U fokusu Voda: Gazirana voda najpopularnija, slijedi je negazirana

Gaziranu vodu konzumira 75%, negaziranu 60%, a negaziranu s okusom 43% Hrvata u dobi od 16 do 64 godine, pokazuju podaci agencije Ipsos prikupljeni u drugoj polovici 2022.

Analizira: Violeta Perčić, Product Executive, Ipsos

Održavanje dobre hidratacije od vitalne je važnosti za naše zdravlje. Ljudsko tijelo se u velikom postotku sastoji od vode, pa time i najmanja dehidracija može utjecati na to kako se osjećamo. U analizi koja slijedi fokus je stavljen na tri vrste voda – gaziranu, negaziranu i negaziranu vodu s okusom. Gazirana voda među tri navedene najpopularnije piće, slijedi je negazirana voda.

VELIČINA KATEGORIJE

Velika većina Hrvata u dobi od 16 do 64 godine konzumira kupovne vode. Gaziranu vodu konzumira 75%, negaziranu 60%, a negaziranu s okusom 43% Hrvata u navedenoj dobnoj skupini.

Podaci korišteni za ovu analizu su prikupljeni u drugoj polovici 2022. putem BRANDpulsa – alata za brend i marketing menadžement koji omogućuje detaljne analize tržišta te dubinske analize potrošača na velikom broju proizvodnih kategorija. Konačan postotak populacije koja barem ponekad konzumira jednu od nabrojanih kategorija vode je 88%.

STAVOVI O KATEGORIJI

Gotovo 3/4 korisnika gazirane i negazirane vode s okusom smatra da su ove dvije vrste voda osvježavajuće. Više od 2/3 korisnika negaziranih voda kod kuće isključivo pije vodu iz vodovoda, međutim kada su izvan kuće smatraju da im je pakiranje vode od 0,5 litre najpraktičnije za konzumaciju. Gotovo polovica korisnika negaziranih voda s okusom voli isprobavati nove okuse negaziranih voda s okusom.

BRANDUSAGE

Osim općenitog praćenja kategorije voda, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi. Najvažniji indikator koji pratimo je razina korištenja („usage“), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja važno je za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati. Korisnici brenda su potrošači koji su isti koristili u posljednjih mjesec dana. U svim kategorijama voda na hrvatskom tržištu Jamnica/Jana je uvjerljivo vodeći brend.

Proizvodnja voda u porastu

Nakon pada u 2020., uzrokovanog pandemijom, proizvodnja voda u 2022. bila je 4% veća u odnosu na 2021. godinu, a 28% u odnosu na 2020. Iako je porast proizvodnje u zadnje dvije godine značajan, još uvijek nije postignut nivo iz 2019.

Hrvatsko tržište voda nastavilo se oporavljati u 2022. godini nakon pada uzrokovanog Covid pandemijom u 2020. Tako je ukupna proizvodnja prirodnih mineralnih i izvorskih voda u Republici Hrvatskoj u prošloj godini iznosila 329,9 mil. litara. Od toga je proizvedeno 86% prirodne mineralne vode i 14% prirodne izvorske vode. Proizvodnja stolnih voda iznosila je 15,4 mil. litara.

Proizvodnja voda u 2022. bila je 4% veća u odnosu na 2021. godinu, a 28% u odnosu na 2020. godinu. Iako je porast proizvodnje u zadnje dvije godine značajan, još uvijek nije postignut nivo iz 2019. Ukupna realizacija prirodnih mineralnih i izvorskih voda (domaće tržište i izvoz) u 2022. iznosila je 376,2 mil. litara i bila je 5% viša nego u 2021.

Najveći dio realizacije odnosi se na prirodne mineralne vode, 315 mil. litara ili 84% dok je izvorska voda zastupljena u količini od 61,1 mil. litara.

Prodaja stolnih voda iznosila je 16,9 mil. litara. Na slici 2. prikazano je kretanje realizacije prirodnih mineralnih i izvorskih voda u razdoblju od 2012-2022.

Iz slike je vidljivo da realizacija varira i pri tome prati trend proizvodnje. Najveći pad je zabilježen u 2020. godini, kao rezultat pandemije, kada je realizacija iznosila 305 mil. litara. Najveća realizacija ostvarena je 2015. u visini od 394,1 mil. litara.

Na europskom tržištu, u 2021. godini najveći udio (48%) imale su vode u boci dok je udio gaziranih bezalkoholnih pića iznosio 38%.

U ukupnim vodama, prirodne mineralne vode imaju udio od 81%, izvorske 16,4% dok je udio stolnih voda 2,9%. Navedeni udjeli su relativno stabilni u sve tri promatrane godine (od 2019. – 2021.).


VODA – BOGATSTVO HRVATSKE

Voda kao izuzetno važan prirodni resurs postaje svakim danom sve značajnija. Prirodne mineralne vode su, zbog svoje kvalitete i prirodne čistoće, jedinstven proizvod. One imaju stabilan mineralni sastav te predstavljaju siguran izvor dnevne hidratacije.

