Delikatesni namazi i paštete: Vodeća tri proizvođača drže 46% količinske prodaje

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2021. godine, vodeća tri proizvođača kategorije namaza abecednim su redoslijedom Belje, Gavrilović i Podravka

Analizira: Božica Habajec Ivičić, NielsenIQ

U grupu kategorija koju istraživačka agencija vodi pod imenom ‘namazi’ uključene su paštete, čokoladni namazi te mliječni i voćni namazi. Kategorija pašteta uključuje proizvode na kojima je jasno naznačeno da su paštete. Mogu biti napravljene od smjese mesa, začina, ribe i povrća. Nalazimo ih na policama i u hladnjaku.

Zamjena za paštetu također je dio ove grupe kategorija, a na proizvodima je naznačeno da su paštete, ali im je baza soja kojoj se mogu dodati različite vrste povrća. Uz to kategorija uključuje i namaze koji za osnovu imaju meso, ribu, povrće ili kombinaciju nečeg od ovo troje.

Na proizvodima je jasno naznačeno da su paštete, namazi ili namazi za sendviče. Čokoladni namazi pakirani su u staklenke, tube ili plastične čašice. Mogu se konzumirati u obliku u kojem jesu ili kao namaz na kruhu, palačinkama ili drugim desertima. Mliječni i sirni namazi s okusom ili bez, napravljeni su od sira ili svježe mliječne kreme te se skladište isključivo u rashladnim uređajima. Obično su pakirani u plastične posudice.

Ovdje su uključeni i nemliječni sirni namazi; to su proizvodi napravljeni kako bi zamijenili sirni namaz u okusom i izgledom, a napravljeni su od zamjenskih sastojaka kao što je tofu.

Voćni namazi uz sve vrste marmelada i džemova koji se koriste kao namaz za kruh ili koriste za pripremu kolača uključuju i marmelade i džemove za dijabetičare. Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 69% ukupne količinske prodaje kategorije namaza ostvaruje se kroz moderne formate, a preostali dio kroz tradicionalne formate.

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2021. godine, promatrajući količinski, vodeća tri proizvođača zastupala su 46% količinske prodaje kategorije namaza.

Abecednim redoslijedom oni su Belje, Gavrilović i Podravka.

Gotovo dvije trećine heavy korisnika pašteta kupuje samo paštete poznatih proizvođača zbog bojazni u sastav pašteta drugih proizvođača

Unutar populacije u dobi od 16 do 64 godine u Hrvatskoj čak je 74% konzumenata pašteta, od čega je heavy korisnika koji konzumiraju paštete barem dva do tri puta tjedno 18%, pokazuju podaci agencije Ipsos prikupljeni putem BRANDpuls istraživanja u drugoj polovini 2021.

Medium korisnika, koji paštete konzumiraju dva do tri puta mjesečno do jednom tjedno, je 34%, dok je 22% light korisnika – oni kategoriju konzumiraju jednom mjesečno ili rjeđe. Za 54% korisnika paštete izrazito je važna marka koju kupuju Među heavy konzumentima češće su muškarci, a češće od prosjeka populacije osobe u dobi od 16 do 19 godina te osnovnog obrazovanja.

Također, češće od prosjeka populacije pronalazimo ih na područjima Sjeverne Hrvatske, Slavonije te Like i Banovine. Dolaze iz kućanstava prosječnih ukupnih prihoda. Kod kupovine proizvoda skloni su posredovanju identiteta.

Ovaj obrazac odnosa prema kupovini određuje, prije svega, trendovska i izražajna kupnja te posvećenost kupnji kao ugodnoj i poželjnoj aktivnosti. Pri kupnji, naglasak je na cjelokupnom imidžu kojeg proizvod prenosi, ali sagledavaju se i kvaliteta i marka. Zanima ih estrada i vlastiti izgled te prate politiku i sport. Više od prosjeka populacije pokazuju sklonost televiziji i internetu, a u slobodno vrijeme preferiraju kvartovska druženja.

Heavy korisnici pašteta nemaju vremena za pripremu hrane i češće od prosjeka koriste polugotova jela. Četrnaest posto heavy korisnika kategorije konzumira paštetu za doručak; češće od prosjeka populacije radi se o osobama u dobi od 16 do 19 godina te starijoj populaciji od 60 do 64 godine.

Pašteta se za doručak češće konzumira u ruralnim dijelovima te na području Sjeverne Hrvatske, Slavonije i Dalmacije. Gotovo dvije trećine heavy korisnika pašteta kupuje samo paštete poznatih proizvođača zbog bojazni u sastav pašteta drugih proizvođača. Više od polovice radije kupuje čajne ili jetrene paštete nego pileće ili kokošje.

BRANDUSAGE

Osim općenitog praćenja kategorije paštete unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi, tj. odnos potrošača prema brendu. Najvažniji indikator koji pratimo je razina korištenja (‘usage’), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Korisnici brenda su isti konzumirali u posljednjih mjesec dana.

Vodeći brendovi među heavy korisnicima pašteta u Hrvatskoj su Gavrilović, Argeta i Podravka. Sva tri brenda imaju visoku prepoznatljivost (recognition), a visoko je iskustvo s brendom (experience). Najčešće korišteni brend (usage) je Gavrilović kojega je u posljednjih mjesec dana konzumiralo 57% heavy korisnika, a slijede Argeta s 52% i Podravka s 35%.

BRANDLOYALTY

Pored korištenja svakog brenda pratimo i lojalnost brendovima. Model dijeli tržište brenda na četiri segmenta, mjeri lojalnost našeg i dostupnost konkurentskog potrošača. Koncipira se na korištenosti brenda, važnosti brenda pri kupovini, ocjeni imidža i odnosu prema konkurentskim brendovima. Među korisnicima kategorije općenito, Argeta ima najveći broj lojalnih korisnika.