Kako je pandemija promijenila FMCG sektor i prioritete potrošača

Još uvijek aktualna pandemija nesumnjivo je utjecala na potrošače i njihove preferencije i očekivanja od brendova, a posljedično i na trendove i različite aspekte FMCG industrije – od pakiranja i povećanog fokusa na zdravlje i higijenu, cjenovne osjetljivosti, do kanala prodaje i problema s opskrbom

Piše: Irena Smiljanić, Senior Corporate & Government Affairs Consultant, Communication & CSR Expert

Pojavom Covid-19 epidemije 2020. milijuni života iz korijena su se promijenili. Svijet je doživio nametanje međunarodnih zabrana putovanja, zatvaranje granica zemalja, ograničenja u radu prodavaonica i uslužnig djelatnosti. Covid-19 se pokazao ne samo kao rizik za globalno zdravlje ljudi, već i za socijalni i ekonomski balans u svakoj pogođenoj zemlji, predstavljajući jednu od najvećih kriza za čovječanstvo u proteklih sto godina i neminovno utječući na ponašanje potrošača.

INDUSTRIJA AMBALAŽE

Pandemija je preoblikovala trendove koji pogađaju industriju ambalaže vrijednu 900 milijardi dolara godišnje. Kako svijet prolazi kroz veliku krizu javnog zdravstva i ekonomsku krizu, očekujemo da će ove promjene trendova promijeniti dizajn ambalaže na fundamentalne načine. Kako bi se pripremile za ove promjene i prelazak na normalu, tvrtke koje sse bave pakiranje moraju ponovno razmisliti o dizajnu ambalaže i adekvatnim troškovima, pogodnostima i performansama.

Potrebno je ispuniti tri glavna zahtjeva: dobar narativ održivosti, dizajn (imajući na umu higijenu, s obzirom na povećanu brigu o sigurnosti i zdravlju potrošača) i dizajn za e-trgovinu, koji treba biti spreman za otpremanje direktno do potrošača. S pravim fokusom i inovativnim mogućnostima, ovi pomaci i novi izazovi u dizajnu mogli bi pomoći proizvođačima ambalaže da rastu tako što će kupcima omogućiti da obnove svoj portfelj pakiranja s poboljšanim dizajnom.

ODRŽIVOST JE KLJUČNI TREND

Održivost je ponovno naglašena i redefinirana, s naglaskom na higijenu. Održivost ostaje ključni trend koji oblikuje industriju. Ciljeve održivosti pakiranja nisu napustile vodeće kompanije i trgovci robe široke potrošnje, koji ostaju posvećeni postizanju visoke mogućnosti recikliranja u svom portfelju ambalaže na duži rok. Međutim, s obzirom na snažnu pojavu novog higijenskog trenda – koji će vjerojatno postati ključni element sljedećeg ‘new normal’ pakiranja – kompanije će morati preispitati materijale i zahtjeve dizajna održivog pakiranja.

DIZAJN ZA ONLINE ISPORUKE

Kao rezultat povećanog ostanka kod kuće u zemljama diljem svijeta, potrošači su značajno povećali svoj digitalni angažman – posebno za kupovinu namirnica online putem. Internet penetracija u ovom segmentu je značajno porasla. Ovo će imati značajne implikacije na dizajn ambalaže, s obzirom na to da je do sada većina ambalaže bila optimizirana za tradicionalne standardne zahtjeve, a ne za online isporuke.

PROMJENJIVI POTROŠAČI

Pandemija je dovela do brzih promjena potrošačkih preferencija, promjena kanala i kategorija. Očekujemo da će se kod potrošača nastaviti trend osjetljivosti na cijene, da će dodatno ubrzati svoju online kupovinu u svim kategorijama i još se više fokusirati na zdravlje i higijenu.

UTJECAJ RASTUĆIH TROŠKOVA

Povećani troškovi utjecali su na formate, materijale i veličinu pakiranja. Dolazi do ogromnih pritisaka na troškove koji se brzo mijenjaju i povećanja regionalnih potreba za opskrbom. Ovaj problem već je na više načina utjecao na dizajn ambalaže: primjerice, mijenjani su materijali za pakiranje, redizajnirani formati da bi se povećala efikasnost punjenja i zapreminski volumen, smanjuju se veličine pakiranja… S obzirom na krizu, očekujemo da će se takvi pritisci na troškove nastaviti, a to bi moglo pojačati postojeću potrebu za korištenjem dizajna ambalaže za smanjenje troškova.

