Core business kompanije Roto dinamic d.o.o. je HoReCa kanal, s posebnim naglaskom na restorane i caffe barove te klubove, a dugi niz godina opskrbljuje i nezavisnu maloprodaju, trgovačke lance, naftne kompanije te sudjeluje u javnim nabavama. Uz to, Roto razvija i kanal vlastite maloprodaje pa danas broje 24 vlastite specijalizirane trgovine, a o prvih 30 godina poslovanja i budućim projektima razgovaramo s predsjednikom Uprave Sinišom Mužićem.
Razgovarala: Marija Sedlar
Roto dinamic ove godine obilježava 30 godina poslovanja – prisjetite se početaka, s čime je tvrtka počela poslovanje i kako se ono širilo do danas?
Počeci poslovanja vezani su uz Zagreb pa je i dugi niz godina Roto dinamic bio orijentiran na zagrebačku regiju. Promjenom vlasništva dolazi do promjene strategije i širenja koje je kroz naredne godine Roto dovelo do nacionalnog distributera pića. Core business Rota je HoReCa kanal s posebnim naglaskom na restorane i caffe barove te klubove. Dugi niz godina opskrbljujemo i nezavisnu maloprodaju, trgovačke lance, naftne kompanije te sudjelujemo u javnim nabavama. Uz to, Roto razvija i kanal vlastite maloprodaje pa danas imamo 24 vlastite specijalizirane trgovine, a od 2020. intenzivno razvijamo i digitalne kanale prodaje orijentirane prema građanima koji danas mogu naručiti pića za dostavu putem našeg webshopa ili putem Wolt aplikacije.
Koliko se promijenilo tržište unatrag 30 godina – kako biste opisali današnje stanje i kako ste se prilagodili novim potrebama klijenata?
Svjedoci smo konsolidacije u mnogim segmentima trgovine u Hrvatskoj, pri čemu se tržište intenzivno mijenja i razvija, što je posebno bilo primjetno tijekom 2020. U HoReCa kanalu, konkretno, snažan utjecaj na razvoj i podizanje razine usluge ima turizam, ali neovisno o tome, vidljivo je kako se gotovo u svim kategorijama pića asortiman značajno širi. Stoga Roto kao lider u prodaji i distribuciji pića u Hrvatskoj kontinuirano povećava i širi svoju ponudu, pratimo trendove na domaćem tržištu i potrošačima donosimo novitete iz cijelog svijeta. Osim pića, našim kupcima nudimo i opremu za njihove objekte, a širimo i asortiman neprehrane.
Kako je organizirana distribucija? Koliko centara imate, pokrivate li cijelu Hrvatsku? Gdje vidite prostor za rast?
Nacionalno tržište opskrbljujemo iz 15 prodajno distributivnih centara, pri čemu su dva centralna u Zagrebu i Splitu. Naša flota od 120 vozila preveze više od 390.000 dostava i isporučimo više od 110 milijuna litara pića na razini godine, što zahtijeva izvrsnost u organizaciji svih procesa. Trenutno opskrbljujemo oko 6.500 kupaca na više od 11 tisuća prodajnih mjesta diljem Hrvatske. Tržište veletrgovaca pića u Hrvatskoj će se i dalje nastaviti konsolidirati, a tome pridonosi sve veća kompleksnost ovog posla. Međutim, Roto ima know-how, a to predstavlja potencijal i za širenje u regiji.
Tko danas čini vašu mrežu poslovnih suradnika? Biste li izdvojili neke brendove kao ekskluzivne? Dogovarate li nova zastupstva?
Surađujemo s 250 dobavljača od kojih je jako puno malih vinarija i craft proizvođača piva i alkoholnih pića. Naši najveći partneri su Zagrebačka pivovara, Coca-Cola, Heineken, Jamnica, Badel 1862 i Carlsberg. Uvoznici smo i distributeri više od 15 premium brendova pića od kojih su najpoznatiji Erdinger pivo, Capri sun dječji sokovi, Astoria prosecca, Montes i Kaiken vina iz Čilea i Argentine te Luscombe organskih tonica i sokova. I dalje nam je cilj širiti naš uvozni asortiman jer i naši kupci sve više traže premium proizvode.
Kako je pandemija utjecala na poslovanje Roto dinamica? Jeste li iznašli nove načine poslovanja?
Roto je oduvijek izrazito agilna kompanija i brzim donošenjem odluka omogućili smo brzu transformaciju i prilagodbu. Pandemija je utjecala na sve segmente našeg poslovanja. To je razdoblje u 2020. bilo iznimno zahtjevno, ali nas je jednako tako potaklo da ubrzamo neke od projekata koje smo ionako već razvijali. Naime, naša strategija je pretpostavljala razvoj novih kanala prodaje i digitalizaciju pa smo, primjerice, dolaskom pandemije koja je potpuno zatvorila HoReCa kanal, fokus usmjerili na građane i potrošnju koja se prelila iz ugostiteljstva u to go segment i u kućanstva te ubrzano razvili web trgovinu, b2b aplikaciju te, u suradnji s partnerom, dostavu na kućne adrese.
