Postojeći standardi kupovine, nesigurnost u slučaju ponavljanja epidemije te povećana briga za osobnu sigurnost predviđaju još dominantniju ulogu online trgovine
Piše: Monika Polanec, Content & Specialist, Ceneje d.o.o.
Teško bi do prije nekoliko mjeseci mogli zamisliti realnost koja nas je u razdoblju pandemije dočekala praktički preko noći. Online prodaja iz godine u godinu raste i zadnjih pet godina je dosegla oko 30%. Zbog trenutnih vanjskih čimbenika rast se ekstremno ubrzao. Nalazimo se u razdoblju tektonskih promjena, budući da su se zadnjih mjeseci gotovo svi potrošači preselili na internet.
Prema podacima Europske komisije (Digital Scoreboard 2019.) 50,2% hrvatskih građana korisnika interneta je u 2019. kupovalo online, odnosno 40,2% cjelokupne populacije. Svakako je moguće očekivati da će u razdoblju nakon korone, web prodaja postati još snažniji kanal kupovine i samim time još konkurentnija ostalim alternativnim i tradicionalnim kanalima. Na platformi za usporednu kupovinu Jeftinije.hr, pri prognozi trendova, od velike su nam pomoći analize potražnje prethodnih godina. Ove godine smo u potpuno novoj realnosti ecommerca uočili čak i promjenu trendova kupnje.
RANIJI POČETAK SEZONE
Priprema kućnih ureda i virtualnih učionica u dječjim sobama iznenada je, primjerice, iziskivala veće investicije u ožujku i travnju. Zato smatramo kako je ovogodišnja stvarna sezona prodaje u kategoriji računala – počela ranije. S ciljem neometanog rada od kuće, morali su se opremiti kućni uredi. Za mnoge je to značilo kupnju potpuno novog računala ili laptopa što pokazuju podaci u nastavku. Dječje sobe postale su pravi mali uredi što se vidi i u iznimnom porastu potražnje za pisaćim stolovima i stolicama. Rad od kuće odvijao se u različitim prostorijama što je potrošače potaknulo na razmišljanje o ponudi praktičnih, prenosivih proizvoda koji omogućuju fleksibilnost radnog prostora. Upravo će nastava za koju možemo očekivati da će ponovno odvijati dijelom od kuće, dijelom u školi, zahtijevati proizvode s takvim karakteristikama. Nevjerojatan skok potražnje od čak 2332% primijetili smo kod web kamera.
Dodatan razlog za njihov porast kupovine su i online kontakti s obitelji koja živi izvan granica Hrvatske. Postojeći standardi kupovine, nesigurnost u slučaju ponavljanja epidemije te povećana briga za osobnu sigurnost predviđaju još dominantniju ulogu online trgovine. Za cjelokupan pregled i identifikaciju ključnih čimbenika online prodaje, njihovog kretanja i utjecaja potrebno je predvidjeti buduće trendove.
U slučaju drugog vala, pripremljenost trgovaca bit će ključna i zato je iznimno važno, posebno online trgovcima, na vrijeme se pripremiti i ponuditi one proizvode koje će kupci zasigurno trebati i kupovati
Na temelju podataka redovito analiziramo i prognoziramo kupovno ponašanje potrošača. Iako smo proteklih godina mogli s visokom točnošću opisati i pratiti sezonske trendove te kupovne potrebe potrošača, u razdoblju epidemije suočili smo se s nepredvidljivim okolnostima u dinamici kupovnih procesa. Proglašenjem epidemije najprije smo primijetili ogroman rast potražnje na različitim područjima. Unatoč neizvjesnosti, potrošači su pokazali veliko zanimanje za proizvodima u segmentu računalne opreme, mobilne telefonije i audio&video opreme što pokazuju i naši podaci.
PORAST KUPOVINE TELEVIZORA
Povećanjem slobodnog vremena kod potrošača se povećala i potreba za provođenjem kvalitetnih trenutaka kod kuće te osiguranju ugodnog i sigurnog okruženja za sebe i svoju obitelj. Izniman porast zabilježili smo kod LED televizora (243%), pojačala i receivera (238%), slušalica (168%) te Hi-Fi uređaja (343%). Praćenje novog i zabavnog sadržaja na malim ekranima potaklo je hrvatske potrošače i na kupnju plazma televizora i to za čak 330% više. Sve to ukazuje na povećanu želju za poboljšanjem kvalitete vremena kojeg smo morali provesti kod kuće ili za nadogradnjom postojećih uređaja koji nam služe za zabavno i opuštajuće provođenje slobodnog vremena.
U slučaju drugog vala i ponavljanja mjera, pripremljenost trgovaca bit će ključna i zato je iznimno važno, posebno online trgovcima, na vrijeme se pripremiti i ponuditi one proizvode koje će kupci zasigurno trebati i kupovati! Primijetili smo drastičan porast pretraživanja među uređajima bijele tehnike koji omogućuju pohranjivanje i zamrzavanje hrane te klima uređaja. Čini se da porast prodaje hladnjaka i zamrzivača prati želju (i potrebu) za pohranjivanjem većih količina hrane kako bi se osigurala dovoljna opskrba kućanstva što potvrđuje i rast kupnje zamrznute hrane u razdoblju izvanrednih mjera.
U želji da razdoblje izvanrednog stanja prežive dobro opskrbljeni, hrvatski su potrošači počeli obraćati sve više pažnje na kupnju proizvoda iz segmenta Dom i vrt. Podaci tako pokazuju da je indeks potražnje bio 242% veći nego prošle godine. Činjenica je da online prodaja raste – već u bližoj budućnosti očekuje se rast od 5-6 %. Uz velike promjene navika kupovine i potpuni prijelaz u online svijet, online poslovanje predstavlja novu pouzdanu konstantu čak i za onaj dio populacije koji do sada nije imao iskustva s online kupovinom. Ova činjenica web trgovcima u novoj stvarnosti omogućuje veliki manevarski prostor za rad uz oprezno strateško razmatranje novih ekonomskih mjera. Oni koji to uspiju napraviti ranije i učinkovitije, s boljim pretpostavkama kupovnog ponašanja, imat će priliku opstati, možda čak i pobijediti.