„Raduje me što je svijest potrošača o važnosti konzumacije kvalitetnijih i zdravijih proizvoda svakim danom sve veća te spremno odgovaramo na takve zahtjeve tržišta s laganijim i blažim okusima suhomesnatih delicija proizvedenih u srcu Slavonije“, ističe Mario Veraja, voditelj prodaje mesnih proizvoda u Žito grupi
Razgovarala: Marija Sedlar
Mario Veraja radno je iskustvo počeo stjecati odmah po upisu Ekonomskog fakulteta u Osijeku 2007. godine na raznim studentskim poslovima koji su uvijek bili vezani uz prodaju. Uz kontinuirani rad tijekom studiranja, bio je angažiran u Studentskom zboru, kao demonstrator te suorganizator raznih događaja na fakultetu.
„Odmah nakon završetka studija zapošljavam se kao prodajni predstavnik te svoju karijeru u prodaji razvijam na zdravim temeljima, prolazeći kroz cijeli lanac funkcioniranja prodaje: od prvog kontakta s policom, kupcem, rokovima, izazovima logistike, ali i pritiscima koje posao u prodaji sa sobom nosi. Nakon nepune tri godine terenskog rada dolazim u Osatina grupu gdje sam bio zadužen za ustroj potpuno nove djelatnosti unutar grupe, mesne industrije. Aktivno sam koordinirao i sudjelovao u svim procesima razvoja mesne industrije, od dobave sirovine, kreiranja brenda, asortimana proizvoda, nabave repromaterijala, a posebno izradi kalkulacija i lansiranja proizvoda na tržište.“
Kada se brend DOBRO pojavio na tržištu, Mariju je bio veliki izazov postati dijelom takvog projekta, te se 2018. pridružuje prodajnom timu Žito grupe na poziciji voditelja ključnih kupaca za brend DOBRO te preuzima veće trgovačke lance, kao i dio kupaca na tržištu EU.
„Prethodno stečena znanja i iskustvo doprinijela su mom daljnjem razvoju pa sam većinu izazova dočekao spremno, nastojeći djelovati preventivno, predvidjeti moguće scenarije i reagirati na vrijeme. Smatram da je ključna stvar za napredak svakodnevno učiti iz vlastitog, ali i tuđeg iskustva, nadograđivati se, ali možda i najvažnije, ne bojati se odgovornosti u ključnim trenucima. Tvrtka je prepoznala moj rad te potkraj 2019. preuzimam poziciju voditelja prodaje za domaće i inozemna tržišta. Danas tako rukovodim prodajom na domaćem tržištu koja uključuje sve trgovačke lance, TT i HoReCa kanale, kao i na svim našim izvoznim tržištima.
Na domaćem tržištu te na tržištu Slovenije, BiH, Crne Gore, Poljske, Češke i Slovačke smo prisutni s brendom DOBRO dok smo u DACH regiji, Švedskoj, Danskoj, Srbiji i ostalim izvoznim tržištima prisutni s brendom ADRIA D’ORO. Značajan udio u prodaji ostvarujemo i kroz robne marke, ponajviše na izvoznom tržištu, ali i kroz B2B kanale, gdje izdvajam tržište Italije i Mađarske. Kao voditelj prodaje, sa svojim timom pratim i kreiram cjelokupni proces od proizvodnje do police te praćenje efekta nakon prodaje. Voditi tim prodaje u FMCG sektoru, a osobito u segmentu proizvoda u hladnom režimu, je složen posao koji zahtjeva čitav niz aktivnosti, od planiranja skladištenja, distribucije pa do pronalaska pozicije na polici za svaki proizvod. Moj glavni zadatak je od 15 pojedinaca napraviti tim sa sinergijskim učinkom i ostvariti najbolji mogući rezultat!“
MOTIVIRANI I SAVJESNI ZAPOSLENICI
Mariov tim sastoji se od prodajnih predstavnika, voditelja ključnih kupaca i podrške prodaji, a s obzirom na buduće planove i projekte vjeruje kako će uskoro i povećati. „Uvijek volim reći da se dva istovrsna poduzeća ponajviše razlikuju po ljudima i da su upravo ljudi ključ je li poduzeće više ili manje uspješno. Imamo iznimne ljude koji su motivirani i savjesni te vjerujem da, kada vodiš takav tim, svaki izazov možeš prihvatiti bez straha. U vođenju tima treba polagati veliku pažnju na zadovoljstvo djelatnika i njihovu opterećenost, što nastojim na vrijeme detektirati i pravedno raspodijeliti obveze i odgovornosti. Nema većeg ubojice motivacije od osjećaja da se rezultat i trud ne vrednuju i ne cijene – vjerujem da i moj tim to prepoznaje i da je u tome tajna što funkcioniramo bez turbulencija“.
Izazovi u poslovanju su svakodnevni i kao takve ih ne smijemo zanemarivati, smatra Mario te dodaje kako veliki problemi u poslovanju rijetko nastanu ‘iz vedra neba’ – obično je to posljedica kroničnog zanemarivanja sitnih pokazatelja i svakodnevnih aktivnosti koji s vremenom prerastu u ozbiljan problem i posljedicu. „Svaki dan analiziramo informacije s terena i pokušavamo se prilagoditi za nadolazeći period, ovisno o kretanju tržišta ili aktivnostima konkurencije. Generalno, vjerujem da je u prodaji najvažniji alat informacija. Danas su promjene jako brze, tko prvi ima informaciju i spreman ju je odmah koristiti na ispravan način ostvaraje prodaju, tko ne dolazi pravovremeno do informacije ili kasno reagira, puno se više muči. Gledajući s tog aspekta, pandemija je došla iznenada, imali smo eksploziju prodaje u fazi panike kada su ljudi gomilali kućne zalihe, ali nakon toga je uslijedio pad prodaje u retailu, a HoReCa je potpuno stala.
