Osim velikih i dobro poznatih svjetskih tehnoloških brendova kao što su Dieblod Nixdorf, Toshiba i Datalogic, na sajmu u New Yorku svoje mjesto pronalaze i startupovi. Možemo s pravom reći da su ove godine startup kompanije priredile nevjerojatno inovativnu i nadasve interesantnu ponudu svojih rješenja, a u izvještaju koji slijedi izdvojili smo nekoliko rješenja koja su nas iznenadila i oduševila.
Piše: Darko Pavić, Board Member, Service Plus Group
Svi koji su na neki način uključeni u svijet tehnologije i svijet trgovine, svake godine s nestrpljenjem očekuju NRF (National Retail Federation) Retails BIG Show koji se održava u New Yorku. To je najveći sajam ovog tipa na svijetu te svakako najpoznatiji. I ove ga je godina gotovo 35.000 posjetitelja učinilo top događajem u svijetu trgovine. S obzirom na termin održavanja – siječanj, ovaj je sajam u neku ruku i direktan nagovještaj onoga što nas čeka u nadolazećoj godini. Ideje, koncepti i trendovi smjenjuju se od štanda do štanda, od kompanije do kompanije.
Osim velikih i dobro poznatih svjetskih tehnoloških brendova kao što su Dieblod Nixdorf, Toshiba i Datalogic, na ovom sajmu svoje mjesto pronalaze i startupovi. Možemo s pravom reći da su ove godine startup kompanije priredile nevjerojatno inovativnu i nadasve interesantnu priredbu svojih rješenja. U ovom smo izvještaju izdvojili nekoliko rješenja koja su nas iznenadila i oduševila.
UZMI I IZAĐI – NOVA BLAGAJNA
Pod motom ‘Walk out is new checkout’, što bi u slobodnom prijevodu značilo ‘Uzmi i izađi – to je nova blagajna’, predstavljena je i ponuda Stockwell rješenja. Radi se o konceptu sličnom Amazon storu, samo unaprijeđenom, pojednostavljenom i prilagođenom kupovini na kiosku. Što se tiče same tehnologije, ona ni u kojem slučaju nije jednostavna, već predstavlja vrhunac primijenjene umjetne inteligencije, optičkog prepoznavanja i obrade transakcija.
Prodaja na kiosku funkcionira tako što kupac započinje proces mobilnom aplikacijom, vrata kioska u obliku samoposlužne police se otvaraju, kupac uzima ono što želi i napušta prodajno mjesto. U pozadini, u trenutku kada kupac uzme proizvod, kreira se transakcija. Ukoliko kupac zadrži proizvod, transakcija se šalje na naplatu. Kako naplata funkcionira putem kreditne kartice ili paypala, ovaj proces je pozadinski te se događa usporedno s napuštanjem prodajnog prostora. Ova, odnosno slična, vrsta automatizacije prodaje i prodajnog procesa bez blagajne bila je jedna od glavnih tema sajma. I to ne samo kod startup kompanija već i kod tehnoloških divova. U ovoj sferi svakako možemo u 2020. očekivati znatne pomake i daljnja iznenađenja.
AUGMENTED REALITY (AR)
Niz startup kompanija predstavio je nekoliko izvanrednih rješenja s direktnom primjenom proširene stvarnosti. Tako je, na primjer, kompanija Wannaby iz Bjelorusije predstavila interesantnu mobilnu aplikaciju koja vam omogućuje da virtualno isprobate nove cipele. Nakon izbora cipela koje želite isprobati, dovoljno je usmjeriti kameru vašeg mobilnog telefona na vaša stopala i aplikacija će vam ‘obuti’ nove cipele. Ovo je fantastična metoda da vidite kako vam cipele stoje što će vam pomoći pri odluci o kupovini.
Ova vrsta tehnologije vrlo je interesantna u području e-trgovine, gdje kupac ne dolazi u direktan dodir sa samim proizvodom o čijoj kupovini razmišlja. Sličnu tematiku, ali sa sasvim drugom tehnologijom, pokriva kompanija Texel. Texel je proizvođač 3D skenera iz Rusije. Zanimljivo je da je jedan od glavnih investitora poznati trgovac Marks & Spencer.
Primjenjivanjem 3D tehnologije i skeniranjem, ARa Texel je u mogućnosti napraviti trodimenzionalni avatar od bilo koje osobe. Ovaj digitalni trodimenzionalni model osobe služi za virtualno isprobavanje odjeće, šminke, nakita i slično. Samo skeniranje osobe može se izvršiti u prodavaonici ili mobilnim telefonom kod kuće. Jednom napravljen, ovaj avatar se lako može koristiti u online okruženju ili u samoj trgovini. Drugi prominentni korisnik ovog rješenja je S.Oliver.
INOVACIJE U SELF-CHECKOUT (SCO) Posljednjih nekoliko godina Self Checkout (SCO) blagajne razvile su se od trenda do sasvim uobičajenog sistema blagajni u trgovinama. Pošto su postale dio svakidašnjice, nitko više ne govori o njima kao o nečemu posebnom. I baš kada su postale nešto uobičajeno, pojavile su se inovacije koje su nas vratile na tu temu. Ovaj put u kontekstu inovacije startup kompanija. Na NRF 2020 je izlagala i njujorška kompanija Caper, koju čak i Forbes spominje kao jednu od kompanija s najmlađim vlasnicima. Caper ima četiri suvlasnika mlađa od 28 godina, a kompanija na tržištu postoji samo četiri godine.