Voda znači život. Voda je najvažniji doprinos našem zdravlju. Bez vode naše tijelo i um ne bi funkcionirali. Ona održava svakog čovjeka i svaki ekosustav koji nas okružuje. Voda je vrijedan resurs koji predstavlja zalog za buduće generacije. Proizvođači prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda brižno čuvaju izvore voda i njihove slivove.

Kvaliteta i čistoća njihovih proizvoda ovise o čistom okolišu. Oni pomažu u zaštiti prirodnih ekosustava kroz koje voda teče od izvora do ušća. Prirodna mineralna i prirodna izvorska voda dio je naše kulture i europske baštine. Voda je bogatstvo Hrvatske. Voda kao izuzetno važan prirodni resurs postaje svakim danom sve značajnija.

Prirodne mineralne vode su, zbog svoje kvalitete i prirodne čistoće, jedinstven proizvod. One imaju stabilan mineralni sastav te predstavljaju siguran izvor dnevne hidratacije.

PROMICANJE ODGOVORNOG KORIŠTENJA VODE

Upravo je pod sloganom ‘Voda – bogatstvo Hrvatske’ GIUPPH, Gospodarska interesna udruga proizvođača pića Hrvatske, ove godine organizirala simpozij s ciljem podizanja svijesti o važnosti vode kao strateškog resursa i promicanja odgovornog korištenja vode.

Simpozij je okupio najveće hrvatske proizvođače prirodnih mineralnih i izvorskih voda te predstavnike državnih organa i stručnjake za zaštitu okoliša koji su tako obilježili Svjetski dan voda. Teme simpozija bile su hrvatsko tržište voda, kružno gospodarstvo, održivost i okoliš, Zeleni plan Europske unije te utjecaj klimatskih promjena na vode. Uz to, predstavnici Jamnice plus govorili su o svojim proizvodnim pogonima, prirodnim mineralnim vodama te standardima osiguranja kvalitete i sigurnosti hrane.

„Na današnji Dan voda vrlo je važno govoriti o vodi s obzirom na to da je voda jedinstvena kreacija prirode i svaki je izvor zaseban i svaki izvor ima svoju specifičnost kao rezultat minerala koji se nalaze u toj vodi. Hrvatski proizvođači voda sve više osvajaju svjetska tržišta i nadamo se da će se to u budućnosti i nastaviti zato jer je voda bogatstvo Hrvatske na koje ne smijemo nikada zaboraviti“, istaknula je direktorica GIUPPH Jasna Čačić.

PROIZVOĐAČI – ZAŠTITNICI VODA

GIUPPH je ugostio generalnu direktoricu europskog udruženja voda NMWE-a Patriciu Fosselard koja je na simpoziju govorila o važnosti prirodnih mineralnih i izvorskih voda te njihovoj povezanosti sa Zelenim planom EU. „Sjajno je vidjeti da je organizacija GIUPPH vrlo aktivna i da ima podršku svojih članova. Teme o kojima smo danas razgovarali su jako važne. Svi smo se složili da proizvođači imaju ključnu ulogu kada je riječ o zaštiti voda i održavanju izrazito visokih standarda kvalitete prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda. Vidim da su članice GIUPPH-a potpuno usklađene oko ova dva cilja značajna za cijeli sektor, ali i oko pitanja održivosti poslovanja“, naglasila je Patricia Fosselard.


PODZEMNE VODE

Prema izvještaju UN-a, podzemne vode čine 99% sve tekuće slatke vode na Zemlji. One već sada osiguravaju polovicu ukupne količine vode za kućne potrebe stanovništva, uključujući i pitku vodu za veliku većinu ruralnog stanovništva. Osim toga, 25% sve vode za navodnjavanje povlači se iz podzemnih voda (UN World Water Development Report 2022). U svijetu gdje potražnja za vodom raste iz dana u dan i gdje su površinski vodni resursi često oskudni, vrijednost podzemne vode sve je više prepoznatljiva.

U mnogim zemljama Europe, podzemna voda se uglavnom koristi za piće pa se tako prirodne mineralne vode odlikuju izvornom čistoćom i prirodnim svojstvima koja karakteriziraju sadržaj i količina određenih mineralnih tvari, elemenata u tragovima ili drugih tvari te određenim fiziološkim učincima.

Navedena svojstva prirodnih mineralnih voda su sačuvana zbog podzemnog podrijetla koje je zaštićeno od svih rizika onečišćenja. Podzemne vode su izuzetno važan prirodni resurs i potrebni su usklađeni napori za upravljanje i održivo korištenje s ciljem očuvanja njihove dugoročne održivosti. A sve počinje tako da nevidljivo učinimo vidljivim.


STOP DEHIDRACIJI

Tjelesne potrebe za unosom vode variraju ovisno o spolu, dobi, tjelesnoj aktivnosti, zdravstvenom stanju te vanjskim faktorima kao što su klimatski uvjeti

Piše: Ilijana Vukadin, mag. nutr.

S obzirom na to da je voda sastavni dio svake stanice tijela te zauzima 60-70% ukupne tjelesne mase odrasle osobe, u kojoj su otopljeni elektroliti (natrij, kalij, klor) i neelektroliti (glukoza, proteini), tijekom fizičke aktivnosti ili uslijed izloženosti povišenoj temperaturi može nastupiti dehidracija, koja ovisno o postotku dovodi do smanjenja tjelesnih i kognitivnih sposobnosti.

Naime, tjelesne potrebe za unosom vode variraju ovisno o spolu, dobi, tjelesnoj aktivnosti, zdravstvenom stanju te vanjskim faktorima kao što su klimatski uvjeti. Prosječan čovjek unosi 1,5 do 2,5 litre vode na dan, kroz hranu i pića.

Nasuprot općoj populaciji, sportaši imaju povećane potrebe zbog većih gubitaka tijekom treninga ili natjecanja zbog pojačanih gubitaka znojenjem, odnosno termoregulacijom što ovisi o vrsti sporta, tjelesnoj konstituciji, trajanju tjelesne aktivnosti, klimatskim uvjetima (temperatura, relativna vlažnost zraka) i gubicima tekućine. Stoga su sportaši primorani unositi veće količine vode. Pokazatelji dehidracije jesu koncentracija urina i tjelesna masa (praćenje promjene tjelesne mase prije i nakon treninga).

Odnosno dehidracija je uzrokovana neusklađenošću gubitka tjelesne tekućine (znojenjem, disanjem, stvaranjem urina i fekalnim gubicima) i unosa vode. Znojenjem se gube elektroliti (Na, K, Cl) te ih je potrebno nadoknaditi, a iz toga proizlazi potreba za konzumiranjem sportskih napitaka, koji su obogaćeni ionima i molekulama, potrebnim za brzo nadopunjavanje rezervi organizma, jer voda za piće ne sadrži dovoljno elektrolita te ostalih tvari kojima se obogaćuju sportski napitci kao što su ugljikohidrati.

Samim time što je veća energetska potrošnja to je veća potreba za unosom tekućine radi očuvanja vitalnosti. Zbog toga je neophodno nadoknađivati izgubljenu tekućinu prije, tijekom i nakon fizičke aktivnosti. U konačnici cilj je postići adekvatnu hidraciju organizma.


FUNKCIONALNA VODA

Poboljšana je dodatnim sastojcima, kao što su vitamini, minerali, kiseline, bilje, sirovo voće ili povrće, a funkcionalna flaširana voda jedna je od najbrže rastućih kategorija na tržištu i potražnja je u porastu

Funkcionalna voda, koja spada u kategoriju bezalkoholnih pića, je voda koja nudi dodatne zdravstvene i druge funkcionalne dobrobiti. Poboljšana je dodatnim sastojcima, kao što su vitamini, minerali, kiseline, bilje, sirovo voće ili povrće. Funkcionalna flaširana voda jedna je od najbrže rastućih kategorija na tržištu i potražnja je u porastu, prema podacima agencije Euromonitor International.

Svaki proizvod ima drugačiji funkcionalni učinak, koji ne samo da će utažiti žeđ, već i opskrbiti tijelo potrebnim vitaminima i mineralima za poboljšanje imunološkog sustava i metabolizma, doprinijeti većoj sposobnosti koncentracije i smanjenju stresa.

Po čemu se razlikuje od vode i bezalkoholnih pića

Funkcionalna voda nalazi se točno između vode i bezalkoholnih pića. Možete piti običnu vodu, ali nećete dobiti dodatnu vrijednost – vitamine, minerale, kiseline, bilje, voće ili povrće, ovisno o marki funkcionalne vode koju odaberete.

Možete piti bezalkoholna pića, koja također imaju tu dodanu vrijednost – vitamine, minerale itd., ali onda unosite i višak šećera, sladila, bojila, konzervansa i kalorija, jer uglavnom su ta bezalkoholna pića zabavnih boja i slatka. Dakle, s funkcionalnom vodom dobivate najbolje iz oba svijeta – vodu s dodanim sastojcima za vaše zdravlje, ali bez suvišnih sastojaka poput bojila, šećera, konzervansa.

Potrošački trendovi

Proizvodi orijentirani na zdrav život i dalje dobivaju popularnost u flaširanoj vodi. Prelazak s bezalkoholnih pića s relativno visokim udjelom šećera na niskokalorične alternative ne čini se hirom, već dugoročnim trendom. Istraživanje koje je naručilo Nizozemsko udruženje bezalkoholnih pića pokazuje da raste svijest o važnosti konzumiranja vode za zdravlje.

Istraživanje je također pokazalo da više potrošača namjerava dodatno povećati potrošnju vode u sljedećih nekoliko godina, što će doprinijeti rastu. Mijenja se osobito konzumacija bezalkoholnih i alkoholnih pića kod odraslih. Odrasli svih dobi zainteresirani su za zdravije opcije, a to ne znači samo manju konzumaciju šećera, već ti konzumenti također traže alternative alkoholu.

U mnogim slučajevima pivo i vino prije i poslije večere zamjenjuju se zdravijim alternativama, poput flaširane vode. Ovaj dugoročni trend pomoći će u pokretanju snažnog rasta kategorije tijekom nadolazećih godina.