Tvrtka Pevec d.d. na tržištu neprehrambenih proizvoda izdvaja se širinom asortimana te odličnim odnosom cijene i kvalitete svojih proizvoda. Da to prepoznaju kupci potvrdio nam je u Intervjuu mjeseca Jurica Lovrinčević, predsjednik Uprave, koji je istaknuo da su ukupni prihodi u 2018., u usporedbi s 2015. godinom, zaključnom godinom poslovanja prethodnog vodstva tvrtke, porasli za čak 65 posto dok je neto dobit porasla za gotovo 480 posto. Također, Pevec je prošle godine, prvi puta nakon stečaja, isplatio dividendu svojim dioničarima.

Razgovarala: Marija Sedlar

Prošle su 3 godine od Vašeg dolaska na čelo tvrtke Pevec – kakvu ste tada situaciju zatekli u kompaniji?

Tvrtka je jako dugo funkcionirala po inerciji sa zastarjelim i neefikasnim procesima. Najveći je izazov ležao u promjeni cjelokupne korporativne kulture, odnosno u promjeni načina razmišljanja na svim nivoima tvrtke. U bilo kojem sustavu ovakve veličine, otpori određene vrste su očekivani prilikom uvođenja novih procesa. Međutim, uz pravi pristup ljudima te otvorenu komunikaciju, zaposlenici sami prepoznaju nužnost i prednosti promjene.

Koji su bili prvi koraci koje ste poduzeli?

Ključno je bilo formirati stručan i odgovoran tim, sposoban za provođenje dugoročne strategije tvrtke – etablirati se kao vodeći maloprodajni neprehrambeni lanac na hrvatskom tržištu. Nadalje, bilo je neophodno provesti optimizaciju svakodnevnih operativnih procesa, što smo postigli uvođenjem mnogobrojnih novih procedura kako bi svi zaposlenici u svakom trenutku znali koje su njihove odgovornosti i što se od njih očekuje. Naposljetku, prioritetno je bilo i smanjiti rizike poslovanja, riješiti mnogobrojne, otvorene pravne probleme, odustati od neperspektivnih ulaganja i preusmjeriti ta sredstva u daljnji kvalitetan razvoj tvrtke.

Koje ste ciljeve tada stavili pred sebe i svoj tim?

Naši su ciljevi jasni – zadovoljni potrošači, zadovoljni zaposlenici i zadovoljni dioničari! Primarni je cilj potrošačima ponuditi najbolji omjer cijene i kvalitete proizvoda te zadržati njihovu lojalnost kontinuiranim promotivnim aktivnostima i proširenjem lepeze usluga, poput uvođenja Pevec kartice vjernosti, ali i brojnim drugim svakodnevnim pogodnostima, kontinuiranim radom na poboljšanju kvalitete usluge u našim prodajnim centrima, brzinom dostave te rješavanjem reklamacija u najkraćem mogućem roku.

Zadovoljstvo naših zaposlenika je također izuzetno bitno te smo stoga razvili cjelokupan program stimulacije naših djelatnika koji uključuje regres, božićnicu, uskrsnicu, naknadu za rođenje djeteta, prigodne dječje božićne poklone, besplatne godišnje sistematske preglede za sve naše djelatnike te 13. plaću za 20% najboljih zaposlenika u maloprodaji. I naposljetku, po pitanju zadovoljstva naših dioničara, dovoljno govori činjenica kako je Pevec ove godine isplatio rekordnu dividendu svojim dioničarima u ukupnoj visini od 99 milijuna kuna.

Nedavno ste objavili rezultate poslovanja za 2018. godinu. Kakve ste rezultate postigli i možete li ih usporediti s 2015. godinom, zaključnom godinom poslovanja prethodnog vodstva tvrtke?

Prošla je godina bila iznimna za našu tvrtku. Zabilježili smo porast ukupnih prihoda na 1,954 milijarde kuna, odnosno čak 65% u odnosu na 2015. godinu. Neto dobit je u odnosu na 2015. godinu porasla na 139,6 milijuna kuna odnosno za gotovo 480%. Uz to, u protekle smo tri godine u vlasništvo preuzeli osam postojećih prodajnih centara, otvorili pet novih prodajnih centara te zaposlili gotovo 600 novih djelatnika. U 2019. godini nastavljamo zacrtani smjer razvoja te predviđamo dvoznamenkasti rast u odnosu na prošlu, 2018. godinu. Također bih volio istaknuti kako smo u lipnju ove godine stekli i AAA bonitetni status te se tako svrstali među najbolje hrvatske tvrtke s natprosječnom razinom poslovanja.

Što je bilo ključno za ovakav zaokret poslovanja na bolje? Što ste promijenili u načinu vođenja tvrtke Pevec?

Najbitnije je zauzeti stav, kako Pevec kao tvrtka želi, može i hoće bolje. Vođeni tom inicijativom napredovali smo u svim segmentima poslovanja što najbolje pokazuju prethodno spomenute brojke. Izuzetno je bitno istaknuti i kako je Pevec u protekle tri godine stekao vlasništvo nad osam svojih najprofitabilnijih centara od ukupno 24 prodajna centra u kojima posluje širom Hrvatske. Danas, u ukupno devet prodajnih centara u svome vlasništvu, Pevec ostvaruje 52% svojih prihoda čime smo zajamčili dugoročnu stabilnost tvrtke te znatno povećali njenu profitabilnost.

