PIK Vrbovec prva je hrvatska mesna kompanija koja je započela izvoz u Japan, a i prvi je na hrvatskom tržištu lansirao liniju proizvoda biljnog podrijetla. Zašto su inovacije presudne za uspješno poslovanje, koliko PIK Vrbovec ulaže u zaposlenike i društveno odgovorno poslovanje te kakvi su planovi za buduće razdoblje otkriva Slaven Ružić, predsjednik Uprave PIK Vrbovca.
Razgovarala: Marija Sedlar
Kako je tekao proces do trenutka odluke o izvozu u Japan?
PIK Vrbovec je, kao vodeća mesna industrija u Hrvatskoj i regiji, uvijek bio usmjeren na izvoz, a posljednjih nekoliko godina te je aktivnosti dodatno intenzivirao. Širenje na japansko tržište bila je jedna od naših strateških odrednica jer je zbog svojih obilježja Japan vrlo važno tržište za proizvođače mesa. Naime, osim što je jedno od najvećih gospodarstava svijeta, Japan je i jedan od najvećih uvoznika mesa i mesnih prerađevina i kvalitetne junetine. Stoga je ovaj uspjeh za nas vrlo važan poslovni iskorak jer je riječ o potencijalno vrlo značajnom tržištu.
Sam je proces otvaranja izvoza našeg mesa u Japan trajao gotovo sedam godina, a realizaciji je, u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede, prethodilo usklađivanje certifikata koji jamče sigurnost hrane, najviše higijenske norme i ostale zahtjevne kriterije obrade i proizvodnje junećeg mesa, što PIK-u nije bio izazov s obzirom na naše uobičajene standarde i kvalitetu. Izazovna je bila finalizacija procesa, odnosno sama isporuka proizvoda, koja je, zbog pandemijskih okolnosti, realizirana tek u siječnju ove godine. Plasirani proizvodi namijenjeni su HoReCa kanalu pa su se tako PIK proizvodi našli u vrhunskim japanskim restoranima.
Koliki su kapaciteti izvoza i planirate li širenje izvoznog asortimana? Što za tvrtku znači ovaj uspjeh?
U ovom smo trenutku u fazi proširenja naših proizvodnih kapaciteta za izvoz. Izvoz PIK-ovih proizvoda na japansko tržište je, nedvojbeno, potvrda kvalitete našeg mesa, ali i još jedna u nizu potvrda pozicije vodeće mesne industrije u Hrvatskoj i regiji. Japanci su poznati po tome da puno pažnje posvećuju baš svakom detalju te su izrazito striktni kad je u pitanju kvaliteta sirovine i njezina obrada kao i pakiranje gotovih proizvoda. Ispuniti tako striktne uvjete veliki je podvig kompanije i upravo je zato izvoz na ovo zahtjevno tržište značajan uspjeh PIK-a koji je, ujedno, i sjajna referenca hrvatskim proizvodima koja otvara mogućnosti širenja izvoznog asortimana.
Koliki su izvozni kapaciteti PIK-ovih proizvoda? Prilagođavate li ponudu pojedinim tržištima i biste li neka izdvojili po njihovim specifičnostima?
PIK-ova kvaliteta i inovativnost u proizvodnji, kako mesnih prerađevina tako i svježeg mesa, prepoznate su na brojnim stranim tržištima. U 2021. godini izvezli smo svoje proizvode u preko 30 zemalja, s najvećim udjelom prodaje na tržištu EU te susjednim CEFTA tržištima. Provedbom HACCP-a omogućeno nam je plasiranje proizvoda i na najzahtjevnija tržišta Amerike i Kanade što potvrđuje dugogodišnje posjedovanje izvoznog broja HR 10. Izvoz u ukupnoj prodaji trenutno participira s oko 20 posto udjela, a ove godine planiramo izvesti proizvoda u vrijednosti od otprilike 370 milijuna kuna.
