![Delikatesni namazi i paštete](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/Delikatesni-namazi-i-pastete-696x483.jpg)
U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2021. godine, vodeća tri proizvođača kategorije namaza abecednim su redoslijedom Belje, Gavrilović i Podravka
Analizira: Božica Habajec Ivičić, NielsenIQ
U grupu kategorija koju istraživačka agencija vodi pod imenom ‘namazi’ uključene su paštete, čokoladni namazi te mliječni i voćni namazi. Kategorija pašteta uključuje proizvode na kojima je jasno naznačeno da su paštete. Mogu biti napravljene od smjese mesa, začina, ribe i povrća. Nalazimo ih na policama i u hladnjaku.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-4.jpg)
Zamjena za paštetu također je dio ove grupe kategorija, a na proizvodima je naznačeno da su paštete, ali im je baza soja kojoj se mogu dodati različite vrste povrća. Uz to kategorija uključuje i namaze koji za osnovu imaju meso, ribu, povrće ili kombinaciju nečeg od ovo troje.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-3.jpg)
Na proizvodima je jasno naznačeno da su paštete, namazi ili namazi za sendviče. Čokoladni namazi pakirani su u staklenke, tube ili plastične čašice. Mogu se konzumirati u obliku u kojem jesu ili kao namaz na kruhu, palačinkama ili drugim desertima. Mliječni i sirni namazi s okusom ili bez, napravljeni su od sira ili svježe mliječne kreme te se skladište isključivo u rashladnim uređajima. Obično su pakirani u plastične posudice.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-2.jpg)
Ovdje su uključeni i nemliječni sirni namazi; to su proizvodi napravljeni kako bi zamijenili sirni namaz u okusom i izgledom, a napravljeni su od zamjenskih sastojaka kao što je tofu.
Voćni namazi uz sve vrste marmelada i džemova koji se koriste kao namaz za kruh ili koriste za pripremu kolača uključuju i marmelade i džemove za dijabetičare. Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 69% ukupne količinske prodaje kategorije namaza ostvaruje se kroz moderne formate, a preostali dio kroz tradicionalne formate.
U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2021. godine, promatrajući količinski, vodeća tri proizvođača zastupala su 46% količinske prodaje kategorije namaza.
Abecednim redoslijedom oni su Belje, Gavrilović i Podravka.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-1.jpg)
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-5.jpg)
Gotovo dvije trećine heavy korisnika pašteta kupuje samo paštete poznatih proizvođača zbog bojazni u sastav pašteta drugih proizvođača
Unutar populacije u dobi od 16 do 64 godine u Hrvatskoj čak je 74% konzumenata pašteta, od čega je heavy korisnika koji konzumiraju paštete barem dva do tri puta tjedno 18%, pokazuju podaci agencije Ipsos prikupljeni putem BRANDpuls istraživanja u drugoj polovini 2021.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-6.jpg)
Medium korisnika, koji paštete konzumiraju dva do tri puta mjesečno do jednom tjedno, je 34%, dok je 22% light korisnika – oni kategoriju konzumiraju jednom mjesečno ili rjeđe. Za 54% korisnika paštete izrazito je važna marka koju kupuju Među heavy konzumentima češće su muškarci, a češće od prosjeka populacije osobe u dobi od 16 do 19 godina te osnovnog obrazovanja.
Također, češće od prosjeka populacije pronalazimo ih na područjima Sjeverne Hrvatske, Slavonije te Like i Banovine. Dolaze iz kućanstava prosječnih ukupnih prihoda. Kod kupovine proizvoda skloni su posredovanju identiteta.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-7.jpg)
Ovaj obrazac odnosa prema kupovini određuje, prije svega, trendovska i izražajna kupnja te posvećenost kupnji kao ugodnoj i poželjnoj aktivnosti. Pri kupnji, naglasak je na cjelokupnom imidžu kojeg proizvod prenosi, ali sagledavaju se i kvaliteta i marka. Zanima ih estrada i vlastiti izgled te prate politiku i sport. Više od prosjeka populacije pokazuju sklonost televiziji i internetu, a u slobodno vrijeme preferiraju kvartovska druženja.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-8.jpg)
Heavy korisnici pašteta nemaju vremena za pripremu hrane i češće od prosjeka koriste polugotova jela. Četrnaest posto heavy korisnika kategorije konzumira paštetu za doručak; češće od prosjeka populacije radi se o osobama u dobi od 16 do 19 godina te starijoj populaciji od 60 do 64 godine.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/07/delikatesni-namazi-i-pastete-9.jpg)
Pašteta se za doručak češće konzumira u ruralnim dijelovima te na području Sjeverne Hrvatske, Slavonije i Dalmacije. Gotovo dvije trećine heavy korisnika pašteta kupuje samo paštete poznatih proizvođača zbog bojazni u sastav pašteta drugih proizvođača. Više od polovice radije kupuje čajne ili jetrene paštete nego pileće ili kokošje.
BRANDUSAGE
Osim općenitog praćenja kategorije paštete unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi, tj. odnos potrošača prema brendu. Najvažniji indikator koji pratimo je razina korištenja (‘usage’), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Korisnici brenda su isti konzumirali u posljednjih mjesec dana.
Vodeći brendovi među heavy korisnicima pašteta u Hrvatskoj su Gavrilović, Argeta i Podravka. Sva tri brenda imaju visoku prepoznatljivost (recognition), a visoko je iskustvo s brendom (experience). Najčešće korišteni brend (usage) je Gavrilović kojega je u posljednjih mjesec dana konzumiralo 57% heavy korisnika, a slijede Argeta s 52% i Podravka s 35%.
BRANDLOYALTY
Pored korištenja svakog brenda pratimo i lojalnost brendovima. Model dijeli tržište brenda na četiri segmenta, mjeri lojalnost našeg i dostupnost konkurentskog potrošača. Koncipira se na korištenosti brenda, važnosti brenda pri kupovini, ocjeni imidža i odnosu prema konkurentskim brendovima. Među korisnicima kategorije općenito, Argeta ima najveći broj lojalnih korisnika.