Ocjenjivanje dobavljača

Proces upravljanja dobavljačima jedan je od glavnih zadataka svakog profesionalca u nabavi. U prethodnom nastavku smo rekli da postoje tri glavne komponente upravljanja dobavljačima i spomenuli smo selekciju dobavljača kao prvu od njih.

Piše: Antonio Zrilić, Logiko

Drugi glavni posao svakog nabavljača, voditelja nabave ili bilo kojeg drugog profesionalca u nabavi je vrednovanje dobavljača. Posao ocjenjivanja dobavljača u sebi sadrži tri glavna elementa:

1. Dobavljače – one koje se ocjenjuje,
2. Ocjenjivače – one koji ocjenjuju,
3. Kriterije za ocjenjivanje.

KOGA OCJENJIVATI

Logično je da si postavite pitanje: Trebam li ocjenjivati sve svoje dobavljače? Ako ne, koje onda? S obzirom da je sve prisutniji zahtjev za produktivnošću, treba biti u svemu ekonomičan pa i u tome koje dobavljače ocjenjivati jer je to posao koji zahtijeva vrijeme. Iz tog razloga koristimo dva osnovna kriterija za filtriranje, tj. odabir onih dobavljača koje je korisno ocjenjivati. Jedan od kriterija za određivanje da li ocjenjivati određenog dobavljača je vrijednost nabavnog volumena, odnosno važnost pojedinog dobavljača. I u ovom slučaju korisno je poslužiti se dobrim starim Paretom, odnosno analizirati i ocjenjivati onih 20 posto dobavljača koji imaju najveći nabavni volumen. Neke tvrtke uzimaju top 20 dobavljača ili uzmu one dobavljače koji zajedno čine 80 posto nabavnog volumena. U svakom slučaju, ovdje govorimo o kvantitativnom kriteriju.

JAK UTJECAJ

Drugi kriterij, odnosno način za odabir dobavljača koje treba uvrstiti u postupak ocjenjivanja je kvalitativan – to znači da nam je ponekad neki dobavljač iznimno važan bez obzira što nema velike promete. Sistem funkcionira tako da sami sebi postavimo set pitanja koja će nam pokazati koji su dobavljači od posebnog utjecaja na naše poslovanje.

U nastavku su navedena neka od takvih pitanja:

  • Ako je dobavljač isporučio prekasno, bi li to zatvorilo proizvodnu liniju moje tvrtke?
  • Ako je dobavljač isporučio prekasno, bi li moja tvrtka bila u mogućnosti ispuniti obveze prema svojim klijentima ili na drugi način izgubiti prodaju?
  • Ako je dobavljač isporučio proizvod ili uslugu koja je neprihvatljive kvalitete, bi li to zatvorilo proizvodnu liniju moje tvrtke?
  • Ako je dobavljač isporučio proizvod ili uslugu koja je neprihvatljive kvalitete, bi li to dovelo do neuspjeha moje tvrtke u zadovoljavanju standarda kvalitete klijenata?
  • Ako dobavljač podigne cijene, bi li moja kompanija i dalje kupovala iste proizvode ili usluge od tog dobavljača, što bi rezultiralo smanjenjem dobiti?
  • Ako je dobavljač dao lošu uslugu (npr. propustio promptno odgovoriti na pitanja), bi li to rezultiralo pružanjem loših usluga vašim klijentima (npr., propustiti promptno odgovoriti na pitanje kupca)?

Ako ste odgovorili potvrdno na bilo koje od gore navedenih pitanja o vašim dobavljačima, ti dobavljači bi trebali biti uključeni u vaš program ocjenjivanja. Sljedeća dva elementa, odnosno pitanja vezana za ocjenjivanje dobavljača na koja treba odgovoriti su – tko zapravo treba ocjenjivati i prema kojim kriterijima. U sljedećem nastavku ćemo nešto reći o njima.

[Iz arhive Progressiva: Objavljeno u prosincu 2012. god.]