Koliko zaposlenika imate i koliko ulažete u njihov rast i razvoj?
Tržište rada se zadnjih nekoliko godina izrazito mijenja, a mi se kao kompanija nastojimo tome maksimalno prilagoditi. Tijekom godine broj zaposlenih se kreće između 600 i 650 dok u sezoni taj broj raste za 20 posto. Doista nastojimo u Rotu graditi dobru i otvorenu radnu sredinu te zaposlenicima, osim plaće, osigurati i brojne druge pogodnosti i otvarati im prilike za karijerni napredak.
Primjerice, u zadnjih nekoliko godina osigurali smo velikom broju zaposlenika u logistici prekvalifikaciju u vozača C kategorije, a s obzirom na to da smo dio Fortenova grupe, naši zaposlenici imaju priliku i mogućnost educirati se ne samo kroz različite interne programe, nego i programe koji se odvijaju na razini Fortenova grupe, kao što je projekt Drive beyond exellence.
S kojim se izazovima danas susrećete u poslovanju? Zašto ste pouzdan partner svojim klijentima?
Poslodavcima u ovoj industriji, pa tako i Rotu, trenutno su zasigurno najveći izazovi pronalazak zaposlenika u logistici i značajno povećanje troškova, a posebno cijene goriva. Ove godine očekujemo rekordnu sezonu, što je sjajno, ali će dodatno utjecati na opterećenje logističkih procesa. No uz dobru pripremu, vjerujem kako će naša razina usluge biti kao i do sada. Naši kupci imaju povjerenje u nas kao distributera i partnera jer im garantiramo isporuku u dogovorenim terminima, dostupnost asortimana, a naših više od 50 voditelja prodajnih područja su uvijek tu za sva njihova pitanja. Kontakt centar, koji procesuira sve narudžbe, dostupan je 0/24, a kroz našu inovativnu b2b mobilnu aplikaciju naši kupci danas mogu u svakom trenutku poslati svoju narudžbu, provjeriti dostupnost željenog artikla ili provjeriti status svoje narudžbe.
Osim distribucije, imate i maloprodaju – što se krije iza koncepta ‘Zabava je ozbiljan posao’?
Novim prodajnim konceptom koji smo razvili 2019. željeli smo postojećim prodajnim prostorima, osim funkcionalnih elemenata, dodati i emocionalnu povezanost s brendom. Kroz istraživanje navika kupaca nametnula se ideja prodajnog prostora koji će, osim zadovoljavanja svih potreba ugostitelja, omogućiti i kvalitetnu ponudu, ali i ugodu kupovine svim našim kupcima.
Pri tome smo im htjeli ponuditi optimalan izbor cijene, kvalitete i širine asortimana za zadovoljavanje svih potreba vezanih uz organizaciju proslava. Tako danas svaki kupac u našoj trgovini ima mogućnost na licu mjesta kreirati svoju wish listu potrebnih proizvoda kroz party planer kalkulator koji ima na raspolaganju, preuzeti svoja pića rashlađena za konzumaciju iz naše komore, opskrbiti se i dodacima neophodnim za svaku proslavu kao što su led, začini, koktel asortiman, čaše, svježe i smrznuto voće te po završetku svoje proslave vratiti nepotrošene količine. U jednom dijelu trgovine osmišljena je i relax zona za sve kupce koji požele malo odmora prije ili poslije kupovine.
Koji su trenutno popularni trendovi kada su u pitanju tržište pića – alkoholnih, bezalkoholnih, piva… što potrošači preferiraju, koja pića bilježe veći rast i popularnost?
Potrošači na hrvatskom tržištu su lojalni lokalnim brendovima vina, piva i vode, ali sve veći je i udio craft proizvoda te premium proizvoda iz cijelog svijeta. Širenje asortimana posebno je izraženo kod jakih alkoholnih pića i craft piva. Zasigurno najpopularniji trend u Hrvatskoj koji traje već nekoliko godina je long drink gin tonic koji je otvorio vrata raznim ginovima i tonicima iz cijelog svijeta, ali i dao priliku domaćim craft proizvođačima. Isto tako, dosta popularan trend koji nam dolazi iz Italije je i miksologija s proseccom.
Jeste li spremni za sezonu i što od nje očekujete?
Pripreme za ovogodišnju turističku sezonu započeli smo još krajem prošle godine jer smo bili svjesni kako će ova sezona krenuti puno ranije i trajati duže nego zadnje dvije godine. I dalje naš turizam ima potencijal rasta, a vjerujem da će to pokazati i ova sezona.