Vina Laguna, Istarski sir Špin i Ol Istria tri su velika brenda tvrtke Agrolaguna koja se često s međunarodnih natjecanja vraćaju okićena medaljama. Upravo su Vina Laguna još jednom potvrdila svoju kvalitetu osvojivši zlatne medalje na natjecanju Emozioni dal Mondo u Bergamu. O Agrolaguninim brendovima i stanju na tržištu te planovima tvrtke razgovaramo s njezinim direktorom Vladom Čondićem Galiničićem, ujedno i izvršnim direktorom za poljoprivredu Fortenova grupe.
Razgovarala: Marija Sedlar
Koja su vina nagrađena u Italiji i što znači pobjeda u takvoj konkurenciji?
Emozioni dal Mondo u Bergamu jedno je od najprestižnijih europskih enoloških natjecanja, što naše zlatne medalje za Castello Festigia 2016, Riserva LV 2013 i Merlot Festigia 2016 čini još značajnijima. Uz to je Vino Merlot Festigia osvojilo i nagradu za najbolje hrvatsko vino na tom natjecanju po odabiru novinara sudaca. Vina Laguna na tom natjecanju nagrade osvajaju niz godina za redom i izuzetno smo ponosni na taj kontinuitet. Te nam nagrade daju dodatni kredibilitet i još su jedna potvrda vinske struke vrhunskoj kvaliteti vina koju proizvodimo u Istri. Od velikog je značaja izdvojiti se u konkurenciji vrhunskih vina iz 27 zemalja svijeta, ali kada spojite vrsne profesionalce, iskustvo, entuzijazam i vrhunsku sirovinu, a sve to imamo, odlični rezultati ne mogu izostati!
Kako biste opisali hrvatsku vinsku scenu – s kojim se izazovima susreću domaći proizvođači u svakodnevnom poslovanju? Mogu li cijenom konkurirati jeftinijim stranim vinima?
Hrvatska vinska scena u posljednjih je dvadeset godina prilično napredovala. U Hrvatskoj je 2018. godine registrirano više od 22.000 ha obradivih nasada vinograda, a ujedno raste i broj proizvođača vina. Nedavno su objavljeni Finini podaci kako je u 2018. u djelatnosti proizvodnje vina od grožđa poslovalo 252 poduzetnika, koji su zapošljavali 1.292 radnika, nešto više nego u 2017. Istodobno, prema podacima HGK, u 2018. u odnosu na godinu ranije raste količina proizvedenog grožđa sa 116 tisuća tona na gotovo 150 tisuća tona, a porast proizvedenih količina vina još je veći. Veliki proizvođači i obiteljska gospodarstva u 2018. su ukupno proizvela 952 tisuće hektolitara vina.
Činjenica je, međutim, da se hrvatska vina bore s vrlo jakom konkurencijom iz drugih zemalja te da su, također prema podacima HGK, cijene uvoznih vina iz većine zemalja ispod 1 eura po litri. Na prodaju hrvatskih vina, također utječu i globalni brendovi koji nižim cijenama privlače pozornost potrošača. Ulaskom Hrvatske u EU, strana vina su postala jeftinija za iznos carine i ostalih parafiskalnih nameta što se odrazilo i na niže cijene tih vina na trgovačkim policama, a dodatni mamac za kupce su česte akcijske prodaje stranih vina.
Posljedično, domaća vina zbog toga gube lojalne potrošače na masovnom tržištu. Ujedno, hrvatski vinski brendovi na stranom tržištu nisu masovno poznati ili su, pak, pozicionirani kao visokokvalitetni premium proizvodi zbog čega se teško mogu natjecati s poznatim i etabliranim internacionalnim brendovima. S druge strane, cjenovno prihvatljiviji brendovi teško pronalaze mjesto na tržištu koje je zagušeno vlastitim proizvodima u istom cjenovnom segmentu. Veliki izazov za jači razvoj hrvatske industrije vina predstavlja i neregistrirana domaća proizvodnja i prodaja neformalnim kanalima.
