Kriza uzrokovana virusom Covid-19 ubrzala je digitalnu transformaciju u industrijama i može dovesti do vala konsolidacije u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija
Iako je kriza uzrokovana virusom Covid-19 ozbiljno zahvatila brojne industrije, nedavna analiza PwC-a za regiju srednje i istočne Europe (SIE) pokazala je da je ekonomski utjecaj na sektor tehnologije, medija i telekomunikacija (TMT) bio uglavnom neutralan ili čak pozitivan za neke segmente industrije. „Pandemija je imala tragične posljedice za milijune ljudi širom svijeta koji su bili izravno pogođeni virusom, izgubili dragu osobu ili su trpjeli zbog karantene koja je bila neophodna za zaustavljanje širenja virusa, a mnogi su izgubili i posao. Ipak, zbog krize je došlo do golemog ubrzanja digitalne transformacije globalne ekonomije“, izjavio je Dejan Ljuština, voditelj sektora TMT za regiju SIE.
Detaljna je analiza predstavljena na nedavnom internetskom događanju na kojem je gost predavač bio Daniel Dines, predsjednik uprave UiPath, tehnološkog giganta koji se bavi robotskim procesima automatizacije.
GOOGLE I FACEBOOK DOBITNICI
Tržišni segment TMT sektora koji je najteže bio pogođen pandemijom bio je tradicionalni segment medija i zabave uključujući kina, kazališta i koncertne prostore. Tradicionalno oglašavanje također je naglo opalo te je došlo do prijelaza na digitalno oglašavanje, pri čemu su najveći dobitnici igrači poput Googlea i Facebooka. S druge strane, tržišni segment digitalnih medija i zabave značajno je porastao u protekla tri mjeseca, pri čemu su mnogi potrošači prešli na platforme video sadržaja na zahtjev, dok je u sektoru igara zabilježen snažan porast broja preuzimanja. Slično tome, aktivnosti telekom operatera porasle su zbog povećanja podatkovnog prometa. Utjecaj na tehnološke tvrtke bio je raznolik, pri čemu je utjecaj krize na tvrtke koje se bave B2B tehnološkim proizvodima bio negativniji nego na B2C tvrtke.
Shodno tome, u protekla tri mjeseca uporaba platformi za e-trgovinu, aplikacija za telekonferencije i telemedicinu naglo je porasla. „Ove promjene u ponašanju potrošača odrazile su se na burzi, a velike tehnološke tvrtke zabilježile su značajne dobitke na području tržišne kapitalizacije, oporavljajući se puno brže nakon početnih gubitaka zabilježenih u ožujku i nadmašujući opće tržišne indekse.
Ipak, situacija je složenija za tehnološke startupove jer su brojne tvrtke suočene s problemima s likvidnošću. Stoga bismo u skoroj budućnosti mogli doživjeti val konsolidacije na tržištu TMT-a, a veliki igrači, uključujući telekom operatere, koji imaju novac, mogli bi iskoristiti priliku za povećanje svoje tržišne prisutnosti u brzorastućim tehnološkim segmentima“, istaknuo je Ljuština. Val aktivnosti vezanih uz spajanja i preuzimanja već je primijećen u posljednja tri mjeseca, a preuzimanja su već najavile kompanije poput Facebooka, Microsofta, Ubera, DocuSigna, Intela i Zooma.
Daniel Dines smatra da će trenutačna kriza ubrzati promjenu u načinu rada i poslovanja tvrtki. „U najmanju ruku prelazimo u hibridno radno okruženje. Uobičajeno radno vrijeme od 9.00 do 17.00 sati, od ponedjeljka do petka, uz obavezno pojavljivanje u uredu, postat će prošlost“. Također je istaknuo da bi kriza uzrokovana virusom Covid-19 za SIE mogla stvoriti više prilika nego za zapadnu Europu. „Imamo priliku preskočiti generaciju u našem razvoju prema digitalnoj tehnologiji i radu na daljinu ako budemo brzi i ne propustimo priliku koju nam donosi ovaj val digitalne transformacije“.