Kontinuirano radite i na povećanju standarda svojih zaposlenika… Koliko zaposlenika trenutno imate, koliko ulažete u njih, kolika primanja imaju?

Tvrtka Pevec s današnjim danom broji 1856 zaposlenika, a kontinuirano radimo na poboljšanju njihovih uvjeta rada. Ove je godine prosječna neto plaća porasla za 12% dok smo nedavno najavili i povećanje minimalne neto plaće na 5.000 kuna s početkom sljedeće godine. Međutim, krajnji cilj ove uprave je povećanje prosječne neto plaće na iznos od 7.500,00 kuna kroz naredne dvije godine.

Osim samih plaća, za naše smo zaposlenike razvili i opsežan program stimulacija koji uključuje regres u visini od 1.000 kuna, božićnicu – također u visini od 1.000 kuna, uskrsnicu od 500 kuna, naknadu za rođenje djeteta u visini od 4.000 kuna, prigodne dječje božićne poklone u vrijednosti od 600 kuna, besplatne godišnje sistematske preglede za sve naše djelatnike te 13. plaću za 20% najboljih zaposlenika u maloprodaji. Ovim sveobuhvatnim programom orijentiranim ka zadovoljstvu i, samim time, povećanju produktivnosti naših zaposlenika, postavljamo nove standarde poslovanja te se etabliramo kao lider na sve zahtjevnijem tržištu rada.

Koliki je kapacitet novog objekta koji se uskoro otvara u Vukovaru? Planirate li nova otvaranja i gdje, koliko novih radnih mjesta ćete otvoriti?

Kratkoročni plan za daljnje širenje tvrtke je otvaranje dva do tri prodajna centra godišnje, ovisno o tržišnim i lokacijskim prilikama, bilo da je riječ o najmu postojećih nekretnina ili izgradnji novih. Po pitanju trenutno otvorenih projekata, radovi na prodajnom centru u Vukovaru odlično napreduju te se završetak centra očekuje i prije postavljenog roka u listopadu. Centar će biti veličine 5.000 kvadrata te će zapošljavati 45 djelatnika. Prodajni centar u Vinkovcima je u završnoj fazi projektiranja dok se početak izgradnje očekuje u vrijeme završetka prodajnog centra u Vukovaru.

Nastavno na grad Split, plan za sljedeću godinu je započeti s izgradnjom dvaju novih prodajnih centara. Istovremeno, u tijeku su ozbiljne rekonstrukcije naših prodajnih centara u Puli i Rijeci dok najesen krećemo s rekonstrukcijama prodajnih centara u Kutini i zagrebačkom Jankomiru. Jankomir planiramo preurediti u naš prvi ‘flagship’ centar gdje bismo na 15.000 kvadrata prodajnog prostora, osim standardnog asortimana, kreirali i izložbeni prostor za naš premium asortiman. Premium asortiman bismo predstavili i na našem webshopu gdje bi ga mogli naručiti i naši kupci iz ostalih dijelova Hrvatske.

Tvrtka Pevec d.d. prvi je hrvatski trgovački lanac koji posluje od 1990. godine. Koliko se hrvatsko maloprodajno tržište promijenilo tijekom tih 30 godina?

Određene promjene su nastupile prirodno, organskim rastom maloprodajnog tržišta. Međutim, ne u tolikoj mjeri kao u drugim zapadnoeuropskim zemljama. Hrvatsko maloprodajno tržište još uvijek nije dovoljno koncentrirano te stoga ostavlja dovoljno prostora za dolazak novih konkurenata čime bi profitirali i sami potrošači jer bi time padale cijene.

Promijenili su se i potrošači – kako Pevec odgovara na njihove potrebe? Kako se prilagođavate potrošačima u ovo digitalno, online vrijeme?

Internet trgovina u Hrvatskoj još uvijek ne zauzima značajan udio u ukupnoj prodaji kao u drugim zapadnoeuropskim zemljama. Iako je u današnje vrijeme sigurna i brza kupovina iz udobnosti vlastitog doma znatno dostupnija nego prije, velika većina potrošača još uvijek preferira fizički vidjeti i opipati proizvode. Doduše, današnji su potrošači znatno informiraniji i zahtjevniji te ih stoga moramo pratiti konstantnim edukacijama naših zaposlenika, aktualizacijama asortimana, personalizacijom pruženih usluga i raznim drugim dodanim vrijednostima koje nas ističu od konkurencije.

Za kraj, s obzirom na Vaš uspjeh i rast poslovanja koji ste postigli u tvrtki Pevec, što biste savjetovali svima koji se nađu u istoj situaciji? Na što se moraju fokusirati i kakav poslodavac biti?

Pevec svojim pozitivnim poslovnim praksama, poput konstantnog ulaganja u kvalitetan ljudski kapital, poboljšanja radnih uvjeta i razina plaće te uspostavljanja zdravije i produktivnije korporativne kulture, uvijek nastoji biti predvodnik na današnjem, sve zahtjevnijem tržištu rada, ali i ponukati druge poslodavce da učine jednako. To je jedini put ka zaustavljanju negativnog trenda iseljavanja mlade i sposobne radne snage koja će, bojim se, uskoro postati deficitarna na našem tržištu.