Počeci Spider grupe sežu u 1991. godinu kada je majka Denisa Nemčevića, Jasna, osnovala obiteljsku tvrtku Jan Spider za trgovinu na veliko i malo. Godine 1996. poslovanju se priključio otac Nikola, magistar poljoprivrede, i tada se tvrtka počinje baviti ljekovitim biljem. Danas se Spider grupa sastoji od tvrtki Biofarma, Đonta, Jan Spider i Herbarium, a poslovanje ovog vertikalno integriranog poduzeća i njegov rast i razvoj kroz godine predstavio nam je predsjednik Uprave Spider grupe Denis Nemčević.

Razgovarala: Marija Sedlar

Spider grupa sastoji se od tvrtki Biofarma, Đolta, Jan Spider i Herbarium. Čime se bave, kako su poslovno povezane?

Đolta d.o.o. bavi se kooperacijom te kontroliramo 800-1000 hektara površine, ovisno o sezoni. Radimo s velikim farmerima koji za nas ugovorno proizvode najviše kamilicu, dok od prošle godine raste proizvodnja industrijske konoplje na području Podravine i Slavonije. Također, kroz tvrtku Đolta radimo otkup samoniklih vrsta bilja. Biofarma je naša vlastita organska plantaža koja se nalazi 10-ak kilometara od našeg sjedišta u Pitomači i na kojoj na 200 hektara uzgajamo kamilicu i industrijsku konoplju. Na farmi imamo 50 vlastitih sušnica i skladišne prostore te je u planu postavljanje pogona za preradu konoplje.

Jan Spider se od 1996. bavi biljem i kroz tu tvrtku se prerađuje sve bilje, a u vlastitom asortimanu imamo oko150 artikala bilja koje nabavljamo po cijelom svijetu. U Jan Spideru godišnje se preradi oko 1700 do 1800 tona suhog bilja – oko 50% tih količina izvozimo u brojne države Europe i svijeta – izvozimo na sve kontinente i dobavljamo sirovine za renomirane tvornice i brendove čajeva. Ostatak količina odlazi u tvrtku Herbarium d.o.o., naše proizvodno poduzeće koje se bavi proizvodnjom gotovih proizvoda, čajeva.

Godišnje se opremi oko 13 milijuna kutija čajeva, a najviše se odnosi na proizvodnju privatnih marki za lance diljem Europe i svijeta. Taj smo proboj napravili zahvaljujući povezanosti s Evertonom, našim talijanskim strateškim partnerom koji je vodeći u Italiji po pitanju proizvodnje privatne marke čajeva. Herbarium je slijedom te suradnje napravio iskorak na europsko i svjetsko tržište te proizvodimo privatne marke za velike svjetske lance poput Lidla, Carrefoura, Hofera… Nadamo se da ćemo uskoro realizirati i suradnju s Walmartom te se proširiti na tržišta Meksika i Amerike.

Kolike prihode bilježite? Koliko trenutno zapošljavate ljudi?

Spider grupa, kao krovna organizacija, daje podršku svim svojim članicama po pitanju prodaje, nabave, financija i kvalitete. Jan Spider, jedina tvrtka koja se bavi prodajom, prošlu je godinu završila na 10 milijuna eura dok je Herbarium, koji je u 51%-tnom vlasništvu našeg partnera Evertona, ostvario 4 milijuna eura. U grupi je zaposleno oko 150 djelatnika i oni su naša najveća vrijednost. Kao vrlo važnu kariku izdvojio bih korporativnu kulturu koja vlada u kompaniji i koja onda utječe na ponašanje i zadovoljstvo zaposlenika. Naši djelatnici prepoznaju entuzijazam ljudi koji vode kompaniju i naš pozitivan pristup radu – to se ogleda na njihov rad i zadovoljstvo poslom te su zadovoljni i pozitivni zaposlenici ključni dio našeg uspjeha. Nudimo im stabilnost, dobra primanja, mogućnost napredovanja i nakon gotovo 30 godina poslovanja imamo ljude koji su kod nas proveli svoj cijeli radni vijek.

Poslovno ste povezani s talijanskom tvrtkom Everton – što Vam je ova suradnja donijela, kako ona izgleda i na što se odnosi?

Povezivanje s Evertonom bila je za nas jako važna odluka koja se pokazala odličnom! Spajanje smo počeli prije pet godina, a išli smo postepeno: najprije smo testirali kako će ovaj odnos funkcionirati, a zatim su oni s 5% ušli u Spider grupu te otkupili 51% tvrtke Herbarium. Taj smo novac iskoristili za akviziciju Cedevita čajeva od Atlantic Grupe. S druge strane, Spider grupa do kraja iduće godine planira imati 9% udjela u Evertonu tako da je ovdje riječ o obostranoj suradnji i partnerskom odnosu. Kako bismo mogli širiti poslovanje i osvajati nova tržišta morali smo tražiti partnere i povezati se s jakom inozemnom kompanijom jer je proizvodnja čajeva posao velikih volumena i brojki, a područje Hrvatske i regije nije dovoljno.