Također, očekujemo daljnje povećanje prometa i udjela izvoza u ukupnoj prodaji kompanije kroz rast prodaje na postojećim i razvoj novih tržišta. Svakom tržištu pristupamo zasebno, odnosno asortiman koji plasiramo pretežno ovisi o specifičnostima pojedinog tržišta (tzv. tailor-made model). Primjerice, slovensko tržište je poznato po visokoj potrošnji u kategoriji ‘šunke’ pa tako naglasak stavljamo na taj dio asortimana. Iznimno nam je važno i talijansko tržište na koje još od 60-ih godina prošlog stoljeća izvozimo visokokvalitetno juneće meso.
PIK je jedan od najvećih proizvođača junica u EU, a rijetki su pogoni gdje se na jednom mjestu primarno obradi preko 15.000 junica. Cilj mesne industrije je da valorizira i plasira svaki komad mesa koji se proizvede na tržište koje je za njega spremno platiti najvišu cijenu. Tako nam je, primjerice, za svinjsko meso od krucijalne važnosti otvaranje tržišta NR Kine proizvodima iz Hrvatske, što je, ujedno, važno i za dugoročnu konkurentnost industrije i svinjogojske proizvodnje u Hrvatskoj.
Kako je pandemija utjecala na organiziranje poslovanja, je li došlo do velikih odmaka u planiranim proizvodnim aktivnostima i izvozu?
Kako bismo osigurali nesmetanu proizvodnju i distribuciju robe do potrošača, ali, u konačnici, i sam izvoz, od početka pandemije smo, prateći razvoj situacije, kontinuirano implementirali sve potrebne mjere. S obzirom na to da je mesna industrija iznimno kompleksna, kontrola i upravljanje troškovima, posebice u uvjetima pandemije, izuzetno su važan čimbenik organizacije poslovanja. Za mesnu industriju je, također, karakteristična volatilnost cijene sirovine na koju je potrebno adekvatno i pravovremeno reagirati u smislu kontrole troškova te održavanja konkurentnosti poduzeća.
Ponosan sam na sve što smo učinili jer smo spremno reagirali na sve izazovne situacije i uspjeli zadržati kontinuitet poslovanja i zaposlenosti, u čemu su ključnu ulogu imali angažman svih naših zaposlenika te velika podrška Fortenova grupe.
Situacija s pandemijom još je jednom potvrdila koliko je važno ulagati u domaću proizvodnju, što se zapravo podudara sa strategijom koju intenzivno provodimo već dugi niz godina i u kojoj se oslanjamo na domaće dobavljače. PIK zadovoljava 40 posto potreba tržišta za crvenim mesom i mesnim prerađevinama u Hrvatskoj i zato je bilo iznimno važno osigurati nesmetanu proizvodnju i distribuciju proizvoda, a upravo nam je suradnja s našim farmerima, s kojima imamo dugogodišnje ugovore, to omogućila.
Prošle ste godine prvi na hrvatskom tržištu lansirali liniju proizvoda biljnog podrijetla – zašto ste se kao mesna kompanija odlučili na ovaj korak? Kako su nastajali proizvodi?
PIK Vrbovec, osluškujući potrebe potrošača, oduvijek veliku važnost pridaje inovacijskoj kulturi i neprestano je u potrazi za novim kategorijama. Jasno smo uvidjeli kako, s jedne strane, dolazi do promjene u navikama potrošača, dok s druge strane i mi kao lider u mesnoj industriji imamo odgovornost pružiti proizvode koji odgovaraju tržišnim trendovima.
Inovativnu liniju Planet of Plants, koja je nastala sinergijom dviju članica Fortenova grupe – PIK Vrbovca i naše sestrinske tvrtke Zvijezde, osmislili smo na način da bude kvalitetna alternativa odgovarajućim mesnim proizvodima. U realizaciju, odnosno eksperimentalni razvoj, krenuli smo 2019. godine, a u cijelom smo se procesu suočavali s brojim izazovima. Najteže je bilo postići teksturu i konzistenciju, a s druge strane dobiti proizvod koji ima okus i sočnost mesnog proizvoda. Nakon brojnih proba, izmjena i prilagodbi recepture, degustacija i ocjenjivanja proizvoda, 2021. smo krenuli u prvu industrijsku proizvodnju i lansiranje na tržište.
