Korisnici obje kategorije voda češće su pripadnici segmenta pratitelja trendova – pokazuju interes za zbivanja u svijetu estrade gdje pronalaze modele kojima izražavaju svoju osobnost kupujući proizvode koji su u trendu te brinu o svom izgledu i skloni su dijetnoj prehrani kako bi održali formu i ljepotu
Analizira: Jelena Jakšić Matovina, Research Manager, Ipsos
Kategoriju negaziranih voda (flaširanih) konzumira 57% građana Hrvatske. U zadnjih 10 godina porastao je broj korisnika ove kategorije za 10%. Učestalih korisnika kategorije ove vode, koji je piju 2-3 puta tjedno i češće, je 21% dok je 18% korisnika lojalno nekom brendu unutar kategorije. Kategoriju negaziranih voda s okusom konzumira nešto manje građana, njih 41%.
Ova kategorija također bilježi značaj rast tijekom prošlog desetljeća od 15%. Kategorija negaziranih voda s okusom ima 16% učestalih korisnika, samo u ovom slučaju pričamo o ispitanicima koji piju vode s okusom 2-3 puta mjesečno i češće. Ovdje je 13% korisnika lojalno nekom brendu u kategoriji. Ovo su podaci BRANDpuls istraživanja agencije Ipsos prikupljeni u drugoj polovini 2023.
BRANDpuls je alat za brand i marketing management koji nudi detaljnu analizu tržišta i dubinsku analizu potrošača na velikom broju proizvodnih kategorija. BRANDpuls kombinira tržišne indikatore s različitim tipovima podataka kao što su demografija, psihografija, kupovne navike i korištenje medija.
U okviru BRANDpuls istraživanja prate se marketinški pokazatelji uspjeha za kategoriju negaziranih voda i kategoriju negaziranih voda s okusom te brendove unutar tih kategorija. Ovi marketinški pokazatelji su važni su nam za uspješno vođenje brenda i rano uočavanja mogućih problema i prilika.
Obje kategorije ovih voda konzumira 33% građana u dobi od 16. do 64. godine. Šezdeset posto korisnika negaziranih voda konzumira i negazirane vode s okusom, a 79% korisnika negaziranih voda s okusom konzumira i negazirane vode. Korisnici obje kategorije voda po svom životom stilu razlikuju se od prosječnog građana Hrvatske. Oni su češće pripadnici segmenta pratitelja trendova – pokazuju interes za zbivanja u svijetu estrade gdje pronalaze modele kojima izražavaju svoju osobnost kupujući proizvode koji su u trendu.
Brinu o svom izgledu i skloni su dijetnoj prehrani kako bi održali formu i ljepotu, a tek potom svoje zdravlje. Drugi značajni segment u kojem ih nalazimo je segment statusnih potrošača – osobe sklone kupovati proizvode kako bi njima izrazile svoju osobnost i pokazale drugima da su trendu. Važan im je ugled u društvu, osobni izgled i mjesta gdje mu se pridaje mnogo pažnje poput svijeta estrade. Izgled doma također je način kako žele predstaviti svoj status i osobnost.
Većina korisnika negaziranih voda kod kuće pije vodu iz vodovoda, a polovina ih negaziranu flaširanu vodu pije samo izvan kuće, za 40% njih je najvažnija cijena. Polovini korisnika negaziranih voda s okusom je bitno kojeg je okusa voda, ovu vodu češće piju u kafiću nego običnu, za trećinu je najvažnija cijena, a isto toliko smatra da su važni dodani vitamini.
BRANDUSAGE
Osim općenitog praćenja kategorija voda, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi. Najvažniji indikator koji pratimo svakako je razina korištenja („usage“), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati. Korisnik brenda koristio je isti u posljednjih mjesec dana. U obje kategorije voda Jamnica s brendom Jana drži vodeći poziciju po broju korisnika u zadnjih mjesec dana.
Inovativni okusi vode za neophodnu hidraciju tijela
Mnoge gazirane vode prožete su prirodnim voćnim okusima poput limuna, limete i bobičastog voća što daje lagani okus bez kalorija ili zaslađivača
Prema podacima istraživačke agencije Euromonitor International, očekuje se da će flaširana voda zabilježiti pozitivan rast količine u 2023. Iako je voda iz slavine dobre kvalitete u Hrvatskoj, flaširana voda se često kupuje ‘u pokretu’, kao i od strane turista. Također, očekuje se da će funkcionalna voda zabilježiti najveći rast količine u 2023., iako od niske baze. S obzirom da to da potrošači postaju svjesniji zdravlja i sve više aktivni, traže dodane vrijednosti od flaširane vode. U prošloj godini bilo je i lansiranja novih proizvoda, primjerice Atlantic Grupa lansirala je vitaminsku vodu pod svojim brendom Cedevita u tri okusa: Energizirajući limun i ananas, Feel Good naranča i papaja te Opuštajući limun i nar. Jamnica je također proširila svoju ponudu lansiranjem Jana vitamin + kolagen funkcionalne vode u boci.
INOVATIVNA FUNKCIONALNA VODA
Funkcionalna flaširana voda ima najveći potencijal rasta u sljedećih pet godina, procjenjuju analitičari Euromonitora. S proizvođačima koji žele povećati prodaju vrijednosti kroz pogodnosti s dodanom vrijednošću, izgledno je da će nastojati povećati prodaju funkcionalne flaširane vode. Uz to, količinska prodaja će i dalje biti niska jer je funkcionalna flaširana voda skuplja od ostalih opcija iz kategorije voda.
TURISTI KLJUČNA SKUPINA POTROŠAČA
Turisti će i dalje biti ključna potrošačka skupina. Oni su spremniji kupovati vodu u bocama jer nisu sigurni u kvalitetu lokalne vode iz slavine.
Osim toga, za mnoge turiste flaširana voda je jeftinija nego u njihovim domicilnim zemljama. I naravno, kako ljeta postaju sve vruća, turisti se moraju više hidrirati. Međutim, mogući su potencijalni ‘olujni oblaci’.
Naime, Hrvatska počinje stjecati reputaciju ‘skupe destinacije’ za odmor u usporedbi sa zemljama kao što su Španjolska i Grčka te nadolazećom turističkom destinacijom Albanijom. To bi potencijalno moglo dovesti do manjeg broja ulaznih turista, što bi pak moglo utjecati na smanjenje količinske prodaje flaširane vode.
GAZIRANA VODA ZA OSVJEŽENJE
Gazirana voda i dalje ostaje jedan od omiljenih izbora Hrvata. Za njom posežu i oni koji pokušavaju smanjiti unos šećera i kalorija iz bezalkoholnih pića. Prednost joj je što pomaže hidrirati tijelo kao i obična voda, a prožeta je ugljičnim dioksidom koji uzrokuje primamljive mjehuriće. S nula kalorija, ugljikohidrata i šećera, gazirana voda je alternativa visokokaloričnim slatkim pićima poput gaziranih sokova, sokova ili posebnih napitaka od kave.
Mnoge gazirane vode prožete su prirodnim voćnim okusima poput limuna, limete i bobičastog voća što daje lagani okus bez kalorija ili zaslađivača. Gazirana mineralna voda sadrži prirodne minerale poput magnezija, natrija, kalcija i kalija koji mogu pomoći u nadoknadi važnih elektrolita izgubljenih znojenjem.