Trebali smo jače iskoračiti na europsko i svjetsko tržište, a da bi bili konkurentni moramo imati mogućnost nabave sirovina u velikim količinama direktno s izvora. Sada s Evertonom možemo stati uz bok najvećim svjetskim proizvođačima. Everton ima tvornicu u Indiji u kojoj se pakiraju pravi čajevi zbog bilja koje raste u tom dijelu svijeta, a sve ostalo bilje koje ne spada pod pravi čaj pakira se u Hrvatskoj i Europi. Spider grupa i Everton predstavljaju jedinstveni koncept na svjetskom tržištu: Everton ima udio u plantažama pravih čajeva u Indiji i tvornicu na izvoru dok Spider grupa to ima u Hrvatskoj. Zajedno imamo zanimljiv i konkurentan koncept i tako dobivamo brojne poslove i nadamo se još većima u budućnosti.

Kako je ova suradnja utjecala na poslovanje Spider grupe?

Taj efekt je nemjerljiv! Suradnja nam je donijela samo dobro, utjecala je pozitivno na korporativnu kulturu Spider grupe. Službeni jezik u tvrtki postao nam je engleski te smo postali internacionalno poduzeće. Naši ljudi idu u Italiju i Indiju na obuku, idu vidjeti proizvodnju na licu mjesta i to nam koristi kod nastupa na raznim tržištima i na svim razinama, od banaka do klijenata. Porast proizvodnje reflektira se na sve članice grupe, na profitabilnost, na stabilan i održiv rast. Želim naglasiti da Spider grupa od početaka 1996. bilježi rast i nikad nismo imali problema s isplatama plaća, kašnjenjima, blokadama – moji su roditelji vlastitim snagama podizali tvrtku u jako teškom razdoblju te mi je otac ostavio odlične temelje na kojima je sada puno lakše širiti poslovanje. Danas smo poznati na tržištima diljem svijeta i lakše nam se otvaraju vrata novih poslova. Rekao bih da je tajna našeg uspjeha što je otac izgradio ‘zdrav’ biznis bez pomoći veza i politike – probijao se kvalitetom i cijenom.

Spomenuli ste važnost sirovina – gdje ih nabavljate i jeste li zadovoljni suradnjom s domaćim kooperantima?

Od 150 artikala većinu sirovina nabavljamo izvan Hrvatske, ali količinski gledano, od domaćih kooperanata otkupljujemo velike količine bilja. Tako godišnje u Hrvatskoj otkupimo oko 700 tona kamilice, a strategija nam je da 10 strateških sirovina otkupljujemo na njezinom izvoru, gdje god u svijetu rasla. Odlazimo po sirovinu na njezin izvor i samo tako dugoročno možemo biti konkurentni. Hrvatska ima velikih mogućnosti za proizvodnju bilja, posebno u Slavoniji i Podravini koje imaju ogromne potencijale i nadam se da će se u budućnosti poticati i pomoći ljudima da obrađuju zemljišta i pripomognu rastu poljoprivrede. Posebno je zahtjevna organska proizvodnja i tu se susrećemo s problemima jer kod nas nije dovoljno uređena i na terenu se često dogodi da mali proizvođač, koji ima komadić zemlje za svoje potrebe, zbog neispravno odrađenog zaprašivanja ‘zagadi’ organsku plantažu. Mi onda ne možemo to bilje upotrijebiti kao organsko i stoga tu treba uvesti reda.

Jeste li mijenjali marketinšku strategiju nakon preuzimanja Cedevita čajeva i čime ste se vodili pri njezinom osmišljavanju?

Naša marketinška strategija mijenja se sustavno od preuzimanja, kada smo brendu promijenili ime u Naturavita te s novim marketinškim zaokretom ulazimo u novu sezonu. Mijenjamo smjer od tradicionalnog prema modernome. Puno je lakše na tržištu krenuti s postojećim brendom koji već ima neki tržišni udio pa smo imali dobru polaznu poziciju. Nismo željeli raditi kao što se radilo prije ili kako rade drugi, nego na drugačiji način, ponuditi nešto novo na tržištu, privući mlade, trendi potrošače. Nautravita je i prije postojala kao jedinica funkcionalnih čajeva u Spider grupi, a u posljednje dvije godine sezone bilježimo dvoznamenkasti rast na tom brendu.