Vrlo sam ponosan na suradnje koje smo ugovorili s velikim trgovačkim lancima na inozemnom tržištu što pokazuje kvalitetu naših proizvoda i ispunjava našu viziju da u Slavoniji želimo proizvoditi trajne mesne proizvode koji će se konzumirati i izvan naših granica.
Na sreću, očekivali smo takav scenarij, nismo gomilali zalihe te smo na vrijeme smanjili lagere gotove robe i kada je potražnja pala nismo pretrpjeli financijske gubitke. Izgubljeno tržište smo uspjeli nadomjestiti ponajprije novim tržištima u izvozu koja su se otvorila netom prije početka pandemije. Do kraja godine smo i domaće tržište uspjeli podići na razinu prethodnog razdoblja te smo, u totalu, ostvarili bolje rezultate nego godinu ranije. U budućnosti nam je imperativ jačati svoju tržišnu poziciju. Analizom tržišta redovito tražimo tržišne niše gdje se možemo približiti potrošačima i ponuditi im priliku da kušaju naše proizvode. Ove godine nam je jedan od fokusa jačanje segmenta delikatesnog programa te smo već za ovu sezonu pripremili četiri vrhunske trajne salame za odjele delikatesa. Posebno bih istaknuo da će Pannonico salama DOBRO i Zimska salama DOBRO biti nešto novo na tržištu. Birani komadi mesa, u ovitku s plemenitom plijesni te s udjelom mesa crne slavonske svinje svakako će biti nešto što svaki istinski gurman treba probati“, poručuje Mario.
POTPUNO ZAOKRUŽENA PROIZVODNJA
S obzirom na to da je DOBRO relativno mlad brend koji sa, kako ističe Mario, blažim, nježnijim i laganijim suhomesnatim proizvodima u odnosu na tradicionalnu hrvatsku proizvodnju predstavlja svojevrstan odmak na domaćem tržištu, vrlo su zadovoljni kako su ih potrošači prihvatili.
„Svakodnevno aktivno radimo na proširenju dostupnosti i unaprjeđenju kvalitete naših proizvoda. Znanja, kapacitete i kvalitetu imamo, a na nama je da se izborimo za svoju poziciju i vjerujem da ćemo u tome uspjeti“, Žito grupa je jedan od najvećih proizvođača poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u Hrvatskoj, a naša prednost je u potpuno zaokruženoj proizvodnji koja funkcionira po principu od polja do stola. U suradnji sa svojim kooperantima raspolažemo s gotovo 80.000 ha obradivih površina na kojima uzgajamo sirovinu za proizvodnju stočne hrane u našoj tvornici Vitalka. Istom stočnom hranom koju sami proizvodimo hranimo životinje na vlastitim farmama, a s osam svinjogojskih farmi jedan smo od vodećih proizvođača svinja u Hrvatskoj“.
ISPUNJAVAJUĆI POSAO
Mario priznaje da teško može izdvojiti jedan najdraži projekt: „Naša priča je još uvijek u razvoju, svakodnevno pokrećemo nove projekte na domaćem ili inozemnom tržištu i vrlo je teško izdvojiti poseban projekt. Vrlo sam ponosan na suradnje koje smo ugovorili s velikim trgovačkim lancima na inozemnom tržištu što pokazuje kvalitetu naših proizvoda i ispunjava našu viziju da u Slavoniji želimo proizvoditi trajne mesne proizvode koji će se konzumirati i izvan naših granica. Vrlo značajnim smatram i plan profitabilnosti na kojemu aktivno radim sa svojim timom i izrazito sam ponosan što smo uspjeli dostići ravnotežu cijena i količina te očuvati profitabilnost u ovim nestabilnim vremenima kada je cijena sirovina bilježila ekstremne oscilacije.“
Svakodnevno aktivno radimo na proširenju dostupnosti i unaprjeđenju kvalitete naših proizvoda. Znanja, kapacitete i kvalitetu imamo, a na nama je da se izborimo za svoju poziciju i vjerujem da ćemo u tome uspjeti.
Pitamo Marija je li ova pozicija ispunila njegova očekivanja, na što odgovara: „Dok imam energiju raditi određeni posao, to mi je dovoljan pokazatelj da me posao ispunjava. Češće se pitam ispunjavam li očekivanja svoje pozicije i činim li dovoljno da ju opravdam te napravim pozitivne pomake i rezultate.“
Mario je uz posao angažiran oko vlastitih projekata koji nemaju dodirnih točaka s poslom koji radi tako da mu je to svojevrsno opuštanje nakon posla i najčešće na taj način provodi slobodno vrijeme. „Generalno, nisam nikada imao klasičan hobi, uvijek je to bio nekakav dodatni posao u privatnoj režiji, koji bi me opuštao i koji bih radio bez stresa. Stvaranje me pokreće, volim vidjeti rezultate svoga rada. Na kraju dana uvijek se trudim pronaći vrijeme za šetnju – sat do dva hodanja svaki dan pomaže mi razbistriti misli i pripremiti me za novi dan. Volim vrijeme provoditi u prirodi, šuma i voda su mi idealna kombinaciji, po mogućnosti bez signala za telefon“, za kraj otkriva Mario.