Tijekom posljednjih mjeseci Agrolagunini sirevi sudjelovali su na prestižnim svjetskim natjecanjima – koji su sirevi nagrađeni?
Agrolagunini proizvodi samo su u proteklom mjesecu sudjelovali na dva svjetska natjecanja u kvaliteti sira s kojih su se vratili s naramkom medalja. Najprije su se na Global cheese awards u Engleskoj broncom okitili Gran Istriano i Istarski sir s tartufima dok je Miješani sir u orahovom lišću dobio oznaku Highly commended. Na prestižnom natjecanju World cheese awards u Bergamu u Italiji istarski sirevi Špin osvojili su čak šest nagrada, a miješanom siru u orahovom lišću pripalo je super zlato te je ušao u kategoriju najboljih sireva na svijetu – Major Winners. Gran Istriano osvojio je zlato, Istarski mladi sir srebro, a brončanu medalju dobili su Istarski ovčji sir, Istarski kravlji sir i Istarski miješani sir.
Taj je uspjeh tim veći jer se radi o natjecanju koje tri desetljeća okuplja sirare, obožavatelje sira i svjetski priznate stručnjake, a na njemu su se mogli kušati sirevi iz čak 42 zemlje, sa šest kontinenata. Ne treba ni naglašavati kako su sve te nagrade veliko priznanje svima uključenima u proizvodni proces i dokaz kako se naporan rad uvijek na kraju isplati. To je, naravno, i poticaj za nastavak ulaganja i učenja, odnosno razvoja svih naših proizvoda.
U Špinu je fokus na tradicionalnom načinu proizvodnje. Naši se sirevi Špin proizvode isključivo od svježeg mlijeka čiju kvalitetu kontinuirano nadzire tim naših stručnjaka. Mlijeku se, pak, ne oduzima masnoća i ne rade nikakve korekcije aditivima tako da su sirevi uvijek jedinstvenog okusa. Uvažavanje izvornosti glavno je pravilo u proizvodnji, dok tehnologija i moderna saznanja samo olakšavaju proces proizvodnje.
Još se jedan Agrolagunin proizvod često okiti nagradama – maslinovo ulje Ol Istria. Koji su godišnji kapaciteti proizvodnje?
Agrolaguna godišnje proizvodi u prosjeku oko 150 tona ekstra djevičanskog maslinovog ulja. Udio ekstra djevičanskog miješanog maslinovog ulja pod brendom Ol Istria u ukupnoj proizvodnji Agrolagune iznosi 98 posto, dok proizvodnja monosortnih ekstra djevičanskih maslinovih ulja iznosi oko 2 posto. Proizvodimo isključivo ekstra djevičanska maslinova ulja čija je kvaliteta iznimna što također potvrđuju brojne nagrade. Kvalitetu istarskih maslinovih ulja prepoznala je i talijanska „biblija“ ekstra djevičanskih maslinovih ulja Flos Olei koja je po peti put za redom proglasila Istru najboljom maslinarskom regijom na svijetu. S ovogodišnjom berbom (2019) brend Ol Istria dobit će certifikat kontrolirane oznake izvornosti za ekstra djevičansko maslinovo ulje, ZOI Istra, što podrazumijeva strogu kontrolu isključivo istarskog podrijetla ploda maslina, samo odabranih sorti, prerađeno u kratkom roku na maksimalnoj temperaturi od 27°C, te čuvano u kontroliranim uvjetima temperature i interne atmosfere.
Što nagrade znače proizvođačima, a što potrošačima?
Nagrade su sigurno jedan od ključnih pokretača cijele priče o kvaliteti proizvoda. Svako priznanje kvalitete proizvoda velika je motivacija našem timu da i dalje stvara vrhunske proizvode. To nam je ujedno i potvrda da je smjer u kojem idemo upravo pravi smjer. Svaka nagrada potrošaču je ujedno potvrdu kako konzumira vrhunski proizvod, a istodobno stvara i novi val interesa javnosti.
Kako se gradi brend, tko stoji iza njega, što mora imati da bi postao top brend?
Agrolagunin portfolio čine tri poznata i snažna brenda – Vina Laguna, Istarski sir Špin i Ol Istria. Brend se gradi kao kuća – od temelja, a u njegovoj izgradnji je važan i najmanji element. Nije dovoljno imati vrhunski proizvod da bi se prepoznao na tržištu. Potrebno je imati zadovoljne i visoko motivirane ljude, vrhunsku sirovinu, moderne tehnologije, dobru recepturu, razrađenu distribuciju, primjerenu cijenu, dostupnost na tržištu i segmentaciju tržišta, pouzdanost u kvaliteti, i kao finiš – jako dobru promociju proizvoda prema ciljnoj skupini kojoj je proizvod namijenjen. Ukratko, svi elementi marketing miksa moraju biti vrhunski odrađeni.
Uz to, uvijek treba biti otvoren za nove trendove, osobito s obzirom na to da se potrošači i njihovi zahtjevi mijenjaju iz dana u dan. Stoga pozorno osluškujemo tržište i želje potrošača i prilagođavamo se tome. Recimo, iako su potrošači vjerni vrhunskim proizvodima, oni vole i inovacije. Stoga sustavno radimo na kreiranju novih kombinacija okusa, u čemu naš veliki tim stručnjaka ima priliku pokazati ne samo svoju stručnu, već i kreativnu stranu.
Koliko zaposlenika Agrolaguna ima, koliko u njih ulažete? Imate li problema pri pronalaženju radnika?
Trenutno imamo 236 zaposlena radnika. Ulaganja u zaposlenike su stalna, ne samo u obrazovanje putem raznih seminara i edukacija, već ih uključujemo u sve segmente poslovanja. Tako smo nedavno imali nagradnu igru u čije sudjelovanje su bili pozvani svi zaposlenici da daju svoje prijedloge i mišljenja oko uređenja nove trgovine i kušaone, a najbolji prijedlog ne samo da će biti implementiran u izvedbeni projekt, već je i nagrađen vikend putovanjem za dvoje u Toskanu. Na taj način pokazujemo kako nam je svaki zaposlenik važan, potičemo ih da jasno iznose svoje prijedloge vezane uz život tvrtke u kojoj radimo, da znaju da svaki od njih može doprinijeti rastu i razvoju kompanije i izvan okvira svog radnog mjesta. No kao i cijelo naše okruženje, i mi se suočavamo s problemom nedostatka radne snage, pa se u rješavanju tog problema i mi okrećemo traženju radne snage u susjednim zemljama. Kontinuirano na tome radimo i do sada smo uspijevali pokriti sve potrebe. No problem nedostatne radne snage smatram jednim od najvećih izazova u budućnosti.
Kao turistička zemlja, iskorištava li Hrvatska dovoljno eno-gastro turizam?
Hrvatski eno-gastro turizam u cjelini ima cjelogodišnju ponudu. Problem nastaje kada se ta ponuda sagledava na regionalnoj razini jer svaka naša regija ima jedan dio godine u kojem živi. Pritom najveći dio odlazi na ljetni turizam koji nam je glavni pokretač gospodarstva. Stoga mislim da imamo još jako puno posla u ujednačavanju i kontinuitetu ponude tijekom cijele godine, u cijeloj zemlji. Međunarodna konkurentnost države čiji BDP se temelji na turizmu, tj. tihom izvozu, između ostalog će se postići i podizanjem svijesti turista o hrvatskom proizvodu, tako da budu spremni podržati hrvatsku ideju kojom smo se odredili za kvalitetnu proizvodnju.
Budući da se Hrvatska odredila da ne radi vina za masovnu konzumaciju, udio kvalitetnih i vrhunskih vina sa ZOI oznakom podrijetla u Hrvatskoj je jako visok u odnosu na cijelu proizvodnju. Stoga i turisti trebaju biti puno svjesniji kojoj kategoriji pripada vino koje piju i hrana koju konzumiraju. Jednostavno ih trebamo navesti i naviknuti da traže hrvatsko vino i hrvatske proizvode, a proizvođače da međusobnim poticanjem i (zdravom) kvalitativnom konkurencijom opravdaju takav izbor. Na neki način, moramo pokušati preslikati pokret istarskih vinara kojim su prešli preko Učke u ostatak Hrvatske, na pokret kojim će hrvatski vinari preći izvan granica RH.
Od velikih projekata Fortenova grupe, posljednjih se mjeseci izdvaja obnova farme Andrijaševci 2…
Da, PIK VINKOVCI su tijekom ljeta završili sanaciju požarom uništene farme Andrijaševci 2, u blizini Andrijaševaca i Cerne u Vukovarsko-srijemskoj županiji. Ukupna vrijednost ove najveće investicije PIK VINKOVACA iznosi 33,5 milijuna kuna, od čega je u obnovu objekata i opreme farme uloženo 30 milijuna kuna, dok će se u obnovu stada uložiti i dodatnih 3,5 milijuna kuna. Sanacija farme je započela u jesen 2018. godine i završila je sredinom srpnja ove godine, kada su na farmu počele pristizati i prve rasplodne nazimice iz proizvodnog sustava Belja. Rekonstrukcijom farme kapacitet od 1.300 komada rasplodnih životinja ostao je isti, a godišnje će se na farmi proizvesti oko 35.000 komada merkantilne prasadi za tov.
Glavni izvođač građevinskih radova je bila kompanija Projektgradnja, a na farmu je ugrađena oprema svjetskih lidera u stočarstvu i proizvodnji svinja. Upravljanje na farmi je automatizirano, što se posebno odnosi na ventilaciju i hranidbu. Novitet je ugrađeni sustav fiksnih visokotlačnih strojeva na toplu vodu (75°C) u svakom od proizvodnih objekata kao i fiksni visokotlačni cjevovod unutar svih objekata. Ovo je prvi takav sustav instaliran na svinjogojskoj farmi u Hrvatskoj, a svrha mu je maksimizacija održavanja higijene i zootehničkih postupaka u svinjogojskoj proizvodnji na puno efikasniji način.
Osobito smo ponosni što smo obnovu završili u svega godinu dana od katastrofalnog požara u kojem su uz imovinu, nažalost, nastradale i životinje. Taj je nesretni događaj za našu kompaniju bio veliki gubitak i izazov i stoga nam je ova investicija jako važna. Uz to, osim iznimne važnosti za poslovanje PIK VINKOVACA, farma Andrijaševci 2 je važna i za ukupno zaokruženje procesa stočne proizvodnje u sklopu Poslovne grupe Poljoprivreda Fortenova grupe.
Koji su planovi Agrolagune za nadolazeće razdoblje, novi projekti…?
Nakon izlaska iz procesa Izvanredne uprave, Agrolaguna radi na daljnjem restrukturiranju poslovanja i povećanju profitabilnosti pojedinih segmenata kompanije. U petogodišnjem razdoblju ući ćemo u novi investicijski ciklus u svim segmentima kompanije, koji uključuje modernizaciju opreme čime ćemo poduprijeti proizvodnju te omogućiti daljnje jačanje kvalitete proizvoda. Također, planiramo jačanje vlastite maloprodajne mreže. Primarni fokus u nadolazećem razdoblju je plasman asortimana na tržišta izvan Republike Hrvatske, a želim naglasiti kako ćemo u daljnjem razvoju nastaviti voditi brigu o zaštiti okoliša i održivom razvoju.