U tijeku je izgradnja nove tvornice – koliko je vrijedna investicija, koji će biti kapaciteti nove tvornice? Kada je planiran završetak i kako će ona utjecati na Vaše poslovanje?

U listopadu prošle godine započeli smo s velikom rekordnom investicijom od 29 milijuna kuna koja se odnosi na izgradnju kompletno nove tvornice sa svim objektima i opremom, skladištem, proizvodnim prostorom, modernim proizvodnim prostorima s modernim tehnologijama. Sve je klimatizirano, s kontroliranim uvjetima proizvodnje, uredima i upravnom zgradom. Gotovo pola investicije odnosi se na građevinski dio, a ostatak na nabavku novih linija. Sada smo u fazi završetka, a ovih je dana u tijeku probna proizvodnja bilja u tri smjene te dogovaramo završne preglede i inspekcijske nadzore kako bismo se i službeno u nju preselili. Nabavili smo jednu novu liniju dok druga dolazi u siječnju iduće godine i s time bismo kompletno završili tu investiciju. Važno nam je da sve što prije završimo kako bi se ostale članice mogle javljati za razne natječaje. Zahvaljujući novoj tvornici kapaciteti proizvodnje će se povećati za nekih 5-6 milijuna kutija i iznosit će 20 milijuna kutija čajeva, što znači 400 milijuna vrećica čaja. Nove su linije za velika tržišta i volumene proizvodnje pa ćemo zahvaljujući novoj tvornici dobivati nove unosne poslove.

Zahvaljujući novoj tvornici kapaciteti proizvodnje će se povećati za nekih 5-6 milijuna kutija i iznosit će 20 milijuna kutija čajeva, što znači 400 milijuna vrećica čaja

Kakav je danas potrošač? U kojem su se smjeru promijenili trendovi na tržištu čaja?

Potrošači i njihove preference mijenjale su se zadnjih godina i te su promjene brže i češće nego prije. Nekad su prevladavali klasični okusi čaja; kamilica, šipak i kopriva, a sada je prisutan trend novih okusa i egzotičnih vrsta čajeva. Spider grupa je prisutna na svjetskom tržištu na izvoru trendova pa znamo da dolaze i u Hrvatsku. Lansiramo nove okuse i spremni smo za nove trendove. Prije nekoliko godina postao je popularan okus đumbira, accai… Prije smo bili na dnu Europe po potrošnji pravih čajeva, a zadnjih godina oni bilježe rast, posebno zeleni. Potrošači vole nove okuse, nove inovacije i ambalaže, a posebno mlađi potrošači vole promjene i novosti. Dok neki proizvođači ciljaju na svoje ‘stare’ potrošače, naš je cilj stvoriti nove potrošače, koji su sada mladi, pa zato imamo bogatu ponudu čajeva s egzotičnim okusima. U ponudi imamo zaista sve vrste i okuse čajeva: od voćnih kombinacija koji se piju ‘za gušt’ do funkcionalnih od kojih bih izdvojio naš Uvin H koji je najpoznatiji funkcionalni čaj, s dugom tradicijom. Stalno nadograđujemo asortiman i uvijek nudimo nove okuse i funkcionalne čajeve.

Proizvodite i veliki broj trgovački marki: s kim surađujete u Hrvatskoj, s kojim lancima u svijetu?

Iako trenutno, moram reći nažalost, ne radimo za najveće hrvatske lance, surađujemo s velikim svjetskim lancima: Carrefour, Coop, Aldi, Lidl, Hofer… Veliki smo igrači u Njemačkoj i Italiji, a tu su i Španjolska, Belgija, Nizozemska, Kanada… Spomenuo sam ranije da smo u pregovorima za privatnu marku Walmarta, čime nam se otvaraju prekooceanska tržišta. Spider grupa ulazi u projekte gdje vidimo da ima smisla i potencijala, nismo još imali promašaje. S Naturavitom nam je plan zauzeti 2. mjesto na tržištu čajeva u Hrvatskoj.

Planovi za nadolazeće razdoblje?

Počeli smo intenzivnije proizvodnju konoplje koja je unazad dvije godine doživjela veliki procvat – ogromne su potrebe za njom u Europi i svijetu i sve više farmera ju sadi. Riječ je o brzorastućem tržištu s puno mogućnosti i Hrvatska bi tu mogla profitirati, ako strateški iskoristi svoju zemlju, posebno u Slavoniji i Podravini. Spider grupa u budućnosti želi imati kontrolu sirovine jer je sve teže doći do organske sirovine. Želimo kontrolirati čiste izvore sirovine i to je neophodno za naš daljnji rast, širenje mreže i asortimana te nove investicijske cikluse koji su pred nama.