Korištenje dezodoransa postalo je sastavni dio svakodnevne higijenske rutine za ljude diljem svijeta. Integrirano je u modernu kulturu zbog svoje važnosti u neutralizaciji neugodnih mirisa, kontroli znojenja i povećanju samopouzdanja.
Dezodoransi, proizvodi koji neutraliziraju tjelesne mirise uzrokovane bakterijama, imaju bogatu povijest koja seže daleko unatrag. Stari Egipćani koristili su mirisna ulja i začine za tjelesnih mirisa. Tijekom 19. stoljeća, s razvojem kemijske industrije, započeo je razvoj modernih dezodoransa. Prvi komercijalni dezodorans pod nazivom Mum pojavio se na tržištu 1888. u Sjedinjenim Američkim Državama. Ovaj proizvod temeljio se na cinkovom oksidu i nanosio rukom. Antiperspirant, koji smanjuje znojenje, proizveden je 1903. ipod imenom Everdry. Prvi roll-on dezodorans lansiran je 1952., a aerosoli su se pojavili 1965.
VRSTE DEZODORANSA
Dezodoransi su evoluirali od jednostavnih mirisnih preparata do sofisticiranih proizvoda koji pružaju zaštitu od znojenja i neugodnih mirisa. Raznolika ponuda, od sprejeva i roll-ona do prirodnih dezodoransa omogućava svakome da pronađe proizvod koji najbolje odgovara njihovim potrebama i preferencijama.
Sprejevi dolaze u obliku aerosola koji se raspršuje na kožu. Brzo se suše, lako se nanose i osvježavaju kožu. Nedostaci su im što mogu sadržavati alkohol koji može isušiti kožu i što nisu uvijek ekološki prihvatlljivi.
Roll-on je tekući dezodorans koji se nanosi pomoću kuglice. Prednost im je precizno nanošenje, dugotrajno djelovanje i manja vjerojatnost iritacije, a mali nedostatak duže vrijeme sušenja.
Stick je črsti dezodorans u obliku stika. Lako se nanosi, ne prolijeva se i pruža dugotrajnu zaštitu, no može ostaviti bijele tragove na odjeći.
Gel je prozirno sredstvo i nanosi se putem aplikatora. Brzo se suši i ne ostavlja bijele tragove, a nedostatak mu je mogućnost curenja iz pakiranja.
Kreme i losioni su kremasti proizvodi koji se nanose rukom. Nježni su za kožu te se mogu koristiti i na osjetljivim područjima. Eventualni im je nedostatak što je potrebno vrijeme za njihovo nanošenje i upijanje.
Prirodni dezodoransi napravljeni su od prirodnih sastojaka, bez aluminija, parabena i sintetičkih mirisa. Prednosti su im manja mogućnost iritacije, ekološki su prihvatljivi i sigurniji za osjetljivu kožu, a nedostatak činjenica da mogu biti manje učinkoviti u kontroliranju znojenja.
ZAŠTO KORISTIMO DEZODORANSE
Korištenje dezodoransa postalo je sastavni dio svakodnevne higijenske rutine za ljude diljem svijeta. Integrirano je u modernu kulturu zbog svoje važnosti u neutralizaciji neugodnih mirisa, kontroli znojenja i povećanju samopouzdanja. Bez obzira na oblik ili miris, dezodoransi su bitan proizvod u osobnoj higijeni jer pomažu ljudima da se osjećaju svježe, čisto i sigurno tijekom cijelog dana.
Nekoliko je razloga zašto koristimo dezodoranse:
Neutralizacija neugodnih mirisa
Primarni razlog za korištenje dezodoransa je neutralizacija neugodnih tjelesnih mirisa. Ljudsko tijelo proizvodi znoj koji, sam po sebi, nema jak miris. Međutim, kada bakterije na koži razgrađuju znoj, nastaju spojevi koji uzrokuju neugodan miris. Dezodoransi sadrže antimikrobne sastojke koji smanjuju broj bakterija na koži, čime se smanjuje neugodan miris.
Kontrola znojenja
Antiperspiranti, vrsta dezodoransa, sadrže aktivne sastojke poput aluminijskih soli koje blokiraju znojne žlijezde, smanjujući količinu znoja koji dospijeva na površinu kože. Time se smanjuje vlaga ispod pazuha i stvaranje uvjeta u kojima bakterije mogu bujati.
Povećanje samopouzdanja
Osjećaj svježine i sigurnosti da nećemo imati neugodan miris tijekom dana značajno doprinosi samopouzdanju. Korištenje dezodoransa pomaže ljudima da se osjećaju ugodnije u društvenim situacijama, na poslu, tijekom vježbanja i u drugim svakodnevnim aktivnostima.
Osobna higijena
Korištenje dezodoransa dio je svakodnevne rutine osobne higijene. Kao što je pranje zubi ili tuširanje, korištenje dezodoransa pomaže u održavanju tijela čistim i svježim.
Estetski razlozi
Dezodoransi često sadrže ugodne mirise koji mogu zamijeniti ili nadopuniti miris parfema. Neki dezodoransi su formulirani s posebnim mirisima koji pružaju dugotrajan osjećaj svježine i mogu biti atraktivni suprotnom spolu ili jednostavno korisniku.
Zdravstveni razlozi
Za osobe s hiperhidrozom (pretjeranim znojenjem), antiperspiranti mogu biti važan dio liječenja. Kontrola znojenja pomaže u sprječavanju iritacija kože i infekcija uzrokovanih prekomjernom vlagom.
Praktičnost
Dezodoransi su praktični i lako dostupni. Dolaze u različitim oblicima (sprejevi, roll-on, stick, gel) i formulacijama, što omogućuje korisnicima da odaberu proizvod koji najbolje odgovara njihovim potrebama i preferencijama.
Dezodoransi u spreju drže 58% vrijednosne prodaje
Nakon dezodoransa u spreju, sljedeći segment, s 23% vrijednosne prodaje, ostvaruju roll-oni, slijede ih stickovi sa 16% vrijednosne prodaje dok ostale vrste dezodoransa čine 4% vrijednosne prodaje
Analizira: Filip Zobec, Customer Service Executive, NielsenIQ
U dezodoranse i antiperspirante ubrajaju se svi proizvodi koji su namijenjeni sprječavanju neugodnih tjelesnih mirisa i znojenja ispod pazuha, ali i cijelog tijela, a koji se pojavljuju u obliku sprejeva, krema, ‘stickova’, ‘roll-ona’, gelova i kristala.
Dezodoransi mogu biti namijenjeni muškarcima, ženama ili unisex. U kategoriju dezodoransa nisu uključeni mirisi za lice i tijelo, kao ni dezodoransi / antiperspiranti za stopala. U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2023. godine, kategorija bilježi rast vrijednosne prodaje.
Dezodoransi u spreju čine najveći segment unutar kategorije, s 58% udjela u vrijednosnoj prodaji. Sljedeći segment, s 23% vrijednosne prodaje, ostvaruju roll-oni, slijede ih stickovi sa 16% vrijednosne prodaje. Ostale vrste dezodoransa čine 4% prodaje.
Trideset i šest posto kategorije pronalazi svoje kupce u modernim kanalima trgovine (hipermarketima i supermarketima) dok se kroz drogerije i trgovine mješovitom robom ostvaruje 64% vrijednosne prodaje. U 2023. godini, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača nose 62% ukupne prodaje dezodoransa, a oni su abecednim redom Beiersdorf, Procter & Gamble i Unilever.