Njega tijela: Dezodoransi i gelovi za tuširanje čine 49% količinske prodaje

Ukupno u 2018. godini, grupa kategorija za osobnu njegu zabilježila je blagi rast količinske i vrijednosne prodaje, najviše uslijed rasta prodaje dezodoransa i gelova za tuširanje, koji zajedno čine 49% količinske prodaje i 61% vrijednosne prodaje cjelokupne grupe osobne njege

Analizirala: Božana Lovaković, Nielsen

Grupa Osobna njega, prema kategorizaciji agencije Nielsen, obuhvaća kategorije dezodoransa, gelova za tuširanje, njegu kože tijela i ruku (proizvodi namijenjeni hranjenju, zaštiti ili vlaženju kože tijela i ruku – u obliku krema, losiona, gelova, itd.), toaletnih sapuna i pjene za kupanje. Ukupno u 2018. godini, grupa kategorija za osobnu njegu zabilježila je blagi rast količinske i vrijednosne prodaje, najviše uslijed rasta prodaje dezodoransa i gelova za tuširanje, koji zajedno čine 49% količinske prodaje i 61% vrijednosne prodaje cjelokupne grupe osobne njege.

Od preostalih kategorija, njega kože tijela i ruku čini 21% vrijednosne prodaje, toaletni sapuni 14% dok pjene za kupanje nose svega 3% cjelokupne vrijednosne prodaje grupe osobne njege. Ukoliko promatramo kanale prodaje, 61% ukupne vrijednosne prodaje ostvaruje se kroz drogerije i trgovine mješovitom robom dok moderni formati (trgovine iznad 300 m2 prodajne površine) predstavljaju prodaju preostalih 39% vrijednosne prodaje. U 2018. godini, zaključno s prosincem, promatrajući vrijednosni udio, vodeća tri proizvođača čine 47% vrijednosne prodaje kategorija osobne njege, a oni su abecednim redom: Beiersdorf, Colgate Palmolive i Unilever.

Osigurajte ugodan miris tijela tijekom cijelog dana

Stiže ljeto – vrijeme kada više trošimo, kupujemo i prodajemo proizvode za osobnu njegu i higijenu, poput dezodoransa. Kada je u pitanju izbor dezodoransa, sve potrebe potrošača mogu se svesti na želju za ugodnim mirisom i svježinom vlastitog tijela i ugodnim mirisom ljudi s kojima se tijekom dana susrećemo.

Kada je u pitanju izbor dezodoransa, sve potrebe potrošača mogu se svesti na želju za ugodnim mirisom i svježinom vlastitog tijela i ugodnim mirisom ljudi s kojima se tijekom dana susrećemo. Upotreba dezodoransa stoga ima važnu socijalnu ulogu koja se manifestira kroz osjećaje poput samopouzdanja, sigurnosti, dopadljivosti, privlačnosti, seksipila, ženstvenosti/muževnosti, ugodnosti, čistoće, prestiža, statusa, prihvaćenosti u društvu, itd. Pri izboru dezodoransa, potrošačima je zajednička želja da pronađu onaj koji je efikasan i mirisan.

DEZODORANS ILI ANTIPERSPIRANT?

Po pitanju tehnologije, dezodorans treba da zadovoljiti dvije osnovne potrebe potrošača: zaštitu od neugodnih mirisa i zaštitu od znojenja. Stručnjaci razlikuju dezodoranse (u užem smislu) i antiperspirante. U pravilu je na pakiranju istaknuto radi li se o dezodoransu ili o antiperspirantu. U čemu je razlika? Uzrok neugodnih mirisa je znojenje tijela, naročito ispod pazuha gdje se prilikom znojenja pored vlažnosti izlučuju i razni mikroorganizmi, koji nakon izlaska na površinu uzrokuju neugodan miris.

