Retail trendovi 2022.: Traži se jednostavna prilagodba integrirane komunikacije prema korisnicima

Agencija I TO NIJE SVE! nedavno je ostvarila suradnju s globalnim dostavljačem Wolt zahvaljujući kreativnim marketinškim rješenjima kroz koja su uspjeli dočarati cjelovitu priču Wolta i koja su izrazito jednostavna za primjenu na svim njihovim komunikacijskim kanalima

Piše: Alen Kekić, CEO kreativne agencije I TO NIJE SVE!

Naša suradnja s Woltom na globalnoj razini vrlo je zanimljiva priča i dala nam je neprocjenjiv uvid u ono što međunarodne kompanije traže od kreativnih rješenja te koriste u svrhu promocije svojih usluga ili proizvoda.

Iako je cijela priča krenula natječajem za njihovu lokalnu agenciju za hrvatsko tržište, na kojemu nismo prošli, prijedlozi naših kreativnih rješenja su zapeli za oko centrali u Finskoj, nakon čega su otkupljeni te će se koristiti bez geografskih i vremenskih ograničenja u svrhu promocije Wolt usluga i proizvoda na globalnoj razini.

Ovo iskustvo nam je pružilo jedinstveni uvid u način na koji kreativu doživljavaju veliki međunarodni igrači, pogotovo kada je Wolt u pitanju, jer se radi o tehnološkoj kompaniji koja surađuje s retailom u 23 zemlje i prisutna je u više od 180 gradova na svijetu.

Ono što je Wolt privuklo našim rješenjima je upravo činjenica da smo u našim kreativnim prijedlozima, dakle većinom se radi o vizualnim materijalima, ispričali cijelu priču. Uspjeli smo vizualno dočarati cjelovitu priču Wolta koja je izrazito jednostavna za primjenu na svim njihovim komunikacijskim kanalima koje koriste u svrhu komunikacije sa svojim korisnicima ili klijentima.

Upravo je ta jednostavnost prilagodbe integrirane komunikacije ono što će i industrija priželjkivati u razdoblju koje je pred nama. Jer, iako ovog puta više ne moramo pričati u Covidu, svakako ostaju ‘posljedice’ – navike potrošača su se u potpunosti promijenile i nema više povratka na staro.

NADOLAZEĆI TRENDOVI

Prema posljednjem objavljenom globalnom istraživanju revizorske kuće PwC (PriceWaterhouseCoopers) Global Consumer Insights Pulse Survey, u posljednjih 12 mjeseci 46 posto kupovine odvijalo se u trgovinama dok se 54 posto kupovine odvijalo online, odnosno većinom putem smartphonea, tableta ili računala. Ovo je vrlo vrijedan podatak jer govori o tome da je online kupovina premašila kupovinu odlaskom u trgovine, a trendovi govore o tome da će se taj jaz samo povećavati u korist online shoppinga.

Prije svega godinu dana pričali smo o e-commerce poslovanju i načinu na koji kompanije koriste svoje web alate i kanale kako bi plasirali i prodali svoje proizvode dok danas već razgovaramo o Social Commerceu – iskustvenom shoppingu putem društvenih mreža. Dakle više ne morate putem treće strane ili web stranice posjetiti web shop kako biste ostvarili kupovinu, već je dovoljno u svega nekoliko klikova putem društvenih mreža ostvariti kupnju proizvoda.

Primjer ovog trenda vidimo u partnerstvu TikToka i Shopifyja, razvijanju Snapchatovih ‘dućana’ ili uvođenju Facebookovih dućana (Facebook Stores), putem kojih se već danas ostvaruje direktna kupovina proizvoda, bilo putem Facebooka ili Instagrama. Razvijanje ovakvih platformi daju mogućnosti kompanijama da svoje proizvode, bilo skupne ili pojedinačne, plasiraju te na kreativan način i promoviraju putem ovakvih platformi.

Možda najveću promjenu vidimo i u Influencer marketingu koji je posljednje dvije godine u svojoj tranziciji – od ‘plastičnih’ fotografija s proizvodom do iskrenog i jedinstvenog sadržaja koji plijeni pažnju. Pažnja više nije usmjerena isključivo na makro influencere, već brendovi u većoj mjeri posežu za mikro influencerima s kojima poželjno dijele i zajedničke vrijednosti te na taj način ostvaruju iskren sadržaj i povećavaju angažman korisnika.

SVIJET VS HRVATSKA

Za neke trendove još nismo spremni, primjerice kupovina putem pametnih zvučnika (Smart Speakera) koji su tržištu predstavljeni od strane Googlea (Google Home) ili Amazona (Amazon Echo). Radi se o visoko tehnološkim proizvodima visoke cijene te domaće tržište još nije spremno za raširenu uporabu ovakvih proizvoda. No ne kaskamo za svijetom, pogotovo kada uzmemo u obzir činjenicu da se u Hrvatskoj tech kompanije razvijaju nevjerojatnom brzinom.

Ono što domaća retail industrija također može očekivati je usklađivanje etičkih, vrijednosnih i odgovornih standarda s njihovim korisnicima. Većina provedenih istraživanja govori o globalnim podacima da će korisnici, odnosno kupci, prije uložiti u kupovinu brendova s kojima dijele zajedničke vrijednosti, nego u one koji nemaju ‘višu svrhu’.

Što to znači? Ukratko, društveno dogovorno poslovanje i ponašanje kompanija danas je važnije nego ikad te će kompanije koje se zalažu za određene vrijednosti svakako biti nagrađene od strane svojih korisnika. Također, još se neki trendovi ubrzano razvijaju podjednako u svijetu i Hrvatskoj, a koji su itekako bitni za retail industriju.

Neki od trendova su svakako povećana uporaba i razvoj chatbotova koji postaju prva postaja interakcije između kupca i trgovine ili razvoj digitalnih asistenata koje već, primjerice, koristi LEGO. Vidljiva promjena kod korisnika je i u njihovom ponašanju, a ne samo u navikama kod kupnje.

Naime, ne čudi da je kupovina higijenskih proizvoda i dalje u porastu te prema izvještaju kompanije Accenture, pod nazivom The Retail Experience Reimagined, 34 posto kupaca kontinuirano povećava kupovinu higijenskih proizvoda za vlastitu upotrebu, što je svakako vrijedan podatak za industriju. Retailu se, naime, otvara prilika za povećanje brige oko svojih korisnika te stvaranje jedinstvenog korisničkog iskustva oko zdravlja i zaštite zdravlja.

TREND DOSTAVLJANJA NAMIRNICA

Zaključno – jer smo ovaj članak i započeli na temu naše suradnje s Woltom – rekao bih da je trend dostavljanja namirnica jedan od najuočljivijih trendova na hrvatskom i globalnom tržištu. Skraćivanje vremena dostave i proširivanje ponude koje dostavljačke službe nude svojim krajnjim korisnicima ujedno su prilike retailu da integrira uslugu u svoje redovno poslovanje te na taj način podiže kvalitetu korisničkih iskustava kupaca koji će očekivati od trgovaca brzu, pouzdanu i jednostavnu dostavu do vrata.