Trgovina se odavno preselila na internet. To i nije neka novost. Čak i oni koji nisu fanovi online poslovanja primorani su prilagoditi se današnjem vremenu, natjerani pitanjem: „A zašto se to ne može kupiti online?“, ili konkurencijom otvorenijom novim tehnologijama. Kako internet poslovanje postoji već preko dva desetljeća, bilo je dovoljno vremena da se profiliraju isključivo online trgovine, virtualni izlozi kojih u stvarnom svijetu nema. Kako su se takvi oblici poslovanja pokazali, i što click-and-brick trgovine mogu naučiti od njih?
Prednosti click-and-brick poslovanja su upravo i njegovi nedostaci
Ovaj simpatičan naziv na engleskom pokriva sva poduzeća koja uz klasičan prodajni prostor imaju i web shop. I takvih je zapravo – najviše. Oni nude najbolje od oba svijeta. Uz to što trgovinu možemo obići i prošetati njom, isto tako možemo njezinu ponudu pregledati putem interneta. Dodatna prednost je što kupovinu možemo obaviti online, a robu pokupiti uživo. Isto vrijedi i za povrat. Naravno, tu je i bolja slika samog brenda koju sa sobom nosi fizička prisutnost. No tu dolazimo i do nedostataka ovakve vrste poslovanja, a to su troškovi. Nije jeftino održavati i fizičku i online trgovinu, a ovakva vrsta poslovanja također zahtjeva i povećan broj specijaliziranog osoblja – administratora trgovine, nekoga za marketing, a često i specijalizirani softver koji će sinkronizirati fizički i virtualni inventar.
Što se može naučiti od online-only poduzeća?
S druge strane imamo i online-only trgovine. Kao što naziv kaže, one su u cijelosti orijentirane na prodaju putem interneta. Naravno, to ne znači da su kompletno virtualne. I dalje imaju skladišta i osoblje, ali bez fizičke prodavaonice. Ovakav način poslovanja omogućuje daleko veću fleksibilnost i manje operativne troškove, ali zahtjeva dobro logističku organiziranost. Najveća prednost ovih poduzeća je data, odnosno podaci. S obzirom da se može puno toga više znati o internet kupcima nego onima u stvarnom svijetu, to znači da poduzeća imaju mogućnost pružiti personaliziraniju ponudu i reklame. Online-only poduzeća obitavaju u prilično konkurentnom okruženju, stoga je njihov pristup gotovo uvijek snažno fokusiran na kupca, gdje se kupac stavlja u sam centar poslovnog modela. To je, u konačnici, dobro za sve.
Filozofija online-only poduzeća je univerzalna
U današnjem svijetu, online-only nije rezerviran samo za trgovine, već je takav pristup poslovanju primjenjiv na širokom broju industrija. Fokus na klijenta, sigurnost i ponudu, složit ćete se, trebao bi biti cilj svakog poduzeća, a priroda poslovanja na internetu pogotovo pogoduje takvom razvoju poslovne strategije. Online casino industrija odličan je primjer, jer danas popriličan broj casina nema fizičku lokaciju. Na našem tržištu imamo nekoliko takvih brendova, od kojih se Rizk casino dobro uklapa u ovo o čemu smo ranije pisali. Naime, ovaj casino u Hrvatskoj nema fizičke lokacije, no ipak, bilježi odlične poslovne rezultate već nekoliko godina za redom te se može pohvaliti sigurnošću, dobrom ponudom igara i izvrsnom korisničkom podrškom.
Teško je špekulirati da li bi sve isto bilo i da su fizički casino prostori uključeni u priču, no online-only pristup definitivno je od ovog brenda zahtijevao malo drugačiji pristup koji se kod igrača cijeni. Iako je retail sektor drugačiji od online casino sektora, zaključak je u konačnici isti – briga o kupcu/korisniku uvijek se isplati. A prednost online-only poduzeća upravo je u tome što se, htjeli ili ne, kupac mora staviti na prvo mjesto. Jer ako vi to nećete, neka druga trgovina sigurno bude.
Imajući na umu da se našli lokalni trgovci u današnjem svijetu „bore“ s konkurencijom sa svih krajeva svijeta, jer internet ne poznaje granice, onda tek vidimo važnost zdravog kuta pristupa poslovanju, koji su internet poduzeća ipak usavršila daleko više od click-and-brick poduzeća.