Osim što nam podaci govore o nevjerojatnom skoku korisnika komunikacijskih platformi poput Whats appa, Telegrama, Zooma ili Microsoft Teamsa, pokazuju nam i zanimljivosti poput podataka da više od 60% ispitanika provodi veliku količinu raspoloživog vremena u danu pregledavajući digitalne sadržaje te da 50% njih kupuje online više nego prije pandemije
Piše: Ozren Tabaković, voditelj PR odjela I TO NIJE SVE! kreativne agencije
Promatrajući posljednja istraživanja na globalnoj razini FMCG industrije, jasno je da povratka na staro nema. Navike potrošača su se promijenile. Danas se proizvodi u velikoj mjeri kupuju online, pa čak i kada se vratimo u doba kada ćemo moći bez maski hodati i pretraživati police u trgovinama s našim najdražim proizvodima i brendovima, teško možemo očekivati da će se potrošači odreći komfora kupovine provjerenih proizvoda iz udobnosti vlastitog doma, i to u svega nekoliko klikova.
Velikani retaila na globalnoj razini već godinu dana ulažu znatna sredstva kako bi svojim korisnicima omogućili izvanredno korisničko iskustvo, te se sva ulaganja oslanjaju na jačanje online i digitalnih komunikaijcskih kanala. Ta promjena je, sada možemo sa sigurnošću reći, stalna. Retail industrija se uvelike počela oslanjati na tech sektor jer je to budućnost kupovine i trgovine, a posljednji trendovi nam govore da je pred nama vrlo izazovno i zanimljivo razdoblje u kojem možemo očekivati velike promjene u retailu.
Prema posljednjem istraživanju o online potrošačima koje je predstavljeno na konferenciji trgovine i razvoja Ujedinjenih naroda, objavljeni su rezultati koji jasno govore u kojem će se smjeru razvijati retail industrija. Istraživanje je provedeno u ukupno devet zemalja: Brazilu, Kini, Njemačkoj, Italiji, Rusiji, Južnoj Koreji, Južnoj Africi, Švicarskoj i Turskoj, a podaci istraživanja jasno daju naslutiti da će digitalni kanali biti primarni komunikacijski kanali u koje će se ulagati sljedeće četiri godine.
Osim što nam podaci govore o nevjerojatnom skoku korisnika komunikacijskih platformi poput Whats appa, Telegrama, Zooma ili Microsoft Teamsa, pokazuju nam i zanimljivosti poput podataka da više od 60% ispitanika provodi veliku količinu raspoloživog vremena u danu pregledavajući digitalne sadržaje, te da 50% njih kupuje online više nego prije pandemije. Samo za usporedbu, brojka potrošača koji su kupovali online 2018. bila je na razini od 22%, dakle jasno je o kakvom se skoku radi u vrlo kratkom vremenskom roku.
Ono što je možda najzanimljiviji dio ovog velikog istraživanja su podaci koji govore o navikama potrošača te je to svakako i dio koji je zanimljiv svima koji rade u retailu. Naime, prema rezultatu istraživanja, uistinu veliki broj potrošača očekuje da će se digitalni trendovi, usvojeni tijekom pandemijske krize, nastaviti i u post pandemijsko vrijeme te je to možda i najvrjedniji podatak ovog istraživanja. Više od 50% ispitanika će nastaviti ili će češće obavljati online kupovinu, dok će skoro 60% ispitanika koncentrirati svoju kupovinu na one proizvode koji su im esencijalni.
Uz ove podatke imamo i nevjerojatan skok kada govorimo o navikama potrošača oko željenog načina nabavke namirnica ili kupljenih proizvoda: 85% ispitanika preferira dostavu do svojih vrata, 22% preferira podizanje robe kod logističkog providera, 19% preferira dostavu do svog radnog mjesta te 15% bira podizanje robe u trgovini. Dakle, podaci nam jasno govore o tome na koji način se promijenilo korisničko iskustvo te koja su očekivanja od retaila u razdoblju pred nama.
UMJETNA INTELIGENCIJA
U posljednje vrijeme svjedočimo velikom rastu AI (Artificial Intelligence) industrije te se upravo u automatizaciji procesa vidi i budućnost ne samo retail industrije, već i svih ostalih poslovnih segmenata. Prema posljednjim podacima istraživačke kuće Gartner, 77% retailovaca ima u planu implementaciju umjetne inteligencije u svoje poslovanje i to već tijekom ove godine. Također, od ove velike brojke, 87% trgovaca na prvo mjesto navodi uvođenje robotike u svoje distributivne centre.
INOVATIVNA RJEŠENJA U RETAILU
Od ostalih novosti, kroz većinu istraživanja i najava velikih trgovaca spominju se tri glavna segmenta u kojima možemo očekivati velike promjene i uvođenje inovativnih rješenja koja će potrošačima svakako olkašati, obogatiti i pojednostaviti korisničko iskustvo.
Augmented Reality
Na prvom mjestu se govori o Augmented Reality rješenjima. Augmentirana stvarnost nudi izvrsnu alternativu svima onima koji i dalje žele iskustvo fizičke trgovine, odnosno shoppinga. Prema istraživanju Eurostata, za 70 posto ispitanika koji i dalje preferiraju fizičko nad online shopping iskustvom, zajedničko je da žele “osjetiti” proizvod u rukama. Augmentirana stvarnost ovom doskače tako da nudi 3D pregled proizvoda te na taj način smanjuje potencijalne zdravstvene rizike kojima se u ovo pandemijsko vrijeme izlažu posjetitelji fizičkih trgovina.
Computer Vision
Još jedna novost je Computer Vision. Radi se o kompjuterskoj automatizaciji vizualnih procesa koji nastoji razumjeti i automatizirati zadatke koje inače provodi ljudski vizualni sustav. On pribavlja, obrađuje i analizira digitalne slike i videozapise kako bi mogao razumjeti te, u konačnici, donositi odluke koje bi inače zahtjevale ljudsku interakciju. Ovaj alat je iznimno koristan prilikom upravljanja stanja na policama u fizičkim trgovinama te se njegovim korištenjem skraćuje vrijeme i pojednostavljuje punjenje polica, no i uvelike utječe na podizanje kvalitete potrošačkog iskustva.
Endless Isles
Kao posljednja novost spominju se Endless Isles – nepregledni redovi. Upravo iz razloga što smo ipak još daleko od zatvaranja fizičkih trogvina, trgovci žele priuštiti najbolje korisničko iskustvo svojim posjetiteljima. Osim individualiziranih preporuka, pojednostavljene kupovine i kvalitetne i brze korisničke podrške, to uključuje i dostupnost proizvoda u trenu kupovine. No nekada proizvodi nisu dostupni te tu nastupa sustav Endless Isles. Radi se o in-store ekranima ili mobilnoj aplikaciji putem kojih korisnici mogu provjeriti raspoloživost proizvoda u web shopu ili u drugim trgovinama. Osim pronalaska željenog proizvoda, korisniku se nudi i mogućnost pregleda proizvoda u 3D modelu, ali i preporuke za alternativu te se time i povećava zadovoljstvo kupovine.