Zahvaljujući posebnoj proteinskoj strukturi tradicionalnog tijesta za tjesteninu, ona ima nizak do srednji glikemijski indeks (GI), ovisno o obliku, što znači da je tijelo probavlja sporije od većine ugljikohidrata
Tjestenina je prehrambeni proizvod dobiven miješanjem pšeničnog ili drugog brašna s vodom i drugim sastojcima, različito oblikovan te namijenjen pripremi za jelo kuhanjem ili ukuhavanjem. Uglavnom se proizvodi od pšenične krupice tvrde pšenice (Triticum durum), rjeđe od krupice krušne pšenice (Triticum aestivum), a temeljem udjela navedenih sastojaka označava se kao tjestenina od: durum pšenice (sadržava ≥ 97% krupice tvrde pšenice), durum pšenice i krušne pšenice te krušne pšenice.
Durum pšenica čvrsta je pšenica koja pri pravilnom mljevenju daje visokokvalitetnu krupicu. Njezina je kvaliteta visoka jer krupica sadržava proteine koji sadržavaju veće količine glutena. Ti atributi, zajedno s kompaktnom strukturom krupice, omogućuju kvalitetnoj tjestenini da zadrži konzistenciju prilikom kuhanja, sjajan ukus i teksturu ‘al dente’.
RAZNI OBLICI
Tjestenina proizvedena postupkom oblikovanja i sušenja do vlage ≤ 12,5% naziva se suhom tjesteninom. Njoj se mogu dodavati različiti sastojci (jaja, špinat, cikla, mrkva, brašna drugih žitarica, krumpira ili mahunarki) koji su odgovorni za organoleptička svojstva (teksturu, boju) i prehrambenu vrijednost. Suha tjestenina se prema obliku razvrstava u dugu (špageti, capellini, bucatini, fettuccine) i kratku tjesteninu (šuplju kao makaroni ili punu kao fusilli).
Prema namjeni u prehrani razlikuju se tjestenine za priloge (konzumiraju se uz umake, kao prilog jelu ili sastavni dio salata) i tjestenine za juhe (sitna tjestenina oblika školjkice, kvadratića, leptirića, slova, zrna i sl.). Danas se na tržištu nalazi više od 400 različitih oblika suhe tjestenine zapakirane u ambalažu koja osigurava dug vijek valjanosti.
Zasebna kategorija tjestenine je svježa tjestenina koja se proizvodi valjanjem tijesta pripremljenog od pšenične krupice, vode i jaja te dodataka, koja se potom reže, a po potrebi i puni te završno oblikuje. Punila svježe tjestenine mogu biti mesna, povrtna, sirna, začinska i sl. Najpoznatije svježe punjene tjestenine su tortellini, cappelletti i ravioli.
JEDINSTVENA ŽUTA BOJA
Dobra tjestenina može se procijeniti jednostavnim vizualnim pregledom – ona ima jedinstvenu žutu boju. Kada je pšenica pravilno uzgojena, uskladištena, mljevena i sušena, tjestenina će imati vrlo malo nedostataka kao što su crne mrlje, bijele točkice ili pukotine.
Tijekom pripreme tjestenina će ispuštati samo malu količinu škroba, neće se lijepiti ili biti ljepljiva na površini, a također mora imati dobru teksturu i elasticitet prilikom žvakanja. Na pogled tjestenina treba biti boje jantara, jednolike veličine i oblika te bez sivkastih ili crvenkastih nijansi. Tjestenina dobre kvalitete imat će ugodan okus i aromu i uvijek će se moći skuhati ‘al dente’.
POŽELJNO KUHANJE ‘AL DENTE’
Tjestenina osigurava stabilnu energiju. Kuhanje tjestenine savršeno ‘al dente’ (na zub) omogućuje iskorištavanje svih prednosti sposobnosti tjestenine da poveća sitost, odagna jaku glad i osigura gorivo za radne mišiće još dugo nakon obroka. Zahvaljujući posebnoj proteinskoj strukturi tradicionalnog tijesta za tjesteninu, ona ima nizak do srednji glikemijski indeks (GI), ovisno o obliku, što znači da je tijelo probavlja sporije od većine ugljikohidrata.
To vrijedi za tjesteninu koja je proizvedena od mekog ili oštrog brašna. Da bi se GI vrijednost zadržala na niskoj razini, treba je kuhati ‘al dente’. Također, tjesteninu ne treba ispirati nakon kuhanja. Taj se način primjenjivao kako bi se isprao dodatni škrob s tjestenine.
Naime, kada se za proizvodnju tjestenine upotrebljava brašno loše kvalitete, ono pri kuhanju otpušta previše škroba i lijepi se. No ukoliko se koristi kvalitetna tjestenina proizvedena od visokokvalitetne durum pšenice, prirodni škrob koji ona otpušta dopunjava obrok od tjestenine jer te vrste škroba omogućuju bolje vezivanje umaka na tjesteninu.
Zanimljivost
Suprotno popularnom mitu, dodavanje ulja u vodu ne sprječava lijepljenje tjestenine. Samo će učiniti tjesteninu skliskom, što znači da neće upiti ukusan umak koji ste pripremili. Umjesto toga, kada voda za kuhanje zakipi, a prije nego što se ubaci tjestenina, treba dodati sol. Tjestenina će tijekom kuhanja apsorbirati sol te dati još bolji okus.