Na razvoju Planet of Plants proizvoda radio je tim PIK-a iz različitih odjela – razvoja, marketinga, proizvodnje i osiguranja kvalitete sastavljen od inženjera prehrambene tehnologije, nutricionista, brend menadžera, inženjera i tehničara strojarstva, specijalista za sigurnost hrane i mikrobiologa.
Kako je linija Planet of Plants prihvaćena na tržištu?
Planet of Plants linija proizvoda namijenjena je svima, a posebno onima koji se ne žele odreći mesa, onima koji teže balansiranoj prehrani te namirnicama biljnog podrijetla – danas popularno zvanim fleksitarijancima. Prehrana bazirana na biljnim proteinima idealna je za sve koji teže smanjenju, ali ne i potpunom eliminiranju unosa proizvoda životinjskog podrijetla, no nisu spremni odreći se poznate teksture i okusa njima omiljenih mesnih namirnica. Upravo je zbog toga ova inovativna linija sve popularnija među potrošačima.
Reakcije na Planet of Plants proizvode su izvrsne što je potvrda da PIK Vrbovec uspješno prati trendove i da ovom linijom proizvoda odgovara potrebama potrošača što nas potiče na širenje asortimana. Tim je slijedom ova prva hrvatska plant-based linija ove godine proširena s dva nova proizvoda – okruglicama i mljevenim. Novi proizvodi su, kao i svi drugi iz ove linije, bez soje i glutena, bogati proteinima graška i izvrstan izvor dijetalnih vlakana.
Koliko inače PIK Vrbovec ulaže u inovacije i nove proizvode? Što biste naveli zbog čega je PIK Vrbovec lider i predvodnik u svojim kategorijama?
Investicijski ciklus u PIK Vrbovcu nikada ne prestaje – od 2005. do danas ukupan iznos PIK-ovih investicija premašio je 1,2 milijarde kuna. Ulaganja u same proizvodne procese i infrastrukturu preduvjet su dostignućima i poslovnom rastu i razvoju. Što se tiče proizvodnih inovacija, veliku važnost pridajemo potrazi za novim kategorijama. Primjerice, mesni snack je kategorija koja u Hrvatskoj gotovo nije postojala, što je za nas predstavljalo veliki izazov, ali i potencijal.
Istodobno, ulazak u ‘on the go’ segment i izlazak izvan rashladnih uređaja je za PIK bio veliki iskorak koji nam je omogućio bolju vidljivost na prodajnom mjestu i otvorio mnoge, za nas nove kanale prodaje, poput benzinskih postaja, kioska ili HoReCa kanala, čime ukupno postajemo dostupniji potrošačima. Pozicija koju PIK danas ima na tržištu može se zahvaliti upravo kontinuiranim ulaganjima, brojnim inovacijama, suvremenoj tehnologiji i modernoj opremi, znanju i zalaganju svih zaposlenih, no jednako tako i poslovnoj filozofiji usmjerenoj prema tržištu i neprestanom osluškivanju potreba i zahtjeva potrošača.
Zanimljivo je za istaknuti kako je upravo PIK prvi u Hrvatskoj i regiji koji je uveo funkcionalne benefite u kategoriji mesnih prerađevina i na taj način, vodeći se smjernicama Svjetske zdravstvene organizacije, smanjio udio soli za 25%, a istovremeno zadržao prepoznatljiv okus i vrhunsku kvalitetu.
Nedavno ste dobili Certifikat Poslodavac Partner. Koliko zaposlenika brojite, koliko ulažete u njihovu edukaciju, kakve su mogućnosti napredovanja?
U ovom trenutku PIK Vrbovec zapošljava preko 1.800 zaposlenika. Kako bismo pratili rast i razvoj tvrtke, već niz godina vodimo proaktivnu i planiranu politiku upravljanja ljudskim resursima te vodimo računa da kroz socijalni dijalog konstantno ulažemo u podizanje materijalnih prava i zadovoljstvo radnika.
