Primjećuje se rast posjećenosti supermarketa, kioska i tradicionalnih trgovina mješovitom robom, za razliku od hipermarketa koji pokazuju pad u odnosu na 2023. – potrošnja se iz njih preselila u diskontere koji, uz supermarkete, postaju kanal u kojem se pri kupnji hrane potroši najviše novca
Piše: Ankica Badurina, Client Business Partner, Retail Intelligence, NielsenIQ
Prema priopćenju Državnog zavoda za statistiku, BDP je u drugom tromjesečju 2024. realno veći za 3,5% u odnosu na isto tromjesečje 2023. godine dok su cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u lipnju 2024. u odnosu na lipanj 2023. (na godišnjoj razini) u prosjeku više za 2,4%.
Potrošnja robe široke potrošnje u hrvatskoj maloprodaji u posljednjih godinu dana, zaključno s drugim tromjesečjem (srpanj 2023. – lipanj 2024.), rasla je 12,7%, i to većim dijelom zbog rasta prosječnih cijena (9,0%), dok su količine rasle 3,8% u odnosu na isto razdoblje godinu prije. Količinski rast se ubrzava s 0,3% na 3,8% kada pogledamo godinu na godinu.
Najveći količinski rast zabilježen je u prvom kvartalu 2024. u posljednje dvije godine. Iako su u Hrvatskoj uvedene neradne nedjelje od srpnja prošle godine, u prvom kvartalu nije zabilježen pad jer je Uskrs ove godine bio uključen u prvi kvartal dok je prošle godine pomaknut u drugi kvartal. Rast cijena dosegao je svoj najveći rast u prvom kvartalu prošle godine i nakon toga pokazuje znakove usporavanja iz kvartala u kvartal.
Tako je u drugom kvartalu 2024. godine rast cijena 4,7% dok je količinski rast gotovo na istoj razini kao prošle godine (1,1% vs 0,9%). Navedene promjene na tržištu te Uskrs koji je prošle godine bio u drugom kvartalu dovode do smanjenog rasta količina. Prema rezultatima naše ovogodišnje Shopper Trends studije, percepcija rasta cijena smanjuje se u odnosu na prethodnu godinu, pri čemu je znatno manji udio ispitanika koji smatraju da cijene rastu (93% vs 99%) dok je 6% ispitanika odgovorilo da su cijene stabilne.
Neradne nedjelje utjecale su na promjene u kanalima prodaje pa se tako primjećuje rast posjećenosti supermarketa, kioska i tradicionalnih trgovina mješovitom robom, za razliku od hipermarketa koji pokazuju pad u odnosu na 2023. Potrošnja iz hipermarketa preselila se u diskontere koji, uz supermarkete, postaju kanal u kojem potrošači potroše najviše novca pri kupnji hrane. Zbog promjena na tržištu Hrvatske i uvedenih neradnih nedjelja, važno je pravovremeno obavijestiti kupca da je trgovina zatvorena.
Potrošači su oprezni, važne su im promocije, orijentirani su na trgovine s nižim cijenama te se odlučuju na privatne marke. Cijena je broj 1 razlog zašto se potrošači odlučuju za privatne robne marke. Međutim, biti najjeftiniji više nije jedina strategija s obzirom na to da se privatne robne marke unaprjeđuju nudeći proizvode visoke kvalitete. Važno je razumjeti doživljavaju li potrošači trgovačku marku visokokvalitetnom.
Kada uključimo dva dodatna mjeseca ljetne sezone (zadnjih godinu dana zaključno s kolovozom 2024.) ukupna košarica robe široke potrošnje usporava svoj vrijednosni rast što više dolazi od smanjenja cijena, nego od smanjenja količinske prodaje. U strukturi (vrijednosne) prodaje ukupne košarice robe široke potrošnje vodećih 20 kategorija čini 56% ukupne prodaje, i one bilježe rast od 9,3%, što je nešto niže od prosjeka ukupne košarice koja bilježi rast od 10,5%.
Svih top 20 kategorija bilježe rast vrijednosne prodaje osim kategorija mlijeka i toaletnog papira. Količinska prodaja kategorije toaletnog papira zabilježila je pozitivan pomak dok kategorija mlijeka, uz vrijednosni pad, bilježi i pad količinske prodaje. Kategorija ulja ne ulazi ove godine u top 20 kategorija po vrijednosnoj prodaji te su na mjesto ulja došle male čokolade.
Prehrambene kategorije koje bilježe najveći porast cijene po jedinici mjere unutar top kategorija su male čokolade, vino i čokolade dok su čokolade za kuhanje prehrambena kategorija koja bilježi najveći porast cijene po jedinci mjere. Kategorija čokolada ujedno je i kategorija koja je zabilježila najveći količinski pad u top 20 kategorija. Nakon čokolada slijede konzervirano povrće i mlijeko. S druge strane, top tri kategorije koje ostvaruju količinski rast su žestoka alkoholna pića, sladoledi i svježe meso.
Za neprehrambene kategorije, kategorija koja ostvaruje najveći porast cijena po jedinici mjere unutar top kategorija su deterdženti za pranje rublja. Poticanje potrošnje ključno je za osiguranje održivog rasta, a prilike postoje u onim kategorijama u kojima je smanjen količinski udio u ukupnoj košarici kategorija.