Njihova inovativna ideja je kombinacija SCO, osobnog asistenta (personal shopping assistant) i blagajne. Centralna jedinca s displejom, skenerom i čitačem kartica montirana je na kolicima za kupovinu. Kupac stavlja proizvode u kolica, a oni se automatski prepoznaju putem ugrađene kamere ili putem ugrađenog skenera. Proizvod položen u kolica mjeri se vagom koja je ugrađena u dno kolica. Vaga predstavlja dodatan način prepoznavanja proizvoda te se koristi kao sigurnosni mehanizam. Ova vrsta SCO-a je daleko jeftinija od standardnih fiksnih, a Caper čak ne vidi SCO proizvode kao konkurente, već se mjeri i uspoređuje sa standardnim blagajnama. Velika prednost ovog sistema nije samo cijena, već i mogućnost korištenja u vidu osobnog asistenta i što može služiti i kao dodatni marketinški kanal.
3D PRINTER HRANE
Istražujući inovacije prikazane na NRF sajmu, doživjeli smo još neka iznenađenja, pogotovo kada smo na jednom od štandova otkrili 3D printer za hranu. Skoro pa smo pomislili da je replikator iz zvjezdanih staza konačno izmišljen i da nas je budućnost stigla. Nažalost, i nasuprot znanstveno-fantastičnom svijetu, u ovom slučaju se nije radilo o replikatoru, već o printeru raznih formi i oblika. Pod nazivom ‘Foodini’ ovaj sistem je pravi mađioničar koji u rekordnom roku kreira fantastične oblike i forme od materijala kao što su, primjerice, čokolada ili tijesto. Svoju primjenu ova tehnologija nalazi u restoranima i sličnim okruženjima u kojima serviranje hrane igra važnu ulogu. (Više detalja o prikazanim inovacijama: www.retail-talks.com)
INOVACIJE IZ GOOGLEA
Google nosi titulu jedne od najinovativnijih kompanija na svijetu. I to s pravom. Na NRF sajmu ova je kompanija ponovno dokazala da zaslužuje ovakav imidž. Ovaj internet gigant ponudio je vrlo zanimljiv program namijenjen upravo trgovcima. Radi se o Retail Accelaration Programu (RAP), odnosno, u slobodnom prijevodu, programu za ubrzanje trgovine. Google je prepoznao veliki tehnološki problem koji nastaje u određenim procesima prodaje i dovodi korištenu tehnologiju do njenog maksimuma, a nerijetko i do njenog zakazivanja. Jedan takav segment je Black Friday u Americi, kada u jednom danu milijuni kupaca naprave milijune i milijune transakcija. Veliki sistemi skoro pa ne mogu izdržati težinu ove količine podataka. Googlov RAP predstavlja cloud tehnologiju koja pokriva upravo ovakve situacije.
Druga zanimljivost koju nam je Google prikazao na ovom svjetskom sajmu je pretraga proizvoda koja uključuje i fizičke prodavaonice. Do sada je pretraga funkcionirala isključivo za indeksirane internet stranice, odnosno njihove elemente, kao što su proizvodi. S ovom novom tehnologijom moguća je njihova pretraga i u trgovini.
Treća inovacija, koja je možda i najvažnija, je spajanje online i offline poslovanja trgovca. Koristi li trgovac centralna rješenja koja su u današnje vrijeme većinom u cloudu, onda možemo reći da online veza s cloudom postoji. Offline situacija bila bi ona u kojoj trgovac mora koristiti sisteme koji nisu na cloudu ili kada veza sa cloudom iz nekog razloga ne postoji. Tipičan primjer ovakve konstelacije su lokalni fiskalni sistemi koji po zakonu moraju biti u prodavaonici. Ovo su ‘čisti’ offline sistemi u ovom opisanom kontekstu.
Nova Googelova tehnologija pod nazivom Google Cloud Anthos cilja na rješenje ovog problema. Athos je u principu menadžment platforma za kontrolu offline i online sistema putem cloud infrastrukture. Ovo je definitivno tehnologija čije razvijanje dobro treba promatrati te možemo očekivati vrlo interesantnu evoluciju i vrlo inovativnu primjenu.
SciFi je sada
Glavni zaključak sajma je da je ono što nam se do jučer činilo kao znanstvena fantastika postalo današnjica. Glavne teme NRF 2020 bile su umjetna inteligencija (AI), Augmented Reality, robotika i sve to u cloudu. Kombinacija ovih tehnologija otvara neslućene mogućnosti i u neku ruku prizemljuje imaginarne svjetove zvjezdanih staza u svakodnevnu realnost. Svaki zaljubljenik u tehnologiju može s radošću i uzbuđenjem očekivati sljedeće vijesti. Njih će sigurno biti, i to vrlo brzo.