Antiperspiranti djeluju tako da sprječavaju znojenje na mjestima na tijelu gdje se nanesu (prije svega ispod pazuha), te time eliminiraju uzrok nastanka neugodnih mirisa. Dezodoransi (u užem smislu) djeluju tako da neugodne mirise nastale znojenjem ‘prekriju’ jačim, snažnijim i ugodnijim mirisima. Prema tome, i dezodoransi i antiperspiranti zadovoljavaju potrebu za zaštitom od neugodnih mirisa, samo što to čine na različite načine. Upotreba dezodoransa ili antiperspiranta se u suvremenom društvu smatra civilizacijskim dostignućem, pa je u pojedinim zemljama nezamislivo da postoje ljudi koji ne koriste nikakav dezodorans.

NAJPOPULARNIJI – SPREJ

U smislu oblika (forme) i vrste proizvoda, razlikujemo sprejeve, stikove (čvrste i u kremi) i roll-on proizvode. Tradicionalno su dezodoransi bili u obliku spreja dok su antiperspiranti bili u obliku stika ili kreme. Danas su, međutim, na tržištu dostupni antiperspiranti u obliku spreja, odnosno dezodoransi u obliku stika. Navike potrošača u odnosu na upotrebu određenog oblika proizvoda dosta su duboko ukorijenjene jer se radi o proizvodu koji nanosite na svoje tijelo. Mlađi prosječni potrošači (15-35 godina) su spremni eksperimentirati s raznim oblicima dezodoransa dok se oni srednje, i naročito starije dobi, rjeđe odlučuju za promjenu.

ŽENE IH VIŠE TROŠE OD MUŠKARACA

Kao i kod većine drugih kozmetičkih preparata i preparata za osobnu njegu i higijenu, tako i kod dezodoransa vrijedi pravilo da su žene veći potrošači tih proizvoda nego muškarci. Ne samo da je veći postotak ženske populacije koja koristi dezodoranse, nego je kod žena i veći intenzitet upotrebe i korištenja proizvoda. Žene su u prosjeku i znatno više upućene u korisnost, upotrebu i razlike među proizvodima. Uz to što odlučuju o kupovini proizvoda za osobnu njegu, vrlo često odlučuju ili znatno utječu i na muški dio obitelji, bilo da je riječ o suprugu, sinu, bratu ili dečku. Međutim, kako se radi o dinamičnom tržištu na kojem se svake godine pojavljuju nove generacije korisnika, uočljivo je da ima sve više muškaraca koji razvijaju svoje ukuse i preferencije te raste postotak muške populacije koja koristi dezodoranse.

PRILIKOM KUPOVINE PRESUDAN – MIRIS

Jedno od vrlo važnih obilježja dezodoransa, od kojih ovisi izbor prilikom kupovine, je sam miris proizvoda. Prilikom kupovine, prosječni potrošač isprobava nekoliko različitih mirisa, uspoređuje različite proizvode, čita detalje na ambalaži. Zbog toga većina proizvođača redovito osvježava ponudu svojih proizvoda novim mirisima i privlačnim kombinacijama koje nude svježinu tijekom cijelog dana. Potrošači najčešće kupuju određeni proizvod zbog njegovog imidža, pakiranja, izgleda, načina na koji je izložen, percepcije kvaliteta i sl.

Ono što utječe na prodaju je način prezentacije dezodoransa unutar prodavaonice, tj. kakve su police na kojima se nalaze, kakvo je osvjetljenje, kako su proizvodi složeni (uredno i pregledno u blokovima prema markama i segmentima, ili su pomiješani muški i ženski, stikovi i sprejevi). Stručnjaci za unapređenje prodaje preporučuju vertikalne blokove prema markama proizvoda uz istovremeno horizontalno izlaganje istovrsnih formi proizvoda (stikovi, sprejevi…) na istim nivoima. Pored jasnog razdvajanja muških i ženskih dezodoransa, preporučuje se upotreba testera, POS materijala, promocija proizvoda itd.