TELEKOMUNIKACIJE
Kako se utjecaj pandemije na poslovanje povećava, tvrtke u telekomunikacijskom sektoru moraju se prilagoditi kako bi nakon krize bile spremne za novu stvarnost. To znači fokusiranje na 5 područja koja će biti ključna za budućnost:
1. Reorganizacija svekanalnog pristupa i digitalnog iskustva kupca;
2. Pripremanje za potencijalne državne intervencije u gospodarstvo, poput asimetričnog oporezivanja usmjerenog na sektore visokog rasta ili ograničavanja slanja opomena radi zaštite ranjivih potrošača;
3. Pažljivo upravljanje likvidnošću i pripremanje za potencijalni porast nenaplativog duga; 4. Procjenjivanje prilika za stjecanje;
5. Razmatranje osvajanja novih tržišnih segmenata s visokim potencijalom, poput online obrazovanja ili telemedicine.
Tradicionalno oglašavanje također je naglo opalo te je došlo do prijelaza na digitalno oglašavanje, pri čemu su najveći dobitnici igrači poput Googlea i Facebooka
Tehnološke tvrtke, ovisno o svojoj financijskoj snazi i potencijalu rasta, na raspolaganju bi mogle imati četiri strateške mogućnosti:
1. Tvrtke s velikim potencijalom rasta, ali slabom financijskom situacijom trebale bi se usredotočiti na popravljanje osnovnih stvari – upravljanje novcem, osiguravanje financiranja izvana i uštede na troškovima.
2. Tvrtke sa slabom financijskom situacijom koje posluju unutar tržišnog segmenta s niskim rastom morat će pronaći načine za opstanak – osmisliti strategiju preokreta u poslovanju, ubrzano smanjiti troškove, osigurati podršku strateškog partnera ili uzeti u obzir eventualnu prodaju.
3. Tvrtke u povlaštenom položaju, s jakim financijama i velikim potencijalom rasta, mogu krenuti u „napad“ i ispitati mogućnosti širenja, uključujući spajanja i preuzimanja, kako bi osigurale kapacitete koje im nedostaju i pridobile najbolje stručnjake. Ako se odluče na oprezniji pristup, takve bi tvrtke mogle razmotriti prikupljanje dostatnih sredstava kako bi se zaštitile od pesimističnih scenarija.
4. Financijski jake tvrtke, ali sa slabim potencijalom rasta, mogu iskoristiti aktualnu krizu kao priliku za transformaciju te istražiti načine na koje fiksne troškove mogu pretvoriti u varijabilne, izraditi planove za nepredviđene situacije te istražiti neorganske mogućnosti rasta uz manji trošak.
MEDIJI I ZABAVA
U sektoru medija i zabave prednost bi trebalo dati uvođenju mjera brzog smanjenja troškova kako bi se održala profitabilnost u kontekstu opadajućih prihoda. Tvrtke u tom sektoru također bi trebale djelovati odmah kako bi mogle uspješno upravljati povećanjem troškova sadržaja zbog trenutačno ograničenih globalnih kapaciteta za proizvodnju sadržaja. Tvrtke u sektoru medija i zabave također mogu ispitati alternative za stvaranje sadržaja kako bi obogatile ponudu i smanjile troškove sadržaja, istovremeno nastojeći pridobiti nove kupce olakšavanjem pristupa. Također bi mogle istražiti mogućnosti sudjelovanja u spajanjima kako bi ostvarile rast i stvorile sinergije. „Ukratko, ovaj val digitalnog ubrzanja može donijeti brojne prilike tvrtkama iz TMT sektora, pod uvjetom da pažljivo plove neistraženim vodama ove još uvijek aktualne krize“, zaključuje Ljuština.