RAST UMJETNE INTELIGENCIJE

Još jedan očekivani ishod pandemije je povećana digitalizacija lanca vrijednosti putem automatizacije i šira upotreba umjetne inteligencije – ne samo zbog troškovne efikasnosti i produktivnosti, već i da bi opskrbljivanje postalo otpornije i transparentnije kroz praćenje u realnom vremenu. Rezultat bi mogla biti veća potreba za integracijom tehnologije – oznaka za radio-frekventnu identifikaciju (RFID) i komunikacija bliskog polja (NFC) – u pakiranje. Inovativni dizajn ambalaže igrat će važnu ulogu. Kompanije za pakiranje trebaju preispitati svoje strategije u svjetlu ovih rastućih trendova.

LOJALNOST BRENDU

Lojalnost brendu pala je nisko na listi prioriteta kod potrošača jer je dostupnost proizvoda od najveće važnosti. Čak 40% potrošača kaže da bi kupilo manje poznati brend ili jednostavno bilo koji drugi brend ako njihov prvi izbor nije dostupan, radije nego da čekaju da se proizvod vrati na police.

RAZLIČITI MEDIJI ZA ZABAVU

Nakon završetka pandemije, predviđa se da će se potrošači sporo vraćati fizičkim prodavaonicama i da će većina poslova e-trgovine i dalje ići preko najvećih igrača kao što je Amazon. Potrošači se ujedno okreću novim oblicima zabave kao što su usluge pretplate za Netflix, Disney i Spotify. Zapravo, 43% potrošača razmatra plaćanje usluge pretplate koju nisu imali prije izbijanja Covid-19 pandemije.

Ciljna grupa su generacija Z (57%) i milenijalci (56%). Sve više vremena se provodi uz različite medije, posebno online video sadržaje kao što su YouTube i TikTok, gdje generacija Z demonstrira najveći porast potrošnje medija, čineći 58% publike. S većom potrošnjom i angažiranjem na društvenim medijima među publikom generacije Z, brendovima se pruža jedinstvena prilika da dopru do ove target grupe.

NOVO POZICIONIRANJE BRENDOVA

Brendovi se počinju pozicionirati po novim standardima. Od njih se očekuje da se izjasne o tome kako rade u ovim neizvjesnim vremenima i jasno je da će na trenutne i buduće odluke potrošača o kupovini utjecati način na koji brendovi reagiraju na krizu Covid-19, ali i na globalne ekološke probleme.

Potrošači od brendova očekuju da promjene svoje poslovne prioritete i resurse kako bi na odgovarajući način odgovorili i prilagodili se trenutnim izazovima, čak i ako to znači da pretrpe značajne ekonomske gubitke. Oni žele da brendovi imaju proizvode koji pomažu potrošačima u suočavanju s današnjim izazovima i transparentno komuniciraju sa zainteresiranim stranama. Također, potrošači očekuju da kompanije dodatno podrže krizu doniranjem dijela prodaje lokalnim bolnicama ili partnerstvom s drugim brendovima kako bi maksimizirali utjecaj svojih napora.

PROGNOZE

Online kupovina i dalje će potrošačima biti istaknuti kanal za kupovinu. Brendovi i organizacije koje u prošlosti nisu bile lako dostupne online moraju se brzo prilagoditi ‘novom normalnom’ ili neće preživjeti. Potrošači će se i dalje obraćati uslugama dostave za ugostiteljske i prehrambene artikle. Ljudi se prilagođavaju da provode više vremena kod kuće i predviđa se da će u bliskoj budućnosti manje jesti van kuće, ali i dalje podržavaju svoje lokalne favorite.

Kupovina luksuznih proizvoda će vjerojatno značajno pasti jer potrošači nastavljaju smanjivati svoju diskrecijsku potrošnju. Međutim, nastavit će se trošiti natprosečni iznosi na proizvode koji se odnose na prevenciju bolesti, prevenciju pandemije, zdravlje, hranu i lijekove. Predviđa se da će veća potrošnja medija, posebno video sadržaja na online platformama, ostati na snazi nakon pandemije.

Brendovi bi trebali razmotriti nove načine dosezanja do publike online putem, primjerice preko TikToka ili YouTubea, ovisno o demografiji ciljne publike. Marketinški stručnjaci morati razmotriti prilagođavanje svog medijskog miksa u budućnosti. Još uvijek nije poznato hoće li potrošači biti manje ili više lojalni novorastućem brendu, ali znamo da će brendovi koji svoju svrhu drže u prvom planu biti u prednosti da održe prodaju i povjerenje potrošača na dulji rok.