Također, konstantno ulažemo u razvoj i edukaciju naših zaposlenika te potičemo uključenost i doprinos poslovanju. Uz to, PIK Vrbovec za svoje nove zaposlenike ima razvijen proces kojim se stvara poticajno okruženje za razvoj, prenošenje znanja, dijeljenje iskustva, izgradnju povjerenja kao temelja kvalitetnog odnosa te poticanje feedback kulture. S ponosom ističemo da su ljudski potencijali najveća vrijednost kompanije i temelji na kojima gradimo svoju uspješnu priču već više od 80 godina.
Tome u prilog ide i priznanje Certifikat Poslodavac Partner koje dodjeljuje Selectio Grupa, koje smo dobili zajedno s Fortenova grupom, Jamnicom, Konzumom i mStartom. Certifikat predstavlja uspješnost našeg rada i truda kada su u pitanju ljudski potencijali, a ujedno i veliku odgovornost, stoga ćemo i u narednom razdoblju dodatno unaprjeđivati visoku razinu partnerskog odnosa s našim zaposlenicima.
Održivo poslovanje raste na listi prioriteta po kojoj potrošači biraju brend i tvrtku koja iza njega stoji – koliko i kako PIK Vrbovec ulaže u društveno odgovorno poslovanje?
PIK Vrbovec svake godine izdvaja značajna sredstva za donacije i sponzorstva brojnim institucijama, udrugama i organizacijama koje djeluju na različitim područjima, bilo da se radi o sportu, kulturi, očuvanju okoliša i sl. Također, PIK je socijalno osjetljiva kompanija koja je u vremenu suočavanja s pandemijom koronavirusa i razornim potresom, iskazala solidarnost s najugroženijim skupinama našeg društva.
Uz to, imamo jaku poveznicu s lokalnom zajednicom u kojoj djelujemo, pogotovo iz razloga što veliki broj Vrbovčana radi upravo u PIK-u, stoga smo aktivno uključeni u aktivnosti lokalnih organizacija koje djeluju u kulturi, tradiciji i sportu. Društvena odgovornost pokazala se izuzetno bitnim čimbenikom razvoja kompanije, a ono što je najvažnije, ima pozitivan učinak na dobrobit zajednice u kojoj kompanija djeluje.
Kontinuirano ulaganje u društveno odgovorno poslovanje trebalo bi biti okosnica rada svake kompanije jer na primjeru PIK-a možemo reći da se uloženi resursi itekako vrate, potrošači prepoznaju i cijene društveno odgovorne projekte, a tomu svjedoče i prodajni rezultati te pozitivne reakcije s tržišta.
Kakvi su planovi za nadolazeće razdoblje? Jesu li počele pripreme za sezonu? Planirate li nova ulaganja u proizvodne pogone?
Tijekom ljetne sezone bilježimo najveći rast prodaje jer raste potražnja za cijelim našim asortimanom, a posebno za nekim kategorijama kao što su pakirani naresci i grill asortiman. Primjerice, PIK Vrbovec u dva mjeseca ljetne sezone proda preko 5 milijuna komada pakiranih narezaka. Stoga se za turističku sezonu uvijek unaprijed ozbiljno pripremamo pa tako i ove godine poduzimamo sve predradnje da je dočekamo spremni.
Uz to, od početka godine pozorno pratimo bitne faktore koji utječu na sezonu, što se posebno odnosi na epidemiološku situaciju i zbivanja u Ukrajini. Veće hotelske kuće i ostali turistički objekti s kojima surađujemo optimistični su u pogledu ove sezone, a i mi se nadamo da će biti što duža te vjerujemo da ćemo svi zajedno ostvariti planirani rast sezonske prodaje.
Što se ulaganja u proizvodne pogone tiče, PIK Vrbovec je usmjeren ka daljnjem rastu, koji nije moguć bez stalnih ulaganja. Tako smo trenutno u fazi proširenja kapaciteta za proizvodnju mesa čija je vrijednost preko 10 milijuna eura čiji se završetak očekuje početkom 2023.
Kompanija smo koja postavlja trendove u mesnoj industriji, a osluškujući potrebe tržišta, svojim potrošačima uvijek nudimo nešto inovativno, moderno i primamljivo. Upravo zato, proces ulaganja iznimno nam je važan i nikad ne prestaje.