Potrošnja robe široke potrošnje u posljednjih godinu dana, zaključno s drugim tromjesečjem (srpanj 2021. – lipanj 2022.) je rasla 7,5% i to najvećim dijelom zbog rasta prosječnih cijena (6,4%) dok su količine na sličnoj razini kao i godinu prije
Piše: Ankica Badurina, Retail Vertical Client Manager, NielsenIQ
Prema priopćenju Državnog zavodu za statistiku, BDP je u drugom tromjesečju 2022. realno veći za 7,7% u odnosu 2021. Potrošnja robe široke potrošnje u hrvatskoj maloprodaji u posljednjih godinu dana, zaključno s drugim tromjesečjem (srpanj 2021. – lipanj 2022.) rasla je 7,5% i to najvećim dijelom zbog rasta prosječnih cijena (6,4%) dok su količine na sličnoj razini kao i godinu prije. Količinski rast se usporava s 2% na 1%. Zadnjih godinu dana prisutan je kontinuirani rast cijena, koji u zadnjem kvartalu prelazi 11%.
Dostupne informacije o statističkim pokazateljima turističkog prometa i visokim indeksima u odnosu na prošlu sezonu daju nam naslutiti da će dinamika kretanja maloprodajne košarice ubrzati svoj tempo.
Tako je u drugom kvartalu 2022. godine rast konzumacije gotovo jednak onom u istom kvartalu prošle godine. No s obzirom na to da se potrošači suočavaju s rastućim troškovima (prehrana, energija, putni troškovi…) očekivano će se mijenjati raspoloženje i pristup kupovini u narednim mjesecima.
Kako? U tri smjera – smanjenjem ukupne potrošnje (znate one – „Uvijek točim za 100 kuna“), zatim prelaskom na jeftinije varijante (rast trgovačkih robnih marki vidljiv je već više mjeseci) te traženjem jeftinijih varijanti ili pakiranja unutar portfelja svojih preferiranih brendova.
Kad bacimo pogled na ovogodišnju sezonu, ukupni rast se na godišnjoj razini (zaključno s kolovozom 2022.) ubrzava na skoro 9%. U strukturi (vrijednosne) prodaje ukupne košarice robe široke potrošnje, vodećih 20 kategorija čini gotovo 60% i one bilježe rast od 9%, što je više od prosjeka tržišta.
Kategorije koje najznačajnije utječu na rast su svježe meso, segmenti mliječnih proizvoda poput sira i mlijeka, bezalkoholna i alkoholna pića (najviše mineralne vode i žestoka alkoholna pića) te ulja, koja rastu dvoznamenkastom stopom.
Pivo, kava i čokolade imaju, pak, sporiji trend rasta u odnosu na ostale (velike) kategorije. Od važnih neprehrambenih kategorija toaletni papir ima dvoznamenkasti rast dok su deterdženti za pranje rublja ‘sporiji’ od ostatka tržišta.