![Top brendovi-6](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/11/Top-brendovi-6-1-696x438.jpg)
Potrošnja robe široke potrošnje u posljednjih godinu dana, zaključno s drugim tromjesečjem (srpanj 2021. – lipanj 2022.) je rasla 7,5% i to najvećim dijelom zbog rasta prosječnih cijena (6,4%) dok su količine na sličnoj razini kao i godinu prije
Piše: Ankica Badurina, Retail Vertical Client Manager, NielsenIQ
Prema priopćenju Državnog zavodu za statistiku, BDP je u drugom tromjesečju 2022. realno veći za 7,7% u odnosu 2021. Potrošnja robe široke potrošnje u hrvatskoj maloprodaji u posljednjih godinu dana, zaključno s drugim tromjesečjem (srpanj 2021. – lipanj 2022.) rasla je 7,5% i to najvećim dijelom zbog rasta prosječnih cijena (6,4%) dok su količine na sličnoj razini kao i godinu prije. Količinski rast se usporava s 2% na 1%. Zadnjih godinu dana prisutan je kontinuirani rast cijena, koji u zadnjem kvartalu prelazi 11%.
Dostupne informacije o statističkim pokazateljima turističkog prometa i visokim indeksima u odnosu na prošlu sezonu daju nam naslutiti da će dinamika kretanja maloprodajne košarice ubrzati svoj tempo.
Tako je u drugom kvartalu 2022. godine rast konzumacije gotovo jednak onom u istom kvartalu prošle godine. No s obzirom na to da se potrošači suočavaju s rastućim troškovima (prehrana, energija, putni troškovi…) očekivano će se mijenjati raspoloženje i pristup kupovini u narednim mjesecima.
Kako? U tri smjera – smanjenjem ukupne potrošnje (znate one – „Uvijek točim za 100 kuna“), zatim prelaskom na jeftinije varijante (rast trgovačkih robnih marki vidljiv je već više mjeseci) te traženjem jeftinijih varijanti ili pakiranja unutar portfelja svojih preferiranih brendova.
![](https://progressive.com.hr/wp-content/uploads/2022/11/Top-brendovi-8.jpg)
Kad bacimo pogled na ovogodišnju sezonu, ukupni rast se na godišnjoj razini (zaključno s kolovozom 2022.) ubrzava na skoro 9%. U strukturi (vrijednosne) prodaje ukupne košarice robe široke potrošnje, vodećih 20 kategorija čini gotovo 60% i one bilježe rast od 9%, što je više od prosjeka tržišta.
Kategorije koje najznačajnije utječu na rast su svježe meso, segmenti mliječnih proizvoda poput sira i mlijeka, bezalkoholna i alkoholna pića (najviše mineralne vode i žestoka alkoholna pića) te ulja, koja rastu dvoznamenkastom stopom.
Pivo, kava i čokolade imaju, pak, sporiji trend rasta u odnosu na ostale (velike) kategorije. Od važnih neprehrambenih kategorija toaletni papir ima dvoznamenkasti rast dok su deterdženti za pranje rublja ‘sporiji’ od ostatka tržišta.