Svaki brend ima jednaku šansu postati TOP BREND

Brendu je bitno definirati tko mu je ciljana skupina, koje životne dobi, kakve su njezine navike te, između ostalog, koja je njihova platežna moć. Kada ima odgovore na ta pitanja, odnosno jasnu misiju i viziju prema kome nastupa na koji način, kupci, ako su stekli i emotivnu povezanost s brendom ili ih po nečemu privlači, odlučuju se za kupovinu proizvoda toga brenda.

Piše: Laura Horvatuš, istraživačica, Valicon

S obzirom na to da je tema kojom ćemo se ovog puta baviti TOP brendovi, za početak bi valjalo krenuti od samog pojma brenda – što je to brend? Robna marka ili eng. brand je oznaka ili ime nekog proizvoda koja je po nečemu prepoznatljiva, odnosno karakteristična.

Često se uz neki brend veže i kvaliteta, u pozitivnom ili negativnom kontekstu. Danas kompanije nemaju nimalo lak zadatak – žele stvoriti emocionalnu povezanost kupaca sa svojim brendom i biti prva pomisao kod potrošača u odabiru određenog proizvoda.

Kako živimo u digitalnom dobu u kojem svakodnevno primamo, kako istraživanja pokazuju, i previše informacija čija količina našem mozgu može biti stresna za obrađivanje, a većinom su to neželjeni ili nepotrebni podaci, tako i među tim informacijama nailazimo na različite ponude, nepoznate marke ili trendove koji nas barem na podsvjesnoj razini zaintrigiraju.

JAKA POVEZANOST S BRENDOM

Kako bismo saznali postoji li danas lojalnost prema domaćim (hrvatskim) brendovima, u kojim industrijama te što je građanima presudno kada se odlučuju za određeni proizvod, Valicon je proveo istraživanje u periodu od 18 – 21. listopada 2023.

Iako je ponuda danas široka i raznolika, a na tržištu se konstantno pojavljuju novi brendovi, ipak vidimo da je većina građana lojalna nekim brendovima. Svaki brend priča svoju priču, ili se barem to očekuje od njega – da bude jedinstven i da se u masi po nečemu ističe od ostalih. Očigledno je da je još uvijek veći broj onih koji tu jedinstvenost cijene.

Ako moramo birati između domaćeg i stranog proizvoda, a da nam odgovara po određenim elementima koje ćemo kasnije spomenuti, većina će se barem ponekad truditi odabrati hrvatski proizvod.

Razloga za to može biti mnogo; netko jednostavno više vjeruje ‘domaćim’ proizvodima, odnosno domaćim brendovima, netko ima naviku kupovati uvijek određeni proizvod samo od domaćeg proizvođača, kod nekoga je tradicija jaka, a ponekad razvijemo i emotivnu povezanost s tom određenom (domaćom) kompanijom / brendom.

MARKE TRGOVAČKIH LANACA

Podatak koji je također zanimljiv, jest onaj koji nam govori da gotovo trećina ispitanika preferira marku trgovačkog lanca ispred poznate marke, odnosno brenda. Prije nekog – i ne tako davnog vremena – trgovačke marke su većini kupaca bile nepoznanica, a kako vidimo, ‘preko noći’ su zauzele zavidno mjesto ispred dobro poznatih i etabliranih brendova.

LOJALNOST PREMA KATEGORIJAMA

Kada govorimo o lojalnosti brendovima u kategorijama, podaci govore kako su građani najlojalniji određenim brendovima tehničkih proizvoda, a zatim slijedi kategorija odjeće te autodijelova / opreme. Najmanja lojalnost brendovima postoji u kategorijama nakita / modnih dodataka te opreme za dom.

Brendu je bitno definirati tko mu je ciljana skupina, koje životne dobi, kakve su njezine navike te, između ostalog, koja je njihova platežna moć. Kada ima odgovore na ta pitanja, odnosno jasnu misiju i viziju prema kome nastupa na koji način, kupci, ako su stekli i emotivnu povezanost s brendom ili ih po nečemu privlači, odlučuju se za kupovinu proizvoda toga brenda.

Kako vidimo na posljednjem grafu, najveći broj kupaca brend bira prema cijeni i kvaliteti. Povremeno ćemo vjerojatno htjeti dati priliku nečemu novom ili imati želju za isprobati proizvode novog brenda na tržištu, no da bi se stvorila lojalnost brend mora iskazati želju da bude dugoročno uz nas. Na brendovima je da odaberu na čijem ‘jeziku’ će se obraćati.

Izvor: Istraživanje je provedenu u okviru Valicon online panela jaZnam.hr na nacionalno reprezentativnom uzorku n=252, u razdoblju od 18. – 21. listopad 2023. Rezultati su reprezentativni za hrvatsku internetsku populaciju od 18 do 75 godina, prema dobi, spolu, obrazovanju i regiji.