Čak 95% populacije konzumira tjesteninu barem ponekad
Među heavy korisnicima kategorije tjestenine, vodeći je brend Barilla, koju je u posljednjih mjesec dana konzumiralo čak 67% potrošača. Nakon toga slijedi Marodi s 32% dok je na trećem mjestu Pasta Zara koju je u posljednjih mjesec dana koristilo 29% heavy korisnika.
Matko Jurković, Research Assistant, Ipsos
Analizom populacije Hrvatske u dobi od 16 do 64 godine, u istraživanju provedenom u drugoj polovici 2021. godine, vidljivo je kako velika većina Hrvata, odnosno čak 95% njih, konzumira razne tjestenine barem ponekad. Kada bismo taj postotak pretvorili u brojke, dobili bismo u procjeni populacije ukupno 2.477.741 potrošača.
Detaljnijom segmentacijom na temelju učestalosti konzumacije tjestenina dobivamo tri skupine. Prva skupina su heavy korisnici tjestenina koji ju konzumiraju barem 4 do 6 puta tjedno i njih je 39%. Druga skupina su medium korisnici koji tjestenine konzumiraju jednom tjedno i njih je 34%. Treća skupina su light korisnici koji tjesteninu koriste 2 do 3 puta mjesečno ili rjeđe, njih je 22%.
HEAVY KORISNICI TJESTENINA
Među heavy korisnicima tjestenina (onima koju je konzumiraju barem 4 do 6 puta tjedno) u Hrvatskoj podjednako imamo muškarce i žene. Prema dobnoj strukturi ove skupine, vidimo da ih je najviše u dobi od 30 do 49 godina. U pogledu obrazovanja možemo reći da najviše njih ima srednjoškolsko obrazovanje što ne odudara od prosjeka populacije.
Gledajući rasprostranjenost heavy korisnika po regijama, možemo reći da su oni podjednako rasprostranjeni diljem Hrvatske, no ako pogledamo postotke, ipak ih najviše dolazi s područja Zagreba i okolice.
Vezano za kupovne sklonosti, najveći broj heavy korisnika smatra osobine proizvoda iznimno bitnima, odnosno odabiru proizvode prema njihovim karakteristikama kao što su kvaliteta i pouzdanost. Bitno im je da proizvod služi svrsi i da ne daju novac za proizvod koji ničemu ne služi. Više od polovice njih preferira i nastoji kupovati hrvatske proizvode smatrajući da tako mogu pomoći hrvatskom gospodarstvu.
Najčešće kupuju u Konzumu. Kada pogledamo prehrambene navike ove skupine, vidimo da dosta njih tvrdi da uživa u hrani koja nije najbolja za zdravlje. Također, nemali broj ih tvrdi da ne jede dovoljno voća i povrća koliko se preporučuje te da općenito ne pridaju dovoljno pozornosti svojoj prehrani.
STAVOVI O KATEGORIJI
Ispitujući stavove heavy korisnika o kategoriji tjestenina, vidimo kako čak 80% njih često koristi različite oblike tjestenine. Njih 69% tvrdi da često jedu tjesteninu zbog brze i jednostavne pripreme. Oko polovice ove skupine navodi da im je bitno da tjestenina sadrži prirodne sastojke, bez aditiva i dodataka, te da su trgovačke marke tjestenina jednako kvalitetne kao i proizvođačke marke.
BRANDUSAGE
Osim praćenja stavova potrošača spram kategorije tjestenine, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi, odnosno stavovi potrošača prema određenom brendu. Najvažniji indikator koji pratimo je razina korištenja (usage), odnosno marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda.
Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati. Korisnici brenda su oni koji su isti konzumirali barem jednom u posljednjih mjesec dana. Među heavy korisnicima kategorije tjestenine u Hrvatskoj vodeći je brend Barilla, koju je u posljednjih mjesec dana konzumiralo čak 67% potrošača. Nakon toga slijedi Marodi s 32% dok je na trećem mjestu Pasta Zara koju je u posljednjih mjesec dana koristilo 29% heavy korisnika.
BRANDLOYALTY
Osim korištenja svakog brenda pratimo i lojalnost pojedinom brendu. Model dijeli tržište brenda na četiri segmenta. Mjeri se lojalnost, ali i dostupnost potrošača drugih brendova. Ovaj model se temelji na korištenosti brenda, važnosti brenda pri kupovini, ocjeni imidža i odnosu prema konkurentskim brendovima. Vodeći brend u kategoriji tjestenina na temelju lojalnosti je Barilla, sa 16% lojalnih potrošača kategorije.
Baza lojalnih potrošača je najveća vrijednost brenda. Lojalni potrošači su spremni platili više cijene. Oni također iskazuju veću otpornost na marketinške kampanje konkurentskih brandova te manji otpor pri poticanju na ponovnu kupnju.
Lojalnost brendu se temelji na tržišnim procjenama potrošača, ali i na emotivnom odnosu kupaca s određenim brendom. Zbog toga je važno praćenje imidža brenda, rad na imidžu te kontinuirano uvjeravanje u vrijednost brenda, kako bi se unaprijedila ili održala ista razina lojalnosti potrošača.