastao u Americi sredinom 19. stoljeća iz inata kuhara prema gostu nezadovoljnom debljinom posluženog krumpira, je grickalica koju kupuje najveći broj ispitanika, njih 62%. Čips kupuju značajno češće muškarci u odnosu na žene.

DULJI OSJEĆAJ SITOSTI

‘Zdrave’ grickalice, nakon čipsa, kupuje najveći broj ispitanika (60%). To su kikiriki, pistacije i ostali orašasti plodovi koji se katkad nazivaju i super hranom. Oni izazivaju dulji osjećaj sitosti te ih se često jede između obroka. Orašasti plodovi obiluju masnoćama, vlaknima, proteinima te vitaminima i mineralima. Vidimo da grickalica, odnosno snack, može biti itekako zdrav!

Gotovo polovina ispitanika kupuje slane štapiće koji odlično ‘uskaču’ u ubrzani tempo života. Izrazito su praktični, nisu prženi već pečeni i možemo ih naći na gotovo svim prodajnim mjestima kada smo u žurbi. Kupuje se i flips, kokice, slani štapići s punjenjem (npr. kikiriki), razni krekeri. Svega je 4% ispitanika koji ne kupuje ništa od slanih grickalica i snackova.

TRENUTAK ZA UGAĐANJE

Činjenici da su grickalice tu kada si želimo ugoditi ili se počastiti ide u prilog i podatak da se one najčešće jedu jednom tjedno (27%). Ispitanici slane grickalice i snackove najčešće kupuju u Lidlu (34%), zatim u Konzumu (24%) te u Kauflandu (14%).

Žene su te koje grickalice značajno češće kupuju u Konzumu, dok muškarci u Tommyju. Privatne robne marke grickalica i snackova kupuje najveći broj ispitanika, njih 24%, a među njima značajno više žena. Oko 10% ispitanika najčešće kupuje Kviki, Bobi, Smoki, Chio te Saltas.

GRICKANJE UZ UTAKMICE

Gotovo polovina ispitanika grickalice najčešće konzumira uz gledanje televizije/surfanje internetom/čitanje te općenito opuštanje/druženje. Grickanje uz televiziju/surfanje internetom i slično muškarci primjenjuju značajno češće u odnosu na žene. Uskoro počinje i Europsko nogometno prvenstvo te smo sigurni da će se grickati još više, a provjerili smo i tko će pozorno pratiti prvenstvo. Oko trećine ispitanika izjavljuje da će gledati sve utakmice neovisno o rezultatu Hrvatske dok je nešto malo više onih (35%) koji će prvenstvo gledati dok je Hrvatska u natjecanju.

NAJVAŽNIJI CIJENA I OKUS

Pri kupovini grickalica ispitanici najviše obraćaju pažnju na cijenu, više od polovine, a za gotovo polovinu ispitanika važan je okus, odnosno dodaci koje vole presuđujući je faktor odabira. Najmanje se obraća pažnja na to da su grickalice bez palminog ulja, na broj kalorija ili da su bezglutenske i veganske.

Ipak si želimo ugoditi, zar ne?! Zanimalo nas je rade li konzumenti grickalica sami svoje grickalice kod kuće u nekim zdravijim varijantama. Velika većina njih, 81%, nikada ne radi bilo kakvu varijantu grickalica već ih isključivo kupuje u trgovinama. Slane grickalice i snackovi su zasigurno jedna od najomiljenijih razbibriga koju ćemo morati osigurati u većim količinama kako bismo opuštenije mogli pratiti našu reprezentaciju na Europskom prvenstvu!

Izvor: VALICON, online anketa na nacionalno reprezentativnom uzorku n=521, 18-75, u okviru Valicon online panela jaZnam.hr., u razdoblju od 18. – 21. svibnja 2024., stat. pogreška uzorka: +/- 4,24%