Tjestenina Paštaria, mlijeko i mliječni proizvodi Tonka i Piko pekarski i slastičarski proizvodi brendovi su tvrtke PIK Rijeka d.d., moderne hrvatske tvrtke s dugogodišnjom tradicijom. PIK Rijeka danas je jedan od vodećih proizvođača pekarskih i slastičarskih proizvoda i tjestenine u Rijeci i Primorsko-goranskoj županiji te jedini proizvođač u PGŽ u području mlijeka i mliječnih proizvoda, a djeluje putem svojih proizvodnih pogona na tri lokacije i vlastite trgovačke mreže. Proizvodnja je organizirana putem nekoliko proizvodnih pogona u Rijeci (Vežica, Škurinje, Brajda) i okolici, a o novostima u poslovanju i aktualnim planovima razgovaramo s Miljenkom Vaićem, direktorom prodaje.
Razgovarala: Marija Sedlar
Poslovanje tvrtke PIK Rijeka danas obuhvaća proizvodnju pekarskih i slastičarskih proizvoda, tjestenine, mlijeka i mliječnih proizvoda te vlastitu trgovačku mrežu. S kojim je asortimanom PIK Rijeka započela poslovanje prije više od 70 godina te kako je širila poslovanje?
PIK Rijeka, odnosno Prehrambeni Industrijski Kombinat d.d. nastao je integracijom dvaju poduzeća, pekarskog Pek–Poda i Industrijsko prehrambenog kombinata koji je pedesetih godina prošlog stoljeća preuzeo mlinove u Fužinama i Delnicama, poduzeće za proizvodnju tjestenine i riječku mljekaru te maloprodajnu mrežu bivšeg trgovačkog poduzeća Goranin s 30 prodavaonica. Krajem 50-ih je izgrađena, među prvima u zemlji, automatska pekara, a u međuvremenu nam se pripojilo i nekoliko manjih pekara u Gorskom kotaru te na Cresu i Lošinju. Naša tvornica tjestenine, pak, jedna je od prvih manufakturnih postrojenja u ovim krajevima Europe, s početka 19. st. kad je ujedno i bio početak proizvodnje tjestenine u Hrvatskoj. Zato ponosno kažemo da smo vjerni pašti od 1845.
Kako je organizirana proizvodnja u PIK Rijeci – koliko proizvodnih pogona imate, gdje, koliko zaposlenika ukupno zapošljavate?
Danas smo jedan od vodećih proizvođača pekarskih i slastičarskih proizvoda te tjestenine u Rijeci i Primorsko-goranskoj županiji, te jedini proizvođač za mlijeko i mliječne proizvode. PIK danas djeluje putem svoja tri proizvodna pogona diljem Rijeke i vlastite maloprodajne mreže od 20-ak Piko trgovina. U želji da udovoljimo zahtjevima kvalitete i raznovrsnosti ukusa, kontinuirano ulažemo u usavršavanje tehnike i tehnologije, ali svakako i stručnih kadrova. Sveukupno nas je 300-tinjak, svih generacija i profila, no već dugi niz godina 70% zaposlenika PIK-a ipak su žene.
Što je danas u fokusu poslovanja PIK Rijeke? Koje su posljednje novosti iz asortimana mlijeka i mliječnih proizvoda, tjestenine..?
U zadnjih nekoliko mjeseci izašli smo na tržište s nekoliko novih visokokvalitetnih proizvoda. Tako smo u segmentu tjestenine izašli s novom premium linijom Paštaria tjestenine s jajima od najkvalitetnijeg durum brašna, i to sa domaćim autohtonim vrstama tjestenine kao što su fuži, šurlice i pasutice. U segmentu mljekarstva izašli smo s novim Tonka svježim sirom za kolače gdje smo u recepturi proizvoda iskoristili naše bogato iskustvo u pekarstvu i slastičarstvu kako bismo napravili najbolji svježi sir za kolače koji se peku. Također smo prvi u Hrvatskoj, pod brendom Tonka Planinski jogurt, lansirali novi okus kremastog jogurta od vanilije koji je postao apsolutni hit među potrošačima. U pekarstvu smo na tržište izašli s novim Piko Vital punozrnatim kruhom produljene svježine, kao i s pravim linzer keksima rađenim s našim domaćim maslacem.
Prepoznati ste kao proizvođač koji spaja tradicionalno i moderno – koliko je važno osloniti se na tradiciju i kako nju uklapate u moderne proizvode?
Poznato je da Rijeka baštini tradiciju u proizvodnji pašte dugu 175 godina, što je danas rijetkost, a isto tako je poznata i naša Tonka i priča o mlikaricama koje su na leđima u cik zore nosile mlijeko na leđima i pješačile do grada. S druge strane, mi danas imamo moderne linije u proizvodnji i trudimo se potrošačima ponuditi tradicionalne recepture u modernom i suvremenom dizajnu i pakiranju.
U kojoj mjeri koristite lokalne resurse i kako domaće proizvođači uključujete u svoje poslovanje? S koliko dobavljača surađujete i jeste li zadovoljni suradnjom?
Usko smo vezani sa stotinama malih poljoprivrednih proizvođača i OPGova od Istre do Like te od njih svaki dan otkupljujemo svježe domaće mlijeko trudeći se da i njima omogućimo ostanak i opstanak u rodnom kraju uz održivo poslovanje na hrvatskom tržištu. Jednako tako za svoje pekarstvo kupujemo isključivo brašno iz domaćih hrvatskih mlinova. Zadovoljni smo sa suradnjom te se iskreno nadamo kako će neki od njih i povećati svoje kapacitete proizvodnje, naročito kada je riječ o domaćem svježem mlijeku, jer ono zaista daje poseban okus i kvalitetu našoj Tonki.
Koje su prednosti PIK-ovih proizvoda u odnosu na konkurenciju? U kojim ste proizvodima među liderima?
Mi smo orijentirani na tradicionalne i zdrave recepture i smatramo da je to jedna od velikih prednosti naših proizvoda. Vjerujemo da sve veći broj hrvatskih potrošača želi kupovati originalne hrvatske proizvode pripremljene po tradicionalnoj recepturi. Sve više ljudi zna da kupovinom naših proizvoda ujedno pridonose ne samo hrvatskoj proizvodnji, nego i hrvatskom selu i poljoprivredi.
Koji su trenutno trendovi u proizvodnji pekarskih proizvoda, mlijeka i mliječnih proizvoda te tjestenine? Na što potrošači trenutno stavljaju naglasak pri izboru ovih proizvoda?
U prehrani prevladava trend prema zdravim i funkcionalnim namirnicama. Pogotovo mlađi potrošači pokazuju sve veći interes prema kvaliteti proizvoda koje kupuju. To naročito vidimo kod svježeg mlijeka i mliječnih proizvoda gdje smo u zadnjih nekoliko godina dobili i nekoliko nezavisnih nagrada po izboru samih potrošača kao najkvalitetnije svježe mlijeko, kefir ili kremasti jogurt u Hrvatskoj. Također je i nekoliko naših tjestenina osvojilo nagrade potrošača kao najbolja tjestenina u svojoj kategoriji u Hrvatskoj. S planinskom jogurtom od vanilije krenuli smo s novim okusima jer to ljudi traže i tu se nećemo zaustaviti, već kanimo nastaviti i pri tome ostati dosljedni i inovativni u nuđenju novih okusa.
Kada je u pitanju izvoz, na koja tržišta izvozite, koje brendove? Gdje najbolje poslujete, a gdje vidite mogućnost rasta?
Izvozimo na tržišta Slovenije, Bosne i Hercegovine te Srbije, ali u zadnje vrijeme također i na tržište Švicarske, Njemačke, Češke te na Bliski istok. Svuda gdje smo krenuli u izvoz primarni faktor za zaključivanje posla bila je kvaliteta naših proizvoda i visoki standardi u proizvodnji koje su potvrdili kako nezavisni kontrolori, tako i menadžeri za kvalitetu naših inozemnih poslovnih partnera za koje proizvodimo. Najviše izvozimo tjesteninu, a u zadnje vrijeme raste i izvoz pekarskih proizvoda. Što se tiče Tonke, očekujem da ćemo ove godine izaći barem na jedno novo izvozno tržište.
Koliko je trgovina u Vašoj trgovačkoj mreži te na kojem području Hrvatske? Planirate li širenje maloprodajne mreže i gdje?
Trenutno imamo 24 vlastite maloprodaje koje se uglavnom nalaze na području Rijeke i njene okolice te za sada ne planiramo širenje van Primorja i Kvarnera. Više smo ovog trenutka fokusirani na dizanje kvalitete ponude u našim postojećim trgovinama te na eventualno širenje maloprodajne mreže na području na kojem već poslujemo.
Društveno odgovorno poslovanje i briga o okolišu – koliko su visoko na Vašoj ljestvici poslovanja te koje aktivnosti poduzimate u vezi toga?
Vodimo računa o zajednici u kojoj živimo i radimo, tako da kod nas rade i invalidne osobe i ljudi s posebnim potrebama i svi su oni dio našeg tima. Među ostalim, potičemo i mnogobrojnim sponzorstvima i donacijama lokalnu zajednicu, odnosno razne kulturne i sportske udruge. Gledajući, pak, na budućnost, prvenstveno smo fokusirani na razvoj novih proizvoda koji će u što većoj mjeri koristiti razgradivu ambalažu.
Koji su daljnji strateški i poslovni planovi PIK Rijeke u narednih nekoliko godina?
PIK Rijeka je u zadnjih godinu dana prošla vlasničku transformaciju te shodno tome i promjenu Uprave i Nadzornog Odbora – što nam sada omogućuje i puno bržu dinamiku u donošenju odluka, kao i usmjerenost na dugoročno održivo poslovanje. Razmatramo nekoliko ozbiljnih investicijskih projekata koji bi nam omogućili još veću modernizaciju naših proizvodnih pogona i kapaciteta, što nam je nužno kako bismo tvrtku pozicionirali da i u budućnosti može uspješno konkurirati i razvijati se u kategorijama u